Р Е Ш
Е Н И Е
№ ...............
гр. Кюстендил,
В
И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Кюстендилският
районен съд, в публично съдебно заседание на шести декември, две хиляди и седемнадесета година в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Елисавета Деянчева
при
секретаря Боянка Янкова, като разгледа
докладваното от съдия Ел. Деянчева адм.д.
№ 1262 по описа на съда за
Производството е по реда
на чл. 145 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Производството по делото е образувано по жалба на Т.М.В.
против Решение № 23/
В жалбата се сочи, че решението е издадено в нарушение
на материалния закон, т.к. макар и имотите да имали действително съществуващи
стари реални граници, в него те не били описани надлежно, както по площ, така и
по местоположение. Сочи се, че границите на имотите били описани в Протокол за
доброволна делба от 14.03.1946 г., по гр.д. №99/1946 г. на Кюстендилски районен
съд. Твърди се, че при изготвянето на картата на възстановената собственост
било допуснато разместване на имотите, като тези, описани в посочения протокол
били възстановени неправилно на други лица.
Предвид изложеното моли
да бъде отменено, алтернативно прогласено за нищожно Решение № 23/
С определение на
съда от съдебно заседание на
В съпроводителното писмо, с което жалбата е изпратена в
съда, ответната ОСЗ не изразява становище. В последствие е депозиран писмен
отговор, в който се сочи, че жалбата е недопустима като депозирана извън срока
по закон, а и неоснователна, т.к. при издаването на решението, което се
атакува, били спазени всички изисквания по закон.
В съдебно заседание жалбата се поддържа, а представител
на ответника по жалбата не се явява и не се изразява становище.
Съдът, след преценка на
изложеното в жалбата, становищата на страните и събраните по делото
доказателства, прие за установено от фактическа страна следното:
Установява се от приложеното удостоверение за
наследници изх. № 71/2017 г., че М. Т., б.ж. на с. С. е починал на
През
С Решение № 23/
Видно от Удостоверение, изд. от Кметсво с. Стенско на
л. 16 от делото, в уверение на молба – декларация за членство в ТКЗС наследодателят
на жалбоподателката е притежавал заявените имоти.
Според данните в приложения препис-извлечение от
Регистър на молби по тарифата за таксите на ОСЗ-Кюстендил, Т. В. е подала
заявление за издаване на препис от Решение. Липсва отбелязване за номер и дата
на издаване на същото, като няма данни за надлежното му връчване.
По искане на жалбоподателя е изготвена СТЕ, от
заключението на която се установява, че имот № 056025, така както е възстановен
с атакуваното решение, не съотвества по местоположение граници с частта от
имота по кадастралния план на водния синдикат “Елешница” -
Кюстендилско от
Според показанията на свидетелите Б.Б.
и З.Б. границите на
процесния имот съществуват на място и съответстват на границите на същите преди
включването им в ТКЗС.
Допълнително е
приложено и решение №23-44/
При така установеното от
фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:
По процесуалната допустимост: Жалбата е подадена в
преклузивния 14 - дневен срок по чл. 14, ал.3 от
ЗСПЗЗ (доколкото изобщо няма данни за връчването на атакуваното
решение, макар и да се твърди, че по искане на жалбоподателя бил издаден препис
от него по искане на жалбоподателката на
Разгледана по сещество е и основателна, поради
следното:
Според разпоредбата на чл. 14, ал. 3 от ЗСПЗЗ решенията
на общинската служба по земеделие могат да се обжалват в 14-дневен срок пред
районния съд. Жалбата се подава чрез общинската служба по земеделие. Съдът
решава спора по същество.
Предмет на жалбата е Решение № 23/
При извършената служебна проверка за валидност на
атакувания акт съдът установи, той е постановен от компетентен орган, в рамките
на материалната и териториалната компетентност, в писмена форма, съдържащ
необходимите реквизити.
По отношение спазването на материалния закон:
В решението, предмет на обжалване тук, се сочи, че то е издадено във връзка със
заявление вх. № 48107И/
В
случая, видно от преписката по издаването на атакуваното решение, са налице
категорични доказателства за правото на собственост, досежно имотът предмет на
атакуваното решение – такъв по чл. 12, ал. 3 от ЗСПЗЗ. Той е земеделски и е бил
внесени в ТКЗС от бившия собственик според приложеното удостоверение на л. 35
от делото. Няма данни за осъществени мероприятия, които не позволяват възстановяването на
собствеността. Ето защо заявеният имот е следвало да бъде възстановен в реални граници, установени след измервания по реда
на чл. 18ж, ал. 4 от ППЗСПЗЗ. Въпреки това и макар че е издадено по реда на чл. 18ж, ал. 1 ППЗСПЗЗ, с решението тук не са
определени границите му, противно на правилото, че индивидуализирането на
имотите с възстановено право на собственост по реда на чл. 14, ал. 1, т. 1 ЗСПЗЗ се извършва по реда
на чл. 18д ППЗСПЗЗ, а в резултат на
изпълнението му се създава и КВС, която освен че очертава границите на имотите
съдържа и регистър с имената на собствениците им. От събраните по делото доказателства се установи, че
административният орган неправлино е определил границите на имота. Следвало е в
този аспект да се вземе предвид нормата на чл. 18а от ППЗСПЗЗ, която определя,
че съществуващи стари реални граници са тези, които представляват топографски
елементи като слогове, пътища, огради, трайни насаждения, брегови линии на
водни течения и водни площи, оврази, дерета и други подобни, при условие, че не
е променено местоположението им след включване на земите в ТКЗС или в ДЗС. За
прецизност е следвало да се съобрази и разпоредбата на чл. 18б от ППЗСПЗЗ,
където е посочено, че възстановими на терена стари реални граници са тези,
които е възможно да бъдат установени чрез кадастрален план, комасационнен план
или частичен земеустройствен план преди образуване на ТКЗС и ДЗС, кто за
установяване на тези граници могат да се ползват стари геодезически снимки,
аерофотоснимки, дешифровъчни фотокопия, ортофотопланове и скици на имоти,
издадени от технически служби на общината. Само когато имотът няма съществуващи
или възстановими стари реални граници, правото на собственост върху него следва
да бъде възстановено с план за земеразделяне, за което по делото данни няма.
Рестуционния
орган в случая не е изпълнил указанията на закона в посочения смисъл, като
според приетото заключение на вещото лице, което съдът цени с доверие, при изработването на КВС е била допусната
грешка, т.к. не са били описани реалните граници на имотите, макар те да съществуват в своите стари реални граници по смисъла на чл. 18а
и чл. 18б от ППЗСПЗЗ.
Това обосновава извод,
че няма пречка възстановяването да се извърши съгласно заявеното, вкл. и по
граници и площ и т.к.
не са налице хипотезата на чл. 10, ал.7 и чл. 10б ЗСПЗЗ, то следва
възстановяването на имотите в реални граници, съгласно заключението на приетата
по делото СТЕ.
Поради горното атакуванато решение следва да бъде
отменено в частта досежно имот 056025, като преписката следва да се върне на административния орган
за продължаване на производството по възстановяване на собствеността съобразно
дадените от съда указания. Това се налага,
както вече се посочи, поради липсата на изрично произнасяне от страна на
административния орган досежно заявената и призната за възстановяване площ,
установетните при извършените измервания граници, респ. и съществуващите на
място топографски елементи. В т.см. ако съдът реши въпроса по същество, би
означавало за пръв път в съдебното производство имотите да бъдат
индивидуализирани по площ и граници/съседи, което е недопустимо.
Възстановяването на поземлената собственост е в изключителната компетентност на
реституционния орган съгласно чл. 14, ал. 1 от
ЗСПЗЗ, върху решенията на който съдът упражнява единствено контрол
върху законосъобразност. При това, доколкото са налице данни, че КВС за земеделските
земи е влязла в сила, тя с оглед новото произнасяне би следвало да бъде
попълнена или изменена.
На основание
чл. 173, ал. 2 от АПК
съдът ще изпрати преписката на ОСЗ - гр. Кюстендил, с офис
Трекляно, за приключване на административното производство по реституция мот,
представляващ нива от 5,000 дка, седма категория, местност М., имот *** по картата на
землищено, при съседи имоти №№ ***, ***, ***, ***, ***, ***, *** и ***. При новото произнасяне и ако
административният орган констатира спор за материално право, следва да спре
административното реституционно производство и да напъти претендиращите имота
заявители към решаването му по съдебен ред, заявен от
настоящия жалбоподател, като постанови решение за възстановяване правото на
собственост на наследниците на Л. Т. върху тези земеделски земи в съществуващи
/възстановими/ стари реални граници, при спазване на дадените в мотивите на
настоящото решение указания по тълкуване и прилагане на закона. Като надлежен източник по смисъла
на чл. 18б, ал. 1 от ППЗСПЗЗ при
това следва да се вземат данните за съществуващи на терена топографски елементи по смисъла
на чл. 18а от ППЗСПЗЗ по одобрен кадастрален план на воден снидикат от 1937г.
По разноските:
Предвид изхода на спора и на основание чл. 143, ал.1 АПК
административният орган следва да заплати на жалбоподателя направените разноски
по делото в размер на 300 лв. – адвокатско възнаграждение по договор за правна
защита и съдействие № **********.
ПРИЕМА ЗА ОСНОВАТЕЛНА жалбата на Т.М.В.,
с ЕГН **********, с адрес *** против Решение № 23/
ОТМЕНЯ Решение № 23/
ВРЪЩА преписката на Общинска служба Земеделие –
Кюстендил, с офис Трекляно, с указания за продължаване на
производството по възстановяване на собствеността, съобразно мотивите на
решението, ведно със заверен препис заключение с х. №22254/2017 г. и
приложените към него скици на л.56-58 от делото.
ОСЪЖДА Общинска служба по земеделие
- гр.
Кюстендил, с офис Трекляно, да заплати на
Т.М.В., с ЕГН **********, с адрес ***, направените от нея разноски по производството в размер
на 300.00 лв. (триста лева нула стотинки).
Решението може да се обжалва с касационна
жалба пред Административен съд - Кюстендил в 14-ет дневен срок от съобщаването
му.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: