Решение по дело №236/2023 на Районен съд - Радомир

Номер на акта: 84
Дата: 20 декември 2023 г.
Съдия: Ивета Павлова Такова
Дело: 20231730200236
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 септември 2023 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 84
гр. Радомир, 20.12.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РАДОМИР, І СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и трети ноември през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:ИВЕТА П. ТАКОВА
при участието на секретаря В. М. К.
като разгледа докладваното от ИВЕТА П. ТАКОВА Административно
наказателно дело № 20231730200236 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Образувано е по жалба на Д. С. С. в качеството му на кмет на Община Земен против
Наказателно постановление №./15.06.2023 година на Директор на Дирекция „Контролна и
превантивна дейност“ в РИОСВ-София, с което на жалбоподателя на основание чл.156,
ал.1, във вр. с чл.113, ал.3 от Закона за управление на е наложено административно
наказание глоба в размер на 2 000 лева.
По подробно изложени във въззивната жалбата и в хода на пледоариите съображения
и правни доводи процесуалният представител на жалбоподателя, адв.Д. моли съда да отмени
атакуваното наказателно постановление като неправилно и незаконосъобразно. Навеждат се
доводи за това, че АНО неправилно е ангажирал административно-наказателната
отговорност на жалбоподателя и се оспорва фактическата обстановка описана в АУАН и
НП, като се твърди, че С. не е извършил адм.нарушение, за което е санкциониран с
атакуваното НП. Сочи са за липса на надлежно оправомощаване на проверяващите
служители на РИОСВ-София за даване на предписания по смисъла на чл.113, ал.3 от ЗУО и
за допуснати съществени процесуални нарушения при издаване на НП. Алтернативно се
моли съда да приложи разпоредбата на чл.28 ЗАНН.На основание чл.63д, ал.1 от ЗАНН се
претендират разноски.
Въззиваемата страна АНО-редовно призован, не се явява, чрез процесуалния си
представител оспорва жалбата. По подробно изложени правни доводи в представена по
1
делото молба, процесуалния представител на вззиваемата страна моли съда да потвърди
атакуваното наказателно постановление като правилно и законосъобразно.
Жалбата е процесуално допустима – предявена е в преклузивния срок по чл. 59, ал.2 от
ЗАНН, против подлежащ на съдебен контрол акт от лице с правен интерес, а разгледана по
същество е основателна.
Това е така по следните съображения:
ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА :
Във връзка с изпълнение на годишния план на РИОСВ-София е извършена проверка
в землището на община Земен. При проверката е констатирано, че от двете страни на черен
път, отклоняващ се в дясно от главния път в посока гр. Земен, между с. Жабляно и гр.
Земен, е налично нерегламентирано сметище, състоящо се от множество отделни купчини
битови, строителни, растителни, едрогабаритни отпадъци. Площта, върху която са
разположени отпадъците, е не по- малка от 5-6 дка. Натрупаните купчини с отпадъци се
състоят от счупени керемиди, тухли, плочки, къртена мазилка и бетон, асфалтови късове,
излезли от употреба гуми, пластмасови брони от МПС, стари дрехи, обувки, разкъсани
пликове, чували, счупени мебели, стари дюшеци, счупени кофи, касетки, изсъхнали треви,
клони, слама и др.
Проверката е обективирана в Констативен протокол КП № ...../27.06.2022 г., в който на
основание чл. 113, ал. 3 от ЗУО на кмета на Община Земен е дадено и предписанието за
почистване на сметището със срок за изпълнение до 27.07.2022 г. При проверката е
направен снимков материал, приложен към КП.Копие от протокола е връчен на заместник
кмета на Община Земен, Д. Б., присъствал по време на проверката. Видно от приложените
в административно-наказателната преписка писмени документи с писмо с вх. №
.../29.07.2022 г. на РИОСВ-София кметът на община Земен е поискал удължаване на срока за
изпълнение на горецитираното предписание с мотиви, отнасящи се до липса на подходяща
техника. С писмо с изх. № ../09.08.2022 г. директорът на РИОСВ-София е удължил срока за
изпълнение до 30.09.2022 г. Впоследствие с ново писмо вх. № ./29.092022 г. на РИОСВ-
София, Община Земен е поискала повторно удължаване на срока до 30.11.2022г. като
искането е уважено с писмо с изх. №/12.10.2022 г. и така срокът за почистване на
незаконното/сметище е бил удължен с общо 4 /четири/ месеца от първоначално посочения
такъв. В писмото изрично е упоменато, че този срок е окончателен и кметът на община
Земен е следвало да изпълни предписанието най-късно до 30.11.2022 г.
При извършена проверка по последващ контрол на 08.12.2022 г. отразена в КП №
...../08.12.2022 г. от експерти при РИОСВ –София / св.Л. Д. и св.С. М. / констатирали, че
даденото на кмета на Община Земен предписание с КП № ./27.06.2022 г., не е изпълнено.
Проверяващите са констатирали,че описаното по-горе незаконно сметище не е почистено.
Предвид така извършената проверка е съставен АУАН №./20.12.2022г. от
свидетелката Л. Д. и в присъствието на свидетелката С. .Й.. свидетел по съставянето на
акта–очевидец на нарушението. Процесния АУАН видно от отбелязването в него е съставен
в отсъствието на жалбоподателя, тъй като последният не се е явил след покана от
административно-наказващия орган, но видно от отбелязването в АУАН в последствие на
жалбоподателя е бил връчен АУАН на 18.01.2023г, като същият е получил и препис от
акта.
В процесния АУАН е посочено, че жалбоподателят е нарушил разпоредбата на чл.156
ал.1, във вр. с чл.113 ал.3 от ЗУО, тъй като не е изпълнил предписанието на контролните
органи дадено с № ..../27.06.2022 г. да почисти нерегламентираното сметище, находящо се в
2
дясно на главния път между с.Жабляно и гр.Земен /посока гр.Земен/, като същото към
момента на проверката на 08.12.2022г. продължава да съществува, като са установени следи
от почистване само в горния край на нерегламентираното сметище в близост до бившата
кариера, като на това място терена е заравнен и запръстен.
Въз основа на събраните по преписката доказателства и съставения АУАН
административно-наказващият орган е издал атакуваното в настоящето производство НП,
като със същото е наложена на кмета на Община Земен „глоба“ в размер на 2 000 лева, за
нарушение по чл.156 ал.1, във вр. с чл.113 ал.3 от Закона за управление на отпадъците.
В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН жалбоподателят е депозирал писмено възражение като
е посочил, че е положил усилия за изпълнение на дадените му предписания и е представил
писмени доказателства за предприети мерки във връзка с почистване на нерегламентираното
сметище от външна фирма-изпълнител.
В хода на съдебното следствие са разпитани актосъставителката Л. Д. и св.С. М.
присъствала на място при първоначалното констатиране на нерегламентираното сметище и
впоследствие при проверка и осъществяване на контрол по изпълнение на даденото
предписание, както и св.С. Й.ова свидетел по съставяне на АУАН.Свидетелките Д. и М.,
последната е извършвала и проверката на 27.06.2022г. са категорични, че при последващия
контрол за изпълнение на дадените предписания същите не са били изпълнени като
находящите се при първата проверка отпадъци са били отново на място на
нерегламентираното сметище, като е имало само следи от почистване в единия край на
сметището \от към кариерата/. Описаната в АУАН фактическа обстановка се потвърждава
изцяло и от събраните в хода на съдебното следствие писмени документи, както и тези
съдържащи се в административно-наказателната преписка, които напълно си кореспондират
с гласните такива на горецитираните свидетелки.От своя страна показанията на св.Й. К. с
нищо не допринасят за изясняване на фактическата обстановка, същият само сочи, че е
работил в Община Земен като е заемал длъжността -“Ст.сп. Кадастър и Регулация“ като не
си спомня за конкретната проверка предвид изпълняваните от него служебни задължения
същият заявява, че е присъствал като представител на Община Земен на множество
проверки от служители на РИОСВ.

ОТ ПРАВНА СТРАНА:

Преди да пристъпи към разглеждане на правния спор по същество съдът следва
служебно да провери дали са налице допуснати съществени процесуални нарушения при
издаване на обжалваното НП и процесния АУАН. Настоящият състав на решаващия съд
намира, че не са допуснати от АНО съществени процесуални наушения при съставяне на
АУАН и издаване на НП от АНО. Същите са издадени в съответствие с императивните
изисквания на чл. 57 и чл. 42 от ЗАНН. Посочени са и всички факти, които са относими към
съставомерните елементи и на нарушителя е била ясна фактическата рамка, в която следва
да организира защитата си. Посочени са доказателствата, въз основа на които е направен
извод за извършеното нарушение и неговото авторство, като както в АУАН, така и в НП са
описани и доказателствата. Неоснователни са доводите на проц.представител на
жалбоподателя, че не е отразена датата на извършване на адм.нарушение в АУАН, напротив
както в АУАН, така и в НП е посочена ясно датата на извършване на адм.нарушение -
01.12.2022г. т.е непосредствено след изтичане на срока, в който е следвало да бъдат
изпълнени предписанията на компетентните органи.
В тази връзка съдът следва да отбележи, че са неоснователни доводите на адв.Д. за
липсата на надлежно оправомощаване на длъжностните лица от Директора на РИОСВ да
дават предписания по смисъла на разпоредбата на чл.113, ал.3 ЗУО.По дело е приложена
Заповед №РД-18/07.02.2020г., с която Директора на РИОСВ – София оправомощава
свидетелката Л. Д. и свидетелката С. М., и двете на длъжност «ст.експерт» в отдел ККФОС
да упражнява превантивен, текущ и последващ контрол по чл.113, чл.114,чл.116, ал.2,т.1 и
3
2, чл.117, чл.118, ал.1,чл.119 и чл.124 от Закона за управление на отпадъците. Независимо,че
изрично не е посочено в заповедта, че лицата са оправомощени да дават предписания по
чл.113, ал.3 от ЗУО то, от съдържанието на цитираната заповед е видно,че са оправомощени
лицата посочени в същата с всички правомощия по чл.113 от ЗУО, което включва
превантивен, текуш и последващ контрол, който по смисъла на разпоредбата на чл.113 от
ЗУО и по специално ал.3 на същата включва даване на предписания на проверяваните лица
и последващ контрол за изпълнението им.
По същество на правния спор

настоящият състав на решаващия съд намира, че фактическата обстановка описана в
НП и в АУАН се потвърждава от приложените в административно-наказателната преписка
писмени доказателства, както и от гласните такива, събрани в хода на съдебното следствие.
Показанията на свидетелките С. М. и Л. Д., присъствали при проверките кореспондират
помежду си и съвпадат напълно с изложената в АУАН и НП фактическа обстановка, като
показанията им я доказват по безспорен и категоричен начин. Що се отнася до наведените
от защитата на жалбоподателя доводи по същество на спора, то същите с нищо не променят
горните правни изводи на съда.Представените в АНП писмени доказателства за сключен
договор с външна фирма-изпълнител за почистване на нерегламентираното сметище от дата
24.11.2022г. и кантарни бележки за извозени смесени битови отпадъци не освобождава
жалбоподателя от административно-наказателна отговорност и не доказва обстоятелството,
че е изпълнил предписанието дадено от проверяващите органи. Цитираните писмени
доказателства сочат на положени усилия за изпълнение на предписанията, но не и на реално
изпълнение на същите. Освен това горецитирания договор за почистване с външна
почистваща фирма е сключен на 24.11.2022г. едва шест дни преди изтичане на срока за
изпълнението на предписанието, който срок двукратно е бил удължаван от контролния
орган.
Що се отнася до разпоредбата на чл.28 ЗАНН, то в случая не са налице
предпоставики за приложението й, тъй като не са налице обстоятелства сочещи на по-ниска
степен на обществена опасност на дм.нарушение в сравнение с обикновените случаи на
престъпление от съответния вид.
Предвид гореизложеното наказващият орган правилно е ангажирал
административно-наказателната отговорност на кмета на община Земен като е наложил на
същия административно наказание „глоба „ в размер на 2 000 лева.
Размерът на санкцията е съобразен с разпоредбата на чл.27, ал.2 от ЗАНН, като
размера на наложеното наказание е минималния предвиден от законодателя за този вид
административно нарушение, поради което съдът намира, че е правилно и законосъобразно
определен от административно - наказващия орган.
ПО РАЗНОСКИТЕ:
С оглед изхода на делото и на жалбоподателят не се дължат такива, а от страна на
АНО не се претендирани разноски по делото.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 2, т.5 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №/15.06.2023 година на Директор на
Дирекция „Контролна и превантивна дейност“ в РИОСВ-София, с което е наложил на
основание чл.156, ал.1, във вр. с чл.113, ал.3 от Закона за управление на отпадъците на Д. С.
С., с ЕГН:**********, с адрес : гр.З, ул.”Хр Б.” №., в качеството му на кмет на Община
Земен административно наказание „ глоба” в размер на 2 000 лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр.
4
Перник по реда Административно процесуалния кодекс в 14-дневен срок от съобщаването
му на страните.

Съдия при Районен съд – Радомир: _______________________
5