Определение по дело №3005/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2041
Дата: 7 декември 2020 г. (в сила от 23 декември 2020 г.)
Съдия: Петър Георгиев Касабов
Дело: 20207180703005
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

 

  2041

 

гр. Пловдив, 07.12.2020 год.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, I отделение, XXVII състав в закрито заседание на седми декември през две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕТЪР КАСАБОВ

 

като разгледа докладваното от Председателя адм. дело 3005 по описа на съда за 2020 год., за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

1. Производството е по реда на глава десета раздел IV - ти от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 27, ал. 4, пред. второ от Закон за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/.

2. Образувано е по жалба на „КМД ЛОДЖИСТИКС“ ООД, ЕИК  *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, бул. „Марица“ № 59, представлявано от управителя – Тони Маринов Димитров, срещу Решение № РД-16-1144/13.11.2020г. на главен директор на главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" в Министерство на икономиката и ръководител на Управляващия орган по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, с което е прекратено производството по отношение на кандидата „КМД ЛОДЖИСТИКС“ ООД с подадено проектно предложение № BG16RFOP002-2.077-1048, по процедура BG16RFOP002-2.077 "Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19".

В жалбата са изложени съображения за незаконосъобразност на оспорения административен акт и се иска отмяната му от съда. Поддържа се, че изводите на административния орган за недопустимостта на проектното предложение са неправилни. Поддържа се, че кандидатът е представил всички необходими съпътстващи документи, включително подписана със квалифициран електронен подпис /КЕП/ Декларация за обстоятелствата по чл. 3, ал. 4 от Закона за малките и средни предприятия като част от приложенията, посочени в т. 24 от Условията за кандидатстване. Отделно същата била представена и на хартиен носител в рамките на административното производство ведно с подадени възражение. В този аспект се поддържа, че административният орган  неправилно е отказал да приеме декларацията, с довод, че е ново документ, тъй като същата вече е била представена към проектното предложение.   

3. Ответникът – главен директор на главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" в Министерство на икономиката и ръководител на Управляващия орган по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, поддържа становище за неоснователност на жалбата. Претендира са присъждане на юрисконсултско възнаграждение

ІІ. За допустимостта:

4. Жалбата е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. За фактите:

5. На 27.07.2020г. КМД „ЛОДЖИСТИКС“ ООД е подало през системата ИСУН 2020 проектно предложение към процедура BG16RFOP0022.077 „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" по BG16RFOP0022.077 по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност 2014 - 2020. Към проектното предложение са представени приложенията, посочени в т. 24 от Условията за кандидатстване, подписани с КЕП, включително Приложение № 1  -  Декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия.

6. След извършена проверка на проектното предложение Управляващият орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 е изпратил чрез ИСУН 2020 до кандидата уведомително писмо (получено на 15.10.2020г.) за установени нередности - декларацията за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия е невалидно подписана с КЕП от лице с право да представлява кандидата. От кандидата е в срок от три работни дни е изискано да представи   „Декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия - попълнена по образец (приложение 1), датирана и подписана на хартиен носител от лице с право да представлява кандидата, сканирана и прикачена в ИСУН 2020.“ Указано е също, че декларациите могат да се представят подписани с валиден КЕП от лицата с право да представляват кандидата и прикачени в ИСУН 2020.

7. На 19.10.2020г. кандидатът е подал отговор с прикачено Приложение № 1 – декларация чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП, подписна с КЕП 16.10.2020 г., чрез системата ИСУН 2020, прието с входящ номер BG16RFOP002-2.077-1048М001.

8. На 27.10.2020г. през системата на ИСУН 2020 кандидатът е получил второ уведомително писмо, в което е посочено, че подписът положен с КЕП в документа Приложение № 1 - декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП отново не е поставен валидно, поради което проектното предложение  не се допуска до техническа и финансова оценка по процедурата. На кандидата е предоставен тридневен срок за възражения.

9. На 28.10.2020г. през системата ИСУН 2020 кандидатът е подал  възражение, с което е изпратено отново Приложение № 1 – декларация чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП, подписна с КЕП, но и разпечатано на хартиен носител, сканиран в PDF формат и прикачен към системата ИСУН 2020 заедно с фактурата от покупката на Е-подписа и Договорът за удостоверителни услуги към Е-подписа с валидно действие.

10. Управляващият орган е издал решение № РД-16-1144/13.11.2020 г., с което е прекратено производството по отношение на кандидата „КМД ЛОДЖИСТИКС“ ООД с подадено проектно предложение № BG16RFOP002-2.077-1048, по процедура BG16RFOP002-2.077 "Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19". В мотивите на административния акт е посочено, че установената нередност не е отстранена от кандидата в указния срок, а представената на хартиен носител декларация чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП към подаденото възражение не може да бъде приета, тъй като се явява нов документ в етап, извън оценката за административно съответствие и допустимост.

Решението е издадено в условията на заместване от зам. главен директор на главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" в Министерство на икономиката и ръководител на Управляващия орган по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, определен със заповед № РД-16-635/30.07.2020г. на министъра на икономиката и заповед № РД-16-1119/11.11.2020г. на главния секретар Министерство на икономиката.

IV. За правото:

11. Съгласно чл. 29, ал. 2 от ЗУСЕСИФ в процедурата чрез подбор на проектни предложения се извършва: 1. оценяване на всяко проектно предложение, което включва: а) оценка на административното съответствие и допустимостта; б) техническа и финансова оценка; 2. класиране на одобрените проектни предложения в низходящ ред и 3. определяне на проектни предложения, за които се предоставя финансиране.

Според чл. 33 и чл. 34 от ЗУСЕСИФ оценяването и класирането на проектните предложения се извършва от комисия, назначена от ръководителя на управляващия орган в двуседмичен срок от крайния срок за подаването им.

Когато при проверката се установи липса на документи и/или друга нередовност, комисията изпраща на кандидата уведомление за установените нередовности и определя разумен срок за тяхното отстраняване, който не може да бъде по-кратък от една седмица. Уведомлението съдържа и информация, че неотстраняването на нередовностите в срок може да доведе до прекратяване на производството по отношение на кандидата. Отстраняването на нередовностите не може да води до подобряване на качеството на проектното предложение.

Въз основа на извършената проверка за административно съответствие и допустимост комисията по чл. 33 изготвя списък на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка. Кандидат, чието проектно предложение е включено в списъка, може писмено да възрази пред ръководителя на управляващия орган в едноседмичен срок от съобщаването. Ръководителят на управляващия орган се произнася по основателността на възражението в едноседмичен срок от неговото получаване, като: връща проектното предложение за техническа и финансова оценка или прекратява производството по отношение на кандидата.

Според Условията за кандидатстване по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност 2014 – 2020 (стр. 24- 25),  в случай, че при проверката на проектното предложение бъде установена липса на документ по букви от „а“ до „ж“ и/или друга нередовност, оценителната комисия ще изпраща до кандидатите уведомление за установените нередовности посредством ИСУН 2020. Кандидатите следва да представят липсващите документи/отстранят нередовностите в срок от 3 работни дни от датата на изпращане на уведомлението в ИСУН 2020.

Според Критериите и методологията за оценка на проектните предложения: „Допълнително следва да се има предвид, че по отношение на документите по т. 2 – 8 е предвидена възможност за изискване, но ако след изискване не бъдат представени от кандидата или са представени, но не съгласно изискванията, проектното предложение се отхвърля“.

12. Между страните не се формира спор относно обстоятелството, че кандидатът е подал ведно с проектното си предложение и подписана с КЕП декларация по чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП. Това е сторено първоначално  на 27.07.2020г., а след уведомителното писмо по чл. 34, ал. 2 от ЗУСЕСИФ декларацията е подадена на 19.10.2020 г., а на хартиен носител - на 28.10.2020г. Безспорно е също и обстоятелството, че кандидатът е притежавал към момента на пописването й валиден квалифициран електронен подпис.

Ръководителят на управляващия орган в процедурата по чл. 34, ал. 4 от ЗУСЕСИФ е разгледал възраженията на кандидата като се е доверил на констатациите на оценителната комисия, че представените на 27.07.2020 г. и 19.10.2020г. декларации са подписани с невалиден КЕП. По отношения на това обстоятелство не са представени данни и доказателства с какъв програмен продукт е извършена проверката за валидността на положения КЕП, от кое длъжностно лице и в какъв документ е отразен резултата от същата.

Отделно при проверката по възражението на кандидата не е съобразено обстоятелство, че оценителната комисия не е спазила императивното правило на чл. 34, ал. 2 от ЗУСЕСИФ за определяне на разумен срок за отстраняване на нередовностите, който не може да бъде по-кратък от една седмица. В случая определеният срок от три работни дни е започнал да тече на 16.10.2020 г. и изтекъл 20.10.2020 г., което без съмнение не покрива изискването на закона кандидатът да разполага поне със седем дни за отстраняване на нередовността. Допуснатият процесуален пропуск е съществен, тъй като ограничава установени в закона права на кандидата. Като не съобразил това обстоятелство ръководителят на управляващия орган необосновано е отказал да възприеме възраженията на кандидата, в частност да признае представената на 28.10.2020 г. декларация на хартиен носител. Смисълът на административния контрол върху действията на оценителната комисия е именно процесуалната възможност за отстраняване на допуснати в хода на административната проверка за съответствие нарушения, чрез връщане на проектното предложение за техническа и финансова оценка. В случая не иде реч за липсващ документ. Същият е представен многократно и е част от административната преписка. При наличието на допуснати нарушения от оценителната комисия на императивни изисквания по процедурата, органът необосновано се е позовал на общите правила в Условията за кандидатстване и Критериите и методологията за оценка на проектните предложения, тъй като същите третират законосъобразно водено производство.

13. Мотивиран от горното при проверката съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от материално компетентен орган в предписаната от закона форма, но при  съществени процесуални нарушения и в противоречие с материалноправните норми и целта на закона, поради което подадената срещу него жалба се явява основателна

V. За разноските

14. Ответникът в настоящото производство не е отправил надлежна претенция за присъждане на съдебни разноски, поради което произнасяне в тази насока не се дължи.

Ето защо, Съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОТМЕНЯ Решение № РД-16-1144/13.11.2020г. на главен директор на главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" в Министерство на икономиката и ръководител на Управляващия орган по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, с което е прекратено производството по отношение на кандидата „КМД ЛОДЖИСТИКС“ ООД с проектно предложение № BG16RFOP002-2.077-1048, по процедура BG16RFOP002-2.077 "Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19".

ВРЪЩА преписката на административния орган за произнасяне по същество, при спазване дадените от съда указания по тълкуване и прилагане на закона.

Определението може да се обжалва с частна жалба от страните, участващи в административното производство, пред Върховния административен съд на Република България в седем дневен срок от съобщаването за неговото постановяване.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: