Решение по дело №781/2021 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 382
Дата: 23 юли 2021 г.
Съдия: Борислава Илиева Якимова
Дело: 20214430200781
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 април 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 382
гр. Плевен , 23.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, IX НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в публично
заседание на седемнадесети юни, през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:Борислава Ил. Якимова
при участието на секретаря ВАЛЯ Х. СТОЯНОВА
като разгледа докладваното от Борислава Ил. Якимова Административно
наказателно дело № 20214430200781 по описа за 2021 година
Производство по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Обжалван е Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено от лекетронна система за събиране на пътни такси по чл.10 ал.1 от
ЗДвП - №********** издаден от МРРБ, Агенция „АПИ“, с който на ***, със
седалище и адрес на управление ***, представлявано от ***, на основание
чл.179 ал.3б, вр. чл.187а ал.1 и 2, т.3 от ЗДвП е наложена имуществена
санкция в размер на 2500,00лв., за нарушение на чл.139 ал.5 и 7, вр. чл.102
ал.2 от ЗДвП.
В съдебно заседание жалбоподателят не се представлява.
Ответникът по жалбата - АПИ се представлява от ***, който
пледира за потвърждаване на ел.фиш като правилен и законосъобразен и
постановен при спазена процедура за търсене на
административнонаказателна отговорност. Подробни аргументие се
мотивират в писмената защита.
Съдът като съобрази изложените в жалбата доводи, становището на
страните, събраните по делото доказателства и Закона, установи следното:
Административнонаказателното приозводство е започнало със
съставяне на Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено от
лекетронна система за събиране на пътни такси по чл.10 ал.1 от ЗДвП -
№********** издаден от МРРБ, Агенция „АПИ“, с който на ***, със
седалище и адрес на управление ***, представлявано от ***, за нарушение на
1
чл.139 ал.5 и 7, вр. чл.102 ал.2 от ЗДвП, а именнно за това, че на 29.10.2020г.
в 10:43 часа било установено нарушение
№В2Е32F4D85966CA2E053031F160AC77C, с ППС влекач ***, рег.№***, с
обща допустима максимална маса 17700, брой оси - 2, категория ППС,ЕВРО
3, в ***, по път І-3 км 100+471, с посока нарастващ километър, вкл. в обхвата
на платената пътна мрежа, за посоченото ППС не е била заплатена пътна
такса по чл.10 ал.1 от ЗДвП, според категорията на пътнотно преводзно
средство. Нарушението било установено с устройство №40221,
представляващо елемент от електорнната система за събиране на пътни такси
по чл.10 ал.1 от ЗДвП, намиращо се на път І-3 км 100+471.
За горното нарушение, на основание чл.179 ал.3б, вр. чл.187а ал.1 и 2, т.3
от ЗДвП на дружеството била наложена имуществена санкция в размер на
2500,00лв.
Съдът намира, че жалбата на *** против №********** издаден от
МРРБ, Агенция „АПИ“ е недопустима.
Във връзка с гореизложеното се налагат следните правни изводи:
Съгласно чл. 10, ал. 1, т. 2 ЗП За преминаване по платената пътна мрежа
се въвежда смесена система за таксуване на различните категории пътни
превозни средства и такси на база време и на база изминато разстояние, като
такса за изминато разстояние - тол такса, се дължи за пътни превозни
средства по чл. 106, ал. 3. заплащането на тол таксата дава право на едно
пътно превозно средство да измине разстояние между две точки от
съответния път или пътен участък, като изминатото разстояние се изчислява
въз основа на сбора на отделните тол сегменти, в които съответното пътно
превозно средство е навлязло, а дължимите такси се определят въз основа на
сбора на изчислените за съответните тол сегменти такси; таксата за изминато
разстояние се определя в зависимост от техническите характеристики на пътя
или пътния участък, от изминатото разстояние, от категорията на пътното
превозно средство, броя на осите и от екологичните му характеристики и се
определя за всеки отделен път или пътен участък.
Съображения по недопустимостта на жалбата бяха изложени в съдебно
заседание от страна на ***, представляващ административнонаказващия
орган, т.к. по повод на издадения електронен фиш е била заплатена
компесаторна такса по смисъла на чл. 10, ал. 2 от ЗП в размер на 750лв.
Компенсаторната такса представлява механизъм за освобождаване от
2
административнонаказателна отговорност при нарушения, свързани с
ползването на платената пътна мрежа. Вследствие заплащане на
компесаторната такса електронният фиш е бил анулиран на основание
чл.189ж, ал.3, т.1 от ЗДвП. Същият е издаден от орган със санкционни
правомощия в кръга на материалната му компетентност, при спазена
процедура за дирене на административнонаказателна отговорност и в
съответствие с правилата на материалния закон. Жалбоподателят е бил
санкциониран за деяние, съставляващо административно нарушение по
чл.139, ал. 5 и 7, вр. чл.102, ал.2 от ЗДвП и на основание чл.179, ал.36, вр.
чл.187а, ал.1 и 2, т.3 от ЗДвП му е наложена имуществена санкция в размер на
2500 лв. Товарен автомобил над 12 т с 4 и повече оси таксата е 750 лева Ако
не платят компенсаторна такса, на нарушителите се налага акт за
установяване на административно нарушение и глоба от 300 лева за леките
автомобили и от 750 лв. до 3000 лв. при тежкотоварни превозни средства над
3,5 т в зависимост от масата на превозното средство и броя оси.
При движение по републиканската пътна мрежа без платена пътна такса
– електронна винетка или тол такса, както и при грешно декларирани данни
за ППС на нарушителите се дава възможност да платят компенсаторна такса.
По този начин собственикът или водачът на превозното средство, с което е
извършено нарушението се освобождава от административно-наказателна
отговорност. Нарушителите се санкционират от контролния орган Агенция
„Пътна инфраструктура“, чрез електронен фиш, който се обработва и издава в
отсъствието на водача или на пътя в момента на установяване на
нарушението от специализираните екипи на НТУ.
Електронният фиш е документ за наложена глоба за движение по
републиканската пътна мрежа без платени пътни такси, установено чрез
стационарните контролни рамки. Той се издава на собственика на превозното
средство, вписан в документите за неговата регистрация. В 14-дневен срок
след получаване на електронния фиш, нарушителите също имат право да
платят компенсаторна такса, за да избегнат по-висока санкция и прекратяване
на административно-наказателна процедура.
По повод на издадения електронен фиш е била заплатена компесаторна
такса по смисъла на чл. 10, ал. 2 от ЗП в размер на 750лв.
3
Предвид изложеното, Съдът счита, че жалбата срещу ЕФ следва да бъде
оставена без разглеждане, поради недопустимаст .
С оглед изхода на делото следва да бъде уважено своевременно
направеното от страна на ответника искане за юрисконсултско
възнаграждение. Последното съдът определя на 100 лева на основание чл.63,
ал.5 от ЗАНН, във връзка с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ, във
връзка с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.
Водим от горното,Съдът
РЕШИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата срещу Електронен фиш за
налагане на глоба за нарушение, установено от лекетронна система за
събиране на пътни такси по чл.10 ал.1 от ЗДвП - №********** издаден от
МРРБ, Агенция „АПИ“, с който на ***, със седалище и адрес на управление
гр.Варна, ул.„Владислав Варненчик“ №281,***, представлявано от ***, на
основание чл.179 ал.3б, вр. чл.187а ал.1 и 2, т.3 от ЗДвП е наложена
имуществена санкция в размер на 2500,00лв., за нарушение на чл.139 ал.5 и 7,
вр. чл.102 ал.2 от ЗДвП, като НЕДОПУСТИМА.
ОСЪЖДА ***, ***, представлявано от *** да заплати в полза на
МРРБ, Агенция „АПИ“, юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване по реда на АПК
пред Административен съд – Плевен в 14 дневен срок от съобщението до
страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
4