Решение по дело №2812/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2137
Дата: 11 ноември 2019 г.
Съдия: Ивета Жикова Пекова
Дело: 20197050702812
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р      Е      Ш     Е      Н      И      Е

 

N……….

 

Гр. Варна……………2019 г.

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

Варненският административен съд, Първи касационен състав, в публично заседание на седми ноември две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА

                                                                                     ЧЛЕНОВЕ: ИВЕТА ПЕКОВА

                                                                                           РАЛИЦА АНДОНОВА

 

при секретаря Анна Димитрова и в присъствието на прокурора Силвиян Иванов, като разгледа докладваното от съдията Ивета Пекова касационно адм. дело №2812 по описа на Административен съд гр. Варна за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от АПК, вр. чл.63, ал.1 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на ТД Северна морска в Агенции „Митници“, подадена чрез ю.к.Рпротив Решение №1703/24.09.19г. по НАХД № 2681/2019г. на ВРС, ХХІХ състав, с което е отменено наказателно постановление № 392/15.05.2019г., издадено от заместник-директор на ТД Северна морска в Агенция „Митници“, с което на „Милки Груп Био“ЕАД е наложена имуществена санкция в размер на 13113.24лв., представляваща 100% от размера на избегнатите публични държавни вземания, на основание чл.234, ал.1, т.1 ЗМ. Касаторът твърди, че обжалваното решение е незаконосъобразно, постановено при неправилно прилагане на материалния закон и съществено нарушаване на процесуалните правила. Твърди, че ВРС неправилно е приел, че в хода на административнонаказателното производство не са събрани категорични доказателства, че дружеството е избегнало отчасти заплащането на дължими държавни вземания. Твърди, че митническите органи са извършили задълбочен анализ на митническата стойност на внесените в ЕС стоки с код по КН 15119099 с произход Малайзия по месеци за изследваните периоди в отделните държави-членки, като е установено, че с изключение на месеците февруари, август и ноември митническата стойност на процесната стока в Република България е най-ниска. Твърди, че неправилно ВРС е приел, че след като проверката на ОЛАФ не е приключила и не е изготвен окончателен доклад, то писмото на ОЛАФ няма характеристиките на официален документ, който да има обвързваща доказателствена сила. Твърди, че предоставената от ОЛАФ информация е в съответствие с разпоредбата на чл.12, §4 от Регламент №883/2013 г. и потвърждава съмненията на митническите органи относно занижена митническа стойност по конкретната митническа декларация. Писмото на ОЛАФ е официална служебна кореспонденция и същото е официален документ. Твърди, че износната декларация, макар и частен документ, дава пълна характеристика на стоките по отношение на вид, количество и цена и нейната стойност представлява договорната стойност на стоките, продадени за износ, с местоназначение в митническата територия на Съюза, а липсата на самата фактура на по-висока стойност към износната декларация не е пречка за определяне на по-висока митническа стойност по реда на чл.70, § 1 от Регламент /ЕС/ №952/2013 г. на Европейския парламент и на Съвета, във вр. с чл.128, §1 и 2 от Регламент №2015/2447 на Комисията. В износната митническа декларация е декларирана фактурна стойност на доставка между FELDA IFFCO SDN BHD към „Милки Груп Био” ЕАД, като в кл.22 „получена сума” е посочена стойност, която представлява цена FOB пристанището на натоварване, като същата превишава с 30 % стойността, декларирана в българската вносна митническа декларация, посочено и в писмото от ОЛАФ. Всички реквизити от документите по процесната доставка, посочени в митническата декларация за допускане за свободно обръщение и в малайзийската декларация са идентични, с изключение на номера на фактурата и обявената стойност на стоката, декларирани в българската вносна митническа декларация. Твърди, че представените обяснени от износителя, че упоменатия във фактурата вътрешен номер на договора от SAP системата е само за вътрешна справка, не кореспондират на събраните от АНО доказателства. Твърди, че ВРС не е коментирал в мотивите изложените констатации на ОЛАФ за систематично занижаване на стойността с 30 % при декларирането на внос в Република България и за уговорен максимален размер отстъпка – до 30 % за всяка доставка в представеното в съдебно производство рамково споразумение. Съгласно споразумение за дистрибуция конкретна търговска отстъпка е следвало да бъде уговорена като конкретен размер във всеки търговски договор, за всяка конкретна доставка, а видно от представения търговски договор такава отстъпка не е уговорена към момента на приемане на митническата декларация. Твърди, че нарушението е безспорно установено и ВРС е постановил неправилно решение. Моли същото да бъде отменено и да бъде потвърдено издаденото наказателно постановление.

Ответната страна –„Милки Груп Био“ ЕАД, в писмен отговор, оспорва жалбата и моли решението на ВРС като правилно и законосъобразно да бъде оставено в сила.

Представителят на Окръжна прокуратура-Варна дава заключение, че жалбата е неоснователна и решението на ВРС като правилно и законосъобразно следва да бъде оставено в сила.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съотнесени към наведените касационни основания, прие за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството пред ВРС е образувано по жалба на „Милки Груп Био“ЕАД против наказателно постановление № 392/15.05.2019г., издадено от заместник-директор на ТД Северна морска в Агенция „Митници“, с което на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 13113.24лв., представляваща 100% от размера на избегнатите публични държавни вземания, на основание чл.234, ал.1, т.1 ЗМ. За да се произнесе по спора ВРС е установил от фактическа страна, че на 11.02.2018г. на пристанище Варна Запад с м/к Avra Miteras пристигнали контейнери №№ BSIU2438185, DFSU2872731, FCIU4312394, GESU1263367 и MEDU3505257, натоварени с общо 5600 туби, бруто тегло 116 480 кг., „палмов олеин“ на заповед на „Кюне и Нагел“ ЕООД. Стоката в контейнерите била представена пред митническите органи с Декларация за временно складиране № 2002/168/11.02.2018, съответно ст. 95, 96, 97, 98, 99. На 20.02.2018 г. за стоката, вложена в контейнери №№ BSIU2438185, DFSU2872731, FCIU4312394, GESU1263367 и MEDU3505257 била подадена митническа декларация за поставяне под режим „митническо складиране“, регистрирана в митническата информационна система под № MRN 18BG002002J00001890/20.02.2018г. В митнически склад тип С, идентификационен номер BG00200000076 със складодържател „Милки Груп Био“ ЕАД били поставени на митническо складиране: 5600 туби по 20 кг нето тегло, в кашони, палмов олеин IFFCO TRISTAR, 5x20= BSIU2438185, DFSU2872731, FCIU4312394, GESU1263367 и MEDU3505257. С митническата декларация стоката палмов олеин IFFCO TRISTAR, вложена в гореописаните контейнери, била декларирана с обща фактурна стойност 64288,00 USD, митническа облагаема стойност 111 202,39 лв., бруто тегло 116 480 кг., нето тегло 112 300кг., тарифен код ********** и държава на произход Малайзия. Към декларацията били приложени коносамент, фактура за данъчни цели, опаковъчен лист, сертификат за анализ, здравен сертификат. На 26.02.2018г. за стоката, вложена в контейнери №№ GLDU3477235 и MEDU6841039 била подадена митническа декларация за поставяне под режим „митническо складиране“, регистрирана под № MRN 18BG002002J00002123/26.02.2018г. На 07.03.2018г. стока, поставена под режим „Митническо складиране“ с митнически декларации MRN 18BG002002J00001890/20.02.2018г. и 18BG002002J00002123/26.02.2018 г., отнасящи се за седем броя контейнери №№ BSIU2438185, DFSU2872731, FCIU4312394, GESU1263367, MEDU3505257, GLDU3477235 и MEDU6841039 и намираща се в митнически склад № BG00200000076 със складодържател „Милки Груп Био“ЕАД била поставена под митнически режим „Допускане за свободно обращение“, с митническа декларация, регистрирана в митническата информационна система под MRN 18BG002005H0003446/07.03.2018 г. с получател „Милки Груп Био“ЕАД и упълномощен пряк представител на получателя Ж. В. В., в качеството и на собственик и управител на „Джи Ес Консулт“ЕООД. С декларацията за допускане до свободно обращение от митническо складиране били освободени за внос 5600 туби по 20 кг., в кашони RBD палмов олеин IFFCO TRISTAR - 3360 туби /67200 кг. нето/ от ЕАД 18BG002002J00001890; 2240 туби/44800 кг нето/ от ЕАД 18BG002002J00002123, с обща фактурна стойност в кл. 22 USD 64 288, единична цена FOB 574 USD за метричен тон, митническа облагаема стойност 111 194,78 лв., бруто тегло 116 480кг., нето тегло 112 000 кг., тарифен код ********** и държава на произход Малайзия. Поради възникнали съмнения, че декларираната в декларацията стойност е действителната продажна цена, митническите органи предприели проверка. При анализ на митническата стойност на стоки с код по КН 15119099 с произход Малайзия във всички държави-членки за периода октомври 2013 г. до септември 2017 г. се установило, че митническата стойност на процесните стоки е значително по-ниска от тази на сходни стоки в останалите държави-членки, като по месеци за периода от 01.01.2017г. до 31.11.2017г., с изключение на месеците февруари, август и ноември, митническата стойност на процесната стока в Република България е най-ниска. След направена справка в сайта PALM OIL ANALYTICS - независим интернет издател на новини, свързани с пазара на палмови мазнини, цени, данни и анализ, се установило, че за периода от януари до ноември 2017г. средно-месечната цена на палмов олеин RBD при условие на доставка FOB е в диапазона 729 до 617,50 USD за 1 тон. След направена справка „Система за предоставяне на информация за управленски цели от митнически и акцизни документи – МИСЗА“ се установило, че декларирана и приета митническа стойност на сходна стока с произход Малайзия, внасяна в същия период от друго дружество е 1.32лв. за 1кг. Била отправена молба до Европейската служба за борба с измамите да потърси съдействие от митническите органи на Малайзия за получаване на информация за стойността, на която стоките били изнесени от Малайзия за България. В получения отговор с писмо № ОСМ(2018)18661/03.09.2018 г., изпратено на 04.09.2018 г. по AFIS-mail от OLAF е посочено, че в резултат от проведена оперативна среща в Куала Лумпур на 30.07.2018г. Малайзийските органи са предоставили на OLAF копия на 23 износни декларации за доставки на палмово масло за България, които кореспондират пряко с вносните операции в България, предмет на проверката, като декларираната стойност при износа на стоките показва систематично занижаване на стойността с около 30% при декларирането на същата стока за внос в България. Посочено е, че вписаните в износните декларации в Малайзия номера на фактури, представени от „Милки Груп Био“ ЕАД се различават от номерата на фактурите, отнасящи се до съответните вносни операции в България, като OLAF счита, че фактурите, представени в България, са неистински. Към писмото е приложен имейл, получен от Малайзийските органи, със списък на процесните доставки и съответстващите им износни декларации. Предвид горното е прието, че декларираната пред българските митнически органи стойност е занижена от действителната продажна цена и е съставен АУМН за нарушение по чл.234, ал.1, т.1 ЗМ. Въз основа на съставения акт е издадено и обжалваното НП. Сезираният със спора съд е приел в мотивите си, че АУМН и НП са издадени от компетентни длъжностни лица и съдържат изискуемите реквизити по ЗАНН, но в хода на административнонаказателното производство не са събрани категорични доказателства, обосноваващи извод, че дружеството е избегнало да заплати отчасти дължими държавни вземания, посочвайки във вносната декларация занижени стойности на декларираната стока. ВРС е приел, че при анализа на приложимата нормативна уредба, не може да се установи по несъмнен начин извършването на административно нарушение от дружеството. ВРС е приел, че износната декларация не е документ, който може да удостовери действително платената или подлежаща на плащане цена, тъй като същата се съставя едностранна от износителя на стоките и вносителя не може да носи отговорност за верността на данните, отразени в нея. Писмото на ОЛАФ, според което вносителят системно занижава с 30 % стойността на стоката при деклариране на вноса в България не може да послужи за определяне на действителната митническа стойност на процесната стока, а съгласно писмо № ОС/2018/0052 LC/2018/0247 от 28.02.2019 г. на генералния директор на Европейска служба за борба с измамите до дружеството, проверката не е приключила и не е издаден окончателен доклад, поради което е налице само кореспонденция с уведомителен характер.

Касационният съд приема от правна страна за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срок, от надлежна страна и при наличие на правен интерес от обжалване, поради което е допустима за разглеждане.

Разгледана по същество е неоснователна.

В хода на производството пред ВРС не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Събрани са исканите от страните доказателства, които са анализирани подробно и мотивирано от въззивния съд.

Настоящият състав намира, че въз основа на установената по делото фактическа обстановка, въззивният съд е направил правилни и законосъобразни изводи, които напълно се споделят от настоящата инстанция.

Неоснователни са твърденията на касатора, че ВРС не е обсъдил обстоятелствата, на които се е позовал АНО за да обоснове нарушението по чл.234, ал.1, т.1 ЗМ. Независимо от фактите, описани в АУМН и НП, изводът, че от страна на дружеството е извършена „митническа измама“ е обоснован единствено с данните от представената от ОLAF износна митническа декларация. 

Всички изложени в АУМН и НП съображения досежно констатираното занижаване на стойността при вноса с около 30%, за установените данни за стойността на идентични стоки с произход Малайзия, декларирана при внос на територията на ЕС от трети лица, както и данните от кореспонденцията с OLAF, са относими към процедурата по чл.140, пар.2 от Регламента за прилагане.

За да обосноват извод, че е извършена митническа измама, митническите органи са се позовали само на износната декларация, която по арг. от чл.12, §4 от Регламент (ЕС, Евроатом) № 883/2013 е годно доказателство, но както правилно е приел ВРС, не е достатъчно за да обоснове извод, че митническата стойност на процесната стока по смисъла на чл.70, пар.1 и 2 от МК – т.е. че действително платената или подлежаща на плащане цена на стоките при продажбата им за износ с местоназначение в митническата територия на Съюза, е именно тази, посочена в износната митническа декларация.

Законосъобразни са изводите на ВРС, че в подкрепа на декларираната при износа стойност не са събрани никакви доказателства, вкл. цитираната фактура, както и че износната митническа декларация не е документ, който според МК удостоверява действителната договорена или реално платена цена. Митническата декларация, съгласно чл.5, т.12) от МК е актът, с който дадено лице изразява в установена форма и по установения начин желанието си за поставяне на стоки под определен митнически режим, като посочва където е уместно специфични мерки, които следва да бъдат приложени. „Милки Груп Био“ЕАД не е титуляр на режима „износ“ по смисъла на чл.5, т.35) от МК, а приемането на износната декларация по чл.172 от МК - поради естеството ѝ на едностранен акт, не представлява „решение“ по смисъла на чл.5, т.39 от МК – Решение от 15 септември 2011г., ДП Груп, С-138/10, EU:C:2011:587, т.35.

Предвид горното, стойността на стоката декларирана при износа не обвързва българските митнически власти с удостоверителна сила и подлежи на преценка, каквато в случая не е извършена. Наличието на фактура, представена от вносителя с различна стойност на стоката от стойността, която е декларирал износителя, не може да се обоснове извод, че заявеното от износителя документира действително договорената и подлежаща на плащане цена, а фактурата на вносителя е с неистинска стойност.

Фактурите са частни свидетелстващи документи и изцяло в тежест на митническата администрация е да докаже, че стойността на стоката, посочена от износителя е действително договорената и подлежаща на плащане стойност по смисъла на чл.29 §1 от Регламента. Доказателства за това не се установи да са събрани преди издаване на НП, нито се събраха в съдебното производство. Не е налице и валидно установяване с окончателен доклад на ОЛАФ, че фактурата, представена при вноса е неистинска.

Предвид горното правилно и законосъобразни са изводите на ВРС, че не е доказано по безспорен и категоричен начин, че именно фигуриращата в малайзийската износна декларация стойност е митническата стойност на внесената стока. Решението на ВРС е правилно и законосъобразно и следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното, Варненският административен съд, І-ви касационен състав, на основание чл.221, ал.2 от АПК

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №1703/24.09.19г. по НАХД № 2681/2019г. на ВРС, ХХІХ състав.

Решението е окончателно.

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ:                1.

 

2.