Решение по дело №55/2019 на Районен съд - Мездра

Номер на акта: 65
Дата: 20 юни 2019 г. (в сила от 28 ноември 2019 г.)
Съдия: Вяра Атанасова Атанасова
Дело: 20191450200055
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер

 

Година

20.06.2019

Град

Мездра

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Мездренски районен

съд

 

II–ри наказателен

състав

На

девети април

 

Година

2019

В открито заседание в следния състав:

Председател:

ВЯРА АТАНАСОВА

Секретар:

Десислава Стоянова

 

като разгледа докладваното от

Съдия АТАНАСОВА

НАХ

дело номер

55

по описа за

2019

година

ЗА ДА СЕ ПРОИЗНЕСЕ, ВЗЕ ПРЕДВИД СЛЕДНОТО:

Г.С. *** е обжалвал Наказателно постановление № 11-01-523/19.12.2018 година на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция гр. София /АДФИ/, с което за нарушение на чл.126 вр. §2 от ДР на Закона за публичните финанси /ЗПФ/, на основание чл.32 ал.1 т.1 вр. чл.35 ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция, му е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лева. Оплакванията са в смисъл, че изложената в актовете фактическа обстановка не кореспондира с действителните събития. Подробни мотиви в жалбата не са изложени. На това основание се иска отмяна на постановлението като неправилно и незаконосъобразно.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не се представлява. От същия по делото е постъпило становище, в което са изложени доводи в подкрепа на искането за отмяна на НП.

Наказващият орган, чрез процесуалния си представител главен юрисконсулт Корнелия Цекова, счита, че НП следва да бъде потвърдено, тъй като нарушението е установено по безспорен начин от събраните по делото писмени и гласни доказателства и не са налице данни за наличие на процесуални нарушения при съставянето и връчването на административните актове. По делото са постъпили писмени бележки, в които са доразвити мотивите към искането за потвърждаване на НП.

Жалбата е подадена в срока по чл.59 ал.2 ЗАНН и е процесуално допустима.

Анализирайки събраните по делото доказателства, по отделно и в тяхната съвкупност, съдът приема за установено следното:

Съгласно Заповед № ФК-10-461/14.05.2018 г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция гр. София на свидетелят Д.Б. – държавен финансов инспектор от ИРМ гр. Плевен била възложена в периода от 16.05.2018 година до 27.06.2018 година включително финансова инспекция в Община Мездра със задачи, както следва: 1. Проверки за законосъобразност на отчетените през 2015 г. разходи на бюджетни средства за дейностите по зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища, във връзка със спазване на нормативната уредба в областта на обществените поръчки, сключените договори, изпълнението им и плащания по тях. Проверка на усвояването по предназначение на получените средства в съответствие с целевото им предназначение и спазване разпоредбите на чл.56 от Постановление № 380/29.12.2015 г. на МС за изпълнение на държавния бюджет на РБ за 2016 г.; 2. Проверки за законосъобразност на отчетените през 2016 г. разходи на бюджетни средства за дейностите за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища, във връзка със спазване на нормативната уредба в областта на обществените поръчки, сключените договори, изпълнението им и плащания по тях. Проверка за усвояването по предназначение на получените средства в съответствие с целевото им предназначение и спазване разпоредбите на чл.48 от Постановление № 374/22.12.2016 г. на МС за изпълнение на държавния бюджет на РБ за 2017 г.; 3. Проверки за законосъобразност на отчетените през 2017 г. разходи на бюджетни средства за дейностите по зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища, във връзка със спазване на нормативната уредба в областта на обществените поръчки, сключените договори, изпълнението им и плащанията по тях. Проверка на усвояването по предназначение на получените средства в съответствие с целевото им предназначение и спазване разпоредбите на чл.47 от Постановление № 332/22.12.2017 г. на МС за изпълнение на държавния бюджет на РБ за 2018 г. Със заповед № ФК-10-580/13.06.2018 г. на Директора на АДФИ срокът за извършване на финансовата инспекция е бил удължен с 10 работни дни, считано от 28.06.2018 година до 11.07.2018 година включително. При проверката на документите във връзка с поставените на финансовата инспекция задачи, свидетелят Б. констатирал нарушение на Закона за публичните финанси по отношение използването на средства, предоставени от държавния бюджет за целево финансиране във връзка със зимното поддържане и снегопочистване на общинските пътища. С Решение № 236/2007 година /изм. и доп. РМС № 646/26.10.2017 година/ МС на Р България е утвърдил Списък на общинските пътища на територията на страната, в който са включени 23 пътища, находящи се в Община Мездра с обща дължина 122,970 км. В чл.50 на Закона за държавния бюджет на Р България за 2016 г. са предвидени трансфери за местни дейности за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища в размер на 28 128,1 хил.лева, в т.ч. целеви трансфери за община Мездра 131,1 хил.лева. Предвидените в Закона за държавния бюджет на Република България за 2016 година целеви трансфери са постъпили в община Мездра на 25.01.2016 г. в размер на 98 325 лева и на 28.10.2016 г. в размер на 32 775 лева или общо 131 100 лева. Заедно с наличните на 01.01.2016 г. средства за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища в размер на 50 402 лева, Община Мездра е разполагала през 2016 г. с общата сума от 181 502 лева целеви средства, предназначени за зимно поддържане на общинските пътища. През периода 01.01.2016 г. – 31.12.2016 г. в Община Мездра са били отчетени разходи на бюджетни средства за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища в размер на 76 750,80 лева, в т.ч. разходи в размер на 55 058,40 лева за извършени въз основа на сключен от Кмета на Община Мездра договор за обществена поръчка № 97.00-22/16.12.2015 г. с „ЛКС“ ООД гр. Мездра за зимно поддържане и снегопочистване на общинските пътища и разходи в размер на 21 692,40 лева за извършени СМР по почистване на канавки, банкети, превоз на трошен камък, прокопаване на път, направа на дренаж, извозване на земни маси и обратен насип, извършени от „ЛКС“ ООД Мездра, „Йоникс 2012-70“ ЕООД гр. Мездра и „БКС Враца“ ЕООД гр. Враца. Наличните към 31.12.2016 г. неусвоени целеви средства са били в размер на 104 751 лева и са разходвани за зимно поддържане и снегопочистване на общинските пътища през 2017 г. В хода на финансовата инспекция е била извършена проверка относно усвояването по предназначение на получените средства в съответствие с целевото им предназначение, по време на която свидетелят Д.Б. е установил, че от предоставените от държавния бюджет средства в община Мездра през 2016 г. са разходвани по предназначение за снегопочистване и зимно поддържане на общински пътища 71 972,40 лева. Наред с това са извършени разходи в размер на 4778,40 лева за дейности по почистване на банкет и канавки, превоз на трошен камък от с. Ръждавец до с. Типченица, прокопаване на път, направа на дренаж, извозване на земни маси и обратен насип в района на свлачище, намиращо се на път ІV – 16117 км.1+000 до км.1+265, който не е включен в списъка на общинските пътища в република България, утвърден от МС. Въпросните дейности по укрепване на свлачището са били извършени на основание указания от Министерство на регионалното развитие и благоустройството, дадени с писмо изх. № 0800-340/07.08.2015 г. във връзка с нововъзникнал свлачищен процес на участък от път ІV – 16117 /Типченица – Дърманци/ при км.1+100 в землището на с. Типченица, общ. Мездра. В писмото е посочено, че община Мездра следва да предприеме действия по поставяне на надеждна сигнализация, по почистване и поддържане в изправност водоскока и отводнителната канавка на пътя, по отводняване повърхностните води от пътя, по отвеждане на водите от съществуващите извори в района на свлачището и заустване на устието на река Сухата по тампониране на пукнатините в асфалтовата настилка и др. Свлачището на път ІV – 16117 /Типченица – Дърманци/ в землището на с. Типченица е било регистрирано от „Геозащита Плевен“ ЕООД с идентификационен номер VRC27.72432.01. Извършените разходи за укрепване на свлачището в землището на с. Типченица в размер на 4778,40 лева са били счетоводно  отчетени като дейност в с/ка 284 „Ликвидиране на последици от стихийни бедствия и производствени аварии“ на 14.03.2016 г. На 30.09.2016 г. със счетоводна справка тези разходи са били сторнирани и отчетени в дейност 832 „Служби и дейности по поддържане, ремонт и изграждане на пътищата“. Проверката на счетоводните документи показала, че нецелево разходваните през 2016 г. 4778,40 лева за СМР по укрепване на свлачище на път ІV – 16117 при км.1+100 в землището на с. Типченица не са били налични на 31.12.2016 г. в преходния остатък на общината за местни дейности, като по този начин тяхното предназначение е било променено. В присъствието на свидетелката Ц.Х. на Г.С. в качеството му на кмет на община Мездра и първостепенен разпоредител с бюджета на общината бил съставен АУАН от свидетеля Д.Б. за нарушение на чл.126 от Закона за публичните финанси.  

Горната фактическа обстановка се установява от показанията на Д.Б.Б. и Ц.К.Х..

Освен гласни, по делото са събрани и писмени доказателства.

Съдът, след като взе предвид събраните по делото доказателства и изложеното в НП и в подадената жалба от Г.С., намира, че същата е неоснователна. Съображенията за това са следните:

От изложеното в обстоятелствената част на АУАН, а в последствие и НП, става ясно, че в края на бюджетната 2016 г. жалбоподателят в качеството си на кмет на Община Мездра и първостепенен разпоредител с бюджет е променил предназначението на средства в размер на 4778,40 лева от целевата субсидия, предоставена от държавния бюджет на Община Мездра за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища, като с това си деяние е нарушил чл.126 от Закона за публичните финанси. Цитираната разпоредба предвижда възможност временно свободните средства по бюджета на общината да могат да се ползват за текущо финансиране на одобрените по бюджета на общината разходи и други плащания, при условие, че не се нарушава своевременното финансиране на делегираните от държавата дейности в определените им размери, както и на местните дейности и се спазват относимите за общините фискални правила, предвидени в Закона за публичните финанси, като не се променя предназначението на средствата в края на годината. Съдът, след като взе предвид събраните по делото доказателства, счита, че същите подкрепят описаната в административните актове фактическа обстановка. Законът за публичните финанси /ЗПФ/ урежда бюджетната рамка, общото устройство и структурите на публичните финанси, в това число съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на общинския бюджет. Според чл.45 ал.1 от ЗПФ, общинският бюджет включва приходи от местни данъци, такси, услуги и права, предоставяни от общината, разпореждане с общинска собственост, глоби и имуществени санкции, лихви и неустойки, помощи и дарения, други постъпления; разходи за делегирани от държавата и за местни дейности за – персонал, издръжка, лихви, помощи и обезщетение за домакинства, текущи субсидии, капиталови разходи; бюджетни взаимоотношения с централния бюджет и с други бюджети и сметки за средства от Европейския съюз; бюджетно салдо; финансиране. Кметът на общината, по силата на чл.122 ал.1 от ЗПФ, организира изпълнението на общинския бюджет и според чл.11 ал.3 от същия закон е първостепенен разпоредител с бюджета на общината. В този смисъл контролът по законосъобразното изпълнение на средствата, формиращи общинския бюджет, се осъществява именно от кмета на общината. Както беше посочено и по-горе в настоящите мотиви, с чл.126 от ЗПФ законодателят е предоставил възможност на общините временно свободните средства по техните бюджети да се ползват за текущо финансиране на одобрените по тях разходи и други плащания, като изричното условие е това да не нарушава своевременното финансиране на делегираните от държавата дейности в съответните му размери и в края на годината предназначението на средствата да не се променя. Според доказателствата по делото, в частност показанията на свидетеля Б. и свидетелката Х., средства в размер на 4778,40 лева от целевата субсидия, предоставена от Държавния бюджет на Община Мездра за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища са били използвани през 2016 г. за разплащане на дейности, свързани с почистване на банкет и канавки, превоз на трошен камък, прокопаване на път, направа на дренаж, извозване на земни маси и обратен насип в района на свлачище, намиращо се на път ІV – 16117 при км.1+000 - км.1+265. Въпросният път не е включен в списъка на общинските пътища в Република България, който е утвърден от МС. Изброените по-горе дейности са били финансирани от община Мездра със средства, част от делегираните за дейности от държавата, каквито са целевите средства за зимно поддържане на общинските пътища. Предвид съдържанието на цитираната по-горе разпоредба на чл.126 ЗПФ, този трансфер на средства не съставлява нарушение, включително и на изискванията за добра бюджетна дисциплина. Такова обаче е настъпило в края на бюджетната 2016 г. – на 31.12.2016 г., когато средствата, използвани за финансиране на изброените по-горе дейности по отстраняване последиците от свлачище на път ІV – 16117 /Типченица – Дърманци/, не са били възстановени. По този начин жалбоподателят, в качеството си на кмет на общината и на първостепенен разпоредител с бюджет, е променил тяхното предназначение в разрез с изискванията на чл.126 ЗПФ. Въпросните средства, според свидетелките Б. и Х., са били част от целевата субсидия, предназначена за зимно поддържане и снегопочистване на общинската пътна мрежа. Въпреки липсата на данни за недофинансиране на дейностите, за които въпросните средства са били предназначени, то от разпита на свидетеля Б. категорично се установява, че в края на бюджетната 2016 година е налице невъзстановяване на парични средства в размер на 4778,40 лева, чието предназначение е било за финансиране на дейности, делегирани от държавата. Използвайки наличните свободни средства, каквито са били процесните, жалбоподателят в качеството си на първостепенен разпоредител с бюджет, упражняващ пряк контрол върху неговото разходване, е следвало да предприеме всички допустими с оглед добрата бюджетна дисциплина мерки за оптимизация на паричния ресурс, позволяващи възстановяването на средствата, използвани за финансиране на дейности по отстраняване последиците от свлачище в землището на с. Типченица по път ІV – 16117. Макар и в резултат на неговото бездействие да не е настъпил вредоносен резултат, то е налице нарушение по смисъла на чл.126 ЗПФ. За прецизност следва да се отбележи, че в конкретния случай като предпоставка за ангажиране на административно-наказателна отговорност по този текст не е необходимо да е налице вредоносен резултат. Достатъчно е деянието, извършено от нарушителя, да покрива критериите за „административно  нарушение“, формулирани в чл.6 ЗАНН, т.е. да е налице деяние /действие или бездействие/, нарушаващо установеният ред на държавно управление, извършено виновно и обявено за наказуемо с административно наказание, налагано по административен ред. За констатираното в хода на инспекцията от свидетеля Б. нарушение, на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лева по чл.32 ал.1 т.1 вр. чл.35 ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция. В цитираната разпоредба законодателят е предвидил наказание глоба в размер от 200 до 2000 лева за виновните длъжностни лица, както и лицата, които работят по граждански договори за управление и контрол, ако деянието не съставлява престъпление, които извършат нарушение на нормативен акт, уреждащ бюджетната, финансово-стопанската или отчетната дейност, ако не е предвидено наказание в съответния нормативен акт. Съобразявайки доказателствата, събрани в хода на административно - наказателното производство и след преценка досежно характера на деянието и степента му на обществена опасност, липсата на други подобни нарушения, както и данните за личността на нарушителя, наказващият орган правилно е наложил на Г.С., в качеството му на кмет на община Мездра, административно наказание глоба в минималният размер от 200 лева.

В хода на проверката за законосъобразност на административните актове, която е длъжен служебно да извърши, съдът не констатира наличие на нарушения, както в процедурата по съставяне и връчване на административните актове, така и на изискванията за тяхното съдържание, които да са основания за отмяната на обжалваното постановление. Ето защо същото следва да бъде потвърдено. 

Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

           ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 11-01-523/19.12.2018 г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция гр. София, с което за нарушение на чл.126 вр. §2 от ДР на Закона за публичните финанси, на Г.С. *** е наложено, на основание чл.32 ал.1 т.1 вр. чл.35 ал.1 ЗДФИ, административно наказание глоба в размер на 200 лева.

           РЕШЕНИЕТО може да се обжалва от страните с касационна жалба пред Врачански административен съд в 14 - дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

                                                             РАЙОНЕН СЪДИЯ: