Решение по дело №336/2020 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 260295
Дата: 25 юни 2021 г. (в сила от 14 август 2021 г.)
Съдия: Богдан Здравков Велев
Дело: 20201720200336
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

 РЕШЕНИЕ

 

 

Номер 260295    /25.06.  Година 2021    Град Перник

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Пернишки районен съд     ІІI-ти наказателен   състав

На 17.02.                                 2021 година

В публично заседание в следния състав:

 

      Председател: БОГДАН ВЕЛЕВ

 

                   Съдебни заседатели:

 

Секретар: Наташа Динева

Прокурор:

Като разгледа докладваното от съдия ВЕЛЕВ АНД  номер 00336 по описа за 2020 година, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

 

Обжалвано е наказателно постановление № 34-0000004 от 27.01.2020г. /НП/, издадено от Началник на Областен отдел "Автомобилна администрация" /ОО "АА"/, гр. Перник, с което на С.С.А. е наложено на основание чл. 94, ал. 1 от Закона за автомобилните превози /ЗАвтП/ административно наказание глоба в размер на 700 лв. /седемстотин лева/ за нарушение на чл. 37а, т. 7 от Наредба № 2 от 15.03.2002 г. на МТС

 

 

Жалбоподателят моли НП да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно по изтъкнати в жалбата доводи.

Участва със свой повереник в хода на съдебното производство в определено съдебно заседание.

Въззиваемата страна счита, по изложени в придружителното писмо доводи, че жалбата е неоснователна, поради което процесното НП следва да бъде потвърдено.

 

Съдът, след като обсъди събраните по делото писмени и гласни доказателства и служебно провери правилността на обжалваното НП намира за установено следното:

 

Жалбата е подадена в предвидения в закона срок от лице, имащо правен интерес, поради което е допустима, а разгледана по същество последната е неоснователна.

 

На 07.01.2020г. от инспектор при ОО”АА”Перник е съставен акт за установяване на  административно нарушение,в който са отразени констатации,залегнали в обстоятелствената част на обжалваното наказателно постановление,което е предмет на настоящото административно наказателно производство:

На 07.01.2020г., около  10:10 часа в гр.Перник,спирка Мошино,с посока центъра,страната-жалбоподател извършвала обществен превоз на пътници по градска допълнителна линия №44 от Ингилийска махала за кв.Драгановец,видно от маршрутно разписание възложено  от Община Перник и пътен лист №781671 от 07.01.2020г. с автобус Пежо Боксер ,регистрационен номер ******от категория М2 към фирма “ТЕМПО ГРУП М “ООД,притежаваща Лиценз на Общността и заверено копие №********* валидно до 15.05.2027г.При извършената проверка контролните органи са установили,че Водачът С.А. не е издал документи за платена превозна цена на пътниците в автобуса:Н.Б.В. с посочен ЕГН и Б.Й.Д. с посочен ЕГН.

При предявяване на АУАН водачът и жалбоподател не е направил възражения,липсват и писмени в срока по чл.44,ал.1 от ЗАНН.

Административнонаказващият орган /АНО/,въз основа на  този АУАН е   наказателното постановление , с което ангажирал административнонаказателната отговорност на  жалбоподателя за визираното в АУАН нарушение на чл. 37а, т. 7 от Наредба № 2 от 15.03.2002 г. на МТС, за което му наложил на основание чл. 94, ал. 1 от ЗАвтП административно наказание глоба в размер на 700 лв.

Наложено е наказание в абсолютен законов размер,поради което съдът е изследва приложението на правилата за индивидуализация на административното наказание.

Съдът възприе гореизложената фактическа обстановка за установена по несъмнен начин, предвид приетите писмени доказателства, а именно: АУАН , пътен лист , маршрутно разписание на градска допълнителна автобусна линия междуселищна автобусна линия № 44 с посочен маршрут, заповед № РД-08-249 от 15.05.2015 г. на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и № 1003 /30.09.2019г.от 2017 г. на Изпълнителния директор на ИА "АА",показанията на свидетелят Л.А.П.,в качеството му на актосъставител.

Повереника на страната-жалбоподател не имал въпроси към свидетелите по АУАН,поискани са и са допуснати двама свидетели от страна на защитата,при довеждане,но не са доведени,а страната-жалбоподател ,въпреки че е предупредена с призовка и относно свидетелите,не се е явила в съдебното заседание.

 

 

 

Обстоятелството, че двамата пътници не са разполагали с издаден билет е отразено и в съставения АУАН, където са индивидуализирани двамата пътници със съответните имена и ЕГН.

 Тази своя позиция актосъставителят е изложил  обективно и правдиво и в хода на съдебното производство.

 

 

 

Същевременно по делото липсват доказателства водачът да е искал да издаде съответните документи, но пътниците да са отказали да ги получат,както и данни,че пътниците, не са съхранили издадените им превозни документи до слизането си.

НП е издадено от компетентен орган, с оглед чл. 92, ал. 2 от ЗАвтП ,АУАН и НП са съставени в предвидените от законодателя срокове и при спазване на изискуемите се за тяхната валидност форма и съдържание.

Спазено е и императивното изискване съставянето на акта да е извършено в присъствието на нарушителя, което се установява безспорно от неговото съдържание.

Същевременно нарушението е индивидуализирано и в двата документа в степен, позволяваща на санкционираното лице да разбере в какво се изразява административното нарушение, поради което не е накърнено правото му на защита. Дадена е и съответстващата на деянието правна квалификация в съответствие с изискванията на чл. 42, т. 5 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН.

Не е спорно по делото, че към момента на проверка именно жалбоподателят е бил водач на автобус за обществен превоз на пътници, поради което е и бил субект на задължението по чл. 37а, т. 7 от Наредба № 2 от 15.03.2002 г. на МТС, съгласно която като такъв е длъжен да издава документи за платена превозна цена в случаите, когато пътниците не са предварително снабдени с такива документи. При това положение и доколкото именно в негово задължение е било да издаде такива документи на пътниците, които не са били предварително снабдени с документи за платена превозна цена, то и същият е субект на процесното нарушение.

А ако двамата пътника без билет са имали карти/според един от доводите в писмената жалба-че не било установено/,то отговорът на този въпрос се съдържа в показанията на актосъставителя,в качеството му на контролен орган, а и логично,в този случай не би се стигнало до съставяне на акт за установяване на административно нарушение.

АНО правилно е приложил действащата за това нарушение санкционна разпоредба, а именно чл. 94, ал. 1 от ЗАвП, която предвижда точно фиксирано по вид и размер наказание - глоба от 700 лева, каквато е била и наложена .

Настоящият състав намира, че не се касае за маловажен случай по смисъла на чл. 11 от ЗАНН, вр. с чл. 93, т. 9 от НК, поради което не са налице предпоставките за прилагане на чл. 28 от ЗАНН, тъй като гореописаното нарушение не представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи от този вид.

 

Гореизложеното налага потвърждаване на обжалваното НП като правилно и законосъобразно, поради което и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН

 

          Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 34-0000004 от 27.01.2020г. /НП/, издадено от Началник на Областен отдел "Автомобилна администрация" /ОО "АА"/, гр. Перник, с което на С.С.А. ***, ЕГН **********,е наложено на основание чл. 94, ал. 1 от Закона за автомобилните превози административно наказание глоба в размер на 700 лв. /седемстотин лева/ за нарушение на чл. 37а, т. 7 от Наредба № 2 от 15.03.2002 г. на МТС

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд– Перник в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:/п/

 

 

Вярно с оригинала,

  ИЕ

/Богдан Велев/