Решение по дело №7525/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 158
Дата: 30 януари 2020 г. (в сила от 19 февруари 2020 г.)
Съдия: Димитър Василев Кацарев
Дело: 20195330207525
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е 

№ 158

гр.Пловдив, 30.01.2020г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

              ПЛОВДИВСКИ РАЙОНЕН СЪД, Втори наказателен състав в публично заседание на двадесет и трети януари, две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР КАЦАРЕВ

 

и секретар: ВЕЛИЧКА ИЛИЕВА,

като разгледа докладваното от съдията АНД № 7525 по описа за 2019 година на ПРС и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по чл.59 и следващи от ЗАНН.

 

            Обжалвано е Наказателно постановление № 19-0329-001145 от 31.10.2019г. на С.Ю.Х.на длъжност *** към *** упълномощен със Заповед № 8121з-515/14.05.2018г. на МВР с което на В.Т.К. ***, ЕГН ********** на основание чл.53 от ЗАНН и чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП и чл.183, ал.1, т.1, пр.1 от ЗДвП са наложени  административни наказания както следва: 1. Глоба в размер на 200 лева  и  лишаване от право да управлява МПС за 6 месеца за нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП и глоба в размер на 10 лева за нарушение по чл.100, ал.1, т.1  от ЗДвП.

            В жалбата се оспорва правилността на издаденото НП  и се прави искане за неговата отмяна. Излагат се доводи по същество на искането.

           Жалбоподателят редовно и своевременно призован, в съдебно се представлява от адв.Н.М. която поддържа жалбата и искането за отмяна на издаденото НП. Представя писмени доказателства.  В пледоарията си излага доводи в подкрепа на искането за отмяна на издаденото НП.

           Въззиваемата страна  - редовно и своевременно призована, в съдебно заседание не се представлява и не излага становище относно жалбата на В.К..

 

             Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира и приема за установено следното от фактическа и правна страна: 

 

             Жалбоподателят В.Т.К. е правоспособен водач на МПС и притежава СУМПС № ****, категории А, В, С, DE, СЕ, М, D, ТКТ, АМ, ВЕ и се води на отчет в ОДМВР Пловдив.

             Жалбоподателят В.Т.К. ***, където и живее. Същия притежавал мотопед „Симсон“, който съхранявал в дома си. Същия не е бил надлежно регистриран и не е имал регистрационен номер. След като извършил ремонт на мотопеда, на 13.09.2019г. жалбоподателя подкарал мотопеда по улиците на гр.Брезово. На същата дата в гр.Брезово полицейските служители Л.Г. – *** към РУ Раковски и С.Х. – *** извършвали пътен контрол в съответствие със служебните им задължения. Около 10,50 часа в гр.Брезово, на ул.“Хемус“ полицейските служители забелязали водач на мотопед, който бил без поставени регистрационни табели. Полицейските служители тръгнали след водача на мотопеда, който завил по ул.“К.Коев“ и спрял. При извършена проверка на водача на мотопеда била установена самоличността на жалбоподателя К., както и че мотопеда не е регистриран по съответния законен ред. Водача на мотопеда се явил в полицейски участък Брезово, където бил съставен акт за установяване на административно нарушение.

            Било е образувано бързо производство № 184/2019г. по описа на РУ Раковски за извършено престъпление по чл.345, ал.2, вр. ал.1 от НК.

            В хода на досъдебното производство конкретно лице не е било привлечено в качеството на обвиняем.

            С постановление на прокурор при РП Пловдив от 20.09.2019г. е прекратено наказателното производство по образуваното ДП, като е прието че извършеното от В.К. деяние е явно малозначително по смисъла на чл.9, ал.2 от НК. С постановлението на РП Пловдив е посочено, че налагането на административна санкция за извършеното административно нарушение на ЗДвП би въздействало възпитателно на К., а търсенето на наказателна отговорност за конкретното деяние, въпреки че е въздигнато за престъпление от законодателя на РБългария, с оглед обществената му опасност би се явило прекалено тежко засягане на правната му сфера. В постановлението е посочено и че след влизането му  в сила, препис от него да се изпрати на Началник сектор „Пътна полиция“ ОДМВР Пловдив с оглед реализиране на административната отговорност спрямо В.Т.К., ЕГН **********.

            Обжалваното НП е издадено въз основа на съставения на 13.09.2019г. акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № серия АА бланков номер 111950 против жалбоподателя от свидетел К.Д.,  длъжност полицейски инспектор при РУ Раковски  за това, че на 13.09.2019г. около 10,50 часа в гр.Брезово, на ул.“К.Коев“ управлява мотопед „Симсон“ с № на рама ***и № на двигател ***без табела с регистрационен номер, поставен на определена за това място. 2.)  Не може да представи СУМПС. Направена справка в ОДЧ – РУ Раковски с което виновно е нарушил чл.140, ал.1 от ЗДвП, чл.100, ал.1, т.1 от ЗДвП.

           Актът е съставен в присъствието на жалбоподателя К.,  който след запознаване със съдържанието му не е вписал възражения и обяснения относно посочените в него нарушения. Актът е подписан от посочените в него лица, включително и от жалбоподателя К.. На датата на съставянето на акта е връчен препис от него на жалбоподателя К., надлежно удостоверено с разписка, неразделна част от акта. В  законоустановения три дневен срок пред контролните органи не са били представени от страна на жалбоподателя на писмени възражения или обяснения относно съставения АУАН, както и относно посочените в него нарушения. 

            На основание констатациите в акта е издадено и атакуваното НП с което е ангажирана административната отговорност на жалбоподателя за извършени нарушения на ЗДвП. В издаденото НП нарушенията са описани по идентичен с акта начин, както и са посочените като нарушени правни норми. Издаденото НП е връчено на жалбоподателя на 11.11.2019г. Поради не съгласие с наложените административни наказания издаденото НП е обжалвано в срок пред Районен съд гр.Пловдив.

            Разпитан като свидетел в съдебно заседание актосъставителят К.Д. потвърди авторството на съставения от него АУАН. Свидетелят посочи, че нарушението е установено от полицейски служители – ст.инспектор Л.Г. – **** Брезово, който е свидетел и при съставянето на АУАН и *** Х. – ***,  по време на изпълнение на служебните им задължения на територията на гр.Брезово. Свидетелят посочи, че на жалбоподателя е било разпоредено да се яви в участък Брезово, което той изпълнил. След явяване на жалбоподателя в участъка е бил съставен и АУАН. Свидетелят посочи, че при проверка извършена лично от *** на *** е било установено нарушеното. 

            Показанията на този свидетел съдът кредитира като са обективно верни, преценявайки ги за правдиво звучащи и логични в изложението, както и че не съдържат противоречия, кореспондират и с приобщените писмени доказателства по делото. Не се установиха обстоятелства, сочещи предубедеността им, както и не се намериха и други  основания за критика на неговите показания. 

             Горната фактическа обстановка се установи от гласните доказателства   - показанията на свидетел Д., както и от  събраните писмени доказателства включително  НП, АУАН, Заповед рег. № 8121з-515/14.05.2018г. на Министъра на вътрешните работи, Заповед № 8121з-1138/01.09.2017г. на Министъра на вътрешните работи, постановление на Районна прокуратура гр.Пловдив за прекратяване на наказателно производство.

           При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

           По допустимостта на жалбата: Жалбата е с правно основание чл.59, ал.1 от ЗАНН, подадена в преклузивния срок по ал.2 от този текст, от легитимиран субект /срещу който е издадено атакуваното НП/, при наличие на правен интерес от обжалване и пред компетентния съд / по местоизвършване на твърдяното нарушение/, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

           Разгледана по същество се явява ЧАСТИЧНО ОСНОВАТЕЛНА.

           По същество на спора:  За да се произнесе по съществото на правния спор / по основателността на жалбата /, съдът съобрази, че настоящото производство е от административно - наказателен характер и същественото при него е да се установи има ли извършено административно нарушение от лицето посочено в АУАН и НП. Тук следва да се отбележи, че актовете за установяване на административно нарушение нямат обвързваща доказателствена сила, т. е. посоченото в акта не се счита за доказано. Това означава, че в тежест на административно - наказващия орган, тъй като именно той е субекта на административно - наказателното обвинение, е да докаже по безспорен начин пред съда, с всички допустими доказателства, че има административно нарушение и че то е извършено виновно от лицето, посочено като нарушител. Разбира се при налагане на имуществена санкция  на  Еднолични търговци или  Юридически лица се касае за обективна  невиновна отговорност  и съответно  в тези случаи е достатъчно  доказването  на извършване на нарушението от обективна страна, като не се изследва въпрос за вина. Същата се определя като психично отношение на дееца към деянието и резултата от него и по тази причина подобно психично   отношение не може да бъде формирано от ЕТ или ЮЛ. Следва да бъдат спазени и изискванията на ЗАНН за съставянето на акта и издаването на Наказателното постановление, както и сроковете за реализиране на административно наказателното преследване. В тази насока е налице различие в понятията „неправилно” и „незаконосъобразно” наказателно постановление.  Когато АУАН  или НП не са издадени от надлежен орган или не са издадени в установените законови срокове или не съдържат изискуемите от закона реквизити или са нарушени съществени процесуални правила при съставянето на акта и издаването на НП, то последното ще следва да бъде отменено като незаконосъобразно. Тук следва да се посочи, че критерият за определяне на съществените нарушения на процесуалните правила е този, че нарушението е съществено, когато ако не е било допуснато, би могло да се стигне и до друго решение по въпроса, или когато е довело до ограничаване на правата на страните в която и да е фаза на процеса. Когато, обаче, са спазени всички процесуални правила и срокове, то НП е законосъобразно издадено и именно тогава съдът следва да провери дали то е правилно, т. е. дали има извършено  административно нарушение. Именно административно наказващия орган е този, който следва да установи пред съда, че има извършено административно нарушение / такова, каквото е описано в акта / и че същото е извършено от лицето, посочено като нарушител. Ако това не бъде доказано пред съда, то НП следва да бъде отменено като неправилно, тъй като не е доказано извършването на нарушението. Едва когато НП е законосъобразно и  се докаже извършването на съответното нарушение може да бъде разгледан и въпроса за съответствието на наложената санкция с тежестта на нарушението /само когато размерът на административното наказание или имуществената санкция  може да бъде определен в някакви граници, а не е фиксиран в закона/.

             Настоящата съдебна инстанция е такава по същество и задължението на съда е служебно да следи за законосъобразността на обжалваното наказателно постановление.

             Във връзка с посоченото, съдът констатира че АУАН, така и обжалваното Наказателно постановление са издадени от оправомощени за това лица, притежаващи нужната за това компетенция съгласно разпоредбата на чл.189, ал.1 от ЗДвП и приложената оправомощителна Заповед № 8121з-515 от 14.05.2018г. на министъра на вътрешните работи. Както в АУАН, така и в НП са изложени всички обстоятелства в съответствие с изискванията на чл.42 и чл.57 от ЗАНН, както и че АУАН е съставен в рамките на визирания в чл.34, ал.1 от ЗАНН срок.

             Обжалваното НП също е издадено в срок, но следва да бъде отменено поради следните основания:

              В настоящия случай намира приложение изразеното становище в т.3 от ТР № 3 от 22.12.2015 г. по т.д. № 3/2015 г. на ОСНК на ВКС. Цитираното Тълкувателно дело е постановено с цел привеждане на правораздавателната дейност на съдилищата в България в съответствие с принципа по чл.4, §1 от Протокол №7 към ЕКПЧ, който гласи, че никой не може да бъде съден или наказан от съда на една и съща държава за престъпление, за което вече е бил оправдан или окончателно осъден съгласно закона и наказателното производство на тази държава. Този акт е подписан от Република България на 3 ноември 1993 г., ратифициран е със закон, приет от ХХХVIII Народно събрание на 12 октомври 2000 г. - ДВ, бр. 87 от 2000 г., в сила е за Република България от 1 февруари 2001 г., обнародван е в ДВ, бр. 76 от 30 септември 2011 г. Следователно Протоколът е част от вътрешното право на страната и има предимство пред нормите на вътрешното законодателство по смисъла на чл.5, ал.4  от Конституцията на Република България.

             Цитираната разпоредба на Протокола към ЕКПЧ прокламира принципа “nоn bis in idem“. Тълкуването, което дава ОСНК в общите положения развити в мотивите на ТР се свежда до това, че съгласно буква б) принципа забранява окончателно осъдено или оправдано лице не само да бъде наказано повторно за същото деяние, но и да бъде съдено и да подлежи на риск от наказателно преследване въобще. Дублирането на наказателни процедури е недопустимо, когато някоя от тях започва или продължава развоя си, след като другата е приключила с влязъл в сила акт. Чл.4, § 1 от Протокол № 7 поначало не забранява паралелното протичане на отделни наказателни процеси срещу едно и също лице по повод същото деяние, ако по никой от тях не е постановено окончателно решение. Закрилата на принципа действа от момента на влизане в сила на първото решение, а от началото на новото преследване, когато деецът вече е “съществено засегнат“ от дейността на властите, възниква състояние на нарушение на правилото.

             Съгласно разбирането на ОСНК изложено в буква г) принципът „non bis in idem“ препятства повторението на наказателно производство, приключило с окончателно решение. Правилото въвежда изискване постановеният първи по време съдебен акт да има окончателен характер. В противен случай би възникнало вътрешно противоречие между чл.2 “Право на обжалване в наказателното производство“ и чл.4 от Протокол № 7. Връзката между двете гаранции дефинира понятието за окончателен акт - когато в националното законодателство не са предвидени или са изчерпани, или са пропуснати възможностите за редовен контрол. Приета е формулировката на Обяснителния доклад към Протокол № 7, който следва разбирането на Европейската конвенция за международна валидност на наказателни присъди. Този акт определя решението за окончателно, когато е придобило силата на res judicata. Следователно, първото производство се счита за приключило, когато с влязъл в законна сила акт, окончателен по смисъла на Конвенцията, е разрешен правен спор относно конкретно деяние (административно нарушение или престъпление). За този извод са без значение видът на акта: наказателно постановление, съдебно решение, присъда, разпореждане или определение за прекратяване на наказателно производство, характерът на акта: осъдителен, оправдателен, за освобождаване от наказателна отговорност с налагане на административно наказание по чл.78а от НК и др. Принципа се активира при идентичност на субекта в двата наказателни процеса и се проявява само в наказателното производство, поради което за приложимостта му е от решаващо значение класификацията на дублиращите се производства като наказателни като ОСНК отбелязва, че понятието “наказателно производство“ по смисъла на Конвенцията не е идентично със стриктното му значение по националното законодателство, а има собствено автономно значение.

            Съдът намира, че в случая е налице приключило наказателно производство на фазата на досъдебното производство / бързо производство/  с окончателен акт - постановление за прекратяване на наказателното производство. Налице е идентичност в субекта на двата процеса: по НК и по ЗАНН. Двете производства следва да се квалифицират като наказателни по смисъла, който влага чл.6, §1 на ЕКПЧ/ и съгласно критериите за оценка на характера на производството като такива по теста “Енгел“ възприет от практиката на Съда на Европейския съюз. Касае се безспорно за идентичност на деянията не с оглед тяхната квалификация, а в конкретния случай и с оглед нея, а най - вече предвид фактическата идентичност от обективна и субективна страна на осъщественото от дееца поведение.

           С оглед на изложено съдът счита, че проведеното по реда на ЗАНН наказателно преследване по отношение на жалбоподателя В.Т.К. след като по отношение на него е водено и прекратено с окончателен акт наказателно производство, е в нарушение на принципа залегнал в чл.4, § 1 от Протокол № 7 към ЕКЗПЧ, поради което постановения в производството по ЗАНН акт на административно наказващия орган се явява незаконосъобразен и следва да бъде отменен по отношение на нарушението по чл.140, ал.1 от ЗДвП.

          От приетите по делото  доказателства съдът намира като установено и безспорно доказано, че жалбоподателят от субективна и обективна страна е извършил административното нарушение по чл.100, ал.1, т.1 от  ЗДвП, тъй като водач на МПС не е представил СУМПС. Съгласно чл.100, ал.1, т.1 от ЗДвП водача на МПС е задължен да носи свидетелство за управление на моторно превозно средство от съответната категория и контролния талон към него. От приетите по делото доказателства съдът намира като безспорно установено неизпълнението на посоченото задължение от страна на жалбоподателя К., а именно че не е носил надлежно издаденото му СУМПС и поради което не е могъл да го представи на контролните органи по време на проверката. С оглед извършеното административно нарушение, правилно е ангажирана административно наказателната отговорност на жалбоподателя на основание  чл.183, ал.1, т.1, пр.1 от ЗДвП като му е наложено административно наказание Глоба в размер от 10 лева.

          Санкцията е определена от законодателя във  фиксиран размер и не подлежи на корекция от страна на съда.

           Поради горните съображения наказателното постановление, относно нарушението по чл.100, ал.1, т.1 от  ЗДвП, следва да бъде потвърдено, като правилно и законосъобразно.

           Предвид на гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН Съдът

 

Р Е Ш И :

 

           ОТМЕНЯ наказателно постановление № 19-0329-001145 от 31.10.2019г. на С.Ю.Х.на длъжност *** към *** упълномощен със Заповед № 8121з-515/14.05.2018г. на МВР    В  ЧАСТТА  МУ  с която на основание чл.53 от ЗАНН и чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП  на В.Т.К. ***, ЕГН **********  са наложени  административни наказания Глоба в размер на 200 лева  и  лишаване от право да управлява МПС за 6 месеца за нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП.

           ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 19-0329-001145 от 31.10.2019г. на С.Ю.Х.на длъжност *** към *** упълномощен със Заповед № 8121з-515/14.05.2018г. на МВР    В  ЧАСТТА  МУ  с която на основание чл.53 от ЗАНН и чл.183, ал.1, т.1, пр.1 от ЗДвП  на  В.Т.К. ***, ЕГН ********** е наложено административно наказание  Глоба в размер на 10 лева за нарушение по чл.100, ал.1, т.1  от ЗДвП.

 

          Решението не е окончателно и подлежи на обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението от страните, че същото е изготвено и обявено, пред Административен съд гр.Пловдив, на основанията, предвидени в НПК, и по реда на Глава XII от АПК.

 

 

                                                              РАЙОНЕН СЪДИЯ /П/

 

Вярно с оригинала!

ХБ