Решение по дело №73/2021 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 97
Дата: 12 април 2021 г. (в сила от 12 април 2021 г.)
Съдия: Николай Петров Витков
Дело: 20217070700073
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 март 2021 г.

Съдържание на акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ № 97

Гр. Видин, 12.04.2021 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

II административнонаказателен състав

в публично заседание на

двадесет и девети март

през две хиляди двадесет и първа година в състав:

Председател:

Нели Дончева

Членове:

Николай Витков

Борис Борисов

при секретаря

Мария Иванова

и в присъствието

на прокурора

Кирил Кирилов

като разгледа докладваното

от съдия

Николай Витков

 

Касационно АНД №

73

по описа за

2021

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по чл.63, ал.1, предложение „второ” от ЗАНН, във връзка с глава ХІІ от АПК.

Образувано е по жалба, подадена от И.С.М. ***, действаща чрез пълномощника адв. Р.К.А. ***, съд. адрес:***, офис 6, против решение № 387/21.12.2020 г., постановено по АНД № 1173/2020 г. по описа на Районен съд Видин, с което е потвърден електронен фиш серия К № 3354935 на ОДМВР-Видин, с който на касатора, за нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП, установено с автоматизирано техническо средство 11743be, е наложено административно наказание глоба в размер на 600,00 лева, на основание чл.189, ал.4 от ЗДвП, във връзка с чл.182, ал.1, т.5 от ЗДвП.

В жалбата се развиват подробни съображения за неправилност на решението на ВРС, като се иска неговата отмяна, както и отмяната на потвърдения с него ЕФ.

Ответникът по касационната жалба, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител оспорва касационната жалба и моли да бъде потвърдено първоинстанционното решение.

Представителят на Окръжна прокуратура Видин дава становище, че жалбата е неоснователна.

От събраните по делото писмени доказателства, преценени поотделно и взети в тяхната съвкупност, доводите на страните и посочените касационни основания в жалбата, Административният съд прие за установено следното: жалбата, като подадена в срок и от процесуално легитимиран субект, е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна, по следните съображения: установено е, че на 04.12.2019 г. в 12:10 часа, в с. Войница, ул.”Първа”, до дом № 56, с посока на движение от гр. Кула към гр. Видин, в участък с въведено ограничение на скоростта до 50 км/ч, с мобилна система за видеоконтрол е заснет автомобил марка „Пежо Партнер“, с рег.№ ВН6926АВ, който се движел със скорост 92 км/ч. За констатираното нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП, на касатора, като собственик на лекия автомобил, е издаден електронен фиш и на основание чл.189, ал.4 във връзка с чл.182, ал.1, т.5 от ЗДвП му е наложено наказание глоба в размер на 600,00 лева за превишението от 42 км/ч.

Въз основа на приетата фактическа обстановка въззивният съд е потвърдил електронния фиш, като е приел, че е осъществен съставът на административно нарушение. Електронният фиш е издаден в съответствие с чл.189, ал.4 от ЗДвП, като не са допуснати съществени процесуални нарушения при издаването му или на изискването за форма.

Направените от районния съд изводи са законосъобразни и напълно се споделят от настоящата инстанция.

Обжалваният електронен фиш е издаден при спазване на административнопроизводствените правила и в съответствие с материалния закон.

От събраните по делото доказателства безспорно е установено извършването на процесното административно нарушение - превишение от 42 км/ч, установено и заснето с автоматизирано техническо средство - мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение, наказуемо съгласно чл.182, ал.1, т.5 от ЗДвП с глоба в размер на 600,00 лева.

Съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на чието име е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Съобразно §.6, т.65 от ДР на ЗДвП "Автоматизирани технически средства и системи" като уреди за контрол, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган, могат да бъдат: мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. В този смисъл е и разпоредбата на чл.165, ал.2, т.7 от ЗДвП, съобразно която контролните органи имат право да извършват контрол по спазване на правилата за движението по пътищата с автомобили, оборудвани със средства за аудиозапис и видеозаснемане, като контролът се осъществява само в обхвата на средствата за видеозаснемане.

В случая в съответствие със законовата възможност нарушението е установено с описаната в електронния фиш мобилна система за контрол и при условията на чл.189, ал.4 от ЗДвП е издаден процесният електронен фиш. Същият съдържа законоустановеното в разпоредбата съдържание.

Ответникът е индивидуализирал нарушението в съответствие с нормативно установените изисквания. Видно от издадения електронен фиш, нарушението е заснето в с. Войница, обл. Видин, като е обозначен участъкът от пътя, където е извършено нарушението, поради което липсва неяснота къде точно е извършено нарушението. Липсва неяснота, че същото е извършено в рамките на населено място, което и предвид обстоятелството, че описаното във фиша ограничение на скоростта важи за цялото населено място, е от съществено значение за определяне на наказанието. Липсата на по-конкретна индивидуализация на мястото на нарушението не влече незаконосъобразност на електронния фиш, тъй като в него мястото на нарушението е индивидуализирано в достатъчна степен. В административната преписка също се съдържат достатъчно доказателства за мястото на нарушението. В съответствие с Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата е изготвен протокол по чл.10, ал.1 от наредбата. Видно от приложения протокол за използване на АТС, изготвен по реда на наредбата, заснемането е извършено на ул.”Първа” в с. Войница, пред дом № 56, като е посочена и посоката на движение. В този смисъл по преписката не липсва протокола по чл.10, ал.1 от наредбата, препис от който е приложен по първоинстанционното дело.

Протоколът - приложение към чл.10, ал.1 и ал.3 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата установява времето на работа (от 10:30 ч. до 12:30ч.), местонахождението и разположението на системата за видеоконтрол (с. Войница, второкласен път, ул.”Първа” до дом № 56), режима на измерване, посоката на движение на контролираните МПС (от гр. Кула към гр. Видин), посочен е и номера на служебния автомобил. Следователно протоколът има нормативно установеното съдържание. Нарушителят не е оспорил изготвения протокол, представен към преписката пред състава на ВРС, поради което същият като официален свидетелстващ документ се полза с материална доказателствена сила и удостоверените с него обстоятелства следва да се приемат за доказани. В този аспект са несъстоятелни направените твърдения в касационната жалба.

От текста, изписан в електронния фиш недвусмислено се установява, че е ангажирана отговорността на касатора в качеството на собственик на описания автомобил, с който е извършено процесното нарушение. Доколкото няма спор, че И.С.М. е собственик на въпросното МПС, което обстоятелство не е оспорено по делото и не са представени доказателства в тази насока, именно тя е субект, който подлежи на наказание, по аргумент от чл.188, ал.1 от ЗДвП. В случая няма данни и не се твърди да е подавана декларация по чл.189, ал.5 от ЗДвП, за което наказаното лице е надлежно уведомено, видно от текста на самия електронен фиш. Следователно обосновани и съответстващи на закона са изводите на районния съд за законосъобразно санкциониране на собственика на посоченото в ЕФ МПС.

Решението на районния съд е валидно, допустимо, обосновано и правилно, поради което следва да бъде оставено в сила, тъй като липсват касационни основания за неговата отмяна.

Предвид изхода на делото и своевременно направеното искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение за процесуално представителство от представителя на ответника, съдът намира същото за основателно. Същите следва да бъдат определени съобразно чл.37 от Закона за правната помощ, във връзка с чл.78, ал.8 от ГПК, в сила от 28.01.2017 г. На основание чл.25, ал.1 от Наредбата за заплащане на правната помощ на ответника следва да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100,00 лева, предвид разпоредбата на чл.63, ал.3 и ал.5 от ЗАНН, във връзка с чл.143, ал.4 от АПК и сравнително невисоката правна сложност на делото.

Воден от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, във връзка с чл.208 от АПК, Административен съд Видин

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 387/21.12.2020 г., постановено по АНД № 1173/2020 г. по описа на Районен съд Видин, с което е потвърден електронен фиш серия К № 3354935 на ОДМВР-Видин.

ОСЪЖДА И.С.М. ***, да заплати в полза на Областна дирекция на МВР-Видин сумата от 100,00 (сто) лева, представляващи разноски за процесуално представителство по делото.

Решението е окончателно и не подлежи на оспорване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                       ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                                                 2.