Решение по дело №369/2019 на Районен съд - Девня

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 януари 2020 г. (в сила от 26 юни 2020 г.)
Съдия: Даниела Христова Вълева
Дело: 20193120200369
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

10/13.1.2020г.

гр. Девня

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ДЕВНЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, ЧЕТВЪРТИ СЪСТАВ, в публично съдебно заседание на единадесети декември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ВЪЛЕВА

 

при протоколист Искра Василева, като разгледа докладваното АНД № 369/2019 г. по описа на Районен съд - Девня, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН и е образувано по жалба на „Трансгруп България 1“ООД, ЕИК ********* против Наказателно постановление № 23-0000205, издадено на 27.03.2019 г. от Началника на Областен отдел”АА” гр. Варна, с което на дружеството – въззивник за нарушение по чл. 10 §2 изр. 1 пр. 2 от Регламент (ЕО) № 561/2006 вр. чл. 78 ал. 1 т. 1 от Закона за автомобилните превози /ЗАвтП/, на основание чл. 104 ал. 13 вр. ал. 1 от ЗАвтП е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 8 000 лева.

Въззивникът обжалва наказателното постановление, като счита същото за незаконосъобразно и неправилно. Твърди, че не ставало ясно как и защо наказващия орган приема за дата на извършване на нарушението 27.08.2018 г., както и в какво точно се изразява липсата на създадена от дружеството – въззивник организация, респ. какво конкретно действие не е извършило то, за да се приеме, че е допуснало нарушението. Заявява, че в акта за установяване на административно нарушение /АУАН/ липсват факти, които да бъдат „подведени под квалифициращия признак повторност“. Такива се появявали едва в издаденото наказателно постановление, което нарушавало правото на защита на нарушителя. На тези основания претендира цялостна отмяна на обжалваното наказателно постановление. В с.з. въззивникът, редовно призован не изпраща представител. Чрез процесуалния си представител депозира писмена молба, в която заявява, че поддържа жалбата и искането за отмяна на обжалваното наказателно постановление.

Административно–наказващият орган, редовно призован, участва в производството чрез надлежно упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата и моли за потвърждаване на обжалвания акт като правилен и законосъобразен.

Контролиращата страна – ДРП, редовно призована, не изпраща представител и не ангажира становище по жалбата.

Съдът, след преценка на събраните по делото гласни и писмени доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

След извършена комплексна проверка на документите, свързани с транспорната дейност на превозвача „Трансгруп България 1“ООД, служители на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Варна приели, че на  27.08.2018 г. в около 01, 15 часа дружеството – превозвач не е организирало работата на водача Станчо Иванов Маринов при извършването на обществен превоз на товари на територията на РБългария с влекач марка „Скания“ от кат. 3, с рег. № В 9176 РТ, собственост на превозвача, по такъв начин, че същият да е в състояние да спазва изискванията на Регламент (ЕО) № 561/2006 г., в резултат  на което на водачът в нарушение на чл. 8 § 2 изр. 2, вр. чл. 4 б. „ж“ второ тире не е била осигурена намалена дневна почивка от поне 9 последователни часа. След проверка на пътните и тахографските листи било установено, че водачът е ползвал почивка от 06, 50 минути часа в периода от 18:25 часа на 26.08.2018 г. до 01:15 часа на 27.08.2018 г. С оглед на това било прието, че дружеството - въззивник е нарушил чл. 10 §2 изр. 1 пр. 2 от Регламент (ЕО) № 561/2006 вр. чл. 78 ал. 1 т. 1 от ЗАвтП, поради което срещу него бил съставен акт за установяване на административно нарушение в присъствието на управителя. Акта бил подписан без възражения, такива не постъпили и пред административно-наказващият орган /АНО/, който възприемайки изцяло фактическите констатации, описани в АУАН издал оспорваното пред настоящата съдебна инстанция наказателно постановление.

Горната фактическа обстановка съдът приема за установена въз основа на показанията на разпитаните лично и непосредствено в с.з. свидетели К.К. и Б.Г., които установяват лично възприети от тях факти и обстоятелства. В тяхна подкрепа са и наличните по делото писмени доказателства и по – специално пътни листи и тахографски лист, констативен протокол за извършена комплексна проверка, свидетелство  за регистрация на МПС,  справка за лиценз на превозвача, справка за нарушител. Наличните по делото гласни и писмени доказателства, преценени в тяхната  съвкупност не налагат различни на гореописаните фактически изводи. Възражения относно фактите, описани в АУАН и НП не се правят и от въззивника.

При така установената по делото фактическа обстановка, въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление по отношение законосъобразността, обосноваността и правилността му, съдът прави следните  правни изводи:

Относно допустимостта на жалбата:

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок и е приета от съда за разглеждане.

Относно компетентността на органа, издал обжалвания административен акт:

 Наказателното постановление е издадено от компетентен орган по смисъла на чл. 92 ал. 2 от ЗАвтП – Началника на Областен отдел”АА” гр. Варна, упълномощен с това правомощие със заповед № РД-08-249/15.05.2015 г. на Министъра на Транспорта, информационните технологии и съобщенията.

Относно процесуалната законосъобразност на обжалвания административен акт:

Съгласно чл. 42 т. 4 и чл. 57 ал. 1 т. 5 от ЗАНН, както АУАН, така и издаденото въз основа на него наказателно постановление следва задължително да съдържат описание на нарушението и на обстоятелствата, при които е извършено. В настоящия случай АУАН и НП съдържат единствено правен извод, а именно, че дружеството - превозвач не е изпълнило задължението си да организира работата на водача по такъв начин, че той да е в състояние да спазва изискванията на глава ІІ от Регламент № 561/2006 г. на Европейския парламент, свързани с автомобилния транспорт. Факти, относими към твърдяното нарушение не фигурират, което води до неяснота кое свое задължение превозвачът не е изпълнил, какво точно не е сторил, с какво свое бездействие или действие е допуснал да не се спази съответната почивка и дали това се дължи на липса на организация или на виновно поведение на водача на моторно превозно средство. Описанието на нарушението и обстоятелствата, при които същото е извършено освен, че са задължителни реквизити на АУАН и НП, индивидуализират пряко твърдяното нарушение, като непосочването им по ясен и категоричен начин винаги представлява съществено нарушение на процесуалните правила. Това е така, тъй като санкционираното лице е лишено от възможността да разбере в извършването на какво точно нарушение е обвинено, при какви приети за установени факти, за да може да организира защитата си срещу административното обвинение. В случая наказателното постановление е издадено при липса на яснота от кои конкретни действия или бездействия на превозвача се прави извода, че последният не е организирал работата на водача, като в тази насока липсват каквито и да било фактически твърдения. Освен, че ограничават възможността нарушителят да разбере в извършването на точно какво нарушение е обвинен, същите лишават и съда от възможността да прецени има ли извършено нарушение, правилна ли е неговата квалификация, относима ли е приложената санкционна норма. Поради липса на посочване на конкретните действия /или бездействия/ на превозвача, които са довели до липса на организация на труда на водача Маринов, съдът приема, че е налице съществено процесуално нарушение по прилагането на чл. 42 т. 4 и чл. 57 ал. 1 т. 5 от ЗАНН поради непълно описание на нарушението в АУАН и НП.

На следващо място законосъобразното издаване на едно наказателно постановление изисква пълно съответствие между фактическото описание на нарушението и неговата правна квалификация дадени в АУАН и тези, описани в НП. В настоящия случай това не е налице, тъй като съществува несъответствие между съставения АУАН и издаденото въз основа на него НП, относно факта за извършване на нарушението в условията на повторност. Това несъответствие съдът приема за съществено процесуално нарушение, което ограничава правото на защита на нарушителя. Това е така, тъй като в АУАН извършването на нарушението в условията на повторност не е било установено, без наличието на обективни причини за това /проверяващия екип е бил запознат както със справката за нарушител, така и с предходно влязлото в сила наказателно постановление за същото нарушение/. Констатацията за повторност на нарушението за пръв път е извършена от наказващия орган, който в мотивите на издаденото НП е посочил наличието на друго предходно издадено наказателно постановление – НП №23-0001308/14.12.2017 г. По мнение на настоящия състав, наличието на повторност съставлява елемент от обективната страна на нарушението, поради което е недопустимо този негов съществен признак да се вменява едва с НП. В административно – наказателното производство АУАН е аналог на ОА, поради което в него следва да се изчерпят всички обективни и субективни признаци на твърдяното нарушение, по начин даващ възможност на нарушителя да разбере какво именно нарушение му се вменява, за да може адекватно да организира защита си по него. Нарушителят в това производство се защитава против фактите и ако на него не му е бил предявен факта на повторност на нарушението, то той не може да реализира в пълен обем правото си на защита, което от своя страна съставлява съществено процесуално нарушение.

Гореизложените констатации налагат правния извод за незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление и неговата отмяна на процесуално основание. Въпреки горните констатации, предвид обстоятелството, че в производството на съдебното обжалване по ЗАНН съдът е инстанция по същество, то ще обсъди и материално – правна законосъобразност и обоснованост на обжалвания административен акт.

Административно – наказателната отговорност на въззивното дружество е ангажирана за нарушение по чл. 10 § 2 изр. 1 пр. 2 от Регламент (ЕО) № 561/2006, за това, че не е организирал работата на водача Станчо Маринов по такъв начин, че той да е в състояние да спазва изискванията на  глава II от  Регламента и по – специално чл. 8 §2 изр. 2 вр. чл. 4 б. „ж“от него. Цитираната в АУАН и НП разпоредба на чл. 8 § 2 регламентира минималната продължителност на дневната почивка за всеки 24 период.

За да е налице съставомерност в конкретния случай, следва въззивникът, като превозвач да е организирал работата на водачите по такъв начин, че последните да не са в състояние да спазват глава ІІ от Регламент (ЕО) № 561/2006 г., в частност разпоредбите за работно време и почивки при извършване на обществен превоз на пътници и товари.

От събраните по делото доказателства по никакъв начин не се установява, че неспазването на регламентираните правила за дневна почивка от водача Маринов се дължи на неправомерно действие /или бездействие/ от страна на транспортното предприятие. Сама по себе си констатацията, че единият водач на дружеството - превозвач не е ползвал нормативно определения минимален размер на намалената си дневна почивка от 9 часа, не е достатъчна по безспорен и категоричен начин да обоснове извод, че това нарушение е резултат единствено и конкретно на неизпълнение на задължението на дружеството - превозвач да организира работата на водачите по начин, че да са в състояние да спазват глава ІІ от Регламент (ЕО) 561/2006 г. Това е така, тъй като е възможно въпреки създадената организация неползването на 9 - часовата почивка в пълен размер да е резултат от действията на самия водач.

За да се приеме, че въззивното дружество е осъществило състава на вмененото му нарушение, не е достатъчно да се установи неизпълнение на разпоредбите за работното време и почивките от страна на един водач на предприятието, а следва да се установи чрез допустими по закона средства, че това неизпълнение е в резултат на действие или бездействие на работодателя, т. е. че то е резултат от създадената от работодателя организация на работа, респ. от липсата на такава. В АУАН и в наказателното постановление не е посочено, в какво точно се изразява деянието вменено на дружеството като административно нарушение. Посочено е само бланкетно, че превозвачът не е организирал труда на водача си си в съответствие с правилото по чл. 10 пар. 2 от Регламент № 561/2006. Приложените по преписката тахографски листи дават информация само за това за съответния период колко време водача е бил в период на управление или на почивка. Същият няма нищо общо с организацията на работа, създадена от превозвача. Доказателства за такава организация изобщо не са били ангажирани в хода на административно- наказателното производство. Нарушението на правилата по глава ІІ от Регламент № 561/2006 може да се дължи както на виновно поведение на превозвача, така и на виновно поведение на самия водач, който въпреки създадената от работодателя си организация да не е спазил правилата за почивките.

Както следва от разпоредбата на чл. 10 пар. 2 от Регламент № 561/2006, осигуряване спазване на разпоредбите на глава ІІ от регламента се осъществява посредством инструктиране на водачите и извършването на редовни проверки. Видно от приемо-предавателен протокол рег. № 80-00-10-498/1/04.10.2018 г., по време на проверката дружеството е представило книга за инструктаж за спазване на Регламенти № 561 и 165, като в АУАН и НП липсват каквито и да било констатации в тази връзка, респ. изводи какво още друго е следвало да извърши транспортното предприятие за да осигури спазване на разпоредбите глава II от Регламент № 561/2006 от страна на водачите.

В настоящия случай както в АУАН така и в наказателното постановление липсва яснота от кои конкретни действия или бездействия на превозвача се прави изводът, че последният не е организирал работата /труда/ на водача Станчо Маринов. В тази насока липсват както фактически твърдения, така и доказателства за противоправно поведение от страна на превозвача.

Гореизложените съображения мотивират съда да приеме обжалваното наказателно постановление за незаконосъобразно, тъй като е постановено при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Същото е и необосновано и неправилно, предвид липсата на доказателства за противоправно поведение на въззивника, поради което и следва да бъде отменено изцяло.

С оглед изхода на делото разноски в полза на въззиваемата страна не се присъждат.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

                                    Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 23-0000205, издадено на 27.03.2019 г. от Началника на Областен отдел”АА” гр. Варна, с което на „Трансгруп България 1“ООД, ЕИК ********* за нарушение по чл. 10 §2 изр. 1 пр. 2 от Регламент (ЕО) № 561/2006 вр. чл. 78 ал. 1 т. 1 от Закона за автомобилните превози /ЗАвтП/, на основание чл. 104 ал. 13 вр. ал. 1 от ЗАвтП е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 8 000 лева.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд - Варна в 14 дневен срок, считано от съобщаването му на страните по реда на АПК.

 

 

                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ: