Р Е Ш Е Н И Е
№ 156
06.06.2016
година Гр. Търговище
В ИМЕТО НА НАРОДА
Търговищкият районен съд второ наказателно отделение
На двадесет и шести май 2016 година
В публично заседание в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:АННА ДИМИТРОВА
Секретар И.В.,
като разгледа докладваното от Председателя
НАХД № 447 по описа
за 2016 година,
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл. 59 и
сл. от ЗАНН.
Жалбата е подадена в срок и
е процесуално допустима.
Постъпила е жалба от ”Месни продукти“ ЕООД, представлявано от управителя
С.С.С. , против
НП № 20 от 25.03.16 година на Директор на Регионална инспекция по околната
среда и води гр. Шумен, с което за нарушение и на основание чл. 166, т. 3 ,пр.
1 от Закона за опазване на околната среда/ ЗООС/ е наложено административно наказание - “ имуществена санкция”, в размер на 4 000
лева. Жалбоподателят моли съда, да отмени издаденото НП. Редовно призован, явява се лично. За него, като процесуален
представител се явява адвокат В.Д. от АК
гр. Търговище. Жалбата се поддържа, с молба НП да бъде отменено на посочените
основания- допуснати съществени процесуални нарушения при издаване на АУАН,
недоказаност на изложената в акта и НП фактическа обстановка, както по
отношение обективните признаци на посоченото адм.
нарушение, така и по отношение субективната страна на деянието.
Ответната страна,
редовно уведомена, изпраща представител. НП се поддържа, като правилно и
законосъобразно, с молба да бъда потвърдено.
След преценка на
събраните доказателства, съдът прие за установено следното: На 14.07.15 година
експерти при РИОСВ гр. Шумен извършили проверка на кланица в с. Здравец, общ. Търговище,
експлоатирана от „Месни продукти“ ЕООД При проверката с Констативен протокол №
ЗК -32 от 14.07.15 г. на дружеството било дадено предписание за прекратяване заустването на производствени отпадъчни води от
предприятието в река Здравешко дере. Предписанието
било с пореден № 11 от КП. При повторна проверка извършена от РИОСВ гр. Шумен
на 27.10.15 г. в същия обект било установено, че при функциониране на предприятието,
канализационният тръбопровод отвеждащ отпадъчните води от производството
се зауства в
р. Здравешко дере на около 500 м посока
запад-северозапад от кланицата. Установено било ,че във водния обект р. Здравешко дере, чрез канализационния тръбопровод се
изтичали и зауствали отпадъчни води оцветени силно и
интензивно с червен цвят от кръвта при клането на животните. Установеният дебит
бил 0.200-0.300 л/сек, с което реката се замърсявала от отпадъчните води. При
така установено, контролните органи приели, че към датата на проверката от
27.10.15 г. не е изпълнено даденото под т. 11 от КП от 14.07.15 г. предписание.
За така
установено адм. Нарушение бил съставен АУАН. № ВВ-09
от 27.10.15 г. ,в отсъствие на жалбоподателя. АУАН е връчен на жалбоподателят
на дата 07.03.16 и подписа от него с
възражения.На основание АУАН е издадено и атакуваното НП № 20 от 25.03.16 г.
След преценка на
приетите по делото писмени доказателства и гласните такива в съдебно заседание,
съдът счита жалбата за основателна, по следните
съображения:
При служебна проверка
законосъобразността при издаване АУАН и НП, съдът установи допуснати от наказващия
орган съществени процесуални нарушения, които водят до нарушаване правото на
защита на наказаното лице.
В съдебно
заседание, видно от събраните гласни доказателствени
средства се установява по безспорен начин, че АУАН е съставен в отсъствие на
жалбоподателя . В с.з. св. В.-актосъставител пояснява, че управителят на фирмата Славчев е
присъствал първоначално при започване на
проверката на 27.10.15 г., след което не е било установено местонахождението
му. КП е съставен и връчен на Й.С. Св. В.
завява, че помолили служителите в предприятието да потърсят управителя С., но
той не бил намерен. Това била и причината АУАН да се състави в негово
отсъствие. В последствие ,допълнително жалбоподателят бил викан за връчване на
акта. Това обстоятелства, относно съставяне на акта в отсъствие на
жалбоподателя и по-късното му връчване/ АУАН е съставен на дата 27.10.15 г. и
връчен на дата 07.03.16 /се потвърждава и от св. Н..
При така
установеното, съдът счита, че в хода на проведеното административнонаказателно
производство са допуснати съществени процесуални нарушения, засягащи правото на
защита на наказаното лице. Разпоредбата на чл. 40, ал. 1 от ЗАНН е категорична,
а и именно ,че АУАН се съставя в присъствието на нарушителя и свидетелите,
които са присъствали при извършване или установяване на нарушението. Според
твърденията на свидетелите, при приключване на проверката на 27.10.15 г.
,управителят на фирмата не е бил намерен на работното си место, поради което и
акта бил съставен в негово отсъствие. За
да се състави акта в отсъствие на нарушителя, следва да е налице хипотезата на
чл. 40, ал. 2 от ЗАНН, а именно, когато нарушителят е известен, но не може да
се намери или след покана не се яви за съставяне на акта, той се съставя в него
отсъствие. Остава неизяснен въпросът, как и къде е бил търсен управителя на процесната дата. При положение, че на датата на проверката
е съставен КТ и връчен на друго лице, то следвало е де се изпрати покана до
лицето, чиято административнонаказателна отговорност
ще бъде ангажирана, като му се даде срок за явяване . Ако ,след редовно уведомяване
, лицето не се яви за съставяне на акта, то тогава би била налице хипотезата на
чл. 40, ал. 2 от ЗАНН, като акта може да се състави в негово отсъствие. Това
обстоятелства във всички случай следва да бъде отразено в АУАН, а именно, че е
съставен в условията на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН и се посочи причината за това/ евентуално
след отправяне на писмена покана и в посочения срок лицето не се явява/. В процесния случай тази хипотеза не е налице, като и в самия
АУАН не е отбелязано, че е съставен в отсъствие на нарушителя и причините за
това, още повече, че съставеният на 27.10.15 г. акт е връчен на жалбоподателя едва
на дата 07.03.16 г., при положение, че той е управител на фирма с установено и непроменено седалище и адрес на управление.
В
обстоятелствената част на обжалваното НП е отразено, като извършена виновно
следното адм. нарушение, а именно, че на 27.10.15 г.
в с. Здравец, общ. Търговище ,кланица и транжорна,
експлоатирани от дружество „Месни продукти“ ЕООД, представлявано от С.С.С. , чрез бездействие е извършил административно
нарушение състоящо се в това, че не е изпълнило в срок задължително
предписание, дадено с констативен протокол № ЗК -32 от 17.07.15 г. Описано е,
че адм. нарушение е извършено и констатирано при
следните обстоятелства:На 14.07.15 г.
експерти от РИОСВ гр. Шумен извършили проверка на кланица с. Здравец,
общ. Търговище, експлоатирана от „Месни продукти“ ЕООД . При проверката с КП №
ЗК-32 от 14.07.15 г. на дружеството било дадено предписание за прекратяване на заустването в река „Здравешко
дере“. Предписанието било пореден № 11
от КП.
При повторна
проверка от РИОСВ гр. Шумен, извършена на
27.10.15 г. в същия обект било установено, че при функциониране на
предприятието, канализационният тръбопровод отвеждащ отпадъчните води от
производството се зауства в р. Здравешко
дере, на около 500 м в посока запад-
северозапад от кланицата. Установено било също, че във водния обект р. Здравешко дере, чрез канализационния тръбопровод се
изтичали и зауствани отпадъчни води оцветени силни и
интензивно с червен цвят от кръвта при клането на животните. Установеният дебит
бил 0.200-0.300 л/сек, с което реката се замърсявала от отпадъчни води. С оглед
описаното е установено, че даденото при предходната проверка предписание не е
изпълнено на 27.10.15 г. Въз основа на тези именно констатации бил издаден
АУАН/ в отсъствие на нарушителя, както бе отбелязано по-горе/ и на негово
основание НП.
Съгласно разпоредбата на чл. 57, ал. 1 т. 5 от ЗАНН НП следва да съдържа описание на нарушението, датата и мястото,
където е извършено и обстоятелствата, при които е извършено, както и
доказателствата, които го потвърждават. При проверка на представените писмени
материали по адм. преписка ,приети от съда, както и доказатлствения материал събран в съдебно заседание,
описаната фактическа обстановка не се потвърждава по безспорен и категоричен
начин.
Безспорно
установено и доказано е, че на 14.07.15 т. в кланица с. Здравец, общ.
Търговище, стопанисвана от „Месни продукти“ ЕООД, представлявано от С.С., като управител е извършена проверка, при която са
установени редица нарушения по ЗООС и Закона за водите. Съставене
КП № ЗК-32 от дата 14.07.15 Г, ,деня на
проверката . Под точка 11 в този КП от 14.07.15 г. е дадено задължително предписания, състоящо се в следното: „Да се
прекрати заустването на производствени отпадъчни води
в местното Здравешко дере, като се извърши
стационарно и пълно затапване на отвеждащия
тръбопровод, преди постъпване в край събирателна ревизионна шахта. Да не се допуска
заустване на отпадъчни води във воден обект Здравешко дере, като същите се събират и периодично изчерпват“
Предписанието е със срок на изпълнение 22.07.15 г. и отговорник за изпълнението
, управителя на фирмата С.С.
Така описаната адм. Нарушение е установено на дата 27.10.15 т.В НП не е
отразена дата на извършване на нарушението , което е задължителен реквизит на НП,
съгласно разпоредбата на чл. 57, ал. 1 т. 5 от ЗАНН.
В описаната в НП
№20 от 25.03.16 г. и отразена по-горе в мотивите фактическа обстановка е
отбелязано, че при „повторна“ проверка на дата 27.10.15 г. е установено н е и з
п ъ л н е н и е на предписанието по т.
11 от КП от 14.07.15 г. От представените
писмени материали по адм. преписка в с.з. – КП №
ВВ-079 от 27.1015 г. ,/ представен в цялост в съдебно заседание в оригинал/, и
представените от защитата на жалбоподателя - АУАН № ВВ-06 от 31.08.15 г. и издаденото на
негово основание НП № 17 от 25.02.16 г.
срещу „Месни продукти“ ЕООД се установява различна от описаната в процесното НП № 20 фактическа обстановка.
1. Установява се, че проверката ,извършена на
27.10.15 г. не е повторна , а е поредна такава, като повторна проверка е била
извършена на дата 05.08.15 г., за която е съставен КП № № ВВ-59 от 05.08.15 г.
– непредставен по делото, въпреки, че е отразен в КП № ВВ-079 от 27.10.15 г.
При тази именно повторна проверка, която не е взета под внимание и изобщо не е
отразено в обжалваното НП № 20 е била установено, че в предприятието отново на
дата 05.08.15 г. е била направена проверка
на точката на заустване на отвеждащият
канализационен тръбопровод в р. Здравешко дере. Установено
било,че от края на тръбата при реката
изтичат безцветни води с лек розов оттенък. За тази именно констатация бил съставен
и КП № ВВ-059 ОТ 05.08.15. Това е именно и повторната проверка, след даденото
на 14.07.15 г. предписание , с пореден № 11 , с дата на изпълнение 22.07.15 г.
Остава напълно неясно и необяснимо, защо, след като е направена проверка на
дата 05.08-15 г. с описаната по-горе констатация, не е взето под внимание
изпълнение или неизпълнение на предписание по т. 11. 2. В КП № ВВ-079 от
27.10.15 г.,като проверката по него не е по повторна , а поредна . На стр. № 3 от него е отразено, че
: „Вярно е, че съгласно дадено предписание № 11, е и з в ъ р ш е н о з а т а п в а н е, но не е прекратено изцяло заустването на отпадъчни води в р. Здравешко
дере Необходимо е да се уплътни изцяло и прекрати възможността за заустване на производствени отпадъчни води“. При така установеното
и отразено в КП № ВВ-079 от 27.10.15 г., които е неразделна част от доказателствата
по констатирана на процесното адм.
Нарушение, то повече от очевидно е, че съществува съществено разминаване в описаната
в НП № 20 и констатациите отразени в констативният протокол № ВВ-079 от
27.10.15 г. При проверката на 27.101.5
г е установено, че е извършено затапване, т.е. извършени са действия по изпълнение на
даденото предписание. Това, че те не са довели до пълно прекратяване на заустване на отпадъчните води е обстоятелство, което
задължително е следвало да бъде отразено в НП и което би довело до задължение
на наказващият орган да направи точна и цялостна преценка, както на това, дали
изобщо не е изпълнено предписание №
11-както е отразено в процесното НП, или е извършена определена дейност по изпълнение,
която обаче/ като следва да се посочат и обективните и субективни причини за
това/ не е довела до желания и търсен резултат.
При така
установеното от съда и изложено по-горе на база проверените и преценени в
тяхната съвкупност доказателствени материали, съдът
счита, че при издаване на НП , наказващият орган не е изпълнил задължението си
по чл. 52, ал. 4 от ЗАНН—преди да се произнесе по преписката, да провери акта с
оглед на неговата законосъобразност и обоснованост, да прецени възраженията и
събраните доказателства, а когато е необходимо, да извърши и разследване на
спорните обстоятелства, а това видно от гореизложеното не е направено.
На следващо
место, в НП е отразено, че :“При индивидуализация на санкцията към конкретния
му размер е взето предвид обстоятелството, че дружеството е наказано с влязло в
сила НП за същото по вид нарушение на ЗООС“. Не е посочен № на НП, влязло в сила, още по-малко
то да е приложено, като доказателство по адм. преписка,
предвид обстоятелства, че както е отбелязано е взето под внимание при
определяне размера на наложеното наказание. Съдът счита така изложеното в НП за
несъстоятелно и недоказано, което отново
води до нарушаване правото на защита на наказаното лице, наред с останалите и
посочени по-горе нарушения, които съдът приема за съществени такива.
При проверка
законосъобразността при издаване на НП ,съдът констатира и друго съществено
процесуално нарушение.
При издаване на НП
наказващият орган не е изпълнил задължението си по чл. 53 ал. 1 т ЗАНН, а
именно, когато установи, че нарушителят е извършил деянието, ако има основание
за прилагане на чл. 28 от ЗАНН, да не издаде
НП. Съгласно ТР № 1от 12.12.07 година на ВКС, при извършване на преценка
относно наличие на предпоставки за прилагане на чл. 28 от ЗАНН, наказващият
орган е длъжен да приложи правилно закона, като отграничи „маловажните „ случаи
на адм. нарушения от тези, обхванати от чл. 6 от ЗАНН. В процесния случай такава преценка е направена повече от
формално. Изложените в мотивите в НП причина относно не прилагане разпоредбата
на чл. 28 от ЗАНН визират принципни положения относно вредите от замърсяване на
околната среди и това, че виновните следва да понесат санкции за това
замърсяване.
При така
изложеното по-горе, съдът счита, че наказващият орган не е изпълнил
задълженията си относно разграничение и
преценка за наличие или не на предпоставки за прилагане на чл. 28 от ЗАНН, като
произнасяне в тази връзка изобщо липсва. В конкретния случай за въззивния
съд не съществува предмет за проверка във връзка с разглежданата разпоредба, при
което единствената възможност за настоящия състав е НП да бъде отменено. Това е
така, предвид обстоятелството, че преценката за маловажност на случая подлежи
на съдебен контрол. В този обхват се включва и проверката за законосъобразност
на преценката по чл. 28 от ЗАНН, която в процесния
случай е чисто формална , не отговаря на
изискванията за мотивиране за всеки отделен случай на адм.
нарушение, което фактически води до липса на мотиви, като съдът не може да я
замести със своя така.
При мотивиране на
волята си относно липсата на предпоставки за прилагане разпоредбата на чл. 28
от ЗАНН, наказващият орган е следвало да съобрази и вземе предвид тежестта на нарушението, подбудите за извършването му,
отговаря ли наложеното наказание на извършеното нарушение и не се включва то в
случаите на обхвата, извън този по чл. 6 от ЗАНН. Преценката относно наличието
на основания за прилагане на чл.28 от ЗАНН, като елемент от съдържанието на
НП - чл. 57, ал. 1 т. 5 от ЗАНН/
обстоятелствата ,при които е извършено, за разлика от описание на нарушението,
предвидено в същия текст на закона/, кореспондира с правото на защита.
Нарушителят, освен за какво е наказан/ изпълнителното деяние, което следва да е
доказано по безспорен начин/, има право да узнае както фактите, така и
критериите, по които е определена степента на неговото нарушение, съответно
защо същото не е квалифицирано, като
маловажен случай.. В този смисъл липсата на такава оценка означава липса
на мотиви в тази част на НП. Това от своя страна препятства съдебния
контрол, изразяващ се в проверка на законосъобразността на „ преценката”.
Липсата и в НП не може да бъде обоснована с особености на изпълнителното
деяние, целите на закона или други обстоятелства, свързани с нарушението. Подобна теза, освен че е
неоснователна, с оглед задължението на админстративнонаказващият
орган да обоснове/ мотивира/ всички свои изводи, но противоречи и на правото на
защита.
По изложените съображения, съдът счита
обжалваното НП за незаконосъобразно, издадено при допуснати от наказващия орган
на съществени процесуални нарушения, поради което и следва да бъде отменено, а
жалбата уважена.
Водим от горното,съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯВА НП № 20 от 25.03.2016 година на Директор РИОСВ, гр. Шумен, с което на „Месни продукти” ЕООД, представлявано от С.С.С., за нарушение и на основание чл. 166, т. 2 пр. 1-во във вр. с чл. 165, ал. 2 от ЗООС е наложено административно наказание - „имуществена санкция” в размер на по 4000 / четири хиляди / лева, като неправилно и н е з а к о н о с ъ о б р а з н о.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от съобщаване на страните за изготвянето му ведно с мотивите, пред Административен съд ,гр. Търговище.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: