Р Е Ш
Е Н И Е
№ 206
гр.П., 04.12.2020 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Поповският районен съд,в публично
заседание на втори декември през две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР ТОМОВ
при секретаря М. А., като разгледа
докладваното от съдията АНД № 271 по
описа за 2020 г. на ПпРС, за да се
произнесе взе предвид следното:
Административнонаказателното
производство по чл.59 и сл. ЗАНН е образувано по жалба на „С.“ЕООД със седалище и адрес на управление гр.П., представлявано
от управителя С.З.А., против НП № 38-0001364/25.09.2020
г. на Директора на РД”АА” гр.Р., с което и на осн. чл. 104 ал.3 от Закона
за автомобилните превози /ЗАвПр/ на ЮЛ е наложена имуществена санкция в размер
на 1 000 лв. /хиляда лева/ за това, че „на
09.06. 2020 г. , около 15.30 ч., в гр.Т., ул.“***“№*, в сградата на ОО“АА“, при
извършена комплексна проверка на „С.“ЕООД за периода от 17.03.2019 г. до
17.03.2020 г. и съставен констативен протокол от 09.06.2020 г., се констатира
следното нарушение: Като превозвач не е осъществил контрол върху водача Д. Д.
С., който допуска използването на тахографски лист за
период от време по-дълъг от този, за който е предназначен, а именно за 24 часа.
Водачът Д. Д. С., на дата 25.02.2020 г. е управлявал т.а.“Мерцедес 1523 Атего“ с рег.№ Т **** СТ от категория N*, в който е монтиран аналогов тахограф Siemens VDO
1318-27 със сериен номер
3553325 и има изминати 142 км. Тахографският лист е поставен в 08.00 ч. на
25.02.2020 г. и е използван до 08.00 ч. на 27.02.2020 г., видно от тахографски лист от 25.02.2020 г. и тахографски
лист от 27.02.2020 г. на водача Д. Д. С., което е повече от 24 часа, за колкото
е предназначен един тахографски лист“- нарушение по чл.32,§1,изр.2,пр.2 от Регламент
(ЕС) №
165/2014 г.
В подробно
мотивираната жалба се оспорва извършеното нарушение, като се навеждат доводи за допуснати
съществени нарушения на процесуалния и материалния закон водещи до опорочаване
на цялото производство по реализиране на административно наказателната
отговорност на превозвача. В с.з. жалбоподателят редовно призован, чрез
управителя А. поддържа жалбата на заявените основания и моли за отмяна на НП.
Ответникът по
жалбата – РД“АА“ Р., редовно уведомен, не изпраща представител в с.з., в
придружителното писмо посочва, че издаденото НП е законосъобразно. На
осн.чл.63,ал.4 от ЗАНН прави възражение за прекомерност на претендирания по
делото адвокатски хонорар, в случай че същият надвишава размера, предвиден в
чл.7,ал.2,т.2 от Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения.
Районна прокуратура
Т., ТО П., редовно уведомени съгласно чл.62 от ЗАНН, не изпращат представител в
с.з.
Съдът, след преценка на събраните по делото
доказателства, прие за установено следното:
Жалбата е подадена
в срока и по реда на чл.59 и сл. ЗАНН и е процесуално допустима.
Жалбоподателят „С.“ЕООД гр.П. бил превозвач по смисъла на ЗАвПр притежаващ
лиценз за обществен превоз на товари на територията на Република България с № ***.
На 09.06.2020 г. в сградата на ОО“АА“ – Т., на ул.“Н. М.“№*, служители от
ИА“АА“ извършили проверка на предварително изискана транспортна документация от
превозвача. В присъствие на собственика и управител на ЮЛ било констатирано, че
като превозвач не е осъществил контрол върху водача Д. Д. С., който е допуснал
използването на тахографски лист за период от време
по-дълъг от този, за който е предназначен, а именно за 24 часа. Било
установено, че водачът Д. Д. С., на дата 25.02.2020 г. е управлявал т.а.“Мерцедес
1523 Атего“ с рег.№ Т **** СТ от категория N3, в който е монтиран аналогов тахограф Siemens VDO 1318-27 със сериен номер
3553325 и има изминати 142 км. Тахографският лист е поставен в 08.00 ч. на
25.02.2020 г. и е използван до 08.00 ч. на 27.02.2020 г., видно от тахографски лист от 25.02.2020 г. и тахографски
лист от 27.02.2020 г. на водача Д. Д. С., което е
повече от 24 часа, за колкото е предназначен един тахографски
лист. При тези обстоятелства било
преценено, че е изпълнен състава на нарушение по чл.32,§1,изр.2,пр.2 от
Регламент (ЕС) №
165/2014 г., за което бил съставен АУАН № 274421 /приложен/, с който и съгласно
чл.36,ал.1 от ЗАНН било поставено началото на АНП против „С.“ЕООД. Актът бил
предявен на управителя А., който се
запознал с него и го подписал без възражения, като такива не били депозирани и
в 3-дневния срок по чл.44,ал.1 от ЗАНН, след което било издадено и атакуваното
в настоящия процес НП 38-0001364/25.09.2020 г. на Директора на РД“АА“ Р.,
връчено лично на 19.10.2020 г. видно от направеното отбелязване.
Фактическата
обстановка беше установена от съда след преценка на показанията на актосъставителя М.Д. и св.И.И. /присъствал
както установяване на обстоятелствата във връзка с констатираното нарушение,
така при съставяне и връчване на акта/, както от приложените и приобщени по
делото по реда на чл.283 НПК писмени доказателства. Така установената
фактическа обстановка не се оспорва от жалбоподателя видно от наведените в
жалбата доводи, като се твърди, че въз основа на нея наказващият орган е
ангажирал неправилно отговорността на жалбоподателя.
При така
установената фактическа обстановка, от правна страна съдът намира, че жалбата е
ОСНОВАТЕЛНА, като констатира, че при
реализиране на административно наказателната отговорност за извършеното
нарушение са допуснати съществени неотстраними нарушения процесуалните правила
регламентирани в чл.42,т.4 и чл.57,ал.1,т.5 от ЗАНН, поради следните
съображения:
Изискванията
относно производството, монтирането, използването, изпитването и контрола на тахографите, използвани в автомобилния транспорт са
регламентирани на общностно ниво с Регламент (ЕС) №
165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 4 февруари 2014 г. относно тахографите в автомобилния транспорт, за отмяна на Регламент
(ЕИО) № 3821/85 на Съвета относно контролните уреди за регистриране
на данните за движението при автомобилен транспорт и за изменение на Регламент
(ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета за
хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с
автомобилния транспорт.
Съгласно
чл.2, § 2,
буква д) от Регламент № 165/2014 "тахографски лист" означава лист, който се поставя
в аналогов тахограф и служи за запис и съхраняване на данни, върху който
регистриращите устройства на аналоговия тахограф нанасят по непрекъснат начин
информацията, която подлежи на регистрация. Съгласно чл. 2, пар. 2, буква ж) от Регламент № 165/2014 "аналогов тахограф", означава
тахограф, който използва тахографски лист в
съответствие с настоящия регламент.
Правилното
използване на тахографите е регламентирано в чл.32 от
Регламент № 165/2014 г. Според § 1 от този регламент транспортните предприятия
и водачите осигуряват правилното функциониране и използване на дигиталните тахографи и на картите на водача. Когато транспортните
предприятия и водачите използват аналогови тахографи
/какъвто е и настоящия случай/, те осигуряват правилното им функциониране и
правилното използване на тахографските листове. Разпоредбата
на чл.33 от
Регламент № 165/2014, озаглавена "Отговорност на транспортните
предприятия", регламентира задълженията на транспортните предприятия във
връзка с правилното използване на тахографите и тахографските листове. В обобщение на така регламентираните
задължения, отговорността на превозвача се изразява в: осигуряване на
подходящо обучение и инструктаж за правилното функциониране на тахографите, осигуряването на достатъчен брой тахографски листове по образец и съхранение на тахографските листове най-малко една година след тяхното
използване.
Задълженията
на водачите при използване на картите на водача и на тахографските
листове са регламентирани в чл. 34 от
Регламент № 165/2014 г., сред които и това по § 6, букви от а) до д)
- да въвеждат задължителните реквизити върху своя тахографски
лист. В обстоятелствената част на АУАН и на НП липсва посочване конкретно
кое от така вменените на превозвачите задължения не е изпълнено от страна на
санкционираното дружество, за което основателно се претендира в жалбата.
Посочено е само, че водачът на т.а. „Мерцедес 1523 Атего“
с рег.№ Т **** СТ от категория N3,
в който е монтиран аналогов тахограф Siemens VDO 1318-27 със сериен номер ***, има изминати 142 км.
Тахографският лист е поставен в 08.00 ч. на 25.02.2020 г. и е използван до
08.00 ч. на 27.02.2020 г., видно от тахографски лист
от 25.02.2020 г. и тахографски лист от 27.02.2020 г.
на водача Д. Д. С., което е повече от 24 часа, за колкото е предназначен един тахографски лист, което
обаче сочи само на неправомерно поведение на водача и не е достатъчно за да се
приеме, че предприятието не е изпълнило някое от вменените му от регламента
задължения.
В
разпоредбата на чл.33, § 3 от
Регламент № 165/2014 г. е предвидено, че транспортните предприятия
носят отговорност за нарушения на регламента, извършени от техни водачи или от
водачи, намиращи се на тяхно разположение, както и че държавите членки могат да
обусловят тази отговорност от наличието на нарушение от страна на транспортното
предприятие на параграф 1, първа алинея от същия член и на член 10,
параграфи 1 и 2 от
Регламент (ЕО) № 561/2006. Така в разпоредбата на чл. 104 от ЗАвПр
са предвидени различни състави на административни нарушения, извършени от
превозвачи, сред които и такива във връзка с неизпълнение на задълженията по чл.33, § 1
и § 2 от
Регламент № 165/2014 г. - чл. 104, ал.
3 от ЗАвПр, предвиждащ отговорност за превозвачи, които не са
осигурили правилното функциониране на тахографа; чл.104, ал. 6
от ЗАвПр, предвиждащ отговорност за превозвачи, които не са
осигурили на водачите достатъчен брой тахографски
листове и/или такива от неодобрен тип; чл.104, ал.7
от ЗАвПр, предвиждащ отговорност за превозвачи, които не съхраняват тахографските листове или отказват да ги предоставят за
проверка на контролните органи. ЗАвПр обаче не предвижда отговорност на
превозвач за неизпълнение на задължението на
негов водач, който не изпълни задължението си по чл. 34, § 6 от Регламент № 165/2014 г.,
поради което съдът намира, че транспортното предприятие-превозвач не може да
бъде субект на вмененото нарушение.
Водим от горното и на
основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯВА НП № 38-0001364/25.09.2020
г. на
Директора на РД“АА” гр.Р., с което и на основание чл.104, ал.3 от Закона за
автомобилните превози, на „С.“ЕООД със седалище и адрес на управление гр.П.,
ул.“Г.“№**, ЕИК ****, представлявано от собственика и управител С.З.А., за нарушение по чл.32,§1,изр2,пр.2 от
Регламент (EС) № 165/2014 г., е наложена имуществена санкция в размер на 1
000 лв. /хиляда лева/, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните пред Търговищки административен съд на
основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава дванадесета от АПК.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: