РЕШЕНИЕ
Номер 112416.10.2020 г.Град Варна
В ИМЕТО НА НАРОДА
Окръжен съд – ВарнаII състав
На 07.10.2020 година в публично заседание в следния състав:
Председател:Ирена Н. Петкова
Членове:Наталия П. Неделчева
Лазар К. Василев
като разгледа докладваното от Лазар К. Василев Въззивно гражданско дело
№ 20203100501936 по описа за 2020 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 258 и сл. от ГПК.
Образувано е по въззивна жалба с вх. № 44100/07.07.2020 г., депозирана от „ЕНЕРГО -
ПРО ПРОДАЖБИ“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Варна, Варна
Тауърс – Г, бул. „Владислав Варненчик“ № 258, представлявано от П.Ст. Я. Д. и Г. К. чрез адв.
Н.Б., срещу Решение № 2383 от 16.06.2020 г., постановено по гр.д. № 2284 по описа на РС-
Варна за 2020г., ГО, 12 съдебен състав, с което на основание чл. 124, ал. 1 от ГПК, е прието за
установено, че М. Т. Т. с ЕГН **********, с адрес: гр. Варна, ул. „Д-р Басарович“, №/бл. 59, ап.
74, действаща чрез адв. Ц. Д., не дължи на въззивника сумата в размер на 1 327,15 лева /хиляда
триста двадесет и седем лева и петнадесет стотинки/, представляваща стойността на
допълнително начислена електроенергия за периода от 18.10.2017г. до 17.10.2018г., след
извършена корекция на сметката на абоната за обект на потребление с абонатен № ********** и
клиентски № *********, за която е издадена фактура № **********/01.10.2019г.
Във въззивната жалба се навеждат доводи, за това че атакуваният съдебен акт е
постановен в нарушение на материалния и процесуален закон. Поддържа се, че приетите за
установени фактически положения не съответстват на събрания и приобщен по делото
доказателствен материал. Моли се за неговата отмяна и присъждане на сторените съдебно-
деловодни разноски, в това число и адвокатско възнаграждение. Сочи се, че е налице правно
основание за съществуването на вземането на ответника–въззивник, а именно чл. 50 от ПИКЕЕ,
вр. с чл. 200, ал. 1 от ЗЗД. Твърди се, че е осъществен правопораждащия юридически състав за
начисляване на реално потребено от абоната количество електрическа енергия, защото е налице
1
неправомерно вмешателство в системата на електромера, което я пренасочва към скрит регистър
и по този начин не се визуализира и отчита. ЕНЕРГО - ПРО ПРОДАЖБИ“ АД сочи, че
извършената корекция от дружеството не представлява санкция за потребителя, а цена на
доставена и потребена енергия, съответно процесната сума се дължи от ищеца по делото като
насрещна престация по договора за доставка на електроенергия. Сочи, че съгласно приетото по
делото заключение на вещо лице, се установило, че е извършено софтуерно въздействие,
вследствие на което са претарифирани регистрите на СТИ. Предвид това, са били налице
предпоставките, описани в чл. 50 от ПИКЕЕ, за допълнително начисляване на електроенергия.
Жалбоподателят намира за неправилен извода на съда, че са нарушени разпоредбите на чл. 10 от
ПИКЕЕ, тъй като процесният електромер отчита по две тарифи – дневна и нощна, като на
абоната е предоставена възможност за контрол на показанията и по двете тарифи. Твърди, че
показанията от регистър 1.8.3. е нямало как да бъдат визуализирани на дисплея на електромера и
съответно видими за абоната, тъй като за процесния обект на потребление се отчитат само две
тарифи – 1.8.1. и 1.8.2., като намира това за аргумент, че този тип вмешателство има за цел част
от консумираната енергия да се отклонява в регистър, който не се визуализира.
Сочи, че електроенергията е родово определена движима вещ, като собствеността върху
нея се прехвърля след индивидуализацията . В този смисъл, ако енергията е преминала през
уредите на потребителя без да е отчетена, то той е усвоил чужда движима вещ без правно
основание, като е увредил имуществените интереси на дружеството, за което е възникнало
правото на основание чл. 200, ал. 1 от ЗЗД, да получи стойността на пренесеното до обекта
количество електроенергия.
В отговора на въззивната жалба се твърди, че обжалваното решение е правилно,
мотивирано и законосъобразно, което обуславя неоснователността на въззивната жалба. Моли се
за оставянето и без уважение, потвърждаване на първоинстанционното решение и присъждане
́
на разноски. Въззиваемият сочи, че липсва правно основание за прилагане на корекционната
процедура, доколкото липсва действаща нормативно уредба, регламентираща правото на
оператора да извършва едностранни корекции, както и да фактурира допълнително начислените
количества енергия на основание чл. 50 и 51 от ПИККЕ, тъй като по делото не са се установили
предпоставките, даващи право на дружеството едностранно да коригира сметките на
потребителя. Твърди, че задължението на купувача по чл. 200, ал. 1 от ЗЗД възниква едва след
като е получил вещта на уговореното място, но тъй като по делото е останало недоказано дали
процесните 7003 кВтч. са доставени на адреса за периода от 18.10.2017г. до 18.10.2018г., то не е
възникнало и задължение за заплащането им. Намира за незаконосъобразно да се отчита
потребена електроенергия в скрит регистър, тъй като потребителят няма как да бъде
информиран за консумираната от него електроенергия и за цената, която дължи за нея. Развива
подробни доводи за това, че такъв тип отчитане на потребена енергия и едностранното
коригиране на сметки е в противоречие с европейското законодателство, което гарантира защита
на правата на потребителите.
В проведеното открито съдебно заседание въззивникът, редовно призован, чрез адв.
2
Милослава Лечева поддържа въззивната жалба и моли за уважаванена същата и присъждане на
сторените разноски в хода на производството.
Въззиваемият, редовно призован за същото съдебно заседание, не се явява, но чрез
адвокат Диловски моли за потвърждаване на първоинстанционното решение. В допълнение към
депозирания отговор на въззивната жалба сочи, че по делото са налице доказателства, че М.Т.
още през 2012г. е продала процесния обект и от тогава е спряла да бъде ползвател на
електроенергия в същия. Моли за присъждане на сторените разноски в производството.
За да се произнесе по спора, съставът на Окръжен съд-Варна съобрази следното:
Производството е образувано въз основа на предявен от М. Т. Т. срещу „Енерго-Про
Продажби” АД, ЕИК *********, отрицателен установителен иск с правно основание чл. 124, ал.
1 от ГПК с искане да бъде прието за установено в отношенията между страните, че ищцата не
дължи на ответното дружество сумата от 1 327.15 лв., представляваща стойността на
допълнително начислена електроенергия за периода от 18.10.2017 г. до 17.10.2018 г. след
извършена корекция на сметката на абоната за обект на потребление с абонатен № ********** и
клиентски №*********, за която е издадена фактура № **********/01.10.2019 г. Ищцата
твърди, че е продала процесният имот през 2012 г., като от този момент е спряла да бъде
фактически ползвател на ел.енергия, като за целта е било уведомено ответното дружество.
Поради тази причина счита, че начислената за процесния период от 18.10.2017 г. до 17.10.2018 г.
ел.енергия не се дължи от нея.
Заявява, че след извършена техническа проверка в обекта била извършена корекция на
сметката му за електроенергия за периода от 18.10.2017 г. – 17.10.2018 г., като била начислена
сума в размер на 1 327.15 лева, за която ответното дружество е издало фактура от 01.10.2019 г.
Счита, че не дължи тази сума, тъй като служебно начислената ел. енергия не била реално
потребена от нея. Навеждат се твърдения за незаконосъобразност на проведената корекционна
процедура, поради липса на изискуемите реквизити в изготвения констативен протокол
процедура по съставян, вкл. липса на приложими ПИКЕЕ към момента на извършване на
проверката. Оспорват се констатациите в протокола за проверка.
В срока по чл. 131 ГПК ответникът - „Енерго-Про Продажби“ АД, депозира отговор на
исковата молба, в който излага становище за допустимост, но неоснователност на предявения
иск. Не оспорва обстоятелството, че страните са обвързани от договорно правоотношение по
повод продажбата на електроенергия. Поддържа, че процесната сума представлява стойност на
реално доставена и потребена от абоната електрическа енергия, дължима от ищеца на основание
чл. 200, ал. 1 ЗЗД. Твърди, че при извършената от служители на „Електроразпределение Север“
АД техническа проверка на електромера, са направени замервания с еталонен калибриран уред и
е установено, че в регистър 1.8.3. има показания, които не са визуализирани на дисплея и
съответно не са отчетени и заплатени от абоната. Средството за търговско измерване е
демонтирано и подменено с ново, като за проверката е съставен констативен протокол.
Демонтираният електромер е изпратен за експертиза в БИМ, където при софтуерно прочитане е
установена намеса в тарифната схема на електромера и наличие на преминала енергия по
невизуализирана тарифа 1.8.3. Със становище на „Електроразпределение Север“ АД е
установено точното количество ел. енергия след прочитане на регистър 1.8.3, което е
3
остойностено с издадена от ответника фактура. Твърди, че абонатът е уведомен за извършената
техническа проверка и фактурираната сума с писма, изпратени му от „Електроразпределение
Север“ АД и от „Енерго-Про Продажби“ АД. Счита, че е налице хипотезата на чл. 50 ПИКЕЕ и
са осъществени всички предпоставки за приложение на корекционната процедура. Сочи, че
електрическата енергия, натрупана в невизуализирания регистър е реално доставена и потребена
от потребителя. Навеждат се доводи, че следва да се приложат субсидиарно разпоредбите,
свързани с договора за покупко-продажба, уредени в ЗЗД.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и взе предвид становищата и
доводите на страните, прие за установено от фактическа страна следното:
От представения по делото констативен протокол № 1202543/17.10.2018 г. се установява,
че на посочената дата служители на „Електроразпределение Север“ АД – Варна са извършили
техническа проверка на електромера, монтиран на обекта на ищцата, находящ се в гр. Варна, ул.
„Д-р Басанович“ № 59, вх. 74, абонатен № **********. Електромерът е демонтиран, пломбиран с
пломба № 507440 и е изпратен за проверка в БИМ при показания 003350 кВТч – нощна тарифа
/Т1/ и 008829 – дневна тарифа /Т2/. Тези обстоятелства са обективирани в констативния
протокол, който е подписан от служителите на дружеството, като видно от него, същият е
подписан и от новия собственик на имота – Ж. В. Ч., както и от един свидетел – В. Д..
От Констативен протокол № 2145/17.09.2019 г. на Българския институт по метрология се
установява, че при софтуерно четене е установена намеса в тарифната схема на електромера,
която за типа електромер EMPS D210 трябва да се състои от две тарифи нощна /Т1/ и дневна
/Т2/, като действително потребената енергия се разпределя и върху сумарна тарифа: 1.8.0 –
019182,3 кWh. Констатирано е още, че не е осъществяван достъп до вътрешността на
електромера, който съответства на метрологичните характеристики и отговаря на изискванията
за точност при измерване на електроенергия. На основание извършената проверка от
“Електроразпределение Север” АД е изготвено становище за начисляване на електрическа
енергия от 17.09.2019 г., от което се установява, че е начислена общо 7 003 кВТч енергия за
периода 18.10.2017 г. – 17.10.2018 г. Стойността на така посочената електроенергия е изчислена
и посочена във Фактура № **********/01.10.2019 г., като възлиза на 1 327.15 лева.
От заключението на допуснатата по делото Съдебно-техническа експертиза /СТЕ/ -
компетентно изготвено и неоспорено от страните, се установява, че СТИ е в метрологична
годност. Извършеното неправомерно претарифиране по отделните регистри е довело до
неотчитане в пълен обем по двата видими такива на електромера – 1.8.1 – нощна енергия и 1.8.2
– дневна енергия. Натрупаното количесвто ел. енергия в регистър 1.8.0. е отразено след
извършено неправомерно вмешателството в програмата за параметризация на измервателния
уред и по-точно в тарифната му схема.
В съдебно заседание вещото лице поддържа заключението и допълва, че електромерът е
защитен с пароли, като софтуерът който се ползва е собственост на лицата, които извършват
неправомерните вмешателства. Сочи и, че не може да се установи на коя дата е извършена
манипулацията за промяна на тарифната схема.
От приетия по делото Нотариален акт № 43, том IV, рег. № 3171, дело № 170/2012 г. на
нотариус Максимилиан Динчев е видно, че ищцата е била собственик на имота до 24.09.2012 г.,
след което с договор за покупко-продажба е продала същия на трето лице Ж.В. Ч.
При така установената фактическа обстановка, въззивният съд достигна до следните
правни изводи:
Жалбата, инициирала настоящото въззивно произнасяне, е подадена в срок, от надлежно
легитимирана страна, при наличието на правен интерес, поради което е допустима и следва да
бъде разгледана по същество.
Съобразно разпоредбата на чл. 269 от ГПК в правомощията на въззивния съд е да се
4
произнесе служебно по валидността на решението, а по отношение на допустимостта – в
обжалваната му част.
Постановеното решение е издадено от надлежен съдебен състав, в рамките на
предоставената му правораздавателна власт и компетентност, при спазване на
законоустановената писмена форма, поради което същото е валидно.
Съдебният акт е постановен при наличието на всички положителни процесуални
предпоставки за възникването и надлежното упражняване на правото на иск, като липсват
отрицателните такива, поради което е и допустимо в обжалваната част.
По отношение на неправилността на първоинстанционния съдебен акт, въззивният съд е
ограничен от посочените в жалбата оплаквания, като съгласно указанията, дадени в т. 1 от ТР №
1/2013 г. на ОСГТК на ВКС, служебно следи за приложението на императивни правни норми.
Предявен е отрицателен установителен иск с правно основание чл. 124, ал. 1 ГПК, за
приемане за установено в отношенията между страните, че ищцата не дължи процесната сума,
представляваща стойността на служебно начислена електроенергия, за извършена корекция на
сметка при неизмерване или неправилно/неточно измерване на електрическа енергия. Съобразно
правилата за разпределение на доказателствена тежест в процеса, ответникът е следвало да
установи по несъмнен начин в условията на пълно и главно доказване, че е извършил проверка
на електромера на ищеца, при която е установено, че същият не отчита точно потребената
електрическа енергия, основанието за прилагане на корекционна процедура, реално доставената
и потребена от абоната електроенергия, както и съответствие между стойността на потребената
енергия и начислената сума.
С приетата с § 83, т. 1, б. „г” от Закона за изменение и допълнение на Закона за
енергетиката, обнародван в ДВ бр. 54/2012 г., в сила от 17.07.2012 г., разпоредба на чл. 98а, ал. 2,
т. 6 от ЗЕ е въведено изискване в Общите условия, при които крайният снабдител продава
електрическа енергия, да се съдържа ред за уведомяване на клиента при извършване на корекция
по сметка съгласно правилата на чл. 83, ал. 1, т. 6 ЗЕ. С оглед горната правна уредба се налага
извода, че със Закона за изменение и допълнение на Закона за енергетиката, обнародван в ДВ, бр.
54/2012 г., в сила от 17.07.2012 г., е въведено законово основание крайният снабдител да
коригира сметката на клиента при доказано неточно отчитане на потребената електрическа
енергия, ако е изпълнено задължението по чл. 98а, ал. 2, т. 6 и чл. 83, ал. 1, т. 6 ЗЕ за
предвиждане в общите условия на договорите на ред за уведомяване на клиента при извършване
на корекция на сметка и на правила за измерване на количеството електрическа енергия,
регламентиращи принципите на установяване случаите на неизмерена, неправилно и/или
неточно измерена електрическа енергия и за извършване на корекция на сметките за
предоставената електрическа енергия. Съдебната практика постановена преди изменението на
разпоредбата, която отричаше възможността да бъде извършвана корекция на сметка поради
липсата на законово основание, не намира приложение за извършените след изменението
проверки, каквато е и процесната.
В редица решения на ВКС /Например, Решение № 115 от 20.05.2015 г. по гр.д. №
4907/2014 г. на ГК, ІV г.о.; Решение № 111 от 17.07.2015 г. по т.д. № 1650/2014 г. на ТК, І т.о.;
Решение № 173 от 16.12.2015 г. по т.д.№ 3262/2014 г. на ВКС, ТК, ІІ т.о. и Решение №
203/15.01.2016 г. по т.д.№ 2605/2014 г. I т.о. на ВКС/ е прието, че със ЗИД на Закона за
енергетиката (ДВ бр. 54/2012 г.- в сила от 17.07.2012 г.) е въведено законово основание крайният
снабдител да коригира сметката на клиент при доказано неточно отчитане на потребената
ел.енергия, ако е изпълнил задълженията си по чл. 98а, ал. 2, т. 6 и по чл. 83, ал. 1, т. 6 ЗЕ, т.е.
само при предвиждане в общите условия на договорите на ред за уведомяване на клиента, че има
основание за корекция и при налични правила за измерване на количеството електрическа
енергия /ПИКЕЕ/. Законодателят е вменил изрично в задължение на електроразпределителното
дружество да създаде посочените ПИКЕЕ със съответното съдържание на новата законова уредба
въведена с изменението на Закона за енергетиката (ДВ бр.54/2012 г. - в сила от 17.07.2012 г.),
както съответно и общи условия на договорите с крайния потребител на ел. енергия,
предвиждащи ред за уведомяване на клиента при наличие на основание за корекция.
В чл. 25, ал. 2 от Общите условия за продажба на електрическа енергия на „ЕНЕРГО-ПРО
ПРОДАЖБИ“ АД /Одобрени с Решение ОУ-06/21.07.2014 г. на ДКЕВР и влезли в сила на
5
07.09.2014 г./ е предвидена възможността при корекция на фактурата в седемдневен срок да бъде
изпратено уведомление до клиента, която разпоредба отговаря на изискванията на чл. 98а, ал. 2,
т. 6 ЗЕ. Същевременно, с Решение № 798 от 20.01.2017 г. на ВАС окончателно е отменено
Решение № ОУ-06 от 21.07.2014 г. на ДКЕВР, с което са одобрени тези ОУ, поради което същите
не следва да се прилагат. На интернет страницата на ответното дружество е публикувана
информация, че до одобряването на нови ОУ в отношенията си с клиентите ЕНЕРГО-ПРО ще
прилага действалите преди 07.09.2014 г. ОУ, а именно тези одобрени с Решение № ОУ-
061/07.11.2007 г. на ДКЕВР. В чл. 24 и чл. 25 от сега действащите ОУ също е предвиден ред за
уведомяване на клиента, поради което изпратеното уведомление е в съответствие със законовото
изискване.
Съгласно разпоредбата на чл. 83, ал. 1, т. 6 от Закона за енергетиката /в редакцията и след
́
измененията в ДВ, бр. 38 от 08.05.2018 г./, устройството и експлоатацията на
електроенергийната система се осъществява съгласно норми, предвидени в правилата за
измерване на количеството електрическа енергия, регламентиращи принципите на измерване,
начините и местата за измерване, условията и реда за тяхното обслужване, включително реда и
начините за преизчисляване на количеството електрическа енергия при установяване на
неизмерена, неправилно и/или неточно измерена електрическа енергия или за която има
измерени показания в невизуализиран регистър на средството за търговско измерване, реда и
начина за обслужване на средствата за търговско измерване, както и създаването, поддържането
и достъпа до регистрираните от тези средства база данни.
Преди това изменение на Закона за енергетиката в разпоредбата на чл. 83 не е фигурирала
възможност в ПИКЕЕ да бъдат уредени хипотези за измерване на показания в невизуализиран
регистър на СТИ. С измененията на чл. 83, ал. 1, т. 6 ЗЕ с ДВ, бр. 41 от 21.05.2019 г. в
разпоредбата отново фигурира възможността за корекция при измерени показания в
невизуализиран регистър на СТИ.
Тъй като към процесния период са действали разпоредбите на Правила за измерване на
количеството електрическа енергия, приети от ДКЕВР с Протокол № 147/14.10.2013 г. /ДВ, бр. 98
от 12.11.2013 г./., които са отменени изцяло с Решение № 1500/06.02.2017 г. на ВАС по адм.д. №
2385/2016 г. – в сила от 14.02.2017 г. и Решение № 2315/2018 г. на ВАС – в сила от 23.11.2018 г.,
то настоящият състав приема, че изменението на разпоредбата на чл. 83, ал. 1, т. 6 от ЗЕ касае
издадените от КЕВР нови ПИКЕЕ (обн., ДВ, бр. 35 от 30.04.2019 г.), в които вече фигурира ред за
преизчисляване на количеството електрическа енергия, за която има измерени показания в
невизуализиран регистър /чл. 1, ал. 1, т. 7, чл. 47, ал. 1, чл. 55/. Съответствието им с нормативната
уредба тепърва ще подлежи на проверка от компетентните органи.
В отменените ПИКЕЕ не се съдържат разпоредби, които да уреждат реда и начините на
преизчисляване при неправилно и/или неточно измерена електрическа енергия, за която има
измерени показания в невизуализиран регистър на средството за търговско измерване. Да се
приеме обратното би означавало, че законодателят с новата редакция на разпоредбата на чл. 83,
ал. 1, т. 6 ЗЕ урежда нещо, което вече е уредено, което би било израз на лоша законодателна
техника при нарушаване на принципите за необходимост и стабилност, уредени в чл. 26 от
Закона за нормативните актове.
Все още действащият към датата на проверката /17.10.2018 г./ чл. 50 от ПИКЕЕ
предвижда, че при установено несъответствие между данните за параметрите на измервателната
група и въведените в информационната база данни за нея, водещо до неправилно изчисляване на
използваните от клиента количества електрическа енергия, операторът на съответната мрежа
коригира количествата електрическа енергия като разлика между отчетеното количество
електрическа енергия и преминалите количества електрическа енергия за времето от допускане
на грешката до установяването й, но за период, не по-дълъг от една година.
Съдът приема, че този текст е неприложим по отношение на отчетените показания в
скритите регистри, а касае други хипотези на несъответствие на данните. В Решение № 21 от
01.03.2017 г. по т. д. № 50417/2016 г., I г. о. на ВКС е прието, че и преди измененията в чл. 83, ал.
1, т. 6 и чл. 98а, ал. 2, т. 6 ЗЕ /ДВ бр. 54/2012 г./ и приемането на ПИКЕЕ от 2013 г. е допустимо
операторът на съответната мрежа да преизчислява сметките за потребената електрическа енергия
за минал период, когато действително доставената електрическа енергия погрешно е отчетена и
6
заплатена в по-малък размер поради грешно въведени в информационната база данни за
техническите параметри на средството за търговско измерване. В мотивите към решението се
изследва въпросът, че разпоредбата на чл. 50 от ПИКЕЕ се прилага в хипотези на грешно
отчитане на действителното потребление на електрическата енергия, когато грешката се дължи
на дефект в измервателното устройство. ВКС приема, че хипотезата на неправомерна намеса в
СТИ, когато доставчикът е доказал реалното количество на доставката и разликата между
заплатеното и действително дължимото, е сходна, но в този случай не се прилага чл. 50 ПИКЕЕ,
а корекцията се извършва по реда на някоя от другите разпоредби.
В настоящия казус не се установява дефект в измервателното устройство, а точно
обратното. Според протокола от БИМ и становището на вещото лице СТЕ е било технически
изправно, поради което правилно е отчитало преминалата през него електрическа енергия. Не
беше доказано и наличието на грешно въведени в информационната база данни технически
параметри на електромера.
Дори да се приеме, че чл. 50 от ПИКЕЕ може да служи за основание за служебно
коригиране на сметката на потребителя, то същият не може да се приложи, защото останалите
действащи разпоредби на ПИКЕЕ към датата на проверката не могат сами по себе си да покрият
всички изисквания за надлежно извършване на процедурата за корекция. На основание чл. 195,
ал. 1, вр. чл. 194 АПК, подзаконовият нормативен акт се смята за отменен от деня на обнародване
на съдебното решение, което в случая за ПИКЕЕ е сторено в ДВ, бр. 15 от 14.02.2017 г.
Следователно разпоредбите на чл. 1 – 47 и чл. 52 – 56 ПИКЕЕ са неприложими към настоящия
случай, доколкото техническата проверка в обекта на потребление е извършена на 17.10.2018 г.
В отменените разпоредби се съдържат процедурни правила за надлежно извършване на
проверката, която служи като основание за коригиране на сметката. След отмяната на чл. 41-44 и
чл. 47 от ПИКЕЕ липсва ред и предпоставки за извършване на проверка за метрологичната,
функционална и техническа изправност на СТИ, както специални изисквания за установяване на
случаите на неизмерена, неправилно и/или неточно измерена електрическа енергия.
Извършените от ответника в тази връзка действия към този момент не са изрично
регламентирани, поради което и не са основани на закона. Дори да не е отменен законовия текст,
който предвижда коригирането на сметката по определена методика, то след отмяната на
текстовете, които уреждат процедