Решение по дело №100/2020 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 юни 2020 г. (в сила от 11 юни 2020 г.)
Съдия: Галин Николов Косев
Дело: 20207090700100
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  №94

гр. Габрово, 11.06.2020 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ГАБРОВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ............... колегия в открито съдебно заседание на девети юни  ...... през две хиляди и двадесета година  в състав :

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ : ГАЛИН КОСЕВ         

при секретаря  …..…ЕЛКА СТАНЧЕВА............... и в присъствието на прокурора ....... като разгледа докладваното от съдия КОСЕВ Адм.Д№100 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното :

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл. 40 от ЗДОИ.

Образувано по жалба от В.М.А. ***, против Мълчалив отказ на Кмет на Община Стрелча за предоставяне на достъп до обществена информация на Кмет на Община Стрелча по подадено от В.М.А. Заявление за предоставяне на достъп до обществена информация на 10.02.2020г. на официалния електронен адрес на общината.

Според жалбоподателя подаденото Заявление отговаря на изискванията на чл. 25, ал. 1 от ЗДОИ, а исканата информация е служебна по смисъла на чл. 11 от ЗДОИ и не попада в изключенията за предоставяне на свободен достъп, предвидени в закона. Същата е обществена по смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ и предоставянето й е от правомощията на органа, представляващ общината- Кмет или упълномощено от него лице.

В жалбата се излагат доводи в подкрепа на становището на жалбоподателката, че Мълчаливия отказ на административния орган е недопустим, тъй като се дължи произнасяне по подаденото Заявление.

В подаденото Заявление В.А. била поискала да й бъде предоставена по реда на ЗДОИ намиращата се в архива на общината обществена информация, а именно: 1. Копия на сключените през периода 2017г.- 2019г. нетрудови договори /граждански, консултантски, посреднически, преводачески и др./ за предоставяне на услуги на обща стойност над 1000 лева без ДДС, с изключение на тези, сключени по реда на ЗОП, 2. Копия на съответните документи, установяващи размера на заплатените от общината възнаграждения по посочените в т. 1 договари, както и документите, доказващи вида и количеството на предоставените по договорите услуги, 3. В случай че предоставянето на копия от документите по т. 1 и т. 2 би затруднило общинската администрация или съществуват законови пречки за предоставянето им, заявителят е изискал информация относно това какъв е предметът на всеки от договорите, на какво правно основание са сключени, какво е договореното и изплатено възнаграждение от общината по всеки договор, както и какъв е вида и количеството на предоставените по договорите услуги, 4. Да се предостави информация какви са конкретните причини, наложили сключването на тези договори и по какви критерии са избрани контрагентите на общината по тях, 5. Да се предостави информация относно това припокриват ли се задълженията на контрагентите по сключените нетрудови договори със задължения на лице, наети по трудови договори от общината, съгласно трудовите им характеристики.

Заявено е искане за отмяна на оспорения мълчалив отказ или отмяна на евентуално постановено Решение за изричен отказ за предоставяне на достъп до обществена информация.

Претендира се присъждане на разноски.

Жалбоподателката В.А., редовно призована не се явява в съдебно заседение. Представлява се от надлежно упълномощен пр. представител- адвокат, който заявява че поддържа подадената жалба и излложените в нея доводи и искания по същество.

Ответникът по жалба- Кмет на Община Стрелча редовно призован не се явява, не се представлява от упълномощен пр. представител по делото. В представен по делото Отговор на Жалба вр.и.д. Кмет на Община Стрелча, чрез пр. представител- юрисконсулт оспорва жалбата, като излага мотиви за нейната недопустимост, алтернативно неоснователност с искане същата да не бъде уважавана.

Настоящият съдебен състав на ГАС намира за установено следното.

В.М.А. е подала Заявление за предоставяне на достъп до обществена информация на 10.02.2020г. на официалния електронен адрес на община Стрелча по чл. 15, ал. 1, т. 4 от ЗДОИ. В подаденото Заявление В.А. е поискала да й бъде предоставена по реда на ЗДОИ намиращата се в архива на общината обществена информация, а именно: 1. Копия на сключените през периода 2017г.- 2019г. нетрудови договори /граждански, консултантски, посреднически, преводачески и др. / за предоставяне на услуги на обща стойност над 1000 лева без ДДС, с изключение на тези, сключени по реда на ЗОП, 2. Копия на съответните документи, установяващи размера на заплатените от общината възнаграждения по посочените в т. 1 договари, както и документите, доказващи вида и количеството на предоставените по договорите услуги, 3. В случай че предоставянето на копия от документите по т. 1 и т. 2 би затруднило общинската администрация или съществуват законови пречки за предоставянето им, заявителят е изискал информация относно това какъв е предметът на всеки от договорите, на какво правно основание са сключени, какво е договореното и изплатено възнаграждение от общината по всеки договор, както и какъв е вида и количеството на предоставените по договорите услуги, 4. Да се предостави информация какви са конкретните причини, наложили сключването на тези договори и по какви критерии са избрани контрагентите на общината по тях, 5. Да се предостави информация относно това припокриват ли се задълженията на контрагентите по сключените нетрудови договори със задължения на лице, наети по трудови договори от общината, съгласно трудовите им характеристики.

В законоустановения срок по чл. 28, ал. 1 от ЗДОИ задължения да предостави достъп до информация субект Кмет на Община Стрелча не се е произнесъл по искането с подаденото Заявление и не е предоставил на В.А. исканата информация по Заявление за предоставяне на достъп до обществена информация от 10.02.2020г. подадено от В.А.. Подобно произнасяне не е налице и към момента на подаване на жалбата, нито до разглеждане на делото в открито съдебно заседание. До заявителката А. е изпратено Писмо №С-1050/11.02.2020г. с което на осн. чл. 30, ал. 1 от АПК е уведомена, че е необходимо да потвърди подаденото по електронен път Заявление, като го подпише собственоръчно или с електронен подпис в тридневен срок от получаване на писмото. Посочено е също, че при условие, че не бъде потвърдено Заявлението в указания срок, производството ще бъде прекратено. Няма данни заявителката да е изпълнила дадените й от административния орган указания в посочения в писмото срок. Няма данни и производството по подаденото Заявление да е прекратено, или да е постановено Решение за предоставяне на достъп или отказ до информация, при което се налага извода че е налице Мълчалив отказ на административния орган който е следвало да се произнесе по подаденото Заявление по ЗДОИ.

При така установените факти, съдът приема следните изводи от правна страна:

Предмет на подадената жалба е мълчалив отказ на Кмет на Община Стрелча по подадено от В.М.А. Заявление за предоставяне на достъп до обществена информация от 10.02.2020г. на официалния електронен адрес на общината.

Жалбата против Мълчаливия отказ на Кмета на Община Стрелча за предоставяне на обществена информация по Заявление от 10.02.2020г. е подадена в законоустановения срок, от легитимирано лице и при наличие на интерес от обжалване, поради което е допустима.

Обжалва се Мълчалив отказ за предоставяне на обществена информация по Заявление от 10.02.2020г. на Кмет на Община Стрелча.

С подаденото Заявление от 10.02.2020г. е поискан достъп до обществена информация:, а именно :  1. Копия на сключените през периода 2017г.- 2019г. нетрудови договори /граждански, консултантски, посреднически, преводачески и др./ за предоставяне на услуги на обща стойност над 1000 лева без ДДС, с изключение на тези, сключени по реда на ЗОП, 2. Копия на съответните документи, установяващи размера на заплатените от общината възнаграждения по посочените в т. 1 договари, както и документите, доказващи вида и количеството на предоставените по договорите услуги, 3. В случай че предоставянето на копия от документите по т. 1 и т. 2 би затруднило общинската администрация или съществуват законови пречки за предоставянето им, заявителят е изискал информация относно това какъв е предметът на всеки от договорите, на какво правно основание са сключени, какво е договореното и изплатено възнаграждение от общината по всеки договор, както и какъв е вида и количеството на предоставените по договорите услуги, 4. Да се предостави информация какви са конкретните причини, наложили сключването на тези договори и по какви критерии са избрани контрагентите на общината по тях, 5. Да се предостави информация относно това припокриват ли се задълженията на контрагентите по сключените нетрудови договори със задължения на лице, наети по трудови договори от общината, съгласно трудовите им характеристики

Към момента не е налице произнасяне на представляващия Община Стрелча Кмет по така подаденото Заявление от В.А., поради което следва да се приеме, че е налице Мълчалив отказ. 

Обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация са уредени в Закона за достъп до обществена информация. Съгласно чл. 2, ал. 1 ЗДОИ обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Задължени да предоставят информация по ЗДОИ са субектите, посочени в чл. 3, ал. 1 и ал. 2 ЗДОИ и Кмет на Община Стрелча е задължен субект по смисъла на цитираната разпоредба.

Процедурата за предоставяне на достъп до обществена информация е уредена в Глава трета от ЗДОИ. Съгласно чл. 24 и сл. от ЗДОИ достъпът се предоставя въз основа на писмено заявление или устно запитване.

Съгласно чл. 28, ал. 1 ЗДОИ заявленията за предоставяне на достъп до обществена информация се разглеждат във възможно най-кратък срок, но не по-късно от 14 дни след датата на регистриране, а съгласно ал. 2 на чл. 28 ЗДОИ в срока по ал. 1 органите или изрично определени от тях лица вземат решение за предоставяне или отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация и уведомяват писмено заявителя за своето решение.

От събраните по делото доказателства се установи, че по подаденото заявление от 10.02.2020г. в срока по чл. 28, ал. 1 от ЗДОИ задълженият субект не е постановил решение в съответствие с изискванията на закона относно информацията, искана от заявителя. Нормите на чл. 34 и чл. 37 от ЗДОИ регламентират съдържанието на решението по чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ на задължения субект. Разпоредбата на чл. 34 от ЗДОИ императивно сочи съдържанието на положителното решение, с което се предоставя достъп, а нормата на чл. 37 от ЗДОИ изчерпателно определя хипотезите, в които е налице основание за отказ. И в двата случая законосъобразното постановяване на индивидуален административен акт по ЗДОИ изисква изрично произнасяне - или със задължителното по чл. 34 от ЗДОИ съдържание, или обосноваване на основанията за отказ по чл. 37 от ЗДОИ. В настоящия случай, като не се е произнесъл в законния срок по предвидения в закона начин, административният орган е нарушил административнопроизводствените правила и мълчаливият отказ по Заявлението е незаконосъобразен.

С оглед на гореизложеното жалбата е основателна. Мълчаливият отказ на задължения по ЗДОИ орган да се произнесе по заявлението следва да се отмени, а делото като административна преписка следва да се върне на Кмет на Община Стрелча за произнасяне по заявлението при спазване на задължителните указания на съда по тълкуването и прилагането на закона.

По отношение на разноските.

Искането за разноски е своевременно заявено и предвид изхода на делото такива следва да бъдат присъдени в полза на жалбоподателката В.А.. Разноски по смисъла на закона за жалбоподателката представлява заплатената от нея ДТ в размер на 10 лева. Искането за присъждане на разноски по реда на чл. 38, ал. 2 от ЗА в полза на пр. представител на В.А. е неоснователно. Разпоредбата на чл. 38, ал. 1 от ЗА предвижда възможност адвокатът или адвокатът от Европейския съюз може да оказва безплатно адвокатска помощ и съдействие на: 1. лица, които имат право на издръжка; 2. материално затруднени лица; 3. роднини, близки или на друг юрист.

За да бъде налице хипотезата на чл. 38, ал. 2 за присъждане на разноски, то следва лицето, на което е предоставена безплатна правна помощ да има някое от качествата, изброени в ал. 1 от посочения текст. В случая не се доказва подобно качество за жалбоподателката В.А., а доказателствената тежаст за подобно твърдение, а именно че лицето, получило безплатна адвокатска помощ и съдействие е лице, което има право на издръжка, материално затруднено лице, роднина, близък или друг юрист е за искателя на разноските- адвоката, оказал безплатно адвокатска помощ и съдействие. В случая липсват доказателства в тази насока от представляващия В.А. адвокат М.А., поради което искането му за присъждане на разноски е недоказано.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Мълчалив отказ на Кмет на Община Стрелча за предоставяне на достъп до обществена информация на Кмет на Община Стрелча по подадено от В.М.А. Заявление за предоставяне на достъп до обществена информация на 10.02.2020г. на официалния електронен адрес на общината като незаконосъобразен.

ВРЪЩА административната преписка на Кмет на Община Стрелча за произнасяне по подадено от В.М.А. Заявление за предоставяне на достъп до обществена информация на 08.02.2020г. на официалния електронен адрес на общината.

ОСЪЖДА Кмет на Община Стрелча да заплати на В.М.А. *** сума в размер на 10 лева, представляваща разноски по делото- заплатена ДТ.

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на адв. М.А. за присъждане на разноски на осн. чл. 38, ал. 2 от ЗА като неоснователно.

Решението не подлежи на обжалване.              

      

                                                                           

                                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ :