№ 229
гр. Бургас , 17.06.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, XLVI СЪСТАВ в публично заседание на
десети юни, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:МАРТИН Р. БАЕВ
при участието на секретаря К.В.
като разгледа докладваното от МАРТИН Р. БАЕВ Административно
наказателно дело № 20212120202381 по описа за 2021 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по повод жалба на „*“ ООД с ЕИК: *, представлявано
от управителя *, с посочен съдебен адрес: гр. Бургас, ул. *, против Електронен фиш за
налагане на глоба (ЕФ) Серия Г № 0022640, издаден от ОДМВР-Бургас, с който за
нарушение по чл. 483, ал. 1, т. 1 КЗ, вр. с чл. 638, ал. 1, т. 2 КЗ, вр. с чл. 461, т. 1 КЗ е
наложена „Имуществена санкция“ в размер на 2000 лева.
С жалбата се посочва, че атакуваният ЕФ е незаконосъобразен. Застъпва се, че не е
доказан фактът на извършване на нарушението, като самото то е описано по неразбираем
начин. Счита се, че изначално неправилно е бил издаден ЕФ за нарушение свързано с
неизпълнение на задължение от юридическо лице, както и че евентуално приложимата
разпоредба би трябвало да е по чл. 638, ал. 3 КЗ. Цитира се съдебна практика, като се прави
искане за отмяна на ЕФ и присъждане на разноски.
В открито съдебно заседание жалбоподателят не изпраща представител. В писмено
становище от пълномощник – адв. * – БАК жалбата се поддържа по изложените в нея
доводи, които се преповтарят и допълват. Пледира се за отмяна на НП и присъждане на
разноски.
Административнонаказващият орган – ОДМВР-гр.Бургас, РУ-Созопол, надлежно
призован, не изпраща представител. В съпроводително писмо, с което преписката се
изпраща в съда се прави искане за оставяне на жалбата без уважение. Под евентуалност се
1
прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар на насрещната страна.
Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на четиринадесетдневния срок за
обжалване по чл. 59, ал. 2 ЗАНН (видно от отбелязването на л. 5 фишът е връчен на
31.03.2021 г., а жалбата срещу него е депозирана на 02.04.2021 г.). Жалбата е подадена от
легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да
се приеме, че се явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е
основателна, като съдът след като прецени доказателствата по делото и съобрази закона в
контекста на правомощията си по съдебния контрол намира за установено следното:
На 15.04.2020 г. в 12:33 часа в обл. Бургас, ВП II-99, до разклон за Ченгене скеле, в
посока към гр. Бургас техническо средство – мобилна система за контрол на скоростта –
„САИРН m*SpeeDet 2D”, засякла и заснела автомобил „*“ с рег. № *. От направената
справка се установило, че към датата и часа на управление за автомобила не е имало
сключена валидна застраховка „Гражданска отговорност“. Било установено и че
автомобилът е собственост на „*“ ООД с ЕИК: *.
Бил издаден Електронен фиш за налагане на глоба серия Г № 0022640 на ОДМВР-гр.
Бургас, с който за нарушение на чл. 483, ал. 1, т. 1 КЗ, вр. с чл. 638, ал. 1, т. 2 КЗ, вр. с чл.
461, т. 1 КЗ била наложена „Имуществена санкция“ в размер на 2000 лева.
Техническото средство – мобилна система за контрол на скоростта – „САИРН
m*SpeeDet 2D”, към датата на заснемане на нарушението било годно и калибрирано, видно
от приложените Удостоверение (л. 12) и Писмо (л. 11).
За използването на мобилното техническо средство не бил съставян протокол по реда
на чл. 10, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г.
Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по
делото материали по АНП, както и писмени доказателства, събрани в хода на съдебното
производство, които съдът кредитира изцяло. Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 15 ЗДвП
- изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния
час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки,
видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в
административнонаказателния процес, поради което и съдът кредитира изцяло, приложената
по преписката снимка.
От тази фактическа обстановка и разглеждайки направените възражения съдът прие,
че в конкретния случай са налице нарушения при установяване на нарушението и издаване
на ЕФ, довели до незаконосъобразност на издадения ЕФ.
На първо място съдът счита, че в така издадения ЕФ нарушението е описано по
неразбираем начин, като неясно остава на кого точно АНО налага имуществената санкция.
2
Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, към която препраща чл. 647, ал. 3 КЗ –
електронният фиш трябва да съдържа териториалната структура на Министерството на
вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния
час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно
средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за
доброволното й заплащане. Казано по друг начин – въпреки облекчената процедура по
санкциониране с ЕФ, все пак, за да може законосъобразно да бъде издаден ЕФ, в него следва
освен всичко останало да бъде извършено пълно, точно и ясно описание на извършеното
нарушение и нарушените правни норми и на кого и каква санкция се налага. В
конкретния случай настоящият състав счита, че това условие не е изпълнено и то до степен,
налагаща отмяна на ЕФ. Това е така по следните причини.
Относно формата на изпълнително деяние в ЕФ е посочено, че на процесната дата и
място субектът на административнонаказателната отговорност: „управлява личното МПС“.
Очевидно управлението на автомобил, като съзнателна човешка дейност може да се
извърши само от физическо лице – т.е. тълкувайки така описаното се налага извод, че АНО
приема, че извършител на нарушението е физическо лице, защото само то може да
„управлява“ МПС. Веднага след това е посочено, че МПС е „лично“. Видно от приложената
справка за собственост – в действителност автомобилът е собственост на юридическо лице,
а не на физическо – т.е. допуснато е съществено противоречие, като едновременно се
застъпва, че физическо лице е управлявало МПС, но наред с това се приема, че автомобилът
е личен на извършителя – т.е. на юридическото лице. По-надолу в ЕФ никъде не е посочено,
в крайна сметка на кого АНО налага имуществената санкция – на физическо лице или на
юридическо такова. Това объркване още повече се засилва от обстоятелството, че като
собственик е посочен „*“ ООД с ЕИК: * (юридическо лице) и веднага след това е посочено
физическото лице *, като законния представител на ЮЛ. По този начин не само, че не се
внася яснота относно субекта на административнонаказателната отговорност, а дори
объркването още повече се засилва. Точно преди квалифициране на деянието е използвано
обръщението „Уважаема/и госпожо/господине“ – което предполага адресиране на ЕФ до
физическо лице, а непосредствено след това е посочено, че се налага „Имуществена
санкция“, което пък предполага, че адресат е ЮЛ. Всичко това по мнение на настоящия
състав създава съществени противоречия в самия ЕФ, водещи до там, че не само деянието и
неговите съставомерни признаци не са описани по изчерпателен и разбираем начин, а дори
не може категорично да се разбере – кой е субектът, който се санкционира. Следва да се има
предвид и че е недопустимо волята на АНО да бъде извличана по пътя на формалната или
правна логика или по тълкувателен път. Това би имало за последица твърде сериозна
неопределеност в регламентацията на обществените отношения от категорията на
процесните, и в твърде сериозна степен би застрашило правото на защита на привлеченото
към отговорност лице. В този смисъл съдът не може да гадае дали след като е наложил
„Имуществена санкция“ АНО е имал предвид, че субект на отговорността следва да е ЮЛ
3
или не. Това следва да е недвусмислено, ясно и точно описано в ЕФ. Правоприлагането по
принцип и в частност административнонаказателното такова, не може да почива на
предположения, а на конкретни факти, обстоятелства и данни. При липса на конкретно
посочен наказан субект в ЕФ, той страда от съществен порок – липса на реквизит от
императивно посоченото съдържание, което пък от своя страна налага отмяна на
санкционния акт.
На следващо място нормата на чл. 189, ал. 4 от ЗДП (към която препраща чл. 647, ал.
3 от КЗ) предвижда, като условие за издаването на електронен фиш, с автоматизираното
техническо средство да е заснето и установено "нарушението". Това означава, че
техническото средство следва да установи автоматизирано, без намесата на служител,
всички елементи от състава на нарушението и то по начин, възможен за по-нататъшната му
автоматизирана обработка, която в крайна сметка да има за резултат генерирането на
електронния фиш "в отсъствието на контролен орган и на нарушител". Не е възможно да се
изпълни законовото изискване за установяване и наказване на нарушението в отсъствието
на контролен орган, ако с автоматизираното техническо средство не се установят всички
елементи от състава на съответното административно нарушение. Изискването за
автоматизиран характер на дейността от установяването на нарушението до наказването му
чрез електронен фиш произтича и от законовите дефиниции, дадени с § 1, т. 1 от ДР на
ЗАНН и § 6, т. 63 от ДР на ЗДП, според които "електронен фиш" е електронно изявление,
записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-
информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от
автоматизирани технически средства или системи. Затова следва да се приеме, че в случаите
на чл. 638, ал. 4 от КЗ е необходимо системата за установяване на нарушенията
автоматично (без намесата на контролен орган) да събира данни за наличието на действаща
застраховка ГО за съответния автомобил. Ако такива данни не се събират от системата и се
налага извършването на справка от съответен служител, то за установяването на
нарушението следва да се състави АУАН, а издаването на ЕФ е недопустимо ( Решение №
1632 от 8.10.2019 г. на АдмС - Бургас по к. а. н. д. № 1613/2019 г. ). От данните по делото е
видно, че нарушението е установено впоследствие, чрез справка в Гаранционния фонд
относно обстоятелствата налице ли е валидно сключена застраховка „ГО“ за процесния
автомобил. Т. е тези обстоятелства не се установяват към момента на заснемането от АТСС,
тъй като АТСС е одобрен тип средство за измерване, видно от общодостъпния Регистър на
одобрените типове средства за измерване /https://e-
bim.bim.government.bg/bg/Information/Information/DeviceTypeDetails?
identifier=UzpCXYluoYY%3D/. В настоящия случай, АНО е следвало да приложи общите
правила на административнонаказателното преследване и да издаде АУАН и въз основа на
него НП, като в административнонаказателното производство като веществено
доказателствено средство да бъдат използвани снимките от АТСС, по аргумент на чл. 189,
ал. 15 от ЗДвП.
На следващо място настоящият състав счита, че в хода на заснемане на
4
административното нарушение също е допуснато съществено нарушение, водещо до
порочност на цялата процедура. Това е така, доколкото в процесния случай ЕФ е издаден на
база нарушение, заснето с мобилно техническо средство, но към преписката не е представен
протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. Според разпоредбата на
чл.165, ал. 3 от ЗДвП - условията и редът за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение се определят с наредба на
министъра на вътрешните работи, каквато се явява Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. В
случай на използване на мобилна АТСС протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредбата е
задължителен, защото той е доказателство относно мястото и времето на извършване на
нарушението, относно това, с какво по вид АТСС е заснето нарушението, относно посоката
на движение, в която се осъществява контролът, относно въведените ограничения, относно
автомобила, на който е поставено мобилното АТСС, както и дали са спазени другите
изисквания на Наредбата. Липсата на протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредбата и приложенията
към него, съгласно чл. 10, ал. 3 от Наредбата, сочи на недоказаност на нарушението, поради
което обжалваният електронния фиш следва да бъде отменен само на това основание.
На последно място съдът следва да посочи и че с оглед така описаната фактическа
обстановка и предвид обстоятелството, че нарушението е установено с АТС, приложима се
явява разпоредбата на чл. 638, ал. 4 от КЗ, съгласно която, когато с автоматизирано
техническо средство или система е установено управление на моторно превозно средство, за
което няма сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка
"Гражданска отговорност" на автомобилистите, на собственика на моторното превозно
средство се налага глобата или имуществената санкция по ал. 1. В така цитираната правна
норма са описани съществени елементи от състава на административното нарушение -
същото е установено с АТС и е нарушението е установено по време на управление на МПС.
С оглед на това, нормата на чл. 638, ал. 4 от КЗ безспорно съставлява правното основание,
въз основа на което се издава процесния Електронен фиш. Анализът на приложения по
делото екземпляр на оспорения електронен фиш показва, че в същия липсва посочване на
правното основание за неговото издаване, а именно нормата на чл. 638, ал. 4 от КЗ. Като
правно основание в електронния фиш е посочена разпоредбата на чл. 638, ал. 1, т. 2 от КЗ,
съгласно която на лице по чл. 483, ал. 1, т. 1, което не изпълни задължението си да сключи
задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите, се налага
имуществена санкция от 2000 лв. - за юридическо лице или едноличен търговец. Така
посоченото правно основание указва единствено възможността за ангажиране на
административнонаказателната отговорност на юридическите лица (което може да бъде
приложено чрез установяване на административното нарушение с АУАН и издаване на
наказателно постановление), но не и възможността за съставяне на електронен фиш по
специалния ред, изрично регламентиран с нормата на чл. 638, ал. 4 от КЗ. Съдът намира, че
това е съществено нарушение на процесуалните правила, което обосновава
незаконосъобразност на обжалвания фиш само на това основание, в който смисъл е и
практиката на касационната инстанция, като например - Решение № 1037 от 03.08.2020 г.
5
по к. адм. н. д. № 1258 / 2020 г. на XV състав на Административен съд – Бургас.
С оглед всичко гореописано, настоящият състав счита, че са допуснати нередовности,
които са опорочили цялото производство и са довели до незаконосъобразно издаване на ЕФ,
поради което и той следва да се отмени.
Към момента е настъпила законодателна промяна и в разпоредбата на чл. 63, ал. 3
ЗАНН (нова - ДВ, бр. 94 от 2019 г.), съгласно която - в производството по обжалване на НП
въззивният съд може да присъжда разноски на страните. Уредбата препраща към чл. 143
АПК, който пък от своя страна препраща към чл. 77 и чл. 81 ГПК, регламентиращи, че съдът
дължи произнася по възлагане на разноските, само ако съответната страна е направила
искане за присъждането им. В конкретния случай, с оглед изхода на правния спор разноски
се дължат в полза на жалбоподателя, който е поискал присъждането им. По делото е
приложен договор за права защита и съдействие (л. 20), фактура и банково извлечение (л. 21-
22), от който се доказва, че е бил заплатен адвокатски хонорар в размер на 420 лева с ДДС.
По делото е направено възражение от АНО за прекомерност на адвокатския хонорар, като
съгласно чл. 63, ал. 4 ЗАНН - ако заплатеното от страната възнаграждение за адвокат е
прекомерно съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото, съдът може
по искане на насрещната страна да присъди по-нисък размер на разноските в тази им част,
но не по-малко от минимално определения размер съобразно чл. 36 от Закона за
адвокатурата. От своя страна чл. 36 от Закона за адвокатурата препраща към чл. 18 от
НАРЕДБА № 1 от 9 юли 2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения,
съгласно който - ако административното наказание е под формата на глоба, имуществена
санкция и/или е наложено имуществено обезщетение, възнаграждението се определя по
правилата на чл. 7, ал. 2 върху стойността на санкцията, съответно обезщетението. В случая
чл. 7, ал. 2, т. 2 от Наредбата предвижда, че за защита по дела с определен интерес при
интерес от 1000 лв. до 5000 лева минималното възнаграждение е в размер на 300 лв. + 7 % за
горницата над 1000 лв. – т.е. в конкретния случай минималното възнаграждение е в размер
на 370 лева.
Съдът съобрази, че в конкретния случай жалбата не е изготвена от адв. Златарев –
БАК, а от управителя на дружеството-жалбоподател, видно от положения подпис, което се
доказа и от факта, че датата на сключване на договора за правна защита и съдействие е
05.04.2021 г., а жалбата е депозирана на 02.04.2021 г. Същевременно пълномощникът не се е
явил в единственото съдебно заседание, а е представил молба-становище, в която на
практика са преповторени доводите от сезиращата жалба, за която както вече стана дума,
съдът приема, че е изготвена от управителя на дружеството. При това положение съдът
счита, че възражението за прекомерност на адвокатския хонорар е основателно и в полза на
жалбоподателя следва да се присъди адвокатско възнаграждение в минималния размер от
370 лева, който съдът намира за справедлив, с оглед фактическата и правна сложност на
делото и конкретно извършените от адвоката действия.
6
Така мотивиран, на основание чл. 63, ал. 1, предл. 3 ЗАНН, Бургаският районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на глоба Серия Г № 0022640, издаден от
ОДМВР-Бургас, с който за нарушение по чл. 483, ал. 1, т. 1 КЗ, вр. с чл. 638, ал. 1, т. 2 КЗ,
вр. с чл. 461, т. 1 КЗ е наложена „Имуществена санкция“ в размер на 2000 лева.
ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР Бургас с БУЛСТАТ ********* да заплати на
„*“ ООД с ЕИК: * сума в размер на 370 (триста и седемдесет) лева, представляваща сторени
в производството разноски за възнаграждение на адвокат.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд
– гр.Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните на посочените по делото адреси.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
7