Р Е
Ш Е Н
И Е
№396 27.10.2021 година град Стара Загора
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Старозагорският административен съд,
в публично съдебно заседание на тридесети септември през две хиляди двадесет и
първа година в състав:
Председател: БОЙКА ТАБАКОВА
Ч Членове: ИРЕНА ЯНКОВА
РАЙНА ТОДОРОВА
при секретар Албена Ангелова
и с участието на прокурор Гриша Мавров
като разгледа докладваното от
съдия Р. Тодорова КАН дело № 326 по описа за 2021г., за да се произнесе
съобрази следното:
Производството е
по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка
с чл.63, ал.1, изр. второ от Закона за
административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по
касационна жалба на Агенция „Митници” – Териториална дирекция Митница Тракийска,
против Решение № 260257 от 26.04.2021г., постановено по АНД № 1228/ 2020г. по
описа на Районен съд – Стара Загора, с което е отменено като незаконосъобразно
Наказателно постановление № 41 от 13.05.2020г., издадено от Заместник директора
на ТД Тракийска, Агенция „Митници“.
В жалбата се съдържат оплаквания за постановяване на съдебното решение в
нарушение и при неправилно приложение на закона – касационно основание по чл.
348, ал.1, т.1 във вр. с ал.2 от НПК във вр. с чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН.
Жалбоподателят оспорва като неправилен и необоснован направения от въззивния
съд извод, че не е установено и доказано извършването на съставомерно от
обективна и субективна страна деяние по повдигнатото на санкционираното лице административнонаказателно
обвинение. Твърди, че съдебното решение е постановено при превратно тълкуване
на фактите, което е довело и до неправилни правни изводи, че не е налице
довършено нарушение и че липсва субективния елемент. Направено е искане обжалваното
решение да бъде отменено и вместо него да са постанови друго, с което да бъде потвърдено
като правилно и законосъобразно Наказателно постановление № 41 от 13.05.2020г., издадено
от Заместник директора на ТД Тракийска, Агенция „Митници“.
Ответникът по касационната жалба – „ЕВРИКОМ“
ЕООД, гр. Стара Загора, чрез пълномощника
си по делото, в представеното писмено становище оспорва жалбата като
неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Излага подробни съображения че в
съответствие и при правилно приложение на закона съдът е постановил отмяна на
наказателното постановление, като незаконосъобразно, поради недоказаност на административнонаказателното
обвинение за допуснато от дружеството нарушение по чл.234, ал.1, т.1 от Закона
за митниците.
Представителят на Окръжна прокуратура –
Стара Загора в съдебно заседание дава мотивирано заключение за неоснователност
на касационната жалба и предлага съдебното решение да бъде оставено в сила,
като правилно и законосъобразно.
Касационният състав на
съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведеното от
жалбоподателя касационно основание, доводите и становищата на страните и като
извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността,
допустимостта и съответствието на обжалваното съдебното решение с материалния
закон, намира за установено следното:
Касационната
жалба е подадена в законово установения срок, от надлежна страна за която
съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
Производството пред Районен съд – Стара
Загора се е развило по жалба на „ЕВРИКОМ“ ЕООД, гр. Стара Загора, против Наказателно постановление /НП/ № 41 от 13.05.2020г.,
издадено от Заместник директора на ТД Тракийска, Агенция „Митници“, с което,
въз основа на съставен Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ №
16/ 12.02.2020г., на „ЕВРИКОМ“ ЕООД, на основание чл.234, ал.1, т.1 от Закона
за митниците, е наложена имуществена санкция в
размер на 1509.20 лева, представляваща 150 на сто от размера на избегнатите
публични държавни вземания. Административнонаказателното обвинение от
фактическа страна се основава на това, че на 12.02.2019г., „ЕВРИКОМ“ ЕООД, в
качеството си на вносител и декларатор на стоките по митническа декларация с
MPH 19BG003008000989R4 от 12.02.2019г., при деклариране на акцизни стоки с
некоректен код по ТАРИК, а именно: КН **********, вместо КН 2712 90 99 -
съгласно резултатите от митническа лабораторна експертиза № 33_19.02.2019/ 19.11.2019г.
и правила 1 и 6 от Общите правила за тълкуване на КН, е избегнало частично
заплащане на публични държавни вземания - мито и ДДС, както следва: 838, 44 лв.
- мито и 167, 69 лв. - ДДС, общо 1006.13 лв.
Старозагорският районен съд е отменил обжалваното
наказателно постановление, по съображения за неговата материална
незаконосъобразност. Въззивният съд е приел, че не е налице съставомерно от обективна страна деяние по повдигнатото на
„ЕВРИКОМ“ ЕООД административнонаказателно обвинение за допуснато нарушение по
чл. 234, ал.1, т.1 от ЗМ в хипотезата на „избягване на пълно или
частично заплащане на мита и на други публични държавни вземания, събирани от
митническите органи“. Обосновал е извод, че ако и да е налице неправилно
тарифно класиране, то това не се свърза с неправомерни действия с цел избягване
заплащането или обезпечаването на дължимите митни сборове и други държавни
вземания, или на забраните, ограниченията за внос или износ на стоки или
прилагането на мерките на търговска политика, която специфична цел е елемент от
субективната страна на нарушението „митническа измама“ по чл.234, ал.1, т.1 от
ЗМ.
Решението
на Старозагорския районен съд е постановено в съответствие и при правилно
приложение на закона.
Между
страните по делото няма спор по фактите, като спорът е правен и се свежда до
това, налице ли е допуснато от „ЕВРИКОМ“ ЕООД нарушение по чл. 234, ал.1, т.1
от ЗМ при описаната в съставения АУАН и в издаденото въз основа на него НП
фактическа обстановка. Административнонаказателната отговорност на „ЕВРИКОМ“ ЕООД
е ангажирана на основание чл.234, ал.1, т.1 от ЗМ, която разпоредба
регламентира като състав на административно нарушение избягването или опита да
бъде избегнато пълно или частично заплащане или
обезпечаване на митата или на другите публични държавни вземания, събирани от
митническите органи. От фактическа страна извършването на вмененото на
санкционираното лице нарушение е обосновано с това, че на 12.02.2019г.,
„ЕВРИКОМ“ ЕООД, в качеството си на вносител и декларатор на стоките по
митническа декларация с MPH 19BG003008000989R4 от 12.02.2019г., при деклариране
на акцизни стоки с некоректен код по ТАРИК, а именно: КН **********, вместо КН
2712 90 99 - съгласно резултатите от митническа лабораторна експертиза №
33_19.02.2019/19.11.2019 г. и правила 1 и 6 от Общите правила за тълкуване на
КН, е избегнало частично заплащане на публични държавни вземания - мито и ДДС, в
общ размер на 1006.13лв. Както правилно е приел Старозагорският районен съд,
фактическата формулировка на обвинението еднозначно сочи, че вмененото на „ЕВРИКОМ" ЕООД
нарушение по чл. 234,
ал. 1, т. 1 от Закона за митниците, е в хипотезата на довършено
нарушение, поради което за наличието на съставомерно от обективна страна деяние
по това обвинение, е необходимо да бъде установено и доказано постигането на
посочения в чл.234, ал.1, т.1 от ЗМ резултат, а именно избягване заплащането
или обезпечаването на дължимите митни сборове или други публични държавни
вземания. Фактически, правно и доказателствено обоснован е направеният от
въззивния съд извод, че в случая не е налице довършено нарушение „митническа
измама“, като изложените в обжалваното решение мотиви в тази връзка
изцяло се споделят от касационната инстанция и не е необходимо да бъдат
повтаряни, при прилагането на чл.221, ал.2, изр. второ от АПК.
Действително, отговорността на юридическите лица за
извършени административни нарушения при осъществяване на дейността им, е
обективна /безвиновна/. Но специфичната цел, представляваща елемент от
субективната страна на нарушението „митническа измама“ по чл.234, ал.1, т.1 от
ЗМ, изисква установяването и доказването на неправомерно действие /съзнателен, целенасочен, волеви акт/ или
неправомерно бездействие /неположена дължима за целите на режима грижа/,
насочени към целен противоправен резултат, а именно
избягване заплащането или обезпечаването на дължимите мита или други публични
държавни вземания. Изцяло се споделя
извода на въззивния съд, че доколкото от една страна стоката е била декларирана съобразно придружаващите я
документи, вкл. с код по
ТАРИК КН ********** въз основа на съдържащите се данни и характеристики в
паспорта на стоката, а от друга страна определеното ново тарифно класиране на
внесената стока с Решение № РТД-3000-548/ 32-41058/ 06.02.2020г. на Директора
на ТД Тракийска се
основава на резултатите от направената в Централна митническа лаборатория на
Агенция „Митници“ митническа лабораторна експертиза, извършеното деклариране на
акцизните стоки в митническа декларация с MPH 19BG003008000989R4 от 12.02.2019г. с некоректен код по ТАРИК - КН **********,
очевидно не може да се разглежда като насочено към целен противоправен резултат
/митническа измама/ и съотв. като поведение,
субсумиращо се в административно наказателния
състав по чл. 234, ал.1, т.1 от ЗМ. Нещо повече – от показанията на разпитаните
н качеството на свидетели служители на Агенция „Митници“ еднозначно се
установява, че както в сертификата за произход, така и в транспортните
документи на стоката, е бил посочен тарифен код КН **********, съотв. че
декларираният в митническата декларация код е съответствал на посочения в придружаващите
стоката документи. В този смисъл ако и вносителят да носи отговорност да
верността на декларираните данни вкл. на декларирания код по ТАРИК, то в случая
неправилното /некоректното/ деклариране
на кода по ТАРИК, е резултат от възпроизвеждането на данните, съдържащи се в
съпровождащите стоката документи, които данни очевидно вносителят няма как да
провери към момента на декларирането /доколкото за определянето на кода е било
необходимо лабораторно изследване/ и следователно по никакъв начин некоректното
деклариране на кода по ТАРИК не се свързва с целен противоправен резултат и
измамни действия, насочени към неправомерно избягване заплащането или
обезпечаването на дължимите мита или други публични държавни вземания.
Фактическата, правна и доказателствена
необоснованост на обвинението за извършено от „ЕВРИКОМ“ ЕООД нарушение по чл.234,
ал.1, т.1 от ЗМ, обуславя извод за незаконосъобразност на Наказателно
постановление № 41 от 13.05.2020г. на Заместник директора на ТД Тракийска,
Агенция „Митници“ и на наложената с това НП на дружеството административна
санкция, както правилно е приел Старозагорският районен съд.
При ясно
формулирана и обективирана воля на съда за отмяната като незаконосъобразно на Наказателно
постановление № 41 от 13.05.2020г. на Заместник директора на ТД Тракийска, допусната неточност в диспозитива на съдебното решение
относно размера на наложената с това НП имуществена санкция, не представлява основание
за отмяна на съдебния акт, тъй като може да бъде отстранена по реда на чл.414,
ал.1, т.1 от НПК.
С оглед на изложените съображения
съдът намира че не е налице твърдяното касационно основание, поради което
обжалваното решение като валидно, допустимо и постановено в съответствие и при
правилно приложение на закона, следва да бъде оставено в сила.
Предвид
изхода на делото искането на ответника за присъждане на направените разноски в
касационното производство следва да бъде уважено, като на основание чл.63, ал.3
от ЗАНН, ТД Митница „Пловдив“ към Агенция „Митници“ следва да бъде осъдена да
заплати на „ЕВРИКОМ“ ЕООД сумата от 480
лева, представляваща договорено и заплатено адвокатско възнаграждение за един
адвокат за процесуално представителство в касационното производство.
Водим от горното и на основание чл. 221, ал.2,
предл. първо от АПК, Старозагорският административен съд
Р Е
Ш И :
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260257 от 26.04.2021г., постановено по АНД № 1228/
2020г. по описа на Районен съд – Стара Загора, с което е отменено като
незаконосъобразно Наказателно постановление № 41 от 13.05.2020г., издадено от Заместник
директора на ТД Тракийска, Агенция „Митници“.
ОСЪЖДА Териториална
дирекция Митница Пловдив към Агенция „Митници“, да заплати на „ЕВРИКОМ“ ЕООД със седалище и адрес на управление гр. Стара
Загора, ул. „Цар Иван Асен ІІ“ № 168, ет.4, ап.8, ЕИК *********, сумата
от 480 /четиристотин и осемдесет/ лева, представляваща направени разноски в
съдебното производство пред касационната инстанция.
Решението не подлежи на
обжалване и/или протестиране.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.