М О
Т И В И към Решение № 217, постановено на 19.04.2019
год. по наказателно общ характер дело № 2163/2018 год. по описа на
Районен съд Стара Загора.
Повдигнато е обвинение против подсъдимия Т.Д.С., роден на *** ***,
българин, български гражданин, със средно образование, неженен, безработен,
неосъждан /реабилитиран по право/, с ЕГН **********, за това, че на 26.07.2016
год. в град Стара Загора, по улица ”Стойно Черногорски”, в близост до портала
на ”Ромбул” ЕООД, при условията на независимо съпричинителство с Д.С.Г., при
управление на моторно превозно средство – товарен автомобил марка ”Киа К2500”,
с рег.№ СТ 8282 ВР е нарушил правилата за движение, предвидени в Закон за
движение по пътищата /ЗДв.П/, а именно:
- чл.16, ал.1, т.1 от Закон
за движение по пътищата – ”На пътно платно с двупосочно движение на водача на
пътно превозно средство е забранено, когато платното за движение има две пътни
ленти - да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение освен при
изпреварване или заобикаляне”;
- чл.21, ал.1 от Закон за движение по пътищата
– ”При избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство от
категория ”В” е забранено да превишава стойност на скоростта от 50 км/ч. в населено място”
и по непредпазливост причинил на П.С.И. на 38 год., многостепенна средна телесна повреда, изразяваща се в
Сътресението и контузията на мозъка, причинило разстройство на здравето,
временно опасно за живота; - Травматично счупване тялото на Th 4 /четвърти гръден прешлен/ причинило трайно
затруднение движението на снагата за срок по-дълъг от 30 дни; - Счупването на
бодлестите израстъци на Th 6, Th 7, Th 8 и Th 9 и счупването на напречните израстъци на
нива Th 3. Th 4 и Th 5 сами по себе си причинили трайно
затруднение движението на снагата за срок по-дълъг от 30 дни; - Счупване на
дясната лопатка причинило трайно затруднение в движението на горния крайник за
срок по-дълъг от 30 дни; - Серийното счупване на ребра причинило трайно
затруднение движението на снагата за срок по-дълъг от 30 дни и контузия на бели
дроб представляващо разстройство на здравето, временно опасно за живота - престъпление по чл.343, ал.1, буква ”б”, предл.”второ”,
вр. чл.342, ал.1, предл.”трето” от НК.
Повдигнато е обвинение против подсъдимия Д.С.Г., роден на *** ***
Загора, живущ ***, българин, български гражданин, със средно образование,
неженен, техник в ”Тони строй груп” ЕООД София, неосъждан, с ЕГН **********, за
това, че на 26.07.2016 год. в град Стара Загора, по улица ”Стойно Черногорски”,
в близост до портала на ”Ромбул” ЕООД, при условията на независимо съпричинителство
с Т.Д.С., при управление на моторно превозно средство – лек автомобил марка ”Тойота
Аурис”, с рег.№ СВ 6643 ВВ е нарушил правилата за движение, предвидени в Закон
за движение по пътищата /ЗДвП/, а именно:
- чл.38, ал.3 от Закон за
движение по пътищата – ”При недостатъчна широчина завиването в обратна посока
може да започне и от друга част на платното за движение, но водачът на
завиващото пътно превозно средство е длъжен да пропусне и попътно движещите се
от лявата му страна пътни превозни средства и по непредпазливост причинил на П.С.И.,
на 38 г.,
многостепенна средна телесна повреда,
изразяваща се в Сътресението и контузията на мозъка, причинило разстройство на
здравето, временно опасно за живота; - Травматично счупване тялото на Th 4 /четвърти гръден прешлен/ причинило трайно
затруднение движението на снагата за срок по-дълъг от 30 дни; - Счупването на
бодлестите израстъци на Th 6, Th 7, Th 8 и Th 9 и счупването на напречните израстъци на
нива Th 3. Th 4 и Th 5 сами по себе си причинили трайно
затруднение движението на снагата за срок по-дълъг от 30 дни; - Счупване на
дясната лопатка причинило трайно затруднение в движението на горния крайник за
срок по-дълъг от 30 дни, - Серийното счупване на ребра причинило трайно затруднение
движението на снагата за срок по-дълъг от 30 дни и контузия на бели дроб
представляващо разстройство на здравето, временно опасно за живота -
престъпление по чл.343, ал.1, буква ”б”, предл. ”второ”, вр. чл.342, ал.1,
предл.”трето” от НК.
Представителят на Районна прокуратура град
Стара Загора, поддържа внесения обвинителен акт на Районна прокуратура и тъй
като са налице предпоставките на чл.78а НК, предлага на съда подсъдимите Т.Д.С. и Д.С.Г. да бъдат освободени от
наказателна отговорност, като им се наложи административно наказание ”Глоба” в
минимален размер.
Подсъдимият Т.Д.С. се явява в съдебно
заседание, като още в хода на досъдебното производство се признава за виновен и
моли за определяне на наказание в минималния размер, предвиден в закона за
извършеното деяние.
Подсъдимият Д.С.Г. се явява в съдебно
заседание, като още в хода на досъдебното производство се признава за виновен и
моли за определяне на наказание в минималния размер, предвиден в закона за
извършеното деяние.
Адв.Е.Ж. *** в качеството
на защитник на подс.Д.Г. не оспорва фактическата обстановка и взема становище
подзащитният му, тъй като са налице предпоставките на чл.78а НК да бъде
освободен от наказателна отговорност, като му се наложи административно
наказание глоба в минимален размер.
Адв.С.Ч. *** в качеството на защитник на
подс.Т.С. не оспорва фактическата обстановка и взема становище подзащитният му,
тъй като са налице предпоставките на чл.78а НК, да бъде освободен от
наказателна отговорност, като му се наложи административно наказание глоба в
минимален размер.
СЪДЪТ, като обсъди събраните по делото
писмени и гласни доказателства, намира за установена следната фактическа и
правна обстановка:
ФАКТИЧЕСКА ОБСТАНОВКА:
На
26.07.2016 г., около 17.50 часа, при сухо време и дневна светлина в град Стара
Загора, подсъдимият Т.Д.С. управлявал товарен автомобил, марка ”КИА К 2500”, с peг. №
СТ 8282 ВР по улица ”Войвода Стойчо Черногорски” в посока от изток на запад, в
северната лента, със скорост 75,22
км/час. Улицата била с интензивен транспортен поток, с паркирали надлъжно от
двете страни на пътното платно МПС. Същият товарен автомобил, подсъдимият Т.Д.С.
управлявал с поставен предпазен колан. До него на предната дясна седалка в
товарния автомобил с отворен прозорец бил приятелят му – свидетел П.С.И., който
пътувал без да ползва предпазен колан. По същото време, подсъдимият Д.С.Г. бил
в склад на ”Ромбул метали”, находящ се в град Стара Загора, на улица ”Войвода
Стойчо Черногорски”, като складът се намирал в северната част на улицата. Малко
след това, подсъдимият Д.С.Г. се качил в лек автомобил, марка ”Тойота Аурис”, с
peг. № СВ 6643 ВВ, като го управлявал с поставен
предпазен колан и потеглил сам от склада. Подсъдимият Г., управлявайки същия
лек автомобил, излязъл от посочения склад и решил да направи ляв завой по
същата улица за движение в източна посока. Преди да навлезе с лекия автомобил
на пътното платно на ул.”Войвода Стойчо Черногорски” подсъдимият Г. се обърнал
наляво и надясно, като видял, че отляво, от изток се движи товарен автомобил, марка
”КИА К 2500”,
с peг. № СТ 8282 ВР, управляван от подсъдимия С..
Независимо, че подсъдимият Г. видял приближаващия отляво товарен автомобил, той
не му дал предимство, като не го изчакал да премине, а преминал с лекия си
автомобил марка ”Тойота” в северната лента на пътното платно. Подсъдимият Г. навлязъл
в южната лента на движение с лекия автомобил и спрял, тъй като чул звук от
използвани спирачки. Подсъдимият С., като водач на товарния автомобил, марка ”КИА”
бил на разстояние 73,53
метра от мястото, където подсъдимият Г. навлязъл с лекия
си автомобил, когато е възприел опасността пред себе си. При възникването на
критичната ситуация водачът на товарен автомобил, марка ”КИА” - подсъдимият Т.С., задействал спирачната система на автомобила,
но вместо да продължи в своята /северна/ лента на движение и да премине зад
лекия автомобил, марка ”Тойота”, той го отклонил наляво спрямо посоката си на
движение, като навлязъл в лентата за насрещно движение. Въпреки това настъпил
удар в левите състави на лек автомобил, марка ”Тойота”, с предните десни челни
състави на товарен автомобил, марка ”КИА”. Лек автомобил, марка ”Тойота”
ротирал в посока по часовата стрелка /поглед отгоре/. След удара с лекия
автомобил, марка ”Тойота” товарният автомобил, марка ”КИА К 2500”, продължил движението
си в посока югозапад, като се обърнал на
дясната си страна. В резултат на възникналото ПТП, при обръщането на дясната
страна на товарния автомобил и неизползване на предпазен колан от страна на
свидетел П.С.И., последният изпаднал от прозореца на предна дясна врата и бил
затиснат от десните части на товарния автомобил. По същото време на мястото на
пътно-транспортното произшествие били и свидетеля Красимир Найденов Петров, свидетеля
П. Петров Петков и свидетеля Димитър Манев Димитров. Подсъдимият С. излязъл
извън товарния автомобил, а на мястото на ПТП се събрали около 5-6 души. С общи
усилия, последните изправили товарния автомобил, марка ”КИА” на колелата му,
като на земята останал да лежи пострадалият П.С.И., който бил с телесни увреждания. В 17:50 часа на 26.07.2016 год., свидетеля
Красимир Найденов Петров се обадил на телефон 112 за настъпилото ПТП с
пострадало лице. На мястото пристигнал екип на ЦСМП град Стара Загора, като
пострадалият П.С.И. бил отведен за оказване на медицинска помощ и лечение в
УМБАЛ ”Проф.д-р Стоян Киркович” Стара Загора. Местопроизшествието било
запазено.
Междувременно, мястото на ПТП, било посетено
от екип на сектор ”Пътна полиция” при ОД на МВР Стара Загора - свидетеля
Велизар И.В. и свидетеля Боньо Илиев Бонев, младши автоконтрольори към Сектор ”Пътна
полиция” към ОД на МВР Стара Загора, които запазили местопроизшествието и
изготвили констативен протокол за ПТП с пострадали лица /л.30-л.31 от том 1/. Подсъдимият
Т.Д.С. и подсъдимият Д.С.Г. били тествани с технически средства за употреба на
алкохол, като и двете проби били с нулев резултат.
В условията на неотложност, на 26.07.2016 год.
за времето от 19:20 часа до 21:00 часа бил извършен оглед на местопроизшествието,
като за целта бил изготвен протокол /л.21-л.23 от том 1/ и образувано
настоящото досъдебно производство. Бил изготвен албум с цветни фотоснимки за
онагледяване на същия оглед /л.25-л.29 от том 1/.
В хода на досъдебното производство била изготвена
по делото съдебномедицинска експертиза по писмени данни № 338/2016 год.
/л.57-л.60 от том 1/. От заключението на същата от 15.10.2016 год. се установява,
че:
Видно
от по-горе посочените данни лицето П.С.И. при настъпило ПТП на 26.07.2016 год.
получил: Контузия на главата, лицето, гръдния кош и крайниците. Сътресение и
контузия на мозъка. Компресионно счупване на Th 4 /четвърти гръден прешлен/. Счупване
бодлестите израстъци на Th 6, Th 7, Th 8 и Th 9. Счупване на напречните израстъци на нива Th 3, Th 4 и Th 5. Счупване на дясната лопатка. Счупване на
ребра. Контузия на белия дроб.
Описаните
и установени травматични увреждания добре отговарят да са от действието на
твърди тъпи предмети и могат да са получени по време и начин, каквито данни има
в материалите по досъдебното производство, а именно при станало пътно-транспортно
произшествие от удари в изпъкналите части в купето на катастрофирал автомобил,
с последващо частично изпадане през отворен прозорец и притискане:
- Сътресението
и контузията на мозъка са причинили разстройство на здравето, временно опасно
за живота;
- Травматично
счупване тялото на Th 4
/четвърти гръден прешлен/, причинило трайно затруднение движението на снагата
за срок по-дълъг от 30 дни и при правилно протичане на оздравителния процес до
пълно възстановяване на движенията ще измине период около 8-12 месеца. В
конкретния случай е била необходима транспедикуларна стабилизация във връзка с
нарушение и на гръбначно-мозъчния канал от счупването;
-
Счупването на бодлестите израстъци на Th 6, Th 7, Th 8 и Th 9 и счупването на напречните израстъци на
нива Th 3, Th 4 и Th 5, сами по себе си причинили трайно
затруднение движението на снагата за срок по-дълъг от 30 дни и при правилно
протичане на оздравителния процес до пълно възстановяване на движенията е необходим
период около 2-3 месеца;
-
Установеното счупване на дясната лопатка е причинило трайно затруднение в
движението на горния крайник за срок по-дълъг от 30 дни и при правилно
протичане на оздравителния процес до пълно възстановяване на движенията е необходим
период около 2-3 месеца;
-
Серийното счупване на ребра е причинило трайно затруднение движението на
снагата за срок по-дълъг от 30 дни и при правилно протичане на оздравителния
процес до пълно възстановяване на движенията ще измине период около 2-3 месеца;
-
Контузията на белия дроб била тежка, поради което е предприето първоначално
лечение в Клиника по анестезиология и реанимация и само по себе си представлява
разстройство на здравето, временно опасно за живота, като тази опасност не се е
реализирала благодарение на оказаната своевременна високо специализирана
медицинска помощ.
Останалите
травматични увреждания дълбоки охлузвания и рани са причинили временно
разстройство на здравето, неопасно за живота.
По делото в хода на досъдебното производство
е назначена и изготвена допълнителна тройна автотехническа експертиза /л.8-л.18
от том 2/ със скица на настъпилото ПТП /л.19
от том 2/, като към изготвеното заключение е начертана мащабна скица, съобразно
протокола за оглед на местопроизшествието, безмащабна скица, показанията на
свидетелите и др. и приложена към изготвената експертиза, като неразделна част
от нея - Приложение № 1. От заключението на изготвената експертиза се
установява, че мястото на настъпване на удара между товарен автомобил, марка ”Киа
К2500”, с peг. № СТ 8282 ВР и лек автомобил, марка ”Тойота
Аурис”, с peг. № СВ 6643 ВВ се намира на около 7,00 м северно и на 20,71 м източно от
ориентира ”О” /ел.стълб от преносната мрежа за тролейбуси № 61, находящ се южно
от платното за движение/. При определянето му са взети под внимание направленията
на движение на двете МПС, находките от настъпилото произшествие, следите от
протриване след удара, местоположението на автомобилите в покой след удара.
Скоростта
на товарен автомобил, марка ”КИА”, непосредствено преди настъпването на ПТП
била 75,22 км/час, а в момента на удара 30,72 км/час.
Опасната
за спиране зона на товарен автомобил, марка ”КИА” била около 64,77 метра.
Опасната
за спиране зона на лек автомобил, марка ”Тойота”, била около 1,80 метра.
Скоростта
на лек автомобил, марка ”Тойота”, преди удара била средно около 5 км/час - има
се предвид, че този автомобил тръгнал от спряло положение и изминал максимум около
6 метра,
когато водачът му задействал спирачната система и спрял на платното за
движение. В момента на удара скоростта на лек автомобил, марка ”Тойота” е 0
км/час.
Скоростта
на движение на товарен автомобил, марка ”КИА” (75,22 км/час), била превишена
спрямо факта, че ПТП възникнало в населено място, където максимално допустимата
скорост на движение била 50 км/час.
ПТП не
би възникнало, ако водачът, управлявал товарен автомобил, марка ”КИА” със
скорост 58 км/час и по-ниска от нея.
Водачът
на товарен автомобил, марка ”КИА” бил на разстояние 73,53 метра от мястото
на удара, когато възприел опасността пред себе си.
Сравнявайки
отстоянието L = 73,52 метра с опасната
за спиране зона на ”КИА”-та Sопк =64,77 метра, се налага извода, че водачът
имал техническа възможност да спре преди мястото на удара с ”Тойота” при
незабавно и своевременно задействане аварийно спирачната система на автомобила.
Същият имал възможност да премине зад спрелия на пътното платно лек автомобил,
марка ”Тойота”, тъй като разстоянието на свободния транспортен коридор в неговата
лента за движение било около 7,80
м при динамичен габарит на товарен автомобил, марка ”КИА”,
около 2,5 - 3 м.
Отклонявайки автомобила си наляво /технически неправилна маневра/ със
задействането на спирачната система на товарен автомобил, марка ”КИА”, водачът
сам се поставил в ситуация на неконтролируемо плъзгане на автомобила, като по
този начин изгубил контрол върху управлението му.
Водачът
на лек автомобил, марка ”Тойота” имал техническа възможност да предотврати
настъпването на процесното ПТП, като даде предимство на автомобил, марка ”КИА”
да премине покрай него и тогава да извърши маневрата.
При
така възникналото ПТП, пропуски и нарушения има в действията и на двамата водачи.
Те от техническа гледна точка се състоят в следното:
-
Водачът на лек автомобил, марка ”Тойота”, следвало да даде предимство на
товарния автомобил, марка ”КИА”, пропускайки го да премине пред себе си и
тогава да завърши маневрата.
-
Водачът на товарен автомобил, марка ”КИА”, следвало да не превишава максимално
допустимата скорост на движение в населено място - до 50 км/час. Същият
трябвало предвид възникването на конкретната критична ситуация незабавно и своевременно
да задейства аварийно-спирачната система на автомобила, без да го отклонява наляво,
в насрещната лента за движение. По този начин той би спрял преди мястото на
удара /линията на удара/, в лентата му за движение. Същият имал възможност да
премине зад спрелия на пътното платно лек автомобил, марка ”Тойота”, тъй като
разстоянието на свободния транспортен коридор в неговата лента за движение било
около 7,80 м
при динамичен габарит на товарен автомобил, марка ”КИА”, около 2,5 - 3 м. Отклонявайки автомобила си
наляво /технически неправилна маневра/, със задействането на спирачната система
на товарен автомобил, марка ”КИА”, водачът сам се поставил в ситуация на
неконтролируемо плъзгане на автомобила, като по този начин изгубил контрол
върху управлението му.
ПТП не
би възникнало, ако водачът, управлявал товарен автомобил, марка ”КИА”, със
скорост 58 км/час и по-ниска от нея.
ПТП не
би възникнало, ако водачът на лекия
автомобил, марка ”Тойота”, дал предимство на товарния автомобил, марка ”КИА”,
пропускайки го да премине пред себе си и тогава да завърши маневрата.
- Пътникът,
пътуващ на предна дясна седалка на товарен автомобил, марка ”КИА” - П.С.И. е следвало
да бъде с поставен колан.
Гореописаният съставомерен вредоносен резултат /причинената
многостепенна телесна повреда на пострадалия П.С.И./ в пряка причинно–следствена
връзка с допуснатите от подсъдимия Т.Д.С. нарушения на правилата за движение по
пътищата, а именно чл.16, ал.1, т.1 от Закона за движение по пътищата: ”На
пътно платно с двупосочно движение на водача на пътно превозно средство е
забранено, когато платното за движение има две пътни ленти - да навлиза и да се
движи в лентата за насрещно движение освен при изпреварване или заобикаляне” и
на чл.21, ал.1 от Закона за движение по пътищата: ”При избиране скоростта на
движение на водача на пътно превозно средство от категория ”В” е забранено да
превишава стойност на скоростта от 50 км/ч. в населено място”. Също така
гореописаният съставомерен вредоносен резултат /причинената многостепенна телесна повреда на пострадалия П.С.И./
била в пряка причинно–следствена връзка с допуснатите от подсъдимия Д.С.Г.
нарушения на правилата за движение по пътищата, а именно: чл.38, ал.3 от Закона
за движение по пътищата: ” При
недостатъчна широчина завиването в обратна посока може да започне и от друга
част на платното за движение, но водачът на завиващото пътно превозно средство
е длъжен да пропусне и попътно движещите се от лявата му страна пътни превозни
средства”.
Водачът
на товарен автомобил, марка ”КИА”, подсъдимият Т.Д.С.,
следвало да не превишава максимално допустимата скорост на движение в населено
място - до 50 км/час .
ПТП не
би възникнало, ако водачът, подсъдимият Т.Д.С.,
управлявал товарен автомобил, марка ”КИА” със
скорост 58 км/час и по-ниска от нея.
Водачът
на лек автомобил, марка ”Тойота”, подсъдимият Д.С.Г., следвало да даде
предимство на товарния автомобил, марка ”КИА”, пропускайки го да премине пред
себе си и тогава да завърши маневрата.
- Пътникът,
пътуващ на предна дясна седалка на товарен автомобил, марка ”КИА” –
пострадалият П.С.И. е следвало да бъде с поставен колан.
С оглед предвидената наказателна отговорност
за престъпление по чл.343, ал.1, буква ”б”,
предложение второ, във връзка с чл.342, ал.1, предложение трето от НК,
императивния характер на разпоредбата на чл.78а от НК, чистото съдебно минало
на обвиняемите и липсата на причинени съставомерни имуществени вреди от
деянието, съдът на основание чл.78а от НК освободи от наказателна отговорност подсъдимите Т.Д.С. и Д.С.Г., като им наложи административно наказание ”Глоба”
в минимален размер, а именно ”Глоба” в размер на 1000 лева, като не лиши подсъдимите
от право да управляват МПС.
При определяне на размера на наказанието
съдът отчете като смекчаващи отговорността обстоятелства направените от подсъдимите
самопризнания, направени в хода на досъдебното производство, изразеното от тях
критично отношение към извършеното, чистото им съдебно минало, липсата на
криминални прояви според приложените на досъдебното производство характеристични
справки, както и липсата в случая на отегчаващи отговорността обстоятелства,
които да не са елемент от състава на престъплението и поради това да биха могли
да бъдат отчетени като такива.
Съдът осъди всеки от подсъдимите, с посочена
по делото самоличност, да заплатят в полза на Държавата по бюджетната сметка на
ОД на МВР Стара Загора, сума в размер на по
676,77 лв. (шестстотин седемдесет и шест лева и 77 стотинки), представляваща съразмерна част на
направените разноски в хода на досъдебно производство
№ 1228-зм-259/2016 год. по описа на сектор ”ПП” при ОД на МВР Стара Загора,
разноски в общ размер на 1353.55 лв. /хиляда триста петдесет и три лева
и 67 стотинки/, от които 32.25 лв. за фотоалбум, 14.75 лв. за
съдебно-медицинска експертиза; 250.00 лв. за автотехническа експертиза и 926.55
лв. за допълнителна тройна автотехническа експертиза, както и да заплатят
направените по делото разноски в хода на съдебното производство в размер на по 100
лева за всеки един от тях, представляващи направените в хода на проведеното
съдебно следствие разноски за изслушване на експерти по изготвените по
досъдебното производство експертизи.
Водим от горните мотиви, съдът постанови
решението си.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: