Решение по дело №450/2022 на Административен съд - Враца

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 декември 2022 г.
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20227080700450
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 юли 2022 г.

Съдържание на акта

       РЕШЕНИЕ

 

№ 433

 

гр. Враца   08.12.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, административно-наказателен състав, в публично заседание на 08.11.2022 г. /осми ноември две хиляди двадесет и втора  година/, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

              ЧЛЕНОВЕ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

                                                                                                                                       КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и с участието на прокурора  ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА КАН дело № 450 по описа на АдмС – Враца за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, във връзка с чл. 63в от  ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на „Ко § Си“ ЕООД гр.Враца, представлявано от управителя И.К., действащ чрез пълномощника си адв. В.Х. от АК - Враца, против Решение № 190 от 26.05.2022 г., постановено по АНД № 197 по описа на Районен съд – Враца за 2022 г. С оспореното решение е потвърдено Наказателното постановление № 26-0000030/01.02.2022 г., издадено от Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ (РД „АА“), с което на касатора, на основание чл. 104, ал. 7, пр. 1 от Закон за автомобилните превози (ЗАвтП), за нарушение на чл. 91в, т. 1 от ЗАвтП е наложено административно наказание - „имуществена санкция“ в размер на 2 000 лева.

В касационната жалба са изложени възражения за неправилност на съдебното решение поради нарушение на материалния закон и процесуалните правила при постановяването му, касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК във вр. с чл. 63в, ал. 1, изр. второ от ЗАНН.

В с.з. касаторът редовно призован, чрез процесуалния си представител – адв. Х., поддържа касационната жалба по изложените в нея доводи. Претендира присъждане на направените по делото разноски за адвокатско възнаграждение.

Ответникът - Регионална дирекция „Автомобилна администрация“, редовно призован, представител не се явява и не е ангажирано становище по жалбата.

Участващият по делото прокурор от ОП – Враца дава мотивирано заключение за основателност на касационната жалба и моли обжалваното решение да бъде отменено.

В настоящото производство не са представени нови писмени доказателства за установяване на касационните основания.

            Настоящият съдебен състав, като взе предвид наведените в жалбата оплаквания, изразените от страните доводи и съображения и след извършване на служебна проверка на обжалваното решение, съгласно чл. 218,  ал. 2 от АПК, приема следното:

            Касационната жалба е подадена от надлежна страна в съответствие с установения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК и същата е процесуално допустима. Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.

Предмет на касационна проверка е Решение № 190 от 26.05.2022 г., постановено по АНД № 197 по описа на Районен съд – Враца за 2022 г., с което е потвърдено Наказателното постановление № 26-0000030/01.02.2022 г., издадено от Директора на РД „АА“ гр.Враца. С последното, на дружеството -касатор, на основание чл. 104, ал. 7, пр. 1 от ЗАвтП, за нарушение на чл. 91в, т. 1 от ЗАвтП е наложено административно наказание - „имуществена санкция“ в размер на 2 000 лева.

За да потвърди Наказателното постановление, съдът е приел, че АУАН е съставен при спазване на предвидена в чл. 40 и чл. 43 от ЗАНН процедура и съдържа предвидените в чл. 42 на ЗАНН реквизити, а Наказателното постановление е изготвено съгласно изискванията на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН и в него не се установяват пороци от външна страна, като описаното нарушение кореспондира изцяло с посоченото в АУАН. И АУАН и НП са издадени от компетентни органи, като в тях достатъчно подробно са описани обстоятелствата, при които е извършено нарушението, начина на констатиране на същото, подробно и точно е описана правната му квалификация, както и кой текст от кой закон е нарушен. Описанието, така както е направено по никакъв начин не накърнява правото на нарушителя да разбере срещу какво именно нарушение да организира защитата си. Правната квалификация е прецизна и в съответствие с текстовото описание на състава на административното нарушение. АУАН и НП са съставени в сроковете по чл. 34, ал. 1 и ал. 3 ЗАНН.

Разглеждайки НП от материалноправна гледна точка, съдът е изложил мотиви, че от доказателствено обезпечената фактология по безспорен и категоричен начин се установява, че дружеството, в качеството си на превозвач, не е съхранило всички тахографски листи за автомобил марка Мерцедес Атего кат № 2, с рег. № ***, оборудван с аналогов тахограф марка SIEMENS VDO № 1298276 и липсват тахографски листа за периода от 25.10.2021 г. до 07.11.2021 г., тъй като крайния км на 25.10.2021 г. е 512125 км, а началния на 07.11.2021 г. е 512959, което калкулира разлика от 834 км., което обосновава и извод за наличието на нарушение по чл. 91в, ал. 1 от ЗАвтП.

По отношение на възраженията на наказаното дружество, че при проверката не са отчетени показателите на два броя тахографски листи с дати 25.10.2021 г. и 07.11.2021 г., които покриват отчетената от наказващия орган разлика от 834 км., съдът е счел, че не може да има два тахографски листи за един и същи ден, като е съобразил заявеното от свидетеля Т. Г., че не е виждал същите при проверката и е невъзможно да съществуват реално два листа за една дата.

Крайният извод на съда е, че обжалваното наказателно постановление е законосъобразно. 

Настоящата съдебна инстанция намира, че решението на PC - Враца е неправилно, тъй като от една страна от представените доказателства е видно, че не е налице описаното в НП нарушение, а от друга са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила.

По делото от фактическа страна не се спори, че по време на проверката проверяваното дружество не е представило на контролните органи описаните в акта и в НП тахографски листи. Няма спор и че касаторът е годен субект на нарушението, което му е вменено. Същият притежава качеството превозвач по см. на паргр. 1, т. 5 от ДР към ЗАвтП и притежава Лиценз за превоз на товари.

В чл. 91в, т. 1 от ЗАвтП е вменено задължението на превозвачите да съхраняват най-малко една година след тяхното приключване и да предоставят за проверка от контролните органи тахографските листи от аналогови тахографи. В случая 2 броя от тахографските листи за проверявания период не са представени, поради което дружеството е санкционирано по реда на чл. 104, ал. 7, предл. първо от ЗАвтП, в което на санкция подлежат превозвач или на лице по чл. 12б, ал. 1, извършващо превози за собствена сметка, които не съхраняват тахографските листа, разпечатките и извлечените данни от дигиталния тахограф или картата на водача за период 365 дни.

Настоящият касационен състав намира, че от данните по делото този извод за неправомерните действия на проверяваното дружество е необоснован. По време на проверката не са спазени правилата и на проверяваното дружество не е изпратена предварително покана или искане за представяне на необходимите документи за проверката. По делото не е представена писмена следа как е съобщено на дружеството за проверката и нейния предмет, доколкото това обстоятелство е пряко относимо към съставомерността на действията на проверяваните. За този съществен от състава на нарушението елемент по делото не са представени никакви писмени доказателства, от които ясно и недвусмислено да се установи какво е поискано от проверяваното дружество, по какъв начин, с какъв акт и съответно да се прецени какво то не е представило и по какви причини. Едва тогава, от  непредставянето, може да се приеме, че лицето не е съхранило  тахографските листи, респ. отказва да представи последните.

От въззивния съд този въпрос не е изследван, а е решен с показанията на актосъставителя, който твърди, че допълнително представените два броя тахографски листи с дати 25.10.2021 г. и 07.11.2021 г., които покриват отчетената от наказващия орган разлика от 834 км., са различни от представените при проверката и е невъзможно да съществуват реално два листа за една дата.

Данните по делото не обосновават извода да е осъществено изпълнителното деяние несъхраняване на тахографски листа за период от 365 дни, с което се осъществява състава на нарушението така, както е посочено в приложената санкционна норма. В случая по силата на закона превозвачът е длъжен да съхранява тахографските листа и той го е сторил, като е представил част от тях при проверката. Останалата част са представени в съдебното производство. Непредставянето на тахографсите листи, посочени в НП, по време на проверката е факт, но то не е идентично с неизпълнение на задължението за съхранението им по чл. 91в, т. 1 от ЗАвтП, тъй като представянето на тахографските  листи пред районния съд опровергава извода, че същите не са били съхранявани. В тази връзка настоящата инстанция не приема изводите на въззивния съд в обратната насока.

По тези съображения оспореното наказателно постановление се явява незаконосъобразно и като го е потвърдил Районен съд - Враца е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено, а спорът решен по същество от настоящата инстанция. При осъществяване на това свое правомощие и по изложените по-горе съображения настоящият състав на съда намира, че оспореното наказателно постановление също следва да бъде отменено.

При този изход на спора в полза на касатора следва да бъдат присъдени сторените по делото разноски в размер на 300,00 лева заплатено адвокатско възнаграждение, съобразно представените доказателства за договореното и платено такова.

Воден от горното, на основание чл. 222, ал. 1 от АПК, Административен съд – Враца

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Решение № 190 от 26.05.2022 г., постановено по АНД № 197 по описа на Районен съд – Враца за 2022 г., с което е потвърдено Наказателното постановление № 26-0000030/01.02.2022 г., издадено от Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ гр.Враца и

ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ Наказателното постановление № 26-0000030/01.02.2022 г., издадено от Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ гр.Враца, с което на „Ко § Си“ ЕООД гр.Враца, на основание чл. 104, ал. 7, пр. 1 от ЗАвтП, за нарушение на чл. 91в, т. 1 от ЗАвтП е наложено административно наказание - „имуществена санкция“ в размер на 2 000 лева.

 

ОСЪЖДА Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ гр.Враца ДА ЗАПЛАТИ на „Ко § Си“ ЕООД гр.Враца сторените по делото разноски в размер на 300,00 (триста) лева, представляващи заплатено адвокатско възнаграждение.

 

            Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

       ЧЛЕНОВЕ:    1.

 

 

 

        2.