Присъда по дело №794/2017 на Районен съд - Кюстендил

Номер на акта: 13
Дата: 15 март 2018 г. (в сила от 22 юни 2019 г.)
Съдия: Светослав Емилов Петров
Дело: 20171520200794
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 25 април 2017 г.

Съдържание на акта

П  Р  И  С  Ъ  Д  А

 

                                              № …….,  гр. Кюстендил, 15.03.2018 г.

 

 

В  И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

        Кюстендилският районен съд, ХІІ състав, на петнадесети март, две хиляди и осемнадесета година в публично съдебно заседание в следния състав:

 

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТОСЛАВ ПЕТРОВ

                              

        При участието на прокурор Галина Стоймирова

        и секретаря  Светла Христова

        като разгледа докладваното от съдия Петров

        НОХД № 794 по описа за 2017 г.

 

П Р И С Ъ Д И:

 

     ПРИЗНАВА подсъдимия С.Й.Е.,  роден  на *** ***, българин, с българско гражданство, със средно образование, шофьор  във Фирма „Сеп и ю” – гр. Дупница, женен, неосъждан, ЕГН **********, за НЕВИНОВЕН в това, че на 21.05.2013 г. в землището на с. Коняво, област Кюстендил, на първокласен път 1-6, км 33+740, с посока на движение от с. Владо Тричков към гр. Кюстендил, при управление на МПС – товарен автомобил, марка „Мерцедес Актрус” с рег.№ ***, собственост на „Мегаинвест Холд” ЕООД – гр. Дупница, е нарушил правилата за движение по пътищата, установени в чл. 20, ал. 2, изр. 1 от ЗДвП, а именно, че водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие – като при избиране на скоростта за движението не се е съобразил с релефа на местността, спускайки се по път с продължителен наклон от 12%, както и с превозвания от него товар, и с това по непредпазливост е причинил значителни имуществени вреди на управляваното от него МПС – товарен автомобил марка „Мерцедес Актрус” с рег.№ КН 8079 АХ, собственост на „Мегаинвест Холд” ЕООД - гр. Дупница, на обща стойност 49644.00 лева, поради което на основание чл. 304 от НПК го ОПРАВДАВА  по повдигнатото му обвинение за престъпление по чл. 343, ал. 1, б. „А”, във вр. с чл. 342, ал. 1 от НК.

 ОТХВЪРЛЯ предявения от МЕГАИНВЕСТ ХОЛД ЕООД, ЕИК *********, с управител Ц.С.Ц., със седалище и адрес ***, срещу С.Й.Е. (с посочено по-горе лични данни) граждански иск за сумата от 49 644.00 лева, представляваща стойността на причинените  имуществени вреди, ведно със законната лихва от момента на извършване на деянието до окончателното изплащане на сумата.

   Присъдата подлежи на жалба и протест пред Окръжен съд – гр.Кюстендил в 15-   дневен срок от днес.

                                          

            РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

                                     

 

 

Съдържание на мотивите

МОТИВИ ПО НОХД № 794 ПО ОПИСА НА РАЙОНЕН СЪД - КЮСТЕНДИЛ ЗА 2017 ГОДИНА

 

 

Районна прокуратура – Кюстендил е повдигнала срещу подс. С.Й.Е. с ЕГН ********** обвинение за това, че на 21.05.2013 г. в землището на с. Коняво, област Кюстендил, на първокласен път 1-6, км 33+740, с посока на движение от с. Владо Тричков към гр. Кюстендил, при управление на МПС – товарен автомобил, марка „Мерцедес Актрус” с рег.№ ***, собственост на „Мегаинвест Холд” ЕООД – гр. Дупница, е нарушил правилата за движение по пътищата, установени в чл. 20, ал. 2, изр. 1 от ЗДвП, а именно, че водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие – като при избиране на скоростта за движението не се е съобразил с релефа на местността, спускайки се по път с продължителен наклон от 12%, както и с превозвания от него товар, и с това по непредпазливост е причинил значителни имуществени вреди на управляваното от него МПС – товарен автомобил марка „Мерцедес Актрус” с рег.№ ***, собственост на „Мегаинвест Холд” ЕООД - гр. Дупница, на обща стойност 49644.00 лева - престъпление по чл. 343, ал.1, б.“А“, във вр. с чл. 342, ал.1 от НК.

С Решение № 27 от 22.03.2017г. по ВНОХД № 15/2017г. по описа на Окръжен съд- Кюстендил е отменена изцяло присъдата на на КРС постановена по НОХД № 607/2015г. по описа на КРС и делото е върнато за разглеждане от друг състав от стадия „съдебно заседание“. Окръжният съд е констатирал процесуално нарушение при производството проведено пред КРС, тъй като съдът е конституирал неправилно ощетеното юридическо лице като частен обвинител и незаконосъобразно е отказал искането за конституиране на ощетеното юридическо лице като граждански ищец /л.3 от горепосоченото решение/.

По настоящото производство в хода на съдебните прения представителят на РП – Кюстендил поддържа обвинението и твърди, че същото е доказано в хода на процеса по безспорен начин.

Гражданският ищец - „Мегаинвест Холд” ЕООД - гр. Дупница, чрез адв. И. намира, че обвинението е доказано и се иска уважаване изцяло на допуснатия за разглеждане граждански иск, който по размер съвпада със имуществените щети предмет на обвинението.

Защитникът на подс. Е. – адв. А. пледира подзащитният му да бъде признат за невинен и да бъде оправдан по повдигнатото му обвинение. Сочи, че събраните по делото доказателства не са в подкрепа на изнесената в обвинителния акт фактическа обстановка и най-вече обвинителна теза. Счита, че обвинението не е доказано, като излага аргументи в тази насока.

Подсъдимият Е. поддържа изложеното от защитника си. Заявява, че се счита за невиновен. Моли съда да го признае за невинен и да го оправдае по повдигнатото му обвинение.

Съдът на основание чл. 13 и чл. 14 от НПК, обсъди събраните по делото доказателства – показанията на свидетелите И.И., Г.Б., Б.С., Е.А., Г.И., В.А. и Ц.Ц., обясненията на подс. Владимиров, изготвените на досъдебното производство  авто-технически и оценителна експертизи надлежно приобщени в хода на процеса, като изложените отговори на поставените въпроси при изслушването на вещите лица в съдебно заседание изготвили тройната авто-техническа експертиза.

Подс. С.Й.Е.  е роден на *** ***, българин, с българско гражданство, със средно образование, шофьор във Фирма „Сеп и ю” – гр. Дупница, женен, неосъждан, ЕГН **********. Е. е правоспособен водач на МПС и към процесната дата работел по трудово правоотношение в „Мегаинвест-Холд"ЕООД гр.Дупница, като изпълняваната от него длъжност била „шофьор“. При изпълнение на трудовите си задължения подс. Е. управлявал предоставеният му от работодателя товарен автомобил марка „Мерцедес Актрос с ДК № ***"- собственост на фирма „Мегаинвест холд" ЕООД. На 21.05.2013г. подс. Е. тръгнал сам с товарния автомобил от с.Шишковци обл.Кюстендил към асфалтна база - с.Владо Тричков, общ".Своге", където следвало да натовари асфалтова смес. Около 14.00 часа подс. Е. пристигнал в с. Владо Тричков, където автомобила бил натоварен с асфалтова смес, след което веднага тръгнал в обратна посока. Подс. Е. се движел по първокласен път I-6 с посока с.Шишковци с около 46 км/час при разрешена с пътен знак „В26“ скорост за този участък от път от 60 км/ч и около 16.00 часа в землището на с.Конояво при км 33+740 товарния автомобил започнал да се спуска по път със завои и попътен наклон от около 10-12%. При спускането спирачната система на автомобила отказала. В следствие на инерцията и наклона на терена товарния автомобил започнал да се ускорява, а двигателят се развъртял над нормалните работни обороти поради, което подс. Е. опитал да намали скоростта и предприел действия по смяна на предавката от по-висока към по-ниска с цел намаляване на скоростта. С включването на по-ниска предавка автомобилът започнал плавно да забавя скоростта си, но в този момент от двигателя се вдигнал пламък, който обхванал кабината. Виждайки, че автомобилът става неуправлявам, подс. Е. отворил вратата на кабината и скочил от него. Оставен без контрол товарния автомобил навлязъл в банкета, спуснал се по склон и се обърнал на дясната си страна, а превозвания товар се изпипал.

Горната фактическа обстановка се установява безспорно от събрания доказателствен материал, като обвинението се позовава в заключенията на вещите лица по делото счита, че водача на автомобила при спускане на Конявската планина, в участъка на км. 33+740/ подсъдимият се движел със скорост около 46 км/ч. и за преминаването на този участък скоростта не би позволили на водача при конкретните атмосферни и пътни условия да избегне настъпилото произшествие. Изложеното от вещите лица в експертните заключение изготвени на досъдебната фака, обаче е неправилно изтълкувано от обвинението, като достатъчно доказателство за вменяване на наказателна отговорност на подс. Е., тъй като самите вещи лица и при изслушването в съдебно заседание заявяват, че процесния автомобил не е бил запазен от разследващите органи и е върнат на ощетеното юридическо лице, което се е разпоредило с неговите останки /част/ и не може да бъде установено дали е бил модифициран автомобила да носи повече товар, каквито съмнения се излагат от защита. Не са събрани категорични доказателства при огледа на местопроизшествието за действителното превозвано количество товар и дали не е налице претоварване на автомобила и това обстоятелство да е спомогнало значително за настъпването на ПТП. В съдебно заседание вещите лица допълнително разясняват посочените от тях скорости в експертизата си и сериозно разколебават обвинителната теза, като сочат, че същият автомобил, през същата крива, критичната стойност, при която може да премине и поднесе е 69 км/ч, а данните по делото говорят, че автомобила в тази част е преминал с около 46 км/ч. Също така вещите лица сочат, че дори критичната стойност за преобръщане с твърдения товар положен върху автомобила е 58.6 км/ч. В протокола за оглед на местопроизшествието липсват данни относно състоянието на скоростният лост на автомобила, което е съществен пропуск на разследващите органи и реално не може да се установи към момента на настъпилото ПТП на коя скоростна предавка се е намирало МПС-то.

Недоказано в хода на процеса е и твърдението, че единствено виновен за причиняването на вредоносния резултат е водача на автомобила, като в същото време не е установено по категоричен начин допуснато ли е изменение на конструкцията на автомобила, чрез надстрояване на товарният му леген. Липсва ясен и категоричен отговор, защо е допуснато процесният автомобил да бъде разглобяван и продаван на части и при повторният оглед с цел изготвяне на тройна съдебнотехническа експертиза на място в гаража вещите лица по делото са намерили само останки. Безспорно са установени липсите на: десният модул на предавателната кутия и монтирания към автомобила ретардер; агрегат при огледа на които би станало ясно изправен ли е бил или не. Не без значение за изхода на делото е и състоянието на самата предавателна кутия, от която може да се изведе установи на каква скоростна предавка е бил автомобила по време на произшествието, а и самата тя дали е била изправна. В същото време липсва и втората част на кардановия вал. Тази част също е в пряка връзка с предаването на скорост на движение съобразно достигнатата мощност на двигателя на автомобила. Липсата на трети и четвърти двигателни мостове касае задната част на автомобила и задвижвенето на задните му колела. Несъмнено цялостната липса на тези агрегати от автомобила е довело до невъзможност същите да бъдат разглобени, огледани и преценени от вещите лица съобразно останалите доказателства за станалото ПТП и даване ясен отговор относно предполагаемата им изправност. При това безспорен факт е, че същите намирайки се в задната част на автомобила не са засегнати от пожара. При разглобяването им би могло да се установи безспорно твърдяното прегряване на феродовите накладки, а не да се предполага такова. Но в същото време би могло да се установи и недопустимото им износване, което в би довело и до вредоносният резултат. Липсват и автомобилните гуми, които са важна част от обекта на изследване съотносим, както към скоростта на движение на автомобила, така и към  възможностите му за спиране. Категоричен е извода на вещите лица за тотално унищожени спирачни цилиндри, бутилки за въздух, разпределители, кранове и въздухопроводи.

Прокуратурата твърди нарушение на разпоредбата на чл.20, ал.2 изр.1 от ЗДвП, а именно, че водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране на скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия , с релефа на местността със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препядстивие. Нормата на чл.20, ал.2 изр.1 от ЗДвП не може да бъде възприета за нарушена, тъй като от доказателствата по делото е видно, че подс. Е. е направил всичко възможно, за да нали скоростта, видно от опита за намаляване на същата с преминаването на по-ниска предавка и едва след като е установил пълната не управляемост на горящия товарния автомобил е скочил от него. Твърди се, че при избиране на скоростта за движението подс. Е. не се е съобразил с релефа на местността, спускайки се по път с продължителен наклон от 12% както и с превозвания от него товар. Посоченото от обвинението не може да бъде кредитирано за достоверно, тъй като вещите лица в съдебно заседание твърдят, че подобен автомобил в добро техническо състояние и подобен товар е могъл да премине през участъка от пътя с по-висока скорост от тази, с която се е движел подсъдимия.

Местопроизшествието е посетено от  служители на МВР, като са извършени непълно необходимите действия по разследване. Съставени са протокол, скица, но липсва изземване и съхранение за нуждите на делото разпилените в участъка на ПТП агрегати и части от автомобила. При това за пореден път следва да се отбележи твърде оскъдното събиране и съхранение на веществени доказателства от местопроизшествието съотносими към изхода на делото. Не е извършван самостоятелен оглед на шофьорската кабина. Сочи се наличието на маслени петна по пътната настилка, но от къде е станало изтичането на маслото няма посочени конкретни доказателства. Остава неясно защо е позволено да се върнат и съхранени ли са изобщо намерените при огледа : пета от биела, биела, мласлена помпа, пистонен болт, шарнирен болт, друг пистонен болт и човки от електромотор. Липсва отговор, дали пожара не е причинен от повреда именно на този електромотор. Не е извършван оглед от съответната пожаротехническа служба. Не е установено безспорно огнището на горенето и механизма на причиняване на пожара. Липсва извършване на оглед и пожаротехническа експертиза за даване професионален отговор на въпроса, как и поради каква причина е изгорял автомобила. В протокола за оглед на местопроизшествие  не е отразено наличие на спирачни следи на автомобила и връзката на същите с произшествието.

В хода на досъдебното производство са изготвени два броя авто-технически експертизи, които частично мотивират твърдението на КРП, че причина за ПТП е поведението на подсъдимия Е., който според в.л. , изготвили тази експертизи,  е управлявал автомобила с несъобразена  такава с  конкретната пътна обстановка 12% наклон на пътното платно и неправилно боравене със спирачната система на автомобила. Тези изводи на   експертите, са послужили на държавното обвинение да приеме, че е налице виновно поведение от страна на подсъдимия Е., за което му е било повдигнато и обвинение.

За приемане на горепосочените заключения за обосновани  съдът следва да е убеден, че експертите са се запознали със състоянието на всички агрегати и възли от спирачната и останалите системи за управление на автомобила. Неясно е как достигат до крайният си извод при липсата на горепосочените възли и агрегати от автомобила намиращи се в пряка и непосредствена връзка със спирачната система. В хода на съдебното следствие съдът бе лишен поради липсата на всички тези веществени доказателства да извърши проверка, преглед и анализ и да направи несъмнените си заключения. Известно е , че спирачното усилие е в зависимост от: „Коефициентът на надлъжно сцепление – пътно платно и автомобилни гуми, зависи и от много конструктивни и експлоатационни  фактори – вид и състояние на пътната конструкция, шарките на протектора на автомобилната гума, налягането на гумите, скоростта на движение и натоварването на автомобилното колело”.

С продажбата на голямата част от значимите за делото веществени доказателства собственика на автомобила на практика е довел съдът до невъзможност да провери изправността им и влиянието на всяка част по–отделно и влиянието им за настъпването на ПТП. Действително вещите лица сочат критична скорост на автомобила, но в същото време твърдят, че тя би могла да се счете за абсолютно доказана само при наличието на съответните веществени доказателства. Неизяснено защо липсва компютърът/паметта/ на автомобила. Твърди се прегаряне на спирачните накладки и барабани, но преглед реално на такива не е извършван. Безспорен факт е липсата на почти половин автомобил и то предимно части и агрегати в пряка връзка със спирачната система на автомобила.

Горната фактическа обстановка се прие за установява  от събраните в хода на досъдебното производство и съдебното следствие писмени и гласни доказателства – показанията на свидетелите И.И., Г.Б., Б.С., Е.А., Г.И., В.А. и Ц.Ц. /част, от които са прочетени по реда на чл.281 ал.1 т.5 от НПК/ и изготвените експертни заключения.

Показанията на всички тези свидетели, съпоставени и с установеното от експертите, прегряване на спирачните барабани и дискове/без да са разглобили и огледано състоянието им а и липсата на автомобилните гуми, въздушни цилиндри, компютър, заден мост на автомобила, както и на оценка състоянието на иззетите при огледа веществени доказателства само и единствено несъмнено правят доказан  факта, твърдян от подсъдимия в обясненията му, че автомобилът му  е станал неуправляем.                               

 За да е осъществен от обективна страна  състава на  престъплението, вменено във вина на подсъдимия следва  кумулативно да са налице следните предпоставки : подсъдимият да управлява едно от изброените в чл. 343, ал1 б”а” от НК ППС, да е нарушил правилата за движение, по непредпазливост да е причинил значителни имуществени вреди. Липсата на всеки един от посочените  елементи на фактическия състав  води до липса на   престъпление. 

В конкретния съдът намери, че от събраните по делото доказателства не се установи по категоричен и несъмнен начин, подсъдимият да е нарушил правилата за движение по пътищата при управлението на товарния автомобил. От извършените и приети по делото  експертизи  се установи , че скоростта на движение на подсъдимия е била  в рамките на   разрешената такава за процесния участък от пътя и не бе доказана категоричната причина за повредата на спирачната уредба и последвалото запалване на товарния автомобил още преди напусне пътното платно.

При така приетата за установената фактическа обстановка, съдът намери, че подсъдимият С.Й.Е. не е извършил от обективна и субективна страна престъплението по чл. 343, ал.1, б.“А“, във вр. с чл. 342, ал.1 от НК, за което е обвинен и го призна за невиновен по повдигнатото му обвинение.

Доколкото гражданският иск, предявен от ощетеното юридическо лице в хода на съдебното производство, касае претърпени от него имуществени вреди, резултат от  твърдяното в обвинителния акт престъпно деяние, което не се възприе от съда за доказано по несъмнени и категоричен начин, то гражданският иск се явява неоснователен, поради което и съдът го отхвърли изцяло.

На основание чл. 190, ал. 1 от НПК направените по делото разноски остават в тежест на държавата.

Мотивиран от горното, Кюстендилски районен съд постанови присъдата си.

 

                                                                      РАЙОНЕН СЪДИЯ: