Решение по дело №5117/2020 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 260045
Дата: 18 януари 2021 г. (в сила от 3 февруари 2021 г.)
Съдия: Радостина Стаматова Методиева
Дело: 20203110205117
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер                                           Година 2021                                     Град Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският районен съд                                           Шести наказателен състав

На  осемнадесети януари

Година две хиляди двадесет и първа

 

В публично съдебно заседание в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: РАДОСТИНА МЕТОДИЕВА

 

Секретар: Красимира Манасиева-Димитрова

 

          като разгледа докладваното от Председателя наказателно административен характер дело номер 5117 по описа за две хиляди и двадесета  година

Р  Е  Ш  И :

 

ПРИЗНАВА ОБВИНЯЕМИЯ Н.И.К. – роден на *** ***, българин, български гражданин, с основно образование, работи, неосъждан, ЕГН **********

 

 

ЗА ВИНОВЕН В ТОВА, ЧЕ:

 

На 17.10.2019 година, в град Варна, при управление на моторно превозно средство - влекач марка „Мерцедес“ модел „1844 LS" с peг. № В 73 58 СТ с прикачено полуремарке марка „Дженерал Трейлърс“, модел „UK DJDSA 3" с peг. № В 96 27 ЕК, нарушил правилата за движение - чл. 16, ал. 1 от ЗДвП: „На пътното платно с двупосочно движение на водача на пътно превозно средство е забранено: „1. когато платното за движение има две пътни ленти - да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение освен при изпреварване или заобикаляне“ и по непредпазливост причинил средна телесна повреда на С.И.П., изразяваща се в сътресение на мозъка без вътремозъчна травма с период на загуба на съзнание, обусловило разстройство на здравето временно опасно за живота, престъпление по чл.343 ал.1 б.„б", пр.2, вр. чл.342 ал.1 от НК, поради което и на основание чл.78а ал.1 от НК го ОСВОБОЖДАВА от наказателна отговорност, като му НАЛАГА административно наказание ГЛОБА в размер на 1000  (хиляда) лева.

 

     На основание чл.343г от НК НАЛАГА на обвиняемия и наказание „Лишаване от право да управлява МПС“ за срок от ЧЕТИРИ МЕСЕЦА.

 

      На основание чл.189 ал.3 от НПК правените по делото разноски в размер на 979.18 лева да се заплатят от обвиняемия в полза на държавата по сметка на ОД на МВР – Варна.

 

          Приложените на л.120 и л.129 от ДП дискове да останат по кориците на делото.

 

          РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване или протест пред Окръжен съд - Варна  в 15-дневен срок от днес.

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:


 

 

Съдържание на мотивите

МОТИВИ КЪМ РЕШЕНИЕ ПО НАХД № 5117 ОПИСА НА ВАРНЕСКИ РАЙОНЕН СЪД ЗА 2020ГОДИНА, VІ СЪСТАВ.

 

Във ВРС е внесено предложение № 147 за освобождаване от наказателна отговорност и налагане на административно наказание, по което е образувано производство пред първа инстанция срещу обв. Н.И.К., за извършено от него престъпление от общ характер, наказуемо по чл.343, ал.1, б.”б”, пр.2, вр. чл. 342, ал.1 от НК за това, че на 17.10.2019г., в гр.Варна, при управление на моторно превозно средство - влекач марка „Мерцедес" модел „1844 LS" с peг. № В 73 58 СТ с прикачено полуремарке марка „Дженерал Трейлърс", модел „UK DJDSA 3" с peг. № В9627ЕК, нарушил правилата за движение - чл. 16, ал. 1 от ЗДП: "На пътното платно с двупосочно движение на водача на пътно превозно средство е забранено: 1. когато платното за движение има две пътни ленти -да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение освен при изпреварване или заобикаляне" и по непредпазливост причинил средна телесна повреда на С.И.П., изразяваща се в сътресение на мозъка без вътремозъчна травма с период на загуба на съзнание, обусловило разстройство на здравето временно опасно за живота.

В с.з. за ВРП, редовно призована, представител не се явява.

Във фазата по съществото на делото защитникът на обвиняемия – адв. Г. Ш. моли съдът да освободи обвиняемият от наказателна отговорност и да му наложи адм. наказание глоба в размер около минималния предвиден в закона. По отношение на наказанието лишаване от правоуправление също моли то да бъде наложено в минимален размер като акцентира на това, че обвиняемият работи като шофьор и по този начин изкарва прехраната си.

Обвиняемият дава обяснения в хода на съдебното производство в които по същество признава виновно поведение и заявява, че съжалява.

В дадената му последна дума отново заявява, че съжалява.

От фактическа страна съдът приема за установени следните обстоятелства:

 

На 17.10.2019г., около 12:25ч., св. С.И.П. (правоспособен водач на МПС, кат. В М) управлявал л.а. "Фолксваген Голф" с ДК№ В1218HP по пътното платно от Аспарухов мост в посока база "Петрол", Южна промишлена зона - островна част, в гр. Варна. На предната дясна седалка като пътник в автомобила се возил св. Асен Арсов. Св. П. се движел в дясната пътна лента за движение със скорост около 38км/ч.. В същото време в обратна посока (посока към Аспарухов мост), в лявата пътна лента, се движел обв. Н.К., управлявайки седлови влекач "Мерцедес 1844 LS " с ДК№ В7358СТ, с прикачено полуремарке "Дженерал Трейлърс", модел „UK DJDSA 3" с ДК№ В9627ЕК. Обвиняемият се движел със скорост от около 58км./ч.. Участъкът от пътното платно, където се движили в срещуположна посока моторните превозни средства управлявани от обв. Н. К. и св. С.П. бил прав, като пътното платно било с по една лента за движение във всяка посока, при липсваща пътна маркировка, вкл. и в зоната на уширение на автобусна спирка "Моряк". Пътната настилка била суха, асфалтова с разрушения/дупки/ и повреди. Времето било ясно с добра метеорологична видимост.

Предвид разрушенията на места върху асфалтовото покритие, всеки от водачите - св. П. и обв. К. извършвали маневри с цел избягване на неравностите и навлизане в дупки по платното за движение. В тази връзка в един момент обв. Н.К. с управляваното от него ППС - седлови влекач марка "Мерцедес 1844 LS " с ДК№ В7358СТ с прикачено полуремарке "Дженерал Трейлърс", модел „UK DJDSA 3" с ДК№ В9627ЕК навлязъл в насрещната за него лента за движение. По това време в тази лента се движел св. Ст.П. като разстоянието между двете МПС-та било около 54м.. Възприемайки движещият се влекач с прикачено полуремарке в своята пътна лента, св. П. отклонил управлявания от него лек автомобил възможно в най-дясната част на своята лента. В същото време водачът на влекача - обв.К. също реагирал на създалата се ситуация и започнал аварийно екстремно спиране, но ударът бил неизбежен. Първоначалното съприкосновение между двете моторни превозни средства било между предната лява част на влекача и лявата странична част на автомобила на ниво преден ляв калник и греда-колонка. За двете МПС ударът бил кос концентриран в лявата странична област, приплъзващ. В следствие на разликата в масите на двете моторни превозни средства, скоростите им и посоките на движение, в следствие на удара от предадената кинетична енергия и ударния импулс, лекият автомобил управляван от св.П. бил оттласнат назад спрямо първоначалната си посока на движение и последвал посоката на движение на влекача.

Веднага след удара обвиняемият излязъл от автомобила си и отишъл да види дали има пострадали в другия автомобил, след което се обадил на тел. 112 за да съобщи за ПТП-то.

На място пристигнал полицейски екип на гражданска защита, а малко след това и екип на бърза помощ, който транспортирал св. П. в болницата. Пристигнал и полицейски екип. Извършен бил оглед на местопроизшествие.

От заключението на назначената в хода на досъдебното производство и изготвена от в.л. д-р Диана Господинова съдебно-медицинска експертиза се установява, че в резултат на ПТП-то св. П. е получил контузия на главата- хематом в лява теменна област; сътресение на мозъка без вътремозъчна травма с период на загуба на съзнание; контузия на шията-срединна дискова протрузия между четвърти и пети шиен прешлен; контузия на гръдния кош с за фрактура на девета лява ребрена дъга (по рентгенологични данни); контузия на десен долен крайник. Според експерта всички от посочените травми са причинени по механизмите на действие на твърдите тъпи предмети и съответстват да са резултат на удари в части от купето на автомобил при дадената обстановка на пътното произшествие като локализацията и вида на уврежданията допускат те да са по тялото на пострадал, заемащ мястото на водач. Сътресението на мозъка с период на загуба на съзнанието обуславя разстройство на здравето временно опасно за живота, а останалите травматични увреждания в областта на шията, гръдния кош и долния крайник са довели до временно разстройство на здравето, неопасно за живота.

Видно от протокол за химическа експертиза за определяне концентрацията на алкохол или друго упойващо вещество в кръвта № 1177/18.10.2019г., на Специализирана химическа лаборатория за изследване на алкохол при МБАЛ "Св. Анна - Варна" АД не е установено наличие на алкохол в кръвта на обв. Н.К. към момента на ПТП.

Видно от протокол за химическа експертиза за определяне концентрацията на алкохол или друго упойващо вещество в кръвта № 1181/18.10.2019г., на Специализирана химическа лаборатория за изследване на алкохол при МБАЛ "Св. Анна - Варна'' АД не е установено наличие на алкохол в кръвта на св. С.П. към момента на ПТП.

От заключението на назначената в хода на досъдебното производство АТЕ изготвена от вещото лице Атанаска Атанасова – Боева се установява следното:

Място на първоначалното съприкосновение между лекият автомобил „Фолксваген голф" с рег. № В1218НР и влекач „Мерцедес 1844" с рег. № В7358СТ се намира на разстояние около 19-20 м. след ОР и на около 3м. в ляво от десния край на платното за движение по посока база „Петрол". /посоката на огледа/.

Ударът се е осъществил между предната лява част на лекият автомобил „Фолксваген голф" с рег. № В1218НР и предна лява част на седловият влекач „Мерцедес 1844" с рег. № В7358СТ.

Скоростта на движение на л.а. „Фолксваген голф" с рег. № В1218НР непосредствено преди настъпване на произшествието е около 38.54 км/ч. като при конкретните условия и при скорост на движение около 38.54 км/ч, опасната зона на спиране лекият автомобил е с дължина около 23.84м.

Скоростта на движение на влекача „Мерцедес 1844" с рег. № В7358СТ с прикачено полуремарке „Дженерал трейлърс" с рег. № В9627ЕК в момента на удара е била около 35 км/ч. като непосредствено преди произшествието влекачът с прикаченото полуремарке се е движел със скорост около 58 км/ч. При тази скорост на движение, опасната зона на спиране на състава от ППС е имала дължина около 53.16м.

Ако водачът на седловия влекач с прикаченото полуремарке ,Дженерал трейлърс" е управлявал ППС-то със скорост на движение от 50 км/ч., то опасната зона на спиране на състава би имала дължина около 43м.

Двамата водачи са имали възможност и са упражнявали визуален контрол на повече от 50 м. един от друг.

Лек автомобил „Фолксваген голф" с рег. № В1218НР се е намирал на отстояние около 19,11м преди мястото на удара в момента в който седловият влекач „Мерцедес" е навлязъл с лявата си част в лентата му на движение, т.е. лентата за движение по посока база „Петрол"

Съставът седлови влекач „Мерцедес 1844" с рег. № В7358СТ с прикачено полуремарке с рег. № В9627ЕК се е намирал на около 34.63м. преди мястото на първоначалното съприкосновение със автомобил „фолксваген", в момента в който водачът му е навлязъл в лентата за насрещно движение т.е в лентата за движение посока база „Петрол"

При установената скорост на движение на лек автомобил „Фолксваген" с рег.№ В1218НР, ако водачът му е реагирал своевременно и е предприел спиране в момента в който седловият влекач е навлязъл в лентата му за движение, то за водачът на автомобила не е съществувала техническата възможност да спре автомобила си преди мястото на удара с влекача.

Водачът на състава влекач „Мерцедес„ с прикачено полуремарке е допуснал навлизане в лентата за движение на л.а. „Фолксваген“ като причината за настъпването на произшествието е пресичането на траекториите на движение на влекач „Мерцедес 1844" с рег. № В7358СТ с прикачено полуремарке „Дженерал трейлърс" с рег. № В9627 и на лекият автомобил „Фолксваген " с рег.№ В1218НР, в резултат на навлизането на състава влекач-полуремарке в пътната лента по която се е движил процесният автомобил.

От приобщената по делото справка съдимост на обв.К. се установява, че същият е неосъждан.

Изложените обстоятелства съдът счита за установени въз основа на всички събрани в хода на наказателното производство – обясненията на обв. К. и показанията на св. С.П. (както тези от д.п. така и тези дадени непосредствено пред съда), показанията на свидетелите Станислав Мянков, Асен Арсов, Милен Христов, Георги Петков и Красен Ефтимов (давани в хода на д.п.), заключенията по изготвените в хода на наказателното производство съдебни експертизи – автотехническа и съдебно-медицинска, протокол за оглед на местопроизшествие и фотоалбум към него, медицинска документация, справка за съдимост, справка за нарушител и останалите събрани в хода на производството писмени доказателства и ВДС, като така посочените доказателства са непротиворечиви, взаимнодопълващи се и се кредитират от съда изцяло с доверие. Преценени по отделно и в своята съвкупност така посочените доказателства не налагат различни изводи.

Съобразно така установената фактическа обстановка съдът приема за установено от правна страна следното:

Обвиняемият Н.К. е осъществил от обективна и субективна страна състава на престъпление наказуемо по чл.343, ал.1, б. „б” пр.2, вр. чл. 342, ал.1 от НК тъй като на 17.10.2019г., в гр.Варна, при управление на моторно превозно средство - влекач марка „Мерцедес" модел „1844 LS" с per. № В 73 58 СТ с прикачено полуремарке марка „Дженерал Трейлърс", модел „UK DJDSA 3" с peг. № В9627ЕК, нарушил правилата за движение - чл. 16, ал. 1 от ЗДП: "На пътното платно с двупосочно движение на водача на пътно превозно средство е забранено: 1. когато платното за движение има две пътни ленти -да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение освен при изпреварване или заобикаляне" и по непредпазливост причинил средна телесна повреда на С.И.П., изразяваща се в сътресение на мозъка без вътремозъчна травма с период на загуба на съзнание, обусловило разстройство на здравето временно опасно за живота.

Обект на това престъпление са обществените отношения, чрез които се осигуряват условията за безопасно и правилно използване на транспортните средства.

От обективна страна изпълнителното деяние е осъществено и се изразява в нарушаването от страна на обвиняемия на правилата за движение по пътищата /чл. 16, ал.1, т.1 от ЗДП /, което е довело до причиняване на средна телесна повреда на св. С.П.. Съгласно посочената разпоредба на пътно платно с двупосочно движение на водача на пътно превозно средство е забранено когато платното за движение има две пътни ленти - да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение освен при изпреварване или заобикаляне.

В случая от всички събрани по делото доказателства се установява, че на инкриминираната дата обв. Н.К. е управлявал състав от ППС – влекач „Мерцедес“ д СК№ В 7358СТ с прикачено полуремарке с ДК№ В9627ЕК в гр.Варна движейки се по пътя от база „Петрол“ в ЮПЗ – островната част на гр.Варна към Аспарухов мост, когато навлязъл лентата за насрещно движение, където се блъснал в движещия се в тази лента в обратна посока (към Аспарухов мост) л.а. „Фолксваген Голф“ управляван от св. П.. Именно в резултат на това негово неправомерно поведение св. П. е получил телесни увреждания едно от които с характер на средна телесна повреда по смисъла на чл. 129, ал.2 от НК, а именно сътресение на мозъка без вътремозъчна травма с период на загуба на съзнанието обусловило разстройство на здравето временно опасно да живота.

От субективна страна деянието е извършено виновно при форма на вината несъзнавана непредпазливост. Обвиняемият не предвиждал настъпването на общественоопасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди.

Като смекчаващи наказателната отговорност на обв. К. обстоятелства съдът прие чистото съдебно минало на обвиняемия, самопризнанията му, добросъвестното му поведение непосредствено след ПТП-то и критичността към извършеното.

Отегчаващи отговорността обстоятелства съдът не констатира.

За да определи наказанието на обвиняемия съдът прецени степента на обществена опасност на конкретното деяние и тази на дееца, както и данните за личността на същия и счете, че в настоящия случай са налице предпоставките на чл.78а от НК за освобождаване от наказателна отговорност и налагане на административно наказание на обвиняемия, тъй като същият е с чисто съдебно минало, не е освобождаван от наказателна отговорност по реда на глава VІІІ, раздел ІV от НК (същият е бил освободен от наказателна отговорност по реда на чл. 78а с решение влязло в сила на 16.11.2005год., но задължението е било погасено по давност на 01.01.2016год. като към инкриминираната дата е изтекъл и срока по чл. 86, т.3 от НК), от деянието не са причинени съставомерни имуществени вреди, а за извършеното от него престъпление в специалната част на НК е предвидено наказание лишаване от свобода до три години или пробация.

Като отчете наличието само на смекчаващи наказателната отговорност обстоятелства от една страна и от друга съобразявайки имотно състояние на обвиняемия съдът прецени, че в случаят целите на адм. наказание ще бъдат постигнати като на същия бъде наложено адм.наказание глоба в размер на минималния предвиден в закона, а именно в размер на 1000лв.

Кумулативно предвиденото в закона наказание "Лишаване от право да управлява МПС" съдът определи в размер на четири месеца. При определяне размера на това наказание съдът отчете и факта, че обвиняемият работи като шофьор и по-продължителен период на лишаване от право да управлява МПС би го лишило от препитание.

Съдът счете ,че така наложените на обвиняемия две кумулативни наказания, в размерите в които са наложени и в съвкупност, в пълнота ще постигнат целите на адм. наказания предвидени в нормата на чл. 12 от ЗАНН.

Като отчете, че в хода на наказателното производство в досъдебната му фаза са били направени разноски за експертизи и албум общо в размер на 979.18лв., на основание чл. 189, ал.3 от НПК съдът осъди обвиняемия да заплати посочената сума в полза на държавата по сметка на ОД на МВР Варна.

По отношение на приложените като ВД по делото два броя СД (на л.120 и л. 129) от д.п. съдът постанови същите да останат по кориците на делото.

Водим от горното съдът постанови решението си.

 

        

                РАЙОНЕН СЪДИЯ: