Решение по дело №457/2019 на Районен съд - Елхово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 25 ноември 2020 г. (в сила от 5 февруари 2021 г.)
Съдия: Виолета Костадинова Апостолова
Дело: 20192310200457
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е     №260029

гр.Елхово, 25.11.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

ЕЛХОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД в публично съдебно заседание на тринадесети юли през две хиляди и двадесета  година в състав:

 

                                                 Председател: В.Апостолова

 

при секретаря М. Д.,  разгледа докладваното от съдията АНД № 457 по описа за 2019г. на съда и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по делото е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Обжалван е Електронен фиш серия К, № 2749387, издаден от ОДМВР Ямбол, с който на Г.Д.Д. с ЕГН - **********, в качеството му собственик на МПС – лек автомобил марка „Фолксваген Поло“ с рег. № ***, е наложено административно наказание глоба в размер от 50.00 лева на основание чл. 189, ал.4, вр. с чл. 182, ал.2, т.2 от ЗДвП за това, че на 16.05.2019 г. в 14.51 часа на път І-7, км 283+700, извън населено място на територията на община Елхово, с посока на движение от ГКПП Лесово, е било установено и заснето с АТСС /ARH CAM S1/, че това МПС е управлявано със скорост от 104 км/ч при разрешена скорост от 90 км/ч, което представлява нарушение по чл. 21, ал. 2, вр. с чл. 21, ал.1 ЗДвП.

Срещу този електронен фиш е подадена жалба от Г.Д. ***, с която се желае отмяна на същия като незаконосъобразен и издаден при нарушаване на процесуалните правила. 

В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и заявява, че поддържа изцяло жалбата и желае отмяна на атакуваният електронен фиш. Твърди се, че в ЕФ липсва пълно, ясно и конкретно посочване на мястото на извършване на нарушението.

Органът, издал обжалвания електронен фиш, не изпраща представител в съдебно заседание, като при депозиране на АНП с писмо  изх. № 261000 - 6253 от 02.12.2019г. е посочил, че жалбата е неоснователна и като такава не следва да се уважава.

РП-Елхово, редовно призована, не изпраща представител в съдебно заседание и не взема становище по жалбата.

От събраните по делото писмени доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

На 16.05.2019 г. на път І-7, км 283+700, извън населено място на територията на община Елхово, е установено и заснето с автоматизирано техническо средство с № 11743d3, обективирано в 5 бр.снимки № 11743D3/00350… /нечетлив край/ в 14.51.39 часа, следното нарушение: при движение в този участък от пътя с посока от ГКПП Лесово към гр. Елхово на МПС - лек автомобил марка „Фолксваген Поло“ с рег. № ***, е засечена скорост от 107 км/ч. /прибл./, при разрешена скорост - 90 км/ч, като превишаването на разрешената скорост след отчитане на допустимата грешка от 3 км/ч, е с 14 км/ч. При направена справка е установено, че собственик на цитираното МПС, чиято скорост на движение е отчетена, е Г.Д. ***, като по делото не са представени писмени доказателства в тази насока, но това обстоятелство не се оспорва от жалбоподателя.

За констатираното нарушение, посочено като такова по чл.21, ал.2, вр. с чл. 20, ал.1 от ЗДвП, е издаден от ОД на МВР Ямбол процесният Електронен фиш серия К, № 2749387, като на основание чл.189, ал.4, вр. с чл.182, ал.2, т.2 от ЗДвП на жалбоподателя Г.Д.Д. е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 50.00 лева.

Издаденият електронен фиш е връчен на 18.11.2019г. лично на жалб. Г.Д.. В процесния ел. фиш е отразено указание, че съгласно чл. 189, ал.5 от ЗДвП наказаното лице може в 14-дневен срок да заплати глобата, или да предостави писмена декларация с данни на лицето, извършило нарушението и копие от свидетелството му за управление на МПС.

В указаният 14 – дневен срок жалбоподателят не е представил  декларация по чл.189, ал.5 от ЗДвП и не е депозирал писмени възражения по реда на ал.6 на чл.189 от ЗДвП пред Директора на ОДМВР-Ямбол, а е подал на 25.11.2019г. жалба до съда против този ел. фиш – предмет на настоящото производство.

Към АНП е приложен и приет като доказателство Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система с рег. № 261р-9202 от 25.05.2019 г., от който е видно, че  на 16.05.2019г. е било използвано за контрол АТСС - ARH CAM S1 с № 11473d3 за времето от 13.15 до 15.25 часа на път І-7, км 283+700, извън населено място, където ограничението на скоростта е 90 км/ч, без пътен знак за ограничение.

Към АНП е приложено и удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126 от 07.09.2017 г. с приложение към него, от което е видно, че на основание чл. 32, ал.1 от Закона за измерванията, преносима система за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и комуникации тип ARH CAM S1 е одобрено средство за измерване. 

 От приложената в АНП справка за нарушения по ЗДвП за водач Г.Д.Д.  от 28.11.2019 г. е видно, че преди и след процесното деяние той е санкциониран няколкократно за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП и веднъж за нарушение по чл. 21, ал.1 от ЗДвП.

Горната фактическа обстановка се установява изцяло от приложената по делото административно-наказателна преписка, вкл. снимков материал от автоматизирано техническо средство.

От така описаната фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:  Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от лице с правен интерес да обжалва издаденият електронен фиш и в законоустановеният 14-дневен срок. 

Разгледана по същество жалбата е основателна по следните съображения:

Съгласно §1 от ДР на ЗАНН, по смисъла на този закон „електронен фиш“ е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства или системи.

Според чл.189, ал.4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с техническо средство, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш следва да съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на МПС, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от Министъра на вътрешните работи.

В конкретния случай, съдът намира, че съставеният електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство не отговаря на изискванията на чл.189, ал.4 от ЗДвП и по-конкретно по отношение описанието на нарушението и нарушените разпоредби.

Посочването на мястото на нарушението е следното: „общ.Елхово, извън населено място, път І-7, км. 283+700“, т.е. участък, който е част от път от републиканската пътна мрежа. От една страна в самия ел.фиш не се сочи, че ограничението на скоростта е въведено с пътен знак, а се касае за движение на МПС по път І-7 извън населено място, където съгласно чл. 21, ал.1 от ЗДвП разрешената скорост е 90 км/ч. Съгласно чл. 20, ал.2 от ЗДвП когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак. В случая разрешената скорост е била 90 км/ч, съгласно правилото на чл. 21, ал.1 от ЗДвП, като по делото няма данни да е била налична сигнализация за разрешена скорост с пътен знак. Това се установява и от посоченото в приложеният Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система с рег. № 261р-9202 от 25.05.2019 г. Въпреки това, на Г.Д. е наложено наказание за нарушение по чл. 21, ал.2, вр. с ал.1 от ЗДвП, т.е. за извършено нарушение, изразяващо се в превишаване на  разрешена стойност на скоростта, различна от посочената в ал. 1 на чл. 20 от с.з. и сигнализирана с пътен знак. В този смисъл съдът намира, че електронният фиш създава неяснота относно нарушението, което безспорно ограничава правото на защита на жалбоподателя, а и затруднява съда в преценката за законосъобразност на оспорения акт. Посоченото очевидно разминаване съставлява процесуално нарушение от категорията на съществените, доколкото препятства възможността нарушителят да узнае в какво точно е обвинен от фактическа и правна страна, за да организира своевременна и адекватна защита, и е достатъчно основание за отмяна на ЕФ.

В административнонаказателното производство не е познат института на фактическа, техническа, явна или очевидна грешка и е напълно недопустимо съществуването на такава, когато се касае до описание на нарушението, явяващо се задължителен съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП реквизит на същия акт.

Следва да се отбележи, че ЕФ не се ползва с доказателствена стойност относно възприетите в него фактически положения. Обратното освен, че не е предвидено изрично в Закона, би противоречало на основните принципи за равенство на страните в процеса и на разпределение на доказателствената тежест, отчитайки факта, че ЕФ всъщност се явява и предметът на обжалване, чиято законосъобразност и доказаност са в обхвата на преценката на съда по същество – аргумент от чл. 189, ал.10 и 11 от ЗДвП. С оглед на това принципно положение, следва и друго такова, а именно: че в тежест на издателя на ЕФ е да бъдат установени по недвусмислен начин всички белези и признаци от обективна страна на нарушението, чрез предвидените доказателствени средства.

На следващо място, в процесния случай  нарушението е констатирано с мобилна АТСС временно разположена на участък от пътя, монтирана на статив. Издаването на електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение, става в отсъствието на контролен орган и на нарушител и това е изключение от общия ред за реализиране на административнонаказателна отговорност - в присъствието на нарушителя. Следователно електронният фиш, по силата на закона, представлява не изявление на определен орган, а електронно такова, записано върху съответния носител, за законосъобразността на което е достатъчно да е изготвено чрез въведени по съответния ред автоматизирани технически средства или системи, при спазване на изискванията за тяхното използване.

За да е законосъобразно използването на техническото средство следва да са налице следните условия, които въвежда чл. 4 от Наредба № 8121з-523 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, а именно: използваното техническо средство да е от одобрен тип; техническото средство да е вписано в Българския институт по метрология; техническото средство да е преминало през първоначална и последваща метрологична проверка.  В случая не са налице доказателства за наличие на всички кумулативно изисквани условия, посочени по-горе. Това е така, тъй като по делото не са представени доказателства удостоверяващи, че процесното АТСС, с което е измерена скоростта на автомобила, управляван от жалбоподателя, е преминало първоначална, респ. последваща проверка. По силата на чл.32, ал.4 Закона за измерванията Удостоверението за признаване на одобрения тип по ал.2 и ал.3 е със срок на валидност до изтичане на валидността на представения сертификат, но не по-дълъг от десет години. Но освен одобряване на типа на средствата за измерване и издаване на удостоверение от одобрен тип, Закона изисква да се извършват първоначална, респ. последваща проверка на средствата за измерване, които  са различни и независими едно от друго изисквания, които следва да бъдат налице, за да се приеме, че са осъществени изискванията на чл.4 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г., за да може със съответното АТСС да се осъществява контрол на участниците в движението по пътищата. Поради изложеното съдът приема, че не може да се счете за доказано, че към датата на констатиране на нарушението – 16.05.2019г., техническото средство, с което е заснето нарушението, е било технически годно и на база показанията му да може да се приеме, че е извършено нарушение и съответно да се наложи наказание. /В този смисъл и Решение № 111 от 04.08.2020г. по КАНД № 94/2020г. по описа на АС – Ямбол на втори касационен състав/.

От така изложените съображения се налага извода, че обжалваният Електронен фиш е незаконосъобразен и като такъв - следва да бъде отменен, без да бъде разглеждан правният спор по същество. За пълнота на изложеното обаче следва да бъде отбелязано, че Електронният фиш се явява и неправилен, тъй като от приобщените по делото веществени доказателствени средства не се установява нарушението, за което същият е издаден. Предвид  изложеното по-горе, доколкото по делото не е установено, че скоростта на МПС, управлявано от жалбоподателя, е измерена с технически изправно АТСС, не би могъл да се направи безспорен извод, че отразената при работата на  АТСС скорост на движение на МПС е вярна и че  жалбоподателя е управлявал МПС със скорост 104 км/ч. /след приспадане на установеният толеранс от +/- 3 kм/ч./,  и е превишил допустимата скорост с 14 км/ч.

Поради тези съображения съдът намира, че обжалвания ЕФ следва да бъде отменен изцяло като незаконосъобразен и издаден при съществени процесуални нарушения, посочени по-горе.

Воден от горното и на основание чл.63 ЗАНН, Елховският районен съд

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ изцяло като незаконосъобразен Електронен фиш серия К, № 2749387, издаден от ОД МВР Ямбол, с който на Г.Д.Д. с ЕГН - **********, в качеството му собственик на МПС – лек автомобил марка „Фолксваген Поло“ с рег. № ***, е наложено административно наказание глоба в размер от 50.00 лева на основание чл. 189, ал.4, вр. с чл. 182, ал.2, т.2 от ЗДвП за нарушение по чл. 21, ал. 2, вр. с чл. 21, ал.1 ЗДвП, извършено на 16.05.2019 година.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Ямбол по реда на АПК в 14-дневен срок от съобщението до страните,че е изготвено.

 

                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: ...................

                                                                     /В. Апостолова/