Решение по дело №1/2024 на Районен съд - Хасково

Номер на акта: 52
Дата: 12 март 2024 г.
Съдия: Мартин Димитров Кючуков
Дело: 20245640200001
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 януари 2024 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 52
гр. гр. Хасково, 12.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ХАСКОВО, V НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и втори февруари през две хиляди двадесет и
четвърта година в следния състав:
Председател:Мартин Д. Кючуков
при участието на секретаря Милена Д. Борисова
като разгледа докладваното от Мартин Д. Кючуков Административно
наказателно дело № 20245640200001 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление №8454 от 29.11.2023г. на Началник
отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа” към Агенция „Пътна инфраструктура”-
гр.София, с което за нарушение на чл.26 ал.2 т.1 б.“а“ от Закона за пътищата съответно на
осн.чл.53 ал.1 от Закона за пътищата на жалбоподателя Г. С. Г. ЕГН ********** от
гр.Пловдив е наложено административно наказание „глоба” в размер на 2500 лв.
Недоволен от така издаденото наказателно постановление е останал
жалбоподателят, поради което го обжалва в срок. Същият го счита за незаконосъобразно и
неправилно. Не било извършено твърдяното нарушение. АНО изобщо не обсъдил
хипотезата на чл.14 ал.3 от Наредба 11/2001г. на МРРБ. Освен това жалбоподателят не
притежавал качествата на описания в чл.26 ал.2 т.1 б.“а“ от Закона за пътищата субект. Г.
бил единствено шофьор на тежкотоварен автомобил. Не бил собственик на МПС, нито
извършвал превоз, освен фактически, а разпоредбата на чл.26 ал.2 т.1 б.“а“ от Закона за
пътищата не визирала нарушения на водачите на МПС. Бил нарушен и чл.57 ал.1 т.5 от
ЗАНН, което ограничавало правото на защита на жалбоподателя. Освен това водачът нямал
задължение за плаща такса или да се снабдява с разрешително за движение по пътищата на
тежко МПС.
Иска от съда да отмени наказателното постановление.
Ответникът по жалбата – „Агенция пътна инфраструктура”-гр.София, редовно
уведомени, се явяват и вземат становище за неоснователност на жалбата. Атакуваното НП
1
било правилно и незаконосъобразно.
Следвало да бъде потвърдено.
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в
съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:
На 07.11.2023г., по път 1-8 км.296+600 преди разклона за гр.Хасково, в посока
гр.Пловдив св.Д. З. - инспектор в отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа” към
Агенция „Пътна инфраструктура”-гр.София и св.П. Д. – пътен работник към АПИ,
извършвали проверки на преминаващите от там товарни МПС.
Около 10,31 часа, от там преминал жалбоподателят Г. С. Г., който управлявал
товарен автомобил „****”, с четири оси – две управляеми, рег.№*******.
Товарният автомобил бил спрян за проверка.
Същият превозвал взривена скална маса.
След това било извършено претегляне на товарния автомобил с товара със
специална мобилна електронна везна PW-10 №К0200008 и измерване с Ролетка 1308/18 – 5
метрова.
При измерено разстояние между осите от 1,39 м. сумата от натоварването на
ос на двойната задвижваща ос на МПС било 25 500 кг. / 25,5 тона/, при максимално
допустимо натоварване от 19 тона /19 000 кг./
Претоварването било с 6,5 тона / 6 500 кг./
Жалбоподателят е нямал и не е могъл да представи разрешително за движение
на извънгабаритно/или тежко пътно превозно средство. Водачът е нямал и не е представил и
квитанция за платени пътни такси за движение на тежко МПС по републиканската мрежа.
При това положение АНО е достигнал до извод, че се извършва движение с
тежко пътно превозно средство, без разрешение, издадено по реда на раздел 4 от Наредба
№11/03.07.2001г. на МРРБ за движение на тежки и/или извънгабаритни ППС и без платена
пътна такса.
Бил е съставен АУАН №0009654/07.11.2023г. в присъствие на нарушителя и
връчен лично. Въз основа на него е било издадено и атакуваното наказателно
постановление.
Тази фактическа обстановка се установява както от разпита на свидетелите,
така и от съдържащите се в административната преписка писмени доказателства.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна
следното:
Съгласно чл.7 ал.1 т.5 б.”в” от Наредба №11/03.07.2001г. на МРРБ за движение
на тежки и/или извънгабаритни ППС допустимото максимално натоварване на ос за ППС с
допустими максимални маси по чл.6 ал. 1 с пневматично или признато за еквивалентно на
него окачване за движение по всички пътища, отворени за обществено ползване, както и за
2
ППС със същите маси без пневматично или признато за еквивалентно на него окачване за
движение само по дадените в приложение № 2 отворени за обществено ползване пътища, е
за – т.5 - сумата от нaтовaрвaнията на ос нa една двойнa ос нa моторни превозни средствa,
когато рaзстоянието между осите е:- буква в - от 1,3 включително до 1,8 m - 18 t (19 t)
Именно такъв е бил управлявания от жалбоподателя товарен автомобил
„****”, с четири оси – сумата от натоварването на задвижващата ос при разстояние между
осите от 1,39 м. било 25 500 кг.
Било налице претоварване от 6,5 тона и управляваното МПС от жалбоподателя
било тежко по чл.3 т.2 от Наредбата.
Съгласно §1 т.1 от ДР на Наредба №11/03.07.2001г. на МРРБ за движение на
тежки и/или извънгабаритни ППС – „извънгабаритни ППС” по смисъла на наредбата се
наричат извънгабаритните ППС по чл.2 и/или тежките по чл.3 от наредбата.
Съгласно чл.3 т.1 от Наредба №11/03.07.2001г. на МРРБ „тежки ППС” са тези,
които имат допустима максимална маса над стойностите по чл.6 от наредбата. Съгласно чл.3
т.2 тежки са и тези ППС, които имат натоварване на ос по-голямо от стойностите по чл.7 –
именно такъв е конкретния случай.
Жалбоподателят се е движел с „тежко ППС” по смисъла на чл.3 т.2 Наредба
№11/2001г., защото натоварването на двойната задвижваща ос при разстояние между осите
от 1,39 м. било 25 500 кг./ при максимално допустими 19 000 кг./
По-насетне – движението на извънгабаритни товарни автомобили и „тежки”
товарни автомобили по републиканските пътища е принципно възможно. То се осъществява
обаче с разрешително за движение на тежко пътно превозно средство или квитанция за
платена пътна такса.
Съгласно 26 ал.2 т.1 б.”а” от ЗПътищата за дейности от специалното ползване
на пътищата без разрешение се забраняват / специално ползване на пътищата представлява
и движението на извънгабаритни ППС – чл.8 ал.1 от Наредба №11/2001г./ в обхвата на пътя
и ограничителната строителна линия - движението на извънгабаритни и тежки пътни
превозни средства.
Жалбоподателят е правел именно това – движел се е по републикански път, с
тежък товарен автомобил / „тежко ППС” по смисъла на наредбата/ без да има разрешително
за движение на тежко пътно превозно средство или квитанция за платена пътна такса.
Така е нарушил задължението си по чл.26 ал.2 т.1 б.”а” от Закона за пътищата.
Ето защо съдът прие за установено отразеното в АУАН и НП административно
нарушение.
Разпоредбата на чл.53 ал.1 т.2 от ЗПътищата предвижда, че се наказват с
глоба от 1 000 до 5 000 лв., ако деянието не представлява престъпление, физическите лица,
нарушили разпоредбите на чл.25, чл.26, ал. 1, т. 1, букви "в" и "г", т. 2, ал. 2 и ал. 5 и чл.41
или които извършат или наредят да бъдат извършени следните дейности - движение на
3
извънгабаритни и тежки пътни превозни средства и товари без разрешение на собственика
или администрацията, управляваща пътя.
Именно такъв е конкретния случай.
На жалбоподателя е наложено наказание глоба в размер на 2 500 лв.
Това е средния, предвиден в закона размер на глобата.
Означава, че АНО е обсъдил отговорността на Г. при баланс на смекчаващи и
отегчаващите вината обстоятелства.
Превишението над допустимия товар е голямо – при максимум 19 тона, Петков
се е движел с 25,5 тона – т.е 6,5 тона над допустимото. Освен забранено от закона, това е и
опасно, защото поставя в риск живота и на другите участници в движението, поставя в риск
от ПТП самия товарен автомобил, поставя в риск техническата изправност и спирачната
система на МПС.
Според съда правилно, при такова голямо превишение на допустимия товар,
АНО се е насочил към индивидуализация на глобата на средния размер. Наказанието е
правилно индивидуализирано и е справедливо.
Ето защо съдът намира, че НП се явява правилно и законосъобразно и като
такова ще следва да бъде потвърдено.
Предвид изложеното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №8454 от 29.11.2023г. на
Началник отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа” към Агенция „Пътна
инфраструктура”-гр.София, с което за нарушение на чл.26 ал.2 т.1 б.“а“ от Закона за
пътищата съответно на осн.чл.53 ал.1 от Закона за пътищата на жалбоподателя Г. С. Г. ЕГН
********** от гр.Пловдив е наложено административно наказание „глоба” в размер на 2500
лв.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-
гр.Хасково, в 14-дневен срок от съобщаването му.

Съдия при Районен съд – Хасково: /п/ не се чете
Вярно с оригинала!
Секретар: М.Б
4