Решение по дело №102/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 202
Дата: 21 ноември 2022 г.
Съдия: Вълко Драганов Драганов
Дело: 20227280700102
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 март 2022 г.

Съдържание на акта

                                           Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 202/21.11.2022 г.                                                                   гр. Ямбол  

                                                                               

                                                В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД   втори административен     състав

На   втори  ноември                                                                 2022  година

В открито съдебно заседание в следния състав:

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ

 

Секретар  Ст. Гюмлиева

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия В. Драганов

Административно дело № 102 по описа на 2022 година.

         За да се произнесе, взе предвид следното:         

             Производството по делото е образувано по жалба  на  Р.И.Р., ЕГН ********** и съдебен  адрес: ***,   чрез адв. Д. А.  против Заповед № РД 09-150 от 25.02.2022г. на Министъра на земеделието  за одобрение на окончателните специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ (ПДП) за Кампания 2021  в частта относно заявени  за подпомагане парцели  в землището на с. Палаузово и с. Воденичане, общ.Стралджа.

         В жалбата се твърди, че  процесната заповед е незаконосъобразна в частта, в която извън обхвата на одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021 са изключени следните площи: частта от 21.65ха от парцел №11661- 24-1-1 с площ от 42.63ха, частта от 29.42ха от парцел №11661-75-1-2 с площ от 71.72ха, частта от 17.36ха от парцел №11661-75-2-2 с площ от 32.25ха, частта от 0.23ха от парцел №55244-134-1-1 с площ от 2.19ха, частта от 0.15ха от парцел №55244-2-1-1 с площ от 5.46ха, частта от 0,10ха от парцел №55244-337-1-2 с площ от 15.58ха, частта от 1.25ха от парцел №55244-339-1-1 с площ от 1.76ха, частта от 0.26ха от парцел №55244-339-2-1 с площ от 0.92ха, частта от 0.28ха от парцел №55244-339-3-1 с площ от 0.81ха, частта от 0.17ха от парцел №55244-341-2-1 с площ от 15.34ха, частта от 0.38ха от парцел №55244-358-1-1 с площ от 22.89ха, частта от 0.54ха от парцел №55244-372-12-1 с площ от 0.71ха, частта от 0.20ха от парцел №55244-372-4-1 с площ от 0.38ха, частта от 0.25ха от парцел №55244-41-4-1 с площ от 15.00ха, частта от 0.27ха от парцел №55244-42-1-1 с площ от 3.81ха, частта от 0,11ха от парцел №55244-74-2-1 с площ от 0.79ха, частта от 0.13ха от парцел №55244-75-4-1 с площ от 2.72ха, частта от 0.20ха от парцел №55244-89-1-1 с площ от 3.76ха, частта от 0.15ха от парцел №55244-2-1-1 с площ от 5.46ха, парцел №55244-88-2-1 с площ от 0.28ха и парцел №55244-88-3-3 с площ от 0.29ха. Жалбоподателя сочи, че е подал Възражение с вх. №РД-12-02-1019/20.12.2021г. относно изключването на посочените по-горе парцели, но не е получил отговор на своето възражение, но след справка в ел. страница на ДФ“Земеделие“ установил, че заявените от него парцели са посочени като парцели извън специализирания слой ПДП, като никога не е уведомяван, че са извършени теренни проверки на място от структурите на МЗХ, както и за причините, поради които площите са счетени за недопустими. Прави се искане заповедта да бъде отменена в посочената част с присъждане на направените в производството разноски.

      В съдебно заседание оспорващия, чрез пълномощника си адв.Д.  А. ***,  поддържа жалбата и направеното искане. Прави оттегляне на жалбата в частта й досежно два от заявените парцели с № 55244- 88-2-1 и  № 55244-88-3-3, които са добавени изцяло в одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021, след подаденото възражение. Допълнителни доводи сочи в представени писмени бележки с вх. №2656/07.11.2022г.

      Ответната страна - Министъра на земеделието, храните и горите, редовно призована изпраща представител гл.юрисконсулт Е. К., която оспорва жалбата по съображения изложени в писмени бележки с вх. №2681/09.11.2022г. Претендира отхвърляне на жалбата с присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

      След цялостна преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, ЯАС приема за установена следната  фактическа обстановка:

         По делото не е спорно, че жалбоподателят Р.И.Р. е регистриран с Уникален регистрационен номер (УРН) 230413 в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) и има подадено Заявление за подпомагане за кампания 2021 с Уникален идентификационен номер (УИН)  28/140521/02701, в което са включени  общо 45 парцела находящи се в землището на с. Палаузово и с. Воденичане, общ.Стралджа, обл.Ямбол.

      Със Заповед № РД 09-1194 от 15.12.2021 г. на Министъра на земеделието, издадена на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията /ЗА/ и чл. 16б, ал. 1 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК, е одобрен проект на специализиран слой ПДП за кампания 2021, като част от СИЗП. В заповедта са посочени срокът и начинът за подаване на възражения от земеделските стопани срещу обхвата на проекта на специализирания слой ПДП.

      Оспорващият Р.И.Р. *** до  Министъра на земеделието  възражение с вх. № РД-12-02-1019 от 20.12.2021 г.  срещу обхвата на проектите на специализираните слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2021, в което сочи, че се е запознал с обхвата на проектите на слоевете, конкретно в частта, касаеща декларираните от него за подпомагане площи със Заявление за подпомагане с УИН 28/140521/02701, като във връзка със Заповед №РД 09-1194/15.12.2021 г. възразява срещу границите/начина на трайно ползване на тези цифриви географски данни и моли да се преразгледат по отношение на физическите блокове, в които попадат посочените в таблицата земеделски парцели, за които е установено несъответствие между декларираната и допустимата за подпомагане площ, в частта относно парцели, както следва: парцел 11661-24-1-1 в землището на с. Воденичане, общ. Стралджа, заявена площ от 42.63ха с култура -пасища и мери за паша, от които са изключени като недопустими 9.14ха; парцел 11661-75-1-2 в землището на с. Воденичане, общ. Стралджа, заявена площ от 71.72ха с култура - пасища и мери за паша, от които са изключени като недопустими 2.26ха; парцел 11661-75-2-2 в землището на с. Воденичане, общ. Стралджа, заявена площ от 32.25 ха с култура - пасища и мери за паша, от които са изключени като недопустими 0.97ха; парцел 55244-134-1-1, в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от 2.19 ха с култура –люцерна, от които са изключени като недопустими 0.23ха; парцел 55244-2-1-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от 5.46ха с култура –люцерна, от които са изключени като недопустими 0.12ха; парцел 55244-337-1-2 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от 15.58ха с култура –люцерна, от които са изключени като недопустими 0.10ха.; парцел 55244-339-1-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от 1.76ха с култура - постоянно затревени площи поддържани в състояние, годно за паша или косене, от които са изключени като недопустими 0.02ха; парцел 55244-339-2-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от 0.92ха с култура -постоянно затревени площи поддържани в състояние, годно за паша или косене, от които са изключени като недопустими 0.26ха; парцел 55244-339-3-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от 0.81ха с култура -постоянно затревени площи поддържани в състояние, годно за паша или косене, от които  са изключени като недопустими 0.28ха; парцел 55244-341-2-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от 15.34ха с култура –слънчоглед, от които са изключени като недопустими 0.17ха; парцел 55244-358-1-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от 22.89ха с култура -мека пшеница, зимна, от които са изключени като недопустими 0.35ха; парцел 55244-372-12-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от 0.71ха с култура -ливади за косене, от които са изключени като недопустими 0.09ха; парцел 55244-372-4-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от 0.38ха с култура - ливади за косене, от които са изключени като недопустими 0.20ха; парцел 55244-41-4-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от 15ха с култура - ечемик -зимен. От парцела са изключени като недопустими 0.25ха.; парцел 55244-42-1-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от3.81ха с култура - слънчоглед. От парцела са изключени като недопустими 0.27ха; парцел 55244-74-2-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от 0.79ха с култура - люцерна. От парцела са изключени като недопустими 0.03ха; парцел 55244-75-4-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от 2.72ха с култура - люцерна. От парцела са изключени като недопустими 0.13ха; парцел 55244-89-1-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от 3.76ха с култура – люцерна. От парцела са изключени като недопустими 0.20ха.

       Със Заповед № РД 09-150 от 25.02.2022г. издадена на осн. чл.25, ал.4 от Закона за администрацията, чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16г, ал.4 от Наредба №105 от 2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/, Министърът на земеделието е одобрил окончателни специализирани слоеве "Физически блокове" и „Площи, допустими за подпомагане” за Кампания 2021г., като част от Система за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/, който е актуализиран за 2021г. чрез: дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2021 г.; отразяване на резултатите от теренни проверки от областните и общински структури на Министерство на земеделието, храните и горите (МЗХГ) и  проверки на място по чл. 37, ал. 3 и 4 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане", одобрен със Заповед № 09-1194 от 15.12.2021 г. на Министъра на земеделието.

      Жалбата на Р.  против процесната заповед е депозирана директно в ЯАС с вх.№ 806/25.03.2022г.

      Като доказателство по делото е приета представената от ответната страна  административната преписка по издаване на заповедта в оспорената й част, в т.ч.  таблица с подробни данни за заявените от кандидата парцели за кампания 2021 г. и извадки от цифрова ортофото карта в * *.pdf формат, изготвени по самолетно заснемане от 27.06.2021 г. с нанесени контури на физически блокове от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП) в лилав цвят, процесните парцели в жълт цвят и допустими за подпомагане площи в син цвят.

 

        По делото е назначена и изслушана съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице инж. Г.И.Р., заключението по която е прието от съда като компетентно изготвено, обосновано и отговарящо на всички поставени от страните въпроси, включително и при изслушването му в с.з. След запознаване  с предоставените материали по делото, направени онлайн справки в Държавен фонд „Земеделие“ и публичния софтуер Google Earth, вещото лице сочи, че след разглеждане на възражението на Р.Р., адм. орган е извършил намаляване на недопустимата площ на процесните парцели, като общата недопустима площ е намалена от 73.52 ха. на 15.07 ха. Според вещото лице определената допълнително като допустима площ от процесните парцели е в размер на 10.32 ха., при което общата недопустима площ за  парцелите остава в размер на 4.75 ха.

        С оглед така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

       Жалбата е подадена в законоустановения  срок, от надлежна страна и против акт, подлежащ на съдебен контрол, с оглед на което е допустима.                

       Разгледана по същество жалбата се преценя като частично основателна по следните съображения:

       В съответствие с разпоредбата на чл. 168 от АПК, вр. чл. 142 от АПК, съдът проверява законосъобразността на оспорения административен акт към момента на издаването му на всички основания по чл. 146 от АПК, без да се ограничава само с тези, посочени от оспорващия, като установяването на нови факти от значение за делото след издаването на акта се преценява към момента на приключване на устните състезания. За да е законосъобразен един административен акт, е необходимо да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административнопроизводствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да е в съответствие с целта на закона. Липсата на някое от посочените изисквания за законосъобразност опорочават административния акт и предпоставят неговата отмяна.

     Съгласно чл. 33, ал. 1 от ЗПЗП, СИЗП е географска информационна система с послойна структура на данните, която се създава въз основа на ортоизображения и действа на ниво референтен парцел – физически блок. В чл. 33, ал. 4 от ЗПЗП е предвидено, че за отразяване на реалното състояние и ползване на площите, данните в СИЗП ежегодно се актуализират чрез: 1. дешифриране (компютърно подпомогнато разчитане) на актуалната ЦОФК, и/или 2. отразяване на резултатите от специализираните теренни проверки на референтни парцели, които се извършват след уведомяване на бенефициентите при условия и по ред, определени с наредбата по чл. 30, ал. 6, и/или 3. отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37. Съгласно чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП, МЗХГ създава в СИЗП специализиран слой ПДП, който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ /Наредба № 2 от 26.03.2018 г./.

