Решение по дело №1529/2019 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 1019
Дата: 25 ноември 2019 г. (в сила от 21 януари 2020 г.)
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20191720201529
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 септември 2019 г.

Съдържание на акта

                       Р Е Ш Е Н И Е

                     В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

                                            25.Ноември.2019година

 

Номер 780                                                                                         гр. Перник

Пернишки  районен съд                                                               01- Н. състав

На  29.Х.                                                                                       година  2019г.

В  открито  съдебно заседание в следния състав:

                                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ :  Валери   Ненков

                                                                                                    ЧЛЕНОВЕ :

                                                                                                     СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

Секретар:  Божура Антонова

ПРОКУРОР    

                Като разгледа докладваното от Председателя  АНД № 01529/19год.  по  описа  на съда за 2019година, за да се произнесе  взе предвид следното:

       Производството е по чл.59 и сл. от  ЗАНН.

                    Образувано е по жалба на  „******“ООД-ЕИК ********/седалище на управление:гр.Б.ул.“Георги Бунджулов“ № 61 предствалявана от Управителя В.Д.К./,  против Наказателно постановление № 34-0000088/31.VІІ.2019год. на  Началник ОО”АА”-гр.Перник с което  на  жалбоподателя е  наложено  наказание:  “Имуществена санкция” в размер на 3 000/три хиляди/лева на основание   чл.93г ал.2   пр.1 от ЗАвт.П за нарушение по чл.10  Пар.5 б“а“/i/  от Регламент 561/06,затова  че  на 11.VІІ.2019год. около 12,00ч. в гр.Перник/ул.“От.Паисйи“ № 2 в Сградата на ОО”АА”-гр.Перник/,при извършване на тематична проверка  назначена с Известие рег. № 81-00-860/17.VІ.2019г.,се установи, че превозвачът „******“ООД притежаващ  Лиценз за товарни превози в общността № 4077 валиден до 10.VІ.2025г. е ДОПУСНАЛ  следното нарушение: 1.Превозвачът  НЕ е осигурил записването на всички данни от КАРТАТА на водача И.И.Д.за периода от 01.ІІІ.2019г.  ДО  23.V.2019г. управляващ ППС рег. № РК 13 11ВМ  и  извършващ  международен автомобилен превоз на товари, видно от  произволно избрано СМRS-35229/21.V.2019г. с  начална точка  на тръгване гр.Росток-Германия-Код 18147 и копия от работни диаграми от информацията снета от Тахографа и Дигиталната карта.

 

       В Жалбата  са   изтъкнати съображения   за  незаконосъобразност на Наказателното постановление, поради което се моли  същото  да  бъде отменено предвид, че не е налице дата и място на извършване на деянието,не е индивидуализиран коректно нарушителя и  неправилно е санкциониран последния.

        Въззиваемата страна  в придружителното  си писмо изразява  становище да се потвърди наказателното постановление,като правилно и законосъобразно. 

         Пернишки  районен съд, като съобрази доказателствата събрани по делото, както и предвид  становищата  на страните по реда на чл.14 и 18 от НПК, намира за установено  следното.

        Жалбата   е подадена в срок по чл.59 ал. 2 от ЗАНН, от  надлежно процесуално  легитимирано лице с правен интерес, като по същество същата е      основателна.

        С АУАН № 252918/11.VІІ.2019г. съставен  от  В.И.И.  е  посочено, че   „******“ООД на 11.VІІ.2019год. около 12,00ч. в гр.Перник/ул.“От.Паисйи“ № 2 в Сградата на ОО”АА”-гр.Перник/,при извършване на тематична проверка  назначена с Известие рег. № 81-00-860/17.VІ.2019г.,се установи, че превозвачът „******“ООД притежаващ  Лиценз за товарни превози в общността № 4077 валиден до 10.VІ.2025г. е ДОПУСНАЛ  следното нарушение: 1.Превозвачът  НЕ е осигурил записването на всички данни от КАРТАТА на водача И.И.Д.за периода от 01.ІІІ.2019г.  ДО  23.V.2019г. управляващ ППС рег. № РК 13 11ВМ  и  извършващ  международен автомобилен превоз на товари, видно от  произволно избрано СМRS-35229/21.V.2019г. с  начална точка  на тръгване гр.Росток-Германия-Код 18147 и копия от работни диаграми от информацията снета от Тахографа и Дигиталната карта- нарушение  по чл.10  Пар.5 б“а“/i/  от Регламент 561/06/Член 10   

