Решение по дело №1168/2019 на Районен съд - Кърджали

Номер на акта: 410
Дата: 13 декември 2019 г. (в сила от 19 май 2020 г.)
Съдия: Здравка Иванова Дечева-Запрянова
Дело: 20195140201168
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Номер

 

     Година

13.12.2019

    Град

Кърджали

В ИМЕТО НА НАРОДА

Районен

съд                  

 

състав

 

На

27.11.

                                        Година

2019

 

В публично заседание и следния състав:

 

                                          Председател

Здравка Запрянова

 

                                                 Членове

 

 

                                        Съдебни заседатели

 

 

Секретар

Таня Цинова

 

 

Прокурор

 

 

 

като разгледа докладваното от

съдията

 

 

АХН

дело номер

1168

по описа за

2019

година.

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № НЯСС-186/ 03.10.2019г., издадено от заместник-председател на ДАМТН, с което на Община Черноочене, ЕИК ***, адрес с.Черноочене, ***, представлявана от кмета А.А.О., са наложени административни наказания: по т.1.- „имуществена санкция” в размер на 1 000 лв. на основание чл.200 ал.1 т.38 от Закона за водите за извършено нарушение по чл.141 ал.1 т.1 от Закона за водите и по т.2.- „имуществена санкция” в размер на 1 000 лв. на основание чл.200 ал.1 т.38 от Закона за водите за извършено нарушение по чл.141 ал.1 т.2 от Закона за водите.

Жалбата срещу наказателното постановление е подадена от Община Черноочене от ВРИД Кмет на общината. Жалбоподателят твърди, че атакуваното постановление е незаконосъобразно, не са извършени вменените административни нарушения, при съставянето на АУАН и при издаването на наказателното постановление са допуснати съществени нарушения на материалния и процесуалния закон. Настоява, че кметът на общината в нарушение на чл.40 ал.2 от НК не бил поканен при съставянето на АУАН, което обстоятелство безспорна нарушава правото на защита на общината, която представлявал. В нарушение на чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН обжалваното наказателно постановление не съдържа описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават. Поради изложеното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН моли съда да отмени обжалваното наказателно постановление. В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован не се явява и не се представлява.  

Административнонаказващият орган, редовно призован за съдебното заседание, не се явява и не се представлява. Чрез пълномощник е депозирал писмено становище по делото, в което оспорва жалбата и моли наказателното постановление да бъде потвърдено. Излага подробни съображения за неговата законосъобразност. 

Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за съдебното заседание на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.

Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното: На 05.04.2019г. свидетелите М.К. и Д.К.- служители в регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията“- Южна България при ДАМТН, извършили проверка на техническото и експлоатационно състояние на язовир в землището на с.Черна нива, находящ се в имот кадастрален № 001040. Същият бил собственост на Община Черноочене съгласно Акт за публична общинска собственост № 495/ 29.10.2009г. Свидетелите К. и К. извършили проверка и контрол на язовирната стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатация на язовир „001040“ находящ се в землището на с.Черна нива, община Черноочене чрез обхождане и оглед, при което установили следното: На първо място- короната е ограничена с бетонови бордюри от двете страни, които на отделни места липсват. Водният откос е с каменна облицовка с ниска храстовидна растителност. По въздушният откос се наблюдават дупки от земекопни животни. Преливникът в лявата част на язовирната стена е с нарушено експлоатационно състояние. Преходният участък представлява водосточна тръба Ф800мм. Наблюдава се пропадане на някои от тръбите в резултат на нарушаване целостта на снадката между тях. Пропадането е около 20- 25 см. Водата, която прелива през преливника при високи води преминава под тръбите в тази зона и подкопава допълнително дъното. Бързотока е в неизправно експлоатационно състояние. Има локални нарушения с напукана, обрушена и на места свлечена бетонова облицовка по стените. Той е непосчистен, с наличие на храстовидна растителност. В лявата част на язовирната стена в контактната зона между въздушния откос и ската, в половината от височината се забелязва засилена филтрация. Няма данни за установения спирателен кран на сухата страна, който е извън бетоновата шахта и в момента на проверката през него не изтича вода. Шахтата е полуразрушена и вътре няма спирателен кран; На второ място- язовирната стена и съоръженията към нея не са оборудвани с контролно измервателна система, тъй като липсват задължително необходимите елементи- геодезическа мрежа за следене на поведението на язовирната стена; нивомерно устройство за измерване на водното ниво и на наносите в язовирното езеро, което да осигурява връзка с информационната система за язовирите и съоръженията към тях на ДАМТН; изграден пункт за измерване на филтриралото водно количество под и през тялото на язовирната стена; нивомерен стълб в язовирното езеро за измерване на наносите. По този начин не били изпълнени изискванията за задължително необходимите налични елементи на контролно-измервателна система /КИС/ за мониторинг на дейността на язовирна стена и съоръженията към нея. Констатациите от проверката били отразени в Констативен протокол № 08-02-29/ 05.04.2019г. По този повод на 02.07.2019г. срещу Община Черноочене бил съставен акт за установяване на административно нарушение по чл.141 ал.1 т.1 и чл.141 ал.1 т.2 от Закона за водите от свидетелката М.К. в присъствието на колегите си Ц.И. и Д.К. и в отсъствие на нарушителя, след връчване на надлежна покана входирана в Община Черноочене на 20.06.2019г. На 19.07.2019г. бил предявен на кмета на общината, но той отказал да подпише и получи акта, който бил надлежно удостоверен. Въз основа на съставения акт, наказващият орган издал атакуваното наказателно постановление, с което наложил на Община Черноочене административни наказания: по т.1.- „имуществена санкция” в размер на 1 000 лв. на основание чл.200 ал.1 т.38 от ЗВ за извършено нарушение по чл.141 ал.1 т.1 от Закона за водите и по т.2.- „имуществена санкция” в размер на 1 000 лв. на основание чл.200 ал.1 т.38 от ЗВ за извършено нарушение по чл.141 ал.1 т.2 от Закона за водите. 

Изложената фактическа обстановка се установява след анализ на показанията на свидетелите Ц.И., М.К. и Д.К., на които съдът дава вяра изцяло като последователни, непротиворечиви и кореспондиращи помежду си; Акт за установяване на административно нарушение № 08-048 от 02.07.2019г.; Заповед № А-5 от 02.01.2018г. на председателя на ДАМТН; Доклад на Ц.И. от 23.07.2019г.; Акт за публична общинска собственост № 495/ 29.10.2009г.; Скица № К00180/ 03.09.2015г.; Констативен протокол № 08-02-29/ 05.04.2019г. от проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатация; Покана за съставяне на АУАН от 20.06.2019г., както и другите приети по делото писмени доказателства.

При така приетата за установена фактическа обстановка, съдът направи следните правни изводи: 

Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от надлежна страна и в законоустановения срок, поради което следва да бъде разгледана по същество.

По т.1 от наказателното постановление: Административно наказателната отговорност на Община Черноочене е ангажирана за нарушение на разпоредбата на чл.141 ал.1 т.1 от Закона за водите, която гласи, че собствениците на водностопански системи и хидротехнически съоръжения, включително на язовирни стени и/или съоръженията към тях, са длъжни да осигурят поддържането им в техническа изправност. Санкцията за посоченото нарушение е наложена на основание чл.200 ал.1 т.38 от Закона за водите, предвиждащ да се наказва с глоба, съответно имуществена санкция от 1 000 до 10 000 лв., освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическо или юридическо лице, което не изпълни задължение по чл.141 ал.1 от Закона за водите. От доказателствата по делото се установява, че жалбоподателят действително е осъществил процесното административно нарушение. В качеството си на собственик на язовир „001040“, той не е изпълнил задължението си да осигури поддържането в техническа изправност на язовирната стена и съоръженията към нея. Правилно е прието от контролните органи, че е налице нарушение извършено на 05.04.2019г., тъй като на тази дата те са констатирали техническа неизправност на язовирната стена, преливника, бързотока и основния изпускател на язовира и проявеното от жалбоподателя бездействие. Доколкото се касае за нарушение извършено от юридическо лице, чиято отговорност по аргумент от чл.83 от ЗАНН е обективна и безвиновна, деянието не следва да се доказва изобщо от субективна страна и да се изследва знаел ли и съзнавал ли е дееца елементите от фактическия състав на сочената като нарушена правна норма. При индивидуализиране на наказанието наказващият орган е спазил принципите на чл.27 от ЗАНН, тъй като е съобразил степента на обществена опасност на деянието и дееца, смекчаващите и отегчаващи отговорността обстоятелства, поради което законосъобразно се явява наказание към минималния размер на предвиденото в закона, при отчитане, че деянието е с типичната за този вид нарушения обществена опасност, не се твърди и не са представени доказателства жалбоподателят да е наказван друг път с влязъл в сила акт за подобно нарушение. Поради това следва обжалваното наказателно постановление в тази му част да се потвърди като правилно и законосъобразно.

По т.2 от наказателното постановление: С атакуваното постановление на Община Черноочене е наложено административно наказание и за нарушение на разпоредбата на чл.141 ал.1 т.2 от Закона за водите, която гласи, че собствениците на водностопански системи и хидротехнически съоръжения, включително на язовирни стени и/или съоръженията към тях, са длъжни да осигурят използването на измервателна и контролна апаратура за мониторинг на тяхното състояние, отговаряща на изискванията на наредбата по ал.2. Законодателят е регламентирал тези изисквания в Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние. Съгласно чл.174 ал.4 от Наредбата, за задължително необходими, като налични, се считат следните елементи на КИС: 1. геодезическа мрежа за следене на поведението на язовирната стена; 2. нивомерно устройство за измерване на водно ниво и на наносите в язовирното езеро, което да осигурява връзка с информационната система за язовирите и съоръженията към тях на ДАМТН; 3. изграден пункт за измерване на филтриралото водно количество под и през тялото на язовирната стена; 4. нивомерен стълб в язовирното езеро за измерване на наносите. Санкцията за посоченото нарушение е наложена на основание чл.200 ал.1 т.38 от Закона за водите, предвиждащ да се наказва с глоба, съответно имуществена санкция от 1 000 до 10 000 лв., освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическо или юридическо лице, което не изпълни задължение по чл.141 ал.1 от Закона за водите. Видно от доказателствата по делото, при извършената на 05.04.2019г. проверка от контролните органи е констатирано, че язовирната стена на язовир „001040“ и съоръженията към нея не са били оборудвани с контролно-измервателна система /КИС/. Липсвали задължително необходимите елементи на КИС, визирани в чл.174 ал.4 от Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние. От съставения за проверката констативен протокол се установява, че поради липса на КИС не са били представени резултати и анализи от наблюдения и измервания с КИС, а според чл.174 ал.1 от цитираната Наредба именно техническият мониторинг осигурява информация за оценка на сигурността на малките язовирни стени и на съоръженията към тях в експлоатация и възможност своевременно да се идентифицират потенциалните опасности. Затова според настоящата инстанция, жалбоподателят е осъществил процесното административно нарушение, тъй като в качеството си на собственик на язовира не е изпълнил задължението си да осигури използването на измервателна и контролна апаратура за мониторинг на дейността на язовирната стена и съоръженията към нея, отговаряща на изискванията на Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние. Доколкото се касае за нарушение извършено от юридическо лице, чиято отговорност по аргумент от чл.83 от ЗАНН е обективна и безвиновна, деянието и тук не следва да се доказва изобщо от субективна страна и да се изследва знаел ли и съзнавал ли е дееца елементите от фактическия състав на сочената като нарушена правна норма. При индивидуализиране на наказанието наказващият орган е спазил принципите на чл.27 от ЗАНН, тъй като е съобразил степента на обществена опасност на деянието и дееца, смекчаващите и отегчаващи отговорността обстоятелства, а именно деянието е с типичната за този вид нарушения обществена опасност, не се твърди и не са представени доказателства жалбоподателят да е наказван друг път с влязъл в сила акт за подобно нарушение. Поради това законосъобразно се явява наказание към минималния размер на предвиденото в закона, което е и наложено. Поради това и в тази му част обжалваното наказателно постановление се явява законосъобразно, поради което следва да се потвърди. 

Съдът при извършената служебна проверка не констатира да са допуснати нарушения на процесуалните правила или материалния закон, които да съставляват основание за отмяна на наказателното постановление. АУАН и атакуваното постановление са съставени правилно и законосъобразно, от компетентен орган, съдържат необходимите реквизити по чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Нарушенията са пълно описани с всички относими към конкретния състав признаци, посочени са времето, мястото и обстоятелствата, при които са извършени, както и доказателствата, които ги подкрепят, индивидуализиран е и нарушителя. От изложените в акта и наказателното постановление факти става ясно какви деяния са осъществени от жалбоподателя, кога са извършени и каква е тяхната правна квалификация, като не е налице съществено нарушение на процесуалните правила, което да ограничава правото на защита на нарушителя и да опорочава атакувания акт до степен, налагаща отмяната му. Словесното описание на констатираните нарушения и установената по делото фактическа обстановка съответстват на посочените като нарушени правни норми, както и на санкционните такива. Неоснователен е довода на жалбоподателя за нарушение на правилата на чл.40 ал.2 от ЗАНН, тъй като жалбоподателят е бил поканен за съставяне на акт за установяване на административно нарушение. Ето защо, Съдът

 

                                                                 Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НЯСС-186/ 03.10.2019г., издадено от заместник-председател на ДАМТН, с което на Община Черноочене, ЕИК ***, адрес с.Черноочене, ***, представлявана от кмета А.А.О., са наложени административни наказания: по т.1.- „имуществена санкция” в размер на 1 000 лв. на основание чл.200 ал.1 т.38 от Закона за водите за извършено нарушение по чл.141 ал.1 т.1 от Закона за водите и по т.2.- „имуществена санкция” в размер на 1 000 лв. на основание чл.200 ал.1 т.38 от Закона за водите за извършено нарушение по чл.141 ал.1 т.2 от Закона за водите, като правилно и законосъобразно.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд- Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14 -дневен срок от съобщаването на страните, че е изготвено.

 

 

                                                                     Районен съдия: