РЕШЕНИЕ
№ 138
Сливен, 23.01.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Сливен - II състав 3-членен, в съдебно заседание на седемнадесети януари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:
Председател: | СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА |
Членове: | ГАЛЯ ИВАНОВА ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА-ГАНЕВА |
При секретар НИКОЛИНКА ЙОРДАНОВА и с участието на прокурора КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ МАРИНОВ като разгледа докладваното от съдия СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА канд № 20237220600157 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ във връзка с чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по касационна жалба на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция гр. София, чрез пълномощник, против Решение № 164 от 12.10.2023 г., постановено по АНД № 695/2023 г. по описа на Районен съд – Ямбол, с което е отменено Наказателно постановление /НП/ № 11-01-387 от 31.10.2022 г. на директора на Агенция за държавна финансова инспекция гр. София, с което на основание чл. 32, ал. 2, във връзка с ал. 1, т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция /ЗДФИ/ на МБАЛ "Св. Пантелеймон – Ямбол" АД, със седалище и адрес на управление: гр. Ямбол, ул. "Панайот Хитов" № 30 е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева за нарушение на чл. 13, ал. 3, т. 3, във връзка с чл. 2, ал. 2, т. 8 от Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор /ЗФУКПС/, /обн. ДВ бр. 21/2006 г., изм. и доп. ДВ бр. 13 от 12.02.2019 г. / и е осъдена АДФИ гр. София да заплати на МБАЛ "Св. Пантелеймон – Ямбол" АД направените по делото разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 800 лева.
В касационната жалба се твърди, че решението на Районен съд – Ямбол е неправилно. Счита, че съдът е направил погрешни правни изводи, като е приел, че неправилно е ангажирана административнонаказателната отговорност на лицето, като при съставяне на акта и издаване на НП са допуснати съществени нарушения на процесулните правила. Твърди, че по безспорен начин е установено извършването на административното нарушение, правилно е определен материалният закон и наложената имуществената санкция. Моли съда да постанови решение, с което отмени решението на Районен съд - Ямбол и потвърди наказателното постановление. Претендира юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.
В с. з. касаторът, редовно призован, не се явява, не се представлява.
Ответникът – Многопрофилна болница за активно лечение "Св. Пантелеймон – Ямбол" АД, редовно призована, не се представлява в съдебно заседание. В писмено становище, чрез пълномощник заявява, че поддържа представения отговор на касационната жалба. Счита първоинстанционното решение за правилно и законосъобразно и моли съда да бъде оставено в сила. Претендира за направените разноски по делото.
Представителят на Окръжна прокуратура Сливен дава предложение оспореното решение да бъде оставено в сила.
Административен съд Сливен, като взе предвид наведените в жалбата и в съдебно заседание доводи и съображения и след извършване на служебна проверка съгласно чл. 218, ал. 2 от АПК, приема следното:
Касационната жалба е подадена от надлежна страна в установения по чл. 211, ал. 1 от АПК срок, против валиден и допустим съдебен акт, подлежащ на оспорване, поради което е процесуално допустима.
Разгледана по същество, същата е основателна по следните съображения:
Видно от установената по делото фактическа обстановка, районният съд е приел, че със заповед на директора на АДФИ е било възложено извършване на финансова инспекция на МБАЛ "Св. Пантелеймон Ямбол" АД. В хода на извършената проверка било установено, че лечебното заведение попада в обхвата на държавната финансова инспекция, като търговско дружество с блокираща квота държавно участие в капитала по смисъла на чл. 4, т. 3 от ЗДФИ. Като организация от публичния сектор, по силата на чл. 2, ал. 2, т. 8 от ЗФУКПС, която събира, получава, съхранява, разпределя и разходва публични средства, дружеството е било задължено да прилага разпоредбите на ЗФУКПС.
Установено било още, че със Заповед на изпълнителния директор на МБАЛ "Св. Пантелеймон Ямбол" АД били утвърдени Вътрешни правила за системите за финансово управление и контрол, в чл. 54, ал. 6, т. 1 от които било предвидено осъществяването на предварителен контрол за законосъобразност на финансовата дейност чрез проверки преди заявяване за поемане на задължение, които се извършват за всички задължения в лечебното заведение и предшестват всяко извършване на разход и се документират чрез "заявка".
В хода на проверката било установено, че на 08.03.2021 г. МБАЛ "Св. Пантелеймон Ямбол" АД, чрез изпълнителния си директор Д. Р.е сключило Договор № ОРД-16-3 от 08.03.2021 г. с "Неотерм" ООД, с предмет "Доставка на материали и изпълнение на обем работи, описани в т. 1 от Оферта № 23/02.03.2021 г. на обща стойност 15290,39 лв. без ДДС. Договорът бил сключен и е извършено плащане в размер на 18 348,47 лв. с ДДС без преди това да бъде осъществен предварителен контрол за законосъобразност преди извършване на разхода. Горното било удостоверено в констативен протокол от 05.05.2022 г.
Въз основа на установеното, на дружеството бил съставен АУАН № 11-01-387 от 10.05.2022 г. за нарушение на чл. 13, ал. 3, т. 3 вр. чл. 2, ал. 2, т. 8 ЗФУКПС. Актът бил подписан от законния представител на жалбоподателя без възражения.
Въз основа на така съставения АУАН, при идентично фактическо и правно формулиране на нарушението, било издадено Наказателно постановление № 11-01-387 от 31.10.2022 г. на директора на АДФИ гр. София, с което на основание чл. 32, ал. 2, вр. ал. 1, т. 1 от ЗДФИ на МБАЛ "Св. Пантелеймон Ямбол" АД била наложена имуществена санкция в размер на 500 лева за нарушение на чл. 13, ал. 3, т. 3 вр. чл. 2, ал. 2, т. 8 от ЗФУКПС. Наказателното постановление било връчено на МБАЛ "Св. Пантелеймон" АД на 02.11.2022 г., по пощата с известие за доставяне.
Първоначално НП е обжалвано пред Районен съд – Ямбол, който с Решение № 66 от 10.04.2023 г., постановено по АНД № 1052/2022 г., е потвърдил процесното НП. В резултат на касационно обжалване от страна на МБАЛ "Св. Пантелеймон Ямбол" АД, посоченото решение е обезсилено с Решение № 52 от 17.07.2023 г. по КАНД № 50/2023 г. на Административен съд – Ямбол, с мотиви, че е постановено при допуснато съществено нарушение на процесуалните правила – съдебното производство било проведено при участие на ненадлежна страна, като делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на Районен съд – Ямбол.
При новото разглеждане районният съд е приел за установена описаната по-горе фактическа обстановка, като за да отмени процесното НП, е направил изводи, че: неправилно е била ангажирана административнонаказателната отговорност на наказаното лице, поради противоречие в НП, тъй като фактическите и правни основания за ангажиране на отговорността сочели нарушения, извършени от изпълнителния директор на МБАЛ "Св. Пантелеймон - Ямбол" АД, а не от самото дружество. Районният съд е формирал извод за незаконосъобразност на наказателното постановление поради допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, което е засегнало правото на защита на наказаното лице и отменил обжалваното НП.
Решението на Районен съд – Ямбол е валидно и допустимо, но неправилно. Изводите на Районния съд не се споделят от настоящата инстанция.
Видно от съдържанието на процесното наказателно постановление, ответникът по касацията е санкциониран за нарушение на чл. 13, ал. 3, т. 3 вр. чл. 2, ал. 2, т. 8 от ЗФУКПС. Според нормата на чл. 2, ал. 2, т. 8 от ЗФУКПС, по смисъла на този закон организации от публичния сектор са търговските дружества, включително лечебните заведения, с над 50 на сто държавно и/или общинско участие в капитала. Съгласно разпоредбата на чл. 13, ал. 3, т. 3 от ЗФУКПС, контролните дейности се прилагат на всички нива в организацията и на всички етапи при постигането на целите. Те могат да са превантивни, разкриващи или коригиращи, като трябва да включват най-малко политики и процедури за предварителен контрол за законосъобразност.
С нормата на чл. 32, ал. 2 от ЗДФИ е предвидена санкция за нарушение на нормативен акт, уреждащ бюджетната, финансово-стопанската или отчетната дейност, ако не е предвидено наказание в съответния нормативен акт /по ал. 1, т. 1 от с. з. /, като на организациите и лицата по чл. 4, т. 2 - 6 се налага и имуществена санкция в размер от 500 до 2000 лева. Санкционираното лице МБАЛ "Св. Пантелеймон - Ямбол" АД попада в обхвата на цитираната норма като търговско дружество с блокираща квота държавно участие в капитала /чл. 4, т. 3 от ЗДФИ/.
Не се споделя формираният от първоинстанционния съд извод, че в обстоятелствената част на НП е допуснато противоречие, представляващо съществено нарушение на процесуалните правила, което е засегнало правото на защита на наказаното лице. В акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление нарушението е описано достатъчно ясно и пълно, което е дало възможност на наказаното лице да разбере за какво точно нарушение е ангажирана административнонаказателната му отговорност и предвид това е имало възможност да организира защитата си в пълен обем, както и е сторило с инициираното пред районния съд производство.
Настоящият касационен състав намира за установено извършеното нарушение, а именно МБАЛ "Св. Пантелеймон Ямбол" АД, чрез изпълнителния си директор, на 28.02.2022 г. е извършено плащане в размер на 18 348,47 лева с ДДС на основание Договор № ОРД-16-3 от 08.03.2021 г. с "Неотерм" ООД, без преди това да бъде осъществен предварителен контрол за законосъобразност преди извършване на разхода, който е следвало да бъде удостоверен документално със Заявка за поемане на задължение. Предвид съдържанието на санкционната норма на чл. 32, ал. 2 от ЗДФИ, която предвижда наказанието имуществена санкция за две отделни категории – на организациите и лицата по чл. 4, т. 2 – 6 от с. з., се налага изводът, че субект на нарушението може да бъде и търговско дружество с блокираща квота държавно участие в капитала /чл. 4, т. 3 от ЗДФИ/, каквото е МБАЛ "Св. Пантелеймон - Ямбол" АД.
При тези съображения настоящата съдебна инстанция намира, че процесното НП е издадено при спазване на всички съществени процесуални правила, при точно прилагане на материалния закон, като наложеното административно наказание съответства на предвидения със санкционната разпоредба минимален размер.
По изложените по-горе съображения Административен съд - Сливен намира, че като е отменил НП, Районен съд – Ямбол е постановил неправилен съдебен акт, който страда от пороците, сочени като отменителни основания, поради което следва да бъде отменен и да се постанови нов, по съществото на спора, с който се потвърди НП.
При този изход на делото се явява неоснователно искането на ответника по касацията за присъждане на разноски.
Основателна се явява претенцията на касатора за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Същото следва да се определи съгласно чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл. 37 от Закона за правната помощ, в размер на 80 лева за всяка инстанция, които следва да бъдат възложени в тежест на ответника по касацията.
По изложените съображения и на основание чл. 63в от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Сливен
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение № 164 от 12.10.2023 г., постановено по АНД № 695/2023 г. по описа на Районен съд – Ямбол, с което е отменено Наказателно постановление № 11-01-387 от 31.10.2022 г. на директора на Агенция за държавна финансова инспекция гр. София, с което на основание чл. 32, ал. 2, във връзка с ал. 1, т. 1 от ЗДФИ на МБАЛ "Св. Пантелеймон – Ямбол" АД, за нарушение на чл. 13, ал. 3, т. 3, във връзка с чл. 2, ал. 2, т. 8 от ЗФУКПС е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева, като вместо него ПОСТАНОВЯВА:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 11-01-387 от 31.10.2022 г. на директора на Агенция за държавна финансова инспекция гр. София, с което на основание чл. 32, ал. 2, във връзка с ал. 1, т. 1 от ЗДФИ на МБАЛ "Св. Пантелеймон – Ямбол" АД, със седалище и адрес на управление на дейността: гр. Ямбол, ул. "Панайот Хитов" № 30, за нарушение на чл. 13, ал. 3, т. 3, във връзка с чл. 2, ал. 2, т. 8 от ЗФУКПС е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева.
ОСЪЖДА МБАЛ "Св. Пантелеймон – Ямбол" АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление на дейността: гр. Ямбол, ул. "Панайот Хитов" № 30, да заплати на Агенция за държавна финансова инспекция гр. София юрисконсултско възнаграждение в размер на 160 /сто и шестдесет/ лева.
Решението е окончателно.
Председател: | |
Членове: |