 

 

 

1. Транспортното предприятие не плаща на водачите, които са наети от него или които са предоставени на негово разположение, никакви възнаграждения, дори под формата на премии или добавки към заплатата, свързани с пропътуваните разстояния и/или
количеството превозени стоки, ако такова възнаграждение може да застраши пътната безопасност и/или да насърчи нарушение на настоящия регламент.2. Транспортното предприятие организира работата на водачите, посочена в параграф 1, по такъв начин, че водачите да са в състояние да спазват Регламент (ЕИО) № 3821/85 и глава II от настоящия регламент. Транспортното предприятие надлежно инструктира водачите и извършва редовни проверки за осигуряване на спазването на Регламент (ЕИО) № 3821/85 и глава II от настоящия регламент.3. Транспортното предприятие отговаря за нарушения, извършени от водачи на предприятието, дори ако нарушението е било извършено на територията на друга държава-членка или трета страна.Без да се засяга правото на държавите-членки да търсят пълна отговорност от транспортните предприятия, държавите-членки могат да определят тази отговорност като условна при нарушаване на параграфи 1 и 2 от страна на предприятието. Държавите-членки могат да вземат предвид всяко доказателство, че транспортното предприятие не може основателно да бъде държано отговорно за извършеното нарушение.4. Предприятията, изпращачите, спедиторите, туроператорите, основните изпълнители, подизпълнителите и агенциите за наемане на водачи осигуряват, че постигнатото споразумение по договор по отношение на транспортния график е съобразено с настоящия регламент
.     5.а) Транспортно предприятие, което използва превозни средства, които са снабдени със записващо оборудване, отговарящо на изискванията на приложение IБ към Регламент (ЕИО) № 3821/85 и което попада в обхвата на настоящия регламент: i) осигурява записването на всички данни от оборудването на превозното средство и от картата на водача на предвидените от държавата-членка интервали и по-честото записване на съответните данни, с цел осигуряване на записването на всички данни относно дейностите, извършени от или за това предприятие;  ii) осигурява съхранението на всички записани данни от оборудването на превозното средство и от картата на водача в продължение на най-малко 12 месеца след записването им и при поискване от страна на инспектор, осигурява достъп до тези данни пряко или дистанционно от помещенията на предприятието;б) за целите на настоящия параграф „записване" се тълкува в съответствие с определението, предвидено в приложение IБ, глава I, буква т) от Регламент (ЕИО) № 3821/85;в) максималният период, в рамките на който съответните данни се записват съгласно буква а), i), се определя от Комисията в съответствие с процедурата, предвидена в член 24, параграф 2.“/

 

 

 

 

 

                    Въз основа  на горепосоченият Акт е издадено Наказателно постановление № 34-0000088/31.VІІ.2019год. на  Началник ОО”АА”-гр.Перник с което  на  жалбоподателя е  наложено  наказание:  “Имуществена санкция” в размер на 3 000/три хиляди/лева на основание   чл.93г ал.2   пр.1 от ЗАвт.П/“чл.93г.(1) На превозвач или на лице по чл. 12б, ал. 1, извършващо превози за собствена сметка на пътници или товари, които дават на водачите допълнителни възнаграждения под формата на премии или добавки към заплатата, свързани с изминатото разстояние или с количеството превозени товари, и това води до застрашаване безопасността на движението и/или нарушаване изискванията на Регламент (ЕО) № 561/2006 или на AETR, се налага имуществена санкция 3000 лв.   (2) На превозвач или на лице по чл.12б ал. 1, извършващо превози за собствена сметка, които не са осигурили извличането на всички данни от тахографа или от картата на водача, се налага имуществена санкция 3000лв.(3) На превозвач или на лице по чл. 12б, ал. 1, извършващо превози за собствена сметка, които не спазват минималната възраст за придружител на водача, определена в член 5, т. 2 от Регламент (ЕО) № 561/2006, се налага имуществена санкция 1500 лв.“/ за нарушение по чл.10  Пар.5 б“а“/i/  от Регламент 561/06.

        Свидетелите по акта- В.И.И.   и К.Г.  В. в съдебно заседание,потвърждават направените   констатации   в  акта. 

        При постановяване на решението си състава се   запозна с всички,  приложени по административно наказателната преписка, писмени документи, които прие  като  доказателства  по  делото.      

        При така  установената фактическа  обстановка, съдът направи следните правни изводи:

        Производството, предмет на настоящето разглеждане е от административно наказателен   характер при което е необходимо да се установи налице ли е деяние, същото представлява ли административно нарушение  по смисъла на  чл.6 от ЗАНН, ако да-извършено ли е от посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно наказващия орган.

        Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е основополагащ елемент  от  всяко административно  производство.  Това е дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно осъществяване зависи  в голяма степен ефективността на последващата юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия орган. Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно наказателен орган, със съответния административно наказателен спор и се иска  от него да се произнесе по същия, като се  внася твърдение,  че е налице виновно  извършено административно нарушение от определен вид.

       Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление административното нарушение,  което е вменено  във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да бъде описано точно,  прецизно  и разбираемо, както  и  да съдържа всички обективни и субективни признаци на посочената,  като нарушена норма от  съответния нормативен акт.

       Също така следва да съществува правно единство между описаното, като нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.

        Не на последно място съставеният акт за установяване на административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени в  чл.42 от ЗАНН   /”чл.42.Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта;3. датата и мястото на извършване на нарушението;4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено;  5. законните разпоредби, които са нарушени;6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен граждански номер;7. имената и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8. обясненията или възраженията на нарушителя, ако е направил такива;9. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на лицата, които са претърпели имуществени вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива, и кому са поверени за пазене.”/.

        Издаденото въз основа на него наказателно постановление е необходимо  да съдържа реквизитите, посочени в  чл.57 от ЗАНН /”чл.57.(1)Наказателното постановление трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на лицето, което го е издало;2. датата на издаването и номерата на постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името, длъжността и местослуженето на актосъставителя;4. собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер;5. описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават; 6.законните разпоредби, които са били нарушени виновно;7. вида и размера на наказанието;8. вещите, които се отнемат в полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали наказателното постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд”/   и да бъде издадено от компетентен орган/Заповед № РД 08-249/15.V.15г./.

         В съответствие с разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗАНН процесния акт е подписан от актосъставителя както и от  свидетеля по акта. Предявен е на нарушителя  за  запознаване с неговото съдържание.

         В графата му, предоставяща  му  възможност  да даде обяснения по нарушението и да изложи възражения  не   се  констатираха конкретни  такива.

       При спазване на разпоредбата на чл.43 ал.5 от ЗАНН  на нарушителя е   връчен   препис от акта  срещу   разписка.

       Последващата втора възможност за излагане евентуални възражения, законодателя е предоставил на евентуалния нарушител в разпоредбата на чл.44 от ЗАНН     /чл.44.(1)Освен възраженията при съставяне на акта в тридневен срок от подписването му нарушителят може да направи и писмени възражения по него. (2) Когато във възраженията си нарушителят посочи писмени или веществени доказателства, те трябва да бъдат събрани служебно, доколкото това е възможно./    от    която   жалбоподателя  НЕ се   е   възползувал.

       Актът за установяване на административно нарушение съдържа всички реквизити,визирани в разпоредбата на чл.42 от ЗАНН. Подписан е от  съставителя и от свидетеля. Предявен е на нарушителя.          

      Задължително, комулативно условие е спазването на процесуалните правила по чл.42 от ЗАНН  /още  повече  ако евентуални нарушения в акта не могат да се преодолеят по реда  на  чл.53 ал.2 от ЗАНН/, както и правилата по чл.57 ал.1 ЗАНН.

      Съдът, извършвайки служебна проверка на съставения акт за установяване на административно нарушение и издаденото въз основа на него наказателно постановление,констатира процесуални нарушения като  направи следните правни изводи:   

              Съгласно ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ от  “ЗАКОН за автомобилните превоз蔧1.По смисъла на този закон:    2. "Превоз на товари" е дейност на физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец, извършващо превоз на стоки срещу заплащане със собствени или собствени и наети превозни средства, включително и на лизинг, независимо дали са натоварени или не.   14. "Международен превоз" е всеки превоз на товари или пътници, при който се преминава през държавна граница.

        Конкретно, относно деянието за което е наложено наказание: “Глоба” в размер на 3 000/три хиляди/лева на основание   чл.93г ал.2   пр.1 от ЗАвт.П/“чл.93г. ………..   (2) На превозвач или на лице по чл.12б ал. 1, извършващо превози за собствена сметка, които не са осигурили извличането на всички данни от тахографа или от картата на водача, се налага имуществена санкция 3000лв.(…………….“/ за нарушение по чл.10  Пар.5 б“а“/i/  от Регламент 561/06/Член 10   

 

 

 

……………5.а) Транспортно предприятие, което използва превозни средства, които са снабдени със записващо оборудване, отговарящо на изискванията на приложение IБ към Регламент (ЕИО) № 3821/85 и което попада в обхвата на настоящия регламент: i) осигурява записването на всички данни от оборудването на превозното средство и от картата на водача на предвидените от държавата-членка интервали и по-честото записване на съответните данни, с цел осигуряване на записването на всички данни относно дейностите, извършени от или за това предприятие;  ……………./,  видно от изложената фактическа обстановка /“………на 11.VІІ.2019год. около 12,00ч. в гр.Перник/ул.“От.Паисйи“ № 2 в Сградата на ОО”АА”-гр.Перник/,при извършване на тематична проверка  назначена с Известие рег. № 81-00-860/17.VІ.2019г.,се установи, че превозвачът „******“ООД притежаващ  Лиценз за товарни превози в общността № 4077 валиден до 10.VІ.2025г. е ДОПУСНАЛ  следното нарушение: 1.Превозвачът  НЕ е осигурил записването на всички данни от КАРТАТА на водача И.И.Д.за периода от 01.ІІІ.2019г.  ДО  23.V.2019г. управляващ ППС рег. № РК 13 11ВМ  и  извършващ  международен автомобилен превоз на товари, видно от  произволно избрано СМRS-35229/21.V.2019г. с  начална точка  на тръгване гр.Росток-Германия-Код 18147 и копия от работни диаграми от информацията снета от Тахографа и Дигиталната карта……../, се установяват нарушение на процесуалните правила респ. императивните реквизити на чл.42 т.3,4 и т.6 от ЗАНН   /”чл.42.Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа:……………..3. датата и мястото на извършване на нарушението;4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено;  …………..6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен граждански номер;………………../ и  чл.57 ал.1 т.4,5 от ЗАНН /”чл.57.(1)Наказателното постановление трябва да съдържа:…………4. собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер;5. описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават; ………….”/ в който смисъл така постановеното НП е НЕправилно и незаконосъобразно,предвид следното:

      І.Видно от изложената по горе фактология, проверката е извършена в гр.Перник но самото нарушение къде е извършено НЕ е посочено. Посочено е трасето на движение на автомобила на превозвача/което е извън границите на Р България но липсва място на извършване на деянието,още повече,че като административно наказателен субект е посочено юридическо лице,което има свое седалище и място на управление. В дадения случай и в двата процесни акта/АУАН и НП липсва посочено седалище-адрес на управление,както и конкретно „ЕГН“ на наказателния субект в частност Булстат за индивидуализация/в посочената фактология,а в АУАН изобщо липсва/, което е накърняване на правилата на чл.42 т.3,4 и т.6 от ЗАНН   /”чл.42.Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа:……………..3. датата и мястото на извършване на нарушението;4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено;  …………..6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен граждански номер;………………../ и  чл.57 ал.1 т.4,5 от ЗАНН /”чл.57.(1)Наказателното постановление трябва да съдържа:…………4. собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер;5. описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават; ………….”/,което винаги накърнява правото на защита и води до незаконосъобразност.

       ІІ.Липсата на местоизвършване на деянието в процесните актове НЕ се коригира дори и от изложените показания от двамата свидетели по АУАН/ К.Г.В. /“………. Беше постъпил сигнал в Областния отдел, изпратен от Министернство на транспорта. Ние правим тематична проверка на фирма „******“ ООД и установяваме следното нарушение: Управителят не е осигурил източването на данни от картата на водача. За това нарушение му съставихме Акт за установяане на административно нарушение. Ние правихме тематична проверка и това беше в отдела по документи. Управителят на дружеството ни предостави документи - от дигиталния тахограф данните, а от картата на водача не ни предостави данни.“/  и  В.И.И. /“………Спомням си, че проверката, която извършихме бе тематична проверка на база на писмо от нашата централа в София– Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, които от своя страна бяха информирани от Министерство на транспорта, че фирма „******" ООД с това превозно средство и този водач са извършили нарушение в чужбина. В такива случаи наше задължение е да извършим тематична проверка, защото се проверява само водачът и конкретното нарушение, без да се проверяват другите водачи.“/

       ІІІ.На следващо място не е посочен и друг императивен реквизит,какъвто е ДАТАТА на извършване на деянието. Видно от изложената фактология е посочена дата на проверката/принципно същата може да съвпада с дата на нарушение/ но в дадения случай,нарушението е посочено в период интервал време/………… от 01.ІІІ.2019г.  ДО  23.V.2019г. ………… / т.е  от една страна началната дата, отнесена към момента на съставяне на АУАН надвишава три месеца/11.VІІ.2019г./, а от друга с оглед разпоредбата на чл.38 ал.1 т.1,2 от НАРЕДБА № H-3 от 7.04.2009 г. за необходимите мерки за изпълнението и прилагането на Регламент (ЕС) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 4 февруари 2014 г. относно тахографите в автомобилния транспорт, за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3821/85 на Съвета относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт и за изменение на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт и за необходимите мерки за изпълнението и прилагането на Регламент(ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 г. за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета   /чл. 38. (Изм. - ДВ, бр. 33 от 2011 г.) (1) Превозвачите и лицата, извършващи превоз за собствена сметка, извличат данните от паметта на дигиталния тахограф и картата на водача, с изключение на подробните данни за скоростта:    1. най-малко един път на 90 дни - за данните от паметта на дигиталния тахограф;    2. най-малко един път на 28 дни - за данните от картата на водача.    (2) (Изм. – ДВ, бр. 15 от 2016 г.) При подновяване на карта на водача лицата по ал. 1 извличат данните от паметта на картата преди предаването й в съответното регионално звено на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" и получаването на нова карта.  (3) Извлечените данни по ал.2 се предоставят на водача.“/ законодателя е предвидил  ненаказуеми интервали, като е фиксирал честота на извличане на съответните данни/ и то различни такива за съответното оборудване респ. картата, което допълнително „размива“ датата на извършване на нарушението спрямо вмененото/в условията на непрекъснато осъществяване на нарушението, както е визирано-„заключено“ в период време/ на нарушителя, спрямо която същия, следва да организира своята защита,което право е ограничено в настоящия случай с липса на индивидуализация КОГА именно  е извършено нарушението в който смисъл процесния санкционен акт се явява незаконосъобразен и следва да бъде отменен, поради горните съображения.

     

       Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

  Р     Е     Ш     И:

          ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 34-0000088/31.VІІ.2019год. на  Началник ОО”АА”-гр.Перник с което  на  жалбоподателя „******“ООД-ЕИК ******** /седалище на управление: гр.Б.ул.“Георги Бунджулов“ № 61 предствалявана от   Управителя В.Д.К./  е  наложено  наказание:  “Имуществена санкция” в размер на 3 000/три хиляди/лева на основание чл.93г ал.2   пр.1 от ЗАвт.П  за  нарушение по чл.10  Пар.5 б“а“/i/  от Регламент 561/06.

    РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд–гр.Перник на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс и по реда на Глава ХІІ-та от Административно процесуалния кодекс-в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

            ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/

Вярно с оригинала,

  ИГ