Решение по дело №315/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 251
Дата: 7 ноември 2019 г.
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20197280700315
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е    № 251/7.11.2019г.

 

гр. Ямбол, 07.11.2019 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, шести състав, в публично заседание на двадесет и трети октомври две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

Съдия: Ст. Вълчев

 

при секретаря Ст. Гюмлиева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 315 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по реда на чл.118 КСО по жалба на М.В.С. *** против Решение № 2153-28-42/14.08.2019 г. на Директора на ТП на НОИ-Ямбол, с което е оставена без уважение жалбата й с вх. № 1012-28-206/05.07.2019 г. против разпореждане № 2174-28-51#3/02.04.2019 г. на ръководителя по пенсионното осигуряване при ТП на НОИ-Ямбол, с което е изменена личната пенсия на М.В.С. за инвалидност поради общо заболяване на основание чл.99, ал.1, т.2, б.“д“ КСО във връзка с чл.10, ал.2 от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж, считано от 07.10.2016 г.

В жалбата се твърди, че решението е неправилно и незаконосъобразно, т.к. органа не е направил необходимите справки и не е положил минимални усилия, за да провери служебно достъпната му информация, не са изяснени фактите и обстоятелствата по случая, като  липсват и задължителните мотиви за направените правни изводи, поради което се иска да се отмени решението и потвърденото с него разпореждане.

В съдебно заседание за оспорващия се явява адв.К., която подържа жалбата с искане за уважаването й и за присъждане на направените по делото разноски.

Ответната страна, чрез процесуалния си представител старши юрисконсулт С. оспорва претенцията с искане да се отхвърли жалбата и присъди юрисконсултско възнаграждение, защото атакуваното решение е издадено при спазване на административно-производствените правила и в съответствие с материалните разпоредби по съображения подробно посочени в депозирана писмена защита.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

По заявление  вх.№ 2112-28-26/26.01.2017 г. подадено от М.В.С. е издадено Разпореждане №6/протокол №N01055/14.02.2017 г. на ръководител „Пенсионното осигуряване“ при ТП на НОИ-Ямбол, с което считано от 07.10.2016 г. на М.В.С. е отпусната лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване.

Във връзка с подаденото заявление с писмо изх.№ 1056-28-27/09.02.2017 г. е изискано от началник сектор „КРДОО“, отдел „НПН“ при ТП на НОИ-Ямбол да бъде извършена проверка/ревизия на осигурителния стаж и доход на М.В.С. положен по без трудово правоотношение при осигурителя * ООД-гр.Ямбол за периодите 01.01.2003 г.-31.12.2003 г. и 01.01.2006 г.-31.12.2009 г.

С писмо вх.№ 2112-28-26#3/13.04.2017 г. е получен изготвения в изпълнение на искането Констативен протокол № КВ-528-00252229/12.04.2017 г.

В последния е посочено, че при извършена проверка по разходите на държавното обществено осигуряване на осигурителя  * ООД-гр.Ямбол  в информационната база на НОИ за осигурителния стаж и доход на М.В.С. за периода от 01.01.2003 г. до 31.12.2003 г. и от  01.01.2006 г. до 31.12.2009 г. е установено, че в Регистъра на осигурените лица има подадени данни за М.В.С. с вид осигурен „14“ (за работещи без трудови правоотношения) за периода от 01.01.2006 г. до 31.12.2009 г. включително, както следва: 2006 г.-1400лв месечен осигурителен доход; 2007 г.-1400 лв. месечен осигурителен доход; 2008 г.-1800 лв. месечен осигурителен доход; 2009 г.-1800 лв. месечен осигурителен доход, като данните с Декл. Обр.1 за горепосочените периоди са подадени в ТД на НАП–Ямбол на 10.11.2016 г. Отразено е, че М.В.С. не е регистрирано физическо или юридическо лице по смисъла на ТЗ, същата получава лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване от 07.10.2016 г. в размер на 169, 45лв., като видно от ПП„*“ има Заявление с вх.№4004-28-28/06.02.2017 г. за заверка на осигурителната книжка, което заявление  към момента не е приключено в програмния продукт, т.к. липсват въведени данни в модул „Справки“ за заверен осигурителен стаж и/или доход“ и Регистъра за заверения осигурителен стаж и доход в осигурителните книжки“, съгласно нормативните изисквания.

В тази връзка при извършена проверка в информационната база на НОИ за внесени осигурителни вноски във §080110 и §550110 фонд „ДОО“ от * ООД-гр.Ямбол е констатирано, че за периодите 01.01.2003 г.-31.12.2003 г., 01.01.2004 г.-31.12.2004 г., 01.01.2005 г.-31.12.2005 г., 01.01.2006 г.-31.12.2006 г.,  01.012007 г.-31.12.2007 г., 01.01.2008 г.-31.12.2008 г. и 01.01.2009 г.-31.12.2009 г. няма внесени осигурителни вноски.

Контролният орган е установил, че М.С. няма подадени в срок до 30 април на следващата година декларации по чл.50 ЗДДФЛ за получените доходи по извънтрудови правоотношения.

По време на проверката управителя на * ООД-гр.Ямбол Н.Т.Н. е декларирал, че „не познавам лицата Д.П.С. и на М.В.С.“, „не са упражнявали трудова дейност във фирмата“, няма сключвани „трудови или граждански договори с тях съответно нямам такива декларирани в ТД на НАП“, не е „подавал декларация Обр.1 в НАП“ и че „няма нищо в фирмения архив за горепосочените лица“.

На тази база контролният орган при ТП на НОИ е заключил, че на лицето на М.В.С. не следва да се зачете осигурителен стаж и доход за периода от 01.01.2003 г. до 31.12.2003 г. и от 01.01.2006 г. до 31.12.2009 г. вкл. (5 г.) в качеството й на работеща без трудово правоотношение в * ООД-гр.Ямбол.

Въз основа на обстоятелствата отразени в Констативен протокол № КВ-5-28-00252229/12.04.2017 г. с Разпореждане № 2174-28-51#3/02.04.2019 г. ръководителят по пенсионното осигуряване при ТП на НОИ-Ямбол на основание чл.99, ал.1, т.2, б.“д“ КСО във връзка с чл.10, ал.2 от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж е изменил личната пенсия на М.В.С. за инвалидност поради общо заболяване и определил пенсията в размер на 184,63 лева, считано от 07.10.2016 г.

С Решение № 2153-28-42/14.08.2019 г. Директора на ТП на НОИ-Ямбол е оставил без уважение жалбата на М.В.С. с вх. № 1012-28-206/05.07.2019 г. против разпореждане № 2174-28-51#3/02.04.2019 г. на ръководителя по пенсионното осигуряване при ТП на НОИ-Ямбол, което решение е получено лично от на М.В.С. с известие за доставяне на 19.08.19 г.

Жалбата против решението е изпратена по пощата на 02.09.2019 г. чрез административния орган до съда.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт, съгласно разпоредбата на чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.118, ал.1 КСО.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Решение № 2153-28-42/14.08.2019 г. на Директора на ТП на НОИ-Ямбол, с което е оставена без уважение жалбата на М.В.С. с вх.№ 1012-28-206/05.07.2019 г. против разпореждане № 2174-28-51#3/02.04.2019 г. на ръководителя по пенсионното осигуряване при ТП на НОИ-Ямбол, с което е изменена личната пенсия на М.В.С. за инвалидност поради общо заболяване на основание чл.99, ал.1, т.2, б.“д“ КСО във връзка с чл.10, ал.2 от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж, считано от 07.10.2016 г.

В съответствие с чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Оспореното решение на Директора на ТП на НОИ–Ямбол е постановена от надлежен орган, в кръга на неговата компетентност и в изискуемата писмена форма с мотивиран акт при спазване на процедурата визирана в закона.

В административното производство не са допуснати нарушения на процедурата, които да опорочават издаденото решение. Не са налице и противоречия с материалноправните норми или несъответствие с целта на закона. 

За да мотивира решението си Директора на ТП на НОИ-Ямбол се позовава на Констативен протокол № КВ-528-00252229/12.04.2017 г. и приема, че на лицето на М.В.С. не следва да се зачете осигурителен стаж и доход за периода от 01.01.2003 г. до 31.12.2003 г. и от 01.01.2006 г. до 31.12.2009 г. вкл. (5 г.) в качеството й на работеща без трудово правоотношение в * ООД-гр.Ямбол.

Спорен се явява въпроса следва ли при подадените от осигурителя  * ООД-гр.Ямбол в Регистъра на осигурените лица данни за М.В.С. с вид осигурен „14“ (за работещи без трудови правоотношения) да се зачитат за осигурителен стаж и доход периодите от 01.01.2003 г. до 31.12.2003 г. и от  01.01.2006 г. до 31.12.2009 г.

Нормативната уредба в редакциите ДВ, бр. 119 от 2002 г.- ДВ, бр. 41 от 2009 г., действали през разглежданите периоди предвижда в чл.9, ал.1, т.2 КСО, че за осигурителен стаж се зачита времето, за което са внесени или дължими осигурителни вноски върху не по-малко от минималната работна заплата за страната, за лицата по чл.4, ал.3, т.5 КСО.

Лицата по чл.4, ал.3, т.5 КСО са тези, които полагат труд без трудово правоотношение и получават месечно възнаграждение, равно или над една минимална работна заплата, след намаляването му с разходите за дейността.

В настоящия случай посочените предпоставки не са налице.

За оспорващия са били подадени данни от осигурителя  * ООД-гр.Ямбол в Регистъра на осигурените лица данни, че е с вид осигурен „14“ (за работещи без трудови правоотношения), но при извършената проверка по разходите на държавното обществено осигуряване на осигурителя  * ООД-гр.Ямбол в информационната база на НОИ за осигурителния стаж и доход на М.В.С. се е установило, че в модул „Справки“ на ПП„*“ липсват въведени данни за заверен осигурителен стаж и/или доход“ и Регистъра за заверения осигурителен стаж и доход в осигурителните книжки“.

При тези констатации и в изпълнение на задълженията си контролният орган на ТП на НОИ е изпратил писма с изх.№ 1029-28-821/13.02.2017 г., изх.№1029-28-839/14.02.201 7г. и изх.№1029 28-879/21.02.2017 г. до * ООД с цел представяне на необходимите документи.

В тази връзка са получени и сведения от управителя на * ООД-гр.Ямбол Н.Т.Н., от които е видно, че не познава лицето М.В.С., че последната не е упражнявала трудова дейност във фирмата, нямат сключвани трудови или граждански договори с нея, съответно няма такива декларирани в ТД на НАП, както и че не е подавал декларация Обр.1 в НАП" и няма нищо във фирмения архив за това лице.

Жалбоподателя при подаване на заявлението за отпускане на лична пенсия е бил наясно с обстоятелството, че не е подавал данъчни декларации по чл.53 във връзка с чл.50 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ) за получени доходи по извънтрудови правоотношения, което оборва твърдението му, че е полагал труд в * ООД-гр.Ямбол.

На свой ред С. не е изпълнила задължението си по чл.108, ал.2 КСО, съгласно който физическите и юридическите лица са длъжни да представят на контролните органи на Националния осигурителен институт исканите от тях документи, сведения, справки, декларации, обяснения и носители на информация, свързани със спазване на осигурителното законодателство във връзка с дейността, възложена на Националния осигурителен институт, както и да оказват съдействие при изпълнението на служебните им задължения, което означава, че тези задължения се отнасят и при проведеното производство по възстановяване на пенсионното досие, което по същество е проверка по чл.108, ал.1, т.1 КСО и не е представила доказателства, че е работил в *ООД-гр.Ямбол. За изясняване на тези обстоятелства на заявителя е било изпратено писмо № 1012-28-206#2/16.07.2019 г., но в подадения отговор вх.№ 1012-28-206#3/12.08.2019 г. същия е заявил, че не пази и не е длъжна да съхранява документи свързани с трудовата заетост и осигуряването й.

Поради това са неоснователни доводите в жалбата както, че административният орган не е положил необходимите грижи и не е изяснил фактическата обстановка, което да е съществено процесуално нарушение, така и че е базирал акта са само на вътрешна служебна информация до която С. не е имала достъп при подаване на заявлението си за пенсиониране. Не може да бъде споделено и съображението за липса на мотиви, т.к. такива са съдържат в документите по преписката и по конкретно в съставения констативен протокол, на който в атакуваното решение се прави изрично позоваване.

В резултат се налага извода, че в процесните периоди С. не е полагала труд без трудово правоотношение в *ООД-гр.Ямбол и не е получавала месечно възнаграждение, равно или над една минимална работна заплата, за които периоди да са внесени или дължими осигурителни вноски върху не по-малко от минималната работна заплата за страната, за да може същите да се зачетат за осигурителен стаж.

Като е съобразил наличните данни и в съответствие с правомощието си по чл.99, ал.1, т.2, б.“д“ КСО ръководителят по пенсионното осигуряване при ТП на НОИ-Ямбол е издал разпореждане № 2174-28-51#3/02.04.2019 г., с което на основание чл.10, ал.2 от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж е изменил лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване М.В.С., считано от 07.10.2016 г., при спазване на процесуалните норми и при правилно прилагане на материалния закон.

Предвид посоченото Решение № 2153-28-42/14.08.2019 г. на Директора на ТП на НОИ-Ямбол, с което е оставена без уважение жалбата на М.В.С. ***/05.07.2019 г. против разпореждане № 2174-28-51#3/02.04.2019 г. на ръководителя по пенсионното осигуряване при ТП на НОИ-Ямбол, с което е изменена личната пенсия на М.В.С. за инвалидност поради общо заболяване на основание чл.99, ал.1, т.2, б.“д“ КСО във връзка с чл.10, ал.2 от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж, считано от 07.10.2016 г., е валидно, като издадена от надлежен орган, в кръга на неговите пълномощия, при наличието на дължимите материално-правните предпоставки и без да са налице нарушения на процесуалните норми, поради което съдът счита, че жалбата е неоснователна и като такава следва да се отхвърли.

При този изход на делото и с оглед направеното искане жалбоподателят на основание чл.144 АПК във връзка с чл.78, ал.8 ГПК, чл.37 ЗПП и чл.24 от Наредба за заплащането на правната помощ следва да заплати на ответната страна направените по делото разноски-юрисконсулско възнаграждение в размер на 100 лева.

 Водим от горното, Я А С, шести административен състав

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на М.В.С. *** против Решение № 2153-28-42/14.08.2019 г. на Директора на ТП на НОИ-Ямбол, с което е оставена без уважение жалбата й с вх. № 1012-28-206/05.07.2019 г. против разпореждане № 2174-28-51#3/02.04.2019 г. на ръководителя по пенсионното осигуряване при ТП на НОИ-Ямбол, с което е изменена личната пенсия на М.В.С. за инвалидност поради общо заболяване на основание чл.99, ал.1, т.2, б.“д“ КСО във връзка с чл.10, ал.2 от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж, считано от 07.10.2016 г.

ОСЪЖДА М.В.С. *** да заплати на ТП на НОИ–Ямбол направените по делото разноски-юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 (сто) лева. 

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

                         СЪДИЯ:/п/ не се чете