Решение по дело №4819/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260362
Дата: 12 октомври 2020 г. (в сила от 26 януари 2021 г.)
Съдия: Поля Петрова Сакутова
Дело: 20205330204819
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 август 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                            № 260362

                                     гр. Пловдив, 12.10.2020 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

РАЙОНЕН СЪД ПЛОВДИВ, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на четиринадесети септември две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПОЛЯ САКУТОВА

                                                                                         

          при участието на секретаря  Мария Колева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 4819/2020 г. по описа на РС-ПЛОВДИВ, XX нак. състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба, подадена от И.Р.Д. *** против Електронен фиш за налаганена глоба серия К № 2647904, с който на жалбоподателя за нарушение на чл.21, ал. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 400 лв на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП.  С жалбата се моли обжалвания елекронен фиш като неправилен и незаконосъобразен да бъде отменен.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява. Вместо него се явява процесуалният му представител адв. Н.С. от АК-Пловдив, с представено по делото пълномощно.

Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща представител.

Жалбата е допустима – подадена е от лице, което има право на обжалване , в срока, предвиден в чл.189, ал.8 от ЗДвП и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.

Съдът, като взе предвид събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната  съвкупност, прие за установено следното :

На 02.04.2019 г. в 16: 36 ч. в с.Маноле, обл.Пловдив, ***, в  посока Запад, в населено място, при въведено ограничение на скоростта 50 км/ч било установено движение на л.а. Опел Вектра рег.№ ***със скорост 87  км/ч след отчетен толеранс от 3км/ч.

Във връзка с установеното превишение на скоростта на собственика на описаното МПС бил съставен процесния електронен  фиш, в който констатираното нарушение било квалифицирано по чл.21, ал.1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/, поради което и на основание чл.189, ал.4 от ЗДвП било наложено административно наказание „глоба“ в размер на 400 лв.

Така описаната фактическа обстановка съдът установи въз основа на събраните по делото писмени доказателства и веществени доказателствени средства по свмисъла на чл.189, ал.15 от ЗДвП– заверено копие на удостоверение за одобрен тип средство за измерване №10.02.4835, заверено копие на протокол № 2-32-19 от проверка на мобилна система за видеоконтрол „TFR -1 М“, заверено копие на протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система, видеоклип  от 02.04.2019 г., с който е заснето движението на МПС.

Съдът при извършената служебна проверка на законосъобразността на обжалвания електронен фиш, констатира, че същият  отговаря на изискванията, предвидени в чл.189, ал.4 от ЗДвП относно неговото съдържание. Електронният фиш съдържа всички, предвидени в цитираната норма на закона реквизити.

Видно от приложените към административнонаказателната преписка и приети по реда на чл.84 от ЗАНН, вр. чл.183 от ЗДвП  писмени доказателства - удостоверение за одобрен тип средство за измерване и протокол № 2-32-19 от проверка на мобилна система за видеоконтрол „TFR -1 М“ е, че средството, с което е установено посоченото в електронния фиш превишение на скоростта е от одобрен тип  и е годно да извършва проверка.

Видно от приложения към административнонаказателната преписка клип, който е  веществено доказателство, измерената скорост на движение на автомобила на жалбоподателя е 90 км/ч, в който случай допустимата грешка при измерването е +/- 3 км/ч, поради което и след отчетен толеранс от – 3 км/ч, правилно в електронния фиш е отразена установена скорост на движение  в населено място от 87 км/ч.

Що се касае до оплакването, изложено в съдебно заседание, че не е отразено разстоянието от измервателното устройство до знака, както и неговото местоположение следва да се има предвид, че с измененията в ДВ, бр. 6 от 2018 г., в сила от 16.01.2018 г. отпадна изискването местата за видеоконтрол да се оповестяват в средствата за масово осведомяване, както и местата за видеоконтрол да бъдат обозначени с пътен знак Е 24. По тази причина и не следва да бъде изследван въпросът за мястото на поставяне на пътен знак Е 24 и доколко местоположението му е в съответствие с Наредба № 18 от 23.07.2001г. за сигнализацията  на пътищата с пътни знаци.

Що се касае до знака, въвеждащ ограничение на скоростта в населено място,  следва да се отбележи, че въведеното ограничение на скоростта  не следва задължително  да се сигнализира с пътен знак за ограничение на скоростта, т.е. и при липса на пътен знак, ограничението на скоростта  в населено място е 50 км/ч  при движение на МПС от посочената в чл.21, ал.1 от ЗДвП категория.  Единствено, когато превишението на скоростта е извън установените скорости в първата алинея на чл.21 от ЗДвП, тогава за сигнализирането му е необходимо поставяне на пътен знак. При това положение и при липса на задължение за сигнализация с пътен знак за ограничение на скоростта, попадащо под хипотезата на чл.21, ал.1  от ЗДвП, не е небоходимо да се изследва въпросът за местоположението на измервателното устройство до знака. По тази причина и неотразяването в съставения протокол по чл.10 от Наредбата за условията и реда за използване на автоматизирани техн.средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата на разстоянието от пътен знак с ограничение до АТСС в метри, не представлява пропуск и непълнота  при съставянето на протокола.

Не може да бъде споделено и оплакването, изложено от процесуалния представител на жалбоподателя за неяснота относно посоката на движение на посоченото МПС. В ел.фиш е посочено, че същото се движи в посока запад в населено място, а в протокола, съставен във връзка с използването на АТСС от Запад,  мястото за контрол е с.Маноле, както и посоката на задействане на АТСС  е при приближаване, от което излиза, че именно посоката на движение е от запад в населеното място, където е и мястото за контрол и е позициониран уредът. Налице е съответствие между посоченото в ел.фиш и съставения протокол относно посоката на дивжение на посочения автомобил.

По-нататък и предвид релевираните в съдебно заседание оплаквания за незаконосъобразност на издадения електронен фиш, изразяващи се в липса на снимка за местоположението на уреда, с който се установява превишението на скоростта, нормата на чл.10, ал.3 от Наредбата за условията и реда за използване на автоматизирани техн.средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, изисква изготвянето на снимка на разположение на уреда, но това изискване се отнася само до единия вид мобилни автоматизирани технически средства, а именно  тези, които са временно разположени на пътя. По делото е установено, че процесното нарушение е установено с техн.средство мобилна система за видеокнотрол  TFR-1M № 529, която е била прикрепена към превозно средство (служебен автомобил), а не е била временно разположена  на  пътя, поради което и няма изсикване разположението на уреда да бъде документирано със снимка.

С оглед събраните по делото доказателства съдът прие, че жалбоподателят е осъществил от обективна и субективна страна състава на нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП, изразяващо се в правилата за максимално допустима скорост на движение на МПС в населено място. Съгласно разпоредбата на чл.21, ал.1 от ЗДвП при избиране на скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава скоростта в км/ч за категория В в населено място 50 км/ч.   Правилно и съответно на нарушението, изразяващо се в превишение на скоростта от 37 км/ч в населено място е приложена съответната на нарушението санкционна разпоредба, регламентирана в чл.182 ал.1 т.4 от ЗДвП.

Въпреки че не е релевирано като оплакване в жалбата, следва да се отбележи, че в случая не е приложима разпоредбата на чл.28 от ЗАНН. Това е така, тъй като с установеното превишение на скоростта в населено място съществува опасност за настъпване на ПТП, създава се опасност и за останалите участници в движението. Отделно от това към материалите от административнонаказателната преписка е приложена и справка за нарушител, от която става ясно, че жалбоподателят се отличава като системен нарушител на ограниченията на скоростта, предвидени в ЗДвП и същият е многократно наказван по ЗДвП.

С оглед изложеното съдът намира, че обжалваният електронен фиш следва да бъде потвърден като правилен и законосъобразно издаден.

Ето защо съдът

 

РЕШИ :

 

ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налаганена глоба серия К № 2647904, с който на И.Р.Д. ***, ЕГН **********  за нарушение на чл.21, ал. 1 от Закона за движение по пътищата  е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 400 лв на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.1, т.4 от Закона за движение по пътищата.

Решението подлежи на касационно обжалване по реда на Глава ХII от АПК и на основанията по НПК, пред Административен съд - Пловдив в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му на страните .

 

 

 

                                    Районен съдия :.......................................................

 

Вярно с оригинала! МК