Решение по дело №1065/2018 на Софийски градски съд

Номер на акта: 3032
Дата: 14 май 2020 г. (в сила от 7 юни 2022 г.)
Съдия: Десислава Георгиева Янева-Димитрова
Дело: 20181100101065
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 26 януари 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ ….

гр. София, .............2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Софийският градски съд съд, І г.о, 5 състав, в публично съдебно заседание на тринадесети ноември през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                                                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДЕСИСЛАВА ЯНЕВА

                         

и секретар Т.Щерева, като разгледа докладваното от председателя гражданско дело1065 по описа за 2018 год., за да се произнесе взе предвид следното:

               

 

                                Предявeн е от  С.Д.Х. против „З. “Б.и.“ АД иск с правно основание чл. 226, ал. 1 КЗ /отм./

                        Ищцата твърди, че на 18.08.2016 г.  на път II – 66, км. 32+200, настъпило ПТП по вина на водача на л.а „Фиат Дукато“ с рег. № ********– С.Д.Д., чиято отговорност била застрахована от ответното дружество по застраховка „Гражданска отговорност”. В резултат на пътно-транспортното произшествие настъпила смъртта на сина на ищцата – В.И.П.. Х. претърпяла неимуществени вреди, изразили се в болка и страдание от неговата  смърт, поради което претендира обезщетение за неимуществени вреди в размер на 200 000 лв., ведно със законната лихва, считано от 18.08.2016 г. до окончателното изплащане.                                                                                                      Ответникът оспорва предявения иск, като прави следните възражения: оспорва съществуването на застрахователно правоотношение; оспорва механизма на настъпване на пътно-транспортното произшествие; оспорва твърденията, че е осъществен фактическият състав на деликт от страна на водача на моторното превозно средство; твърди, че произшествието е настъпило в резултат на противоправното и виновно поведение на пострадалия, който нарушил чл.113 от ЗДвП и чл.32, ал.2 от ЗДвП, тъй като пресичал пътното платно на  необозначено за това място, в зона с ограничена видимост за водача на автомобила, без да се увери в собствената си безопасност; преди да навлезе на пътното платно не съобразил разстоянието до приближаващото МПС и неговата скорост на движение; в случай, че съдът приеме, че поведението на водача на автомобила е причинило настъпването на произшествието, поддържа възражение за съпричиняване на вредите от пострадалия, който допуснал нарушения на  чл.113 от ЗДвП и чл.32, ал.2 от ЗДвП; оспорва размера на иска.

                        Съдът, като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната взаимна връзка, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

            По предявения иск с правно основание чл. 226, ал. 1 от КЗ /отм./:

            За да бъде уважен този иск ищцата трябва да ангажира доказателства за следните обстоятелства: 1/за наличието на договор за застраховка ”Гражданска отговорност” между собственика на автомобила, управляван от прекия причинител на вредата, и ответното дружество; 2/за юридическите факти от състава на чл. 45 от ЗЗД по отношение на водача на застрахованото от ответното дружество МПС: вреда, противоправно деяние и причинно-следствена връзка между противоправното деяние и вредата; 3/да докаже размера на дължимото обезщетение.                                                                          Спорен въпрос по делото е дали за процесното МПС „Фиат Дукато“ с рег. № ********към датата на произшествието е имало сключена застраховка „Гражданска отговорност“.

            Видно от представената по делото справка за публикувана на електронния сайт на  „Гаранционен фонд“ информация за процесния автомобил към датата на настъпване на катастрофата/18.08.2016 г./ е имало сключена застраховка „Гражданска отговорност“ с ответното дружество. / л.10 от приложено гр.д. № 238/2017г. на СОС/.

             Видно от удостоверение за наследници от 02.09.2016г.  ищцата е майка на В.И.П., починал на 18.08.2016 г., б.ж. на с. К., община Нова Загора.  

            От заключението на автотехническата експертиза, което съдът приема, се установява следният механизъм на настъпване на катастрофата: На 18.08.2016 г., около 14.30 часа, на път II – 66, км. 32 + 200, в землището на гр. Нова Загора, лекотоварен автомобил „Фиат Дукато“ с рег. № ********се е движел в посока от гр. Нова Загора към гр.Стара Загора, със скорост от около 75 км/час. В района на км. 32 + 200 от крайпътните храсти е излязъл пешеходецът В.Панков и е предприел перпендикулярно пресичане на пътното платно. Лекотоварният автомобил, поради недостатъчно разстояние за предотвратяване на удара с пешеходеца, го е блъснал с предната си дясна част – дясна броня, десен фар, десен калник и дясната част на предното стъкло. В следствие на отрицателното ускорение от спирането на автомобила тялото на пострадалия е било отхвърлено напред и наляво, като се е установило на мястотото, обозначено при огледа - петно от кръв. Скоростта на на автомобила преди произшествието е била 74.88 км/час, а  към момента на удара - 65 км/час. Опасната зона за спиране е била 64.80 м. Моторното превозно средство се е намирало на 15.50 метра от пешеходеца в момента, в който той е навлязъл върху пътното платно, поради което ударът е бил непредотвратим за водача, чрез аварийно спиране. Ударът би бил предотвратим за водача, ако се бе движил със скорост от 25.38 км/час. Катастрофата  е настъпила по дължина на пътното платно – на около 4.5 - 5 метра след напречната мерна линия, възприета в огледния протокол, и по ширина на пътното платно на около 1.40 м. вляво от десния край на пътното платно. Произшествието е настъпило извън населено място и водачът на автомобила се е движел в рамките на позволената скорост. Мястото на реализиране на катастрофата не е предназначено за пресичане от пешеходи – там не съществува пешеходна пътека. Покрай пътното платно е имало затревени банкети.

            В съдебно заседание вещото лице заявява, че в момента на удара микробусът се е движел успоредно на оста на пътното платно. Няма обективни данни дали се е отклонил леко наляво. Деформацията по лекотоварния автомобил е настъпила от дясната страна, но спирачаната следа, която е около 3.9 метра, е успоредна на оста на пътното платно, поради което вещото лице приема, че микробусът е бил разположен успоредно на оста на пътното платно. Преди да остави спирачна следа, автомобилът е минал 33.28 метра. Отстоянието на микробуса от мястото на удара в момента, когато пешеходецът е стъпил върху пътното платно, е било 15.50 метра. Пешеходецът, в момента в който водачът е могъл да го възприеме, се е намирал на 34 метра. Ударът е настъпил преди уширението за отбивката.

            В своите показанията св.Д. – водач на процесния автомобил, заявява, че в деня на катастрофата се прибирала по-рано от работа в Сливен. Излязла от гр. Нова Загора  и карала спокойно, защото все още било два и половина следобяд, в други дни се прибирала към четири - четири и половина следобяд, поради което за никъде не бързала. Три – четири километра след гр.Нова Загора, в посока гр.Стара Загора, между „Караново разклона“ и Нова Загора, на втората отбивка, видяла, че от храстите изскочил мъж. Той излязъл от началото на отбивката. Свидетелката видяла, че пешеходецът „не спира, а се засилва“. За да го избегне, Д. преминала с автомобила в насрещната лента за движение за гр.Нова Загора, но пешеходецът „настигнал буса“ и „скочил“ върху него. Ударил се в дясното странично огледало. Свидетелката се движела с не повече от 70 км/час. Нито зад нея, нито пред нея в този момент имало коли, затова преминала в насрещната лента за движение. Ако имало в насрещната лента за движение кола, щял да настъпи челен удар. Когато пешеходецът стъпил на пътното платно, той бил на разстояние не повече от десетина метра. След като се ударил в автомобила, сякаш „гюле се хвърилило“ по буса. Той излязъл в началото на отбивката, а свидетелката спряла автомобила в другия край на отбивката и се обадила на 112. Д. заявява, че не знае защо пешеходецът се е хвърлил върху автобуса. Първоначално  мислела, че той е пиян или дрогиран. По този маршрут минавала всеки четвъртък във връзка с работата си. Пешеходецът се ударил в предния десен калник странично, мигачът „изскочил“ от удара, после главата му се ударила в десния горен ъгъл на предното стъкло и го счупила. По време на катастрофата пътят бил сух, времето било топло и слънчево, имало вятър.                              От заключението на медицинската експертиза, което съдът приема, се установи, че в следствие на катастрофата пострадалият е получил тежка, несъвместима с живота, трама на главата, врата, гърдите, корема и крайниците. Непосредствена причина за неговата смърт е острата кръвозагуба, настъпила, поради руптура на далака, множествени счупвания на ребра и кости на крайниците, както и тежката черепно-мозъчна травма, поради което вещото лице е приело, че е налице причинно-следствена връзка между катастрофата и смъртта на пешеходеца.  

            При така събраните по делото доказателаства съдът приема, че поведението на водача на лекотоварния автомобил “Фиат Дукато“, не е било противоправно, поради следните съображения:                                                                                    Катастрофата е настъпила  на 18.08.2016г., около 14.30 часа, при слънчево и ясно време, на път II – 66, км. 32 + 200, извън населено място. Процесният автомобил се е движел в посока от  гр. Нова Загора към гр. Стара Загора със скорост от 75 км/час, която е в рамките на разрешената скорост. Край пътя е имало затревени банкети с широчина 2.10 метра и последващи канавки с дълбочина 0.60 метра. По продължение на канавките е имало храстовидна растителност с височина 1-1.5 метра. /огледен протокол, констативна част на автотехническата експертиза/. Пшеходецът е навлязъл на пътното платно непосредствено преди уширение на отбивка в момент, когато се е намирал на разстояние от 15.50 метра от автомобила, а опасната зона за спиране на автомобила е била 64.80 метра. В съдебно заседание вещото лице заяви, че пешеходецът, в момента в който водачът е могъл да го възприеме, се е намирал на 34 метра. При това положение ударът е бил непредотвратим за шофьора на превозното средство – С.Д., независимо, че тя е предприела аварийно спиране. Поведението на водача на автомобила в нито един момент не е било противоправно. Единствената причина за настъпване на катастрофата е поведението на пострадалия, който е навлязъл внезапно на платното за движение на път, извън населено място, където не е предвидено и не се очаква да има пешеходци, при това не е съобразил поведението си с отстоянието и скоростта на приближаващото МПС, с което е допуснал нарушения на чл.113, ал.1, т.1 от ЗДвП и чл.114, т.1 от ЗДвП, които са довели до настъпване на произшествието, в резултат на което е починал.  

            Тъй като съдът прие, че поведението на водача не е било противоправно, липсва основен елемент от ФС на чл.226, ал.1 от КЗ/отв/, поради което искът е неоснователен и следва да бъде отхвърлен, без да е необходимо да се обсъждат останалите доказателства, събрани в хода на процеса.                                                                                  По разноските:                                                                                                                               Ищцата следва да бъде осъдена да заплати на ответника, на основание чл.78, ал.3 от ГПК, направените по делото разноски в размер на 6 856 лв. /150 лв. за експертиза + 70 лв. за свидетел + 6 636 лв. с ДДС за адвокатско възнаграждение/  

            При определяне размера на разноските съдът уважи възражението на ищцата за прекомерност на адвокатското възнаграждение, претендирано от ответника. Делото не представлява фактическа и правна сложност, поради което съдът намали размера на адвокатското възнаграждение до предвидения в Наредба № 1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения минимален размер на адвокатско възнаграждение, съобразно материалния интерес – 5 530 лв. без ДДС, което с ДДС възлиза на 6 636 лв.

            Мотивиран така, съдът

Р  Е  Ш  И  :

 

          ОТХВЪРЛЯ предявения от С.Д.Х., ЕГН **********,*** Загора, съдебен адрес:***, против „З. “Б.и.“ АД, ЕИК *******, със седалище и адрес на управление:***, иск с правно основание чл. 226, ал.1 от КЗ/отм/ за заплащане на сумата от 200 000 лв./обезщетение за неимуществени вреди, изразили се в болки и страдания от смъртта на нейния син В.И.П., настъпила на 18.08.2016г., в следствие на пътно-транспортно произшествие, причинено по вина на водача С.Д.Д., при управление на микробус „Фиат Дукато“ с рег. № *******, по време на действието на застрахователен договор за застраховка „Гражданска отговорност”/, ведно със законната лихва, считано от 18.08.2016г. до окончателното изплащане.                                                                                                                                                                     ОСЪЖДА С.Д.Х. да заплати на „З. “Б.и.“ АД, на основание чл.78, ал.3 от ГПК, направените по делото разноски в размер на  6 856 лв.                          Решението подлежи на обжалване с въззивна жалба пред Софийски апелативен съд в двуседмичен срок от връчването на страните.

 

 

 

СЪДИЯ :