В тази връзка оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган по смисъла на чл. 33а, ал. 2, изр. 1 от ЗПЗП, съгласно която разпоредба данните в СИЗП, които се отнасят до физическите блокове и обхвата на специализирания слой ПДП, се одобряват със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл.30, ал.6 ЗПЗП, която заповед се обнародва в "Държавен вестник".

        Процесната заповед в оспорената й част е надлежно мотивирана, като в производството по издаването й не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Мотивите на заповедта, послужили за издаването й, се съдържат в приложенията към нея, а именно в дешифрираните самолетни снимки. С оглед спецификата на оспорената заповед – одобряване на окончателния специализиран слой ПДП за територията на цялата страна, е достатъчно административната преписка да съдържа данни и доказателства за начина, по който е определен специализираният слой ПДП, включително чрез посочване на изключените от слоя площи, като от тези доказателства да може да се направи извод за причините, поради които дадени площи не са попаднали в одобрения слой, в какъвто смисъл е и установената съдебна практика на Върховния административен съд.

       С оглед приетите по делото доказателства, съдът счита, че Заповед № РД 09-150 от 25.02.2022г. на Министъра на земеделието за одобрение на окончателните специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“  за Кампания 2021 е частично незаконосъобразна, като издадена в нарушение на материалния закон по следните съображения:

    Въз основа на дешифриране/дешифрация/ на актуална ЦОФК обновена по самолетно заснемане от 30.06.2021 г. административният орган е констатирал, че :

-         от парцел 11661-24-1-1 в землището на с. Воденичане, общ. Стралджа, заявена площ от 42.63ха с култура -пасища и мери за паша, от които са изключени като недопустими 9.14ха, като причини за изключването са съгласно ЦОФК /дешифрация/, че недопустимата част от парцела не попада в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл.8, ал.2, т.1 и т.3 и чл.10, ал.2, т.1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - пустеещи, непочистени и неподдържани площи без видими следи от земеделска дейност, голяма част са преовлажнени терени;

-         от парцел 11661-75-1-2 в землището на с. Воденичане, общ. Стралджа, заявена площ от 71.72ха с култура - пасища и мери за паша, от които са изключени като недопустими 2.26ха, като причини за изключването са съгласно ЦОФК /дешифрация/, че недопустимата част от парцела не попада в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл.8, ал.2, т.1 и т.3 и чл.10, ал.2, т.1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - пустеещи, непочистени и неподдържани площи без видими следи от земеделска дейност, голяма част са преовлажнени терени;

-          от парцел 11661-75-2-2 в землището на с. Воденичане, общ. Стралджа, заявена площ от 32.25 ха с култура - пасища и мери за паша, от които са изключени като недопустими 0.97ха, като причини за изключването са съгласно ЦОФК /дешифрация/, че недопустимата част от парцела не попада в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл.8, ал.2, т.1 и т.3 и чл.10, ал.2, т.1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - пустеещи, непочистени и неподдържани площи без видими следи от земеделска дейност.

-         от парцел 55244-134-1-1, в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от 2.19 ха с култура –люцерна, от които са изключени като недопустими 0.23ха, като причини за изключването са съгласно ЦОФК /дешифрация/, че недопустимата част от парцела не попада в обхвата на специализиран слой ПДП на основание  чл. 3, ал. 1, т. 1, чл. 7 и чл. 10, ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - дерета с дървесна растителност; неподдържани площи без следи от земеделска култура.

-         от парцел 55244-2-1-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от 5.46ха с култура –люцерна, от които са изключени като недопустими 0.12ха, като причини за изключването са съгласно ЦОФК /дешифрация/, че недопустимата част от парцела не попада в обхвата на специализиран слой ПДП на основание  чл. 3, ал. 1, т. 1, чл. 7 и чл. 10, ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - дерета с дървесна и храстовидна растителност; неподдържани площи без следи от земеделска култура.

-         от  парцел 55244-337-1-2 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от 15.58ха с култура –люцерна, от които са изключени като недопустими 0.10ха, като причини за изключването са съгласно ЦОФК /дешифрация/, че недопустимата част от парцела не попада в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл. 7, чл. 3, ал. 2 и чл. 10, ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. -неподдържани площи без следи от земеделска култура; неземеделски площи.

-         от парцел 55244-339-1-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от 1.76ха с култура - постоянно затревени площи поддържани в състояние, годно за паша или косене, от които са изключени като недопустими 0.02ха, като причини за изключването са съгласно ЦОФК /дешифрация/, че недопустимата част от парцела не попада в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл.8, ал.2, т.1 и т.3 и чл.10, ал.2, т.1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - пустеещи, непочистени и неподдържани площи без видими следи от земеделска дейност.

-         от парцел 55244-339-2-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от 0.92ха с култура -постоянно затревени площи поддържани в състояние, годно за паша или косене, от които са изключени като недопустими 0.26ха, като причини за изключването са съгласно ЦОФК /дешифрация/, че недопустимата част от парцела не попада в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл. 3, ал. 1, т. 1, чл. 8, ал. 2, т. 1 и т.З и чл. 10, ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г.- полски пътища и прокари с ширина над 2 м; пустеещи, непочистени и неподдържани площи без видими следи от земеделска дейност.

-         от парцел 55244-339-3-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от 0.81ха с култура -постоянно затревени площи поддържани в състояние, годно за паша или косене, от които  са изключени като недопустими 0.28ха, като причини за изключването са съгласно ЦОФК /дешифрация/, че недопустимата част от парцела не попада в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл.8, ал.2, т.1 и т.3 и чл.10, ал.2, т.1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - пустеещи, непочистени и неподдържани площи без видими следи от земеделска дейност.

-          от парцел 55244-341-2-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от 15.34ха с култура –слънчоглед, от които са изключени като недопустими 0.17ха, като причини за изключването са съгласно ЦОФК /дешифрация/, че недопустимата част от парцела не попада в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл. 7, чл. 3, ал. 2 и чл. 10, ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. -неподдържани площи без следи от земеделска култура; неземеделски площи.

-         от парцел 55244-358-1-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от 22.89ха с култура -мека пшеница, зимна, от които са изключени като недопустими 0.35ха, като причини за изключването са съгласно ЦОФК /дешифрация/, че недопустимата част от парцела не попада в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл. 7, чл. 3, ал. 2 и чл. 10, ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. -неподдържани площи без следи от земеделска култура; неземеделски площи.

-         от парцел 55244-372-12-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от 0.71ха с култура -ливади за косене, от които са изключени като недопустими 0.09ха, като причини за изключването са съгласно ЦОФК /дешифрация/, че недопустимата част от парцела не попада в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл. 8, ал. 2, т. 1 и т.З и чл. 10, ал. 2, т. 1 и чл. 3, ал. 1 т. 4 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г.- пустеещи, непочистени и неподдържани площи с наличие на нежелана, плевелна растителност, без видими следи от земеделска дейност, западната част от парцела представлява речна дига и част от речно корито.

-         от парцел 55244-372-4-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от 0.38ха с култура - ливади за косене, от които са изключени като недопустими 0.20ха, като причини за изключването са съгласно ЦОФК/дешифрация/, че недопустимите части от парцела не попадат в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл. 3, ал. 1, т. 4, чл. 8, ал. 2, т. 1 и т.З и чл. 10, ал. 2, т. 1, т. 4 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г.- западната част от парцела представлява пустеещи, непочистени и неподдържани площи без видими следи от земеделска дейност, включва преовлажнени терени, части от речна дига и речно корито.

-         от парцел 55244-41-4-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от 15ха с култура - ечемик –зимен, от които са изключени като недопустими 0.25ха, като причини за изключването са съгласно ЦОФК/дешифрация/, че недопустимите части от парцела не попадат в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл. 7 и чл. 3, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - неподдържани площи без следи от земеделска култура. Малки участъци попадат във физически блок с неземеделско предназначение (дерета, оврази, промойни).

-         от парцел 55244-42-1-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от3.81ха с култура – слънчоглед, от които са изключени като недопустими 0.27ха, като причини за изключването са съгласно ЦОФК/дешифрация/, че недопустимите части от парцела не попадат в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл. 7, чл. 3, ал. 2 и чл. 10, ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. -неподдържани площи без следи от земеделска култура; неземеделски площи.

-         от парцел 55244-74-2-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от 0.79ха с култура – люцерна, от които са изключени като недопустими 0.03ха, като причини за изключването са съгласно ЦОФК/дешифрация/, че периферни части от парцела не попадат в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл. 7, чл. 3, ал. 1, т. 4, ал. 2 и чл. 10, ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - неподдържани площи без следи от земеделска култура.

-         от парцел 55244-75-4-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от 2.72ха с култура – люцерна, от които са изключени като недопустими 0.13ха, като причини за изключването са съгласно ЦОФК/дешифрация/, че част от парцела не попада в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл. 7 и чл. 3, ал. 2, т. 4 от Наредба NS 2 от 26 март 2018 г. - неподдържани площи без следи от земеделска култура. Малки участъци попадат във физически блок с неземеделско предназначение (реки и речни корита).

-         от парцел 55244-89-1-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, заявена площ от 3.76ха с култура – люцерна, от които са изключени като недопустими 0.20ха, като причини за изключването са съгласно ЦОФК/дешифрация/, че част от парцела не попада в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл. 7 и чл. 3, ал. 1, т. 4 и т.6 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. -неподдържани площи без следи от земеделска култура. Периферни участъци от парцела попадат във физически блокове с неземеделско предназначение (воднотехническо съоръжение и транспортна инфраструктура).

 Административния орган е достигнал до тези изводи, след като е разгледал възражението на Р. с вх. № РД-12-02-1019 от 20.12.2021 г.  срещу обхвата на проектите на специализираните слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2021,  като общата недопустима площ е намалена от 73.52 ха. съгласно проекто слоя на ПДП, на 15.07 ха. и два от заявените  за подпомагане парцели с № 55244-88-2-1 и  № 55244-88-3-3 в землището на с. Палаузово, общ.Стралджа изцяло са добавени  в окончателния специализиран слой ПДП.

        Посочените от административния орган като правно основание за издаване на заповедта в оспорената й част текстове от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ сочат следното:            

   Съгласно чл. 3, ал. 1 от Наредба № 2/2018 г. не са земеделски площи изброените площи в осем точки:  необработваемите площи, непригодни за извършване на земеделска дейност – захрастени територии, дерета, оврази, полски пътища, прокари и просеки; териториите, заети от гори; урбанизираните територии – градски структури, застроени площи извън населените места, гробищни паркове, други инженерно-технически съоръжения (соларни паркове, паркинги, производствени площадки и др.) и зони за спорт и отдих (писти, паркове, стадиони, хиподруми, голф игрища и др.); водните обекти и прилежащите им площи – реки и речни

корита, езера, язовири, блата, канали, рибарници и др.; нарушените терени – кариери, открити рудници и табани, сметища и хвостохранилища; транспортната инфраструктура и прилежащите към нея територии – пътища с трайна настилка, железопътни линии, летища и др.; голи и ерозирали терени – заети от пясъци, чакъл и голи скали; площи с нормативни ограничения за извършване на земеделска дейност – резервати, военни обекти и др. Видно от ал.3 на същия текст площите по ал. 1 са трайно неподходящи за подпомагане и не се включват в слой "Площи, допустими за подпомагане". Съгласно чл.7  от Наредба № 2/2018 г. обработваемите земи са допустими за подпомагане, когато са засети със земеделска култура, която е налична или може да бъде установена чрез растителните остатъци от нея. Видно от чл.8, ал.2 от Наредбата – допустими за подпомагане са постоянно затревените площи по ал.1, когато на тях има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар с височина над 0,5 м (за видовете от чл. 10, ал. 1, т. 2 – независимо от височината), които са с мозаечно разположение –т.1; т.2 от същия текст – допустими за подпомагане са постоянно затревените площи по ал.1, когато на тях има мозаечно разположени сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ, след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл.10, ал.1, т.4; т.3 – допустими за подпомагане са постоянно затревените площи по ал.1, когато следите от паша или косене са разпознаваеми през цялата календарна година.

         В чл. 10, ал. 1 от Наредба № 2/2018 г. са описани критериите, при които  земеделски площи или части от тях, се явяват трайно неподходящи за подпомагане: когато са заети от дървесна и храстовидна растителност –т. 1; когато са заети от съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени – т. 4. В ал. 2 на чл. 10 са посочени критериите, по които земеделските площи или части от тях се явяват временно неподходящи за подпомагане: това са площите, за които в календарната година се установи, че са изоставени - земеделски площи без наличие на земеделска дейност (производство на продукция или поддържане в състояние, годно за производство), които могат да бъдат приведени в състояние, годно за подпомагане чрез стандартни земеделски мероприятия или чрез премахване на камъни, дървесна, храстовидна и друга нежелана растителност – т. 1; сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени-т.4.

         Видно от заключението на вещото лице от приетата по делото съдебно техническа експертиза, което съдът кредитира изцяло, в настоящия случай е налице неправилно дешифриране и отразяване частично на размера на недопустимите площи за подпомагане. До този извод експерта е достигнал след обстоен преглед на приложените ортофото карти, които са въведени в графичен софтуер и са мащабирани, след което са изследвани контурите на парцелите и слоя ПДП, отразени в същите. Вещото лице сочи, че при разглеждането на предоставените изображения, ясно се виждат дърветата и по-големите храсти, като уточнява също, че растителната покривка не може да се прецени по този начин, но може да се изходи от факта, че еднаквата растителна покривка изглежда сходно на различни места по снимката и ако при разчитането на изображенията такава растителна покривка е приета за допустима, то следва и останалите площи с такава растителна покривка да се приемат за допустими. Изготвена е таблица с определената с експертизата допълнителна допустима площ за всеки парцел, както и пояснение въз основа на какво тази площ е приета за допустима. Към заключението са приложени осем броя схеми – отразяващи границите на съответния парцел, границите на допустимия слой и площите извън допустимия слой, които могат да се приемат за допустими.

       Както бе посочено по горе според вещото лице определената допълнително като допустима площ от процесните парцели е в размер на 10.32 ха., както следва:

-         8,75ха от парцел 11661-24-1-1 в землището на с. Воденичане, общ. Стралджа, тъй като определената като допълнителна допустима площ може да се възприеме като такава, понеже линиите на допустимия слой в този участък не минават по ясно очертани граници на растителната покривка и не се виждат съществени различия в изображението на същата, спрямо други части, попадащи в допустимия слой.

-         0,81 ха от парцел 11661-75-1-2 в землището на с. Воденичане, общ. Стралджа, тъй като определената като допълнителна допустима площ е покрай напоителен канал, който не е ясно дали изобщо се използва като такъв и който е взет предвид при очертаването на пасището и покрай път. Растителната покривка в тези участъци действително е различна от съседната, но е възможно да е допустима, понеже не е дървесна растителност и е малко вероятно да е храстовидна растителност. Изглеждаща по сходен начин растителна покривка е определена като допустима, в други части на парцела.

-         0,15 ха от парцел 55244-339-2-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, тъй като част от определените като допълнителна допустима площ участъци са сходни с тези, определени като допустими и се намират покрай пътя. Непосредствено до сградите има участък, в който е възможно да има и храстовидна растителност, но по изображенията не може това да се прецени еднозначно и да се определи гъстотата им.

-         0,26 ха от парцел 55244-339-3-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, тъй като определената като допълнителна допустима площ от парцела е със сходна растителна покривка, като тази в допустимата му част. Няма дървесна растителност, над допустимата гъстота.

-         0,02 ха от парцел 55244-372-12-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, тъй като определената като допълнителна допустима площ е със сходна като вид растителна покривка в останалия участък на парцела, определена като допустима площ.

-         0,02 ха от парцел 55244-74-2-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, тъй като определената като допълнителна допустима площ е със сходна растителна покривка, като тази, в северната част на парцела, определена като допустима. Участъка няма следи от косене.

-         0,12 ха от  парцел 55244-75-4-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа, тъй като определената като допълнителна допустима площ е със сходна растителна покривка като тази в съседство, определена като допустима. Участъка няма следи от косене.

Така изготвеното заключение на вещото лице не е в противоречие с останалите доказателства по делото, включително и с поведението на адм. орган при разглеждане и уважаване в по голямата му част на възражението на жалбоподателя против одобрения проект на специализиран слой ПДП за кампания 2021. Изложеното налага извода за липса на материалноправните предпоставки за издаване на заповедта в оспорената й част, поради което жалбата  се явява  частично основателна и като такава, следва да бъде уважена в една част, а в друга отхвърлена. Оспорената заповед е незаконосъобразна и следва да бъде отменена в частта й, в която от одобрения окончателен специализиран слой ПДП необосновано са изключени части от седем заявени за подпомагане парцела, с общ размер на необосновано изключените площи от 10,32 ха. Тъй като естеството на спора не позволява решаването му от съда, преписката следва да се изпрати на административния орган за ново произнасяне, съобразно установеното от съда в настоящото производство.

    При този изход на делото  своевременно направеното от процесуалния представител на оспорващия искане за присъждане на разноски  е основателно.  Ответникът следва да заплати на   Р.И.Р. направените в производството разноски в размер на 1 320 (хиляда триста и двадесет) лева,  от които 10 лева внесена държавна такса, 810 лева за изготвяне на експертиза и 500 лева  адвокатско възнаграждение, съгласно договор за правна защита и съдействие серия Я № 92840 от 29.03.2022г. Такива са дължими и на процесуалния представител на ответника в размер на 100 лева, определен по реда на чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, вр. чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ.

 

       Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл.173, ал.2 от АПК, ЯАС, втори административен състав

 

                                         Р     Е     Ш    И :

          ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата  на  Р.И.Р., против Заповед № РД 09-150 от 25.02.2022г. на Министъра на земеделието  за одобрение на окончателните специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ (ПДП) за Кампания 2021  в частта относно заявените  за подпомагане парцели с № 55244-88-2-1 и  № 55244-88-3-3 в землището на с. Палаузово, общ.Стралджа и ПРЕКРАТЯВА производството по делото в тази му част.

        Решението в тази му част има характер на определение и подлежи на обжалване  пред ВАС в 7 дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

 

         ОТМЕНЯ по  жалба на  Р.И.Р., Заповед № РД 09-150 от 25.02.2022г. на Министъра на земеделието в частта, в която извън одобрения окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2021 са останали 10,32 ха от следните площи: 8,75ха от парцел 11661-24-1-1 в землището на с. Воденичане, общ. Стралджа; 0,81 ха от парцел 11661-75-1-2 в землището на с. Воденичане, общ. Стралджа; 0,15 ха от парцел 55244-339-2-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа; 0,26 ха от парцел 55244-339-3-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа; 0,02 ха от парцел 55244-372-12-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа; 0,02 ха от парцел 55244-74-2-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа и 0,12 ха от  парцел 55244-75-4-1 в землището на с. Палаузово, община Стралджа.

     

      ОТХВЪРЛЯ жалбата на  Р.И.Р. против Заповед № РД 09-150 от 25.02.2022г. на Министъра на земеделието в останалата й част.

     

      ВРЪЩА преписката на министъра на земеделието, храните и горите в тази й част за ново произнасяне при спазване на указанията, дадени от съда по тълкуване и прилагане на закона.

    

      ОСЪЖДА Министерство на земеделието да заплати на Р.И.Р., ЕГН ********** и съдебен  адрес: ***,   чрез адв. Д. А. направените по делото разноски в размер на 1 320 (хиляда триста и двадесет) лева. 

 

      ОСЪЖДА Р.И.Р., ЕГН ********** и съдебен  адрес: ***,   чрез адв. Д. А. да заплати Министерство на земеделието направените по делото разноски в размер на 100(сто) лева.

     

      Решението  подлежи на обжалване  пред ВАС в 14 дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

 

                                                                  СЪДИЯ: /п/ не се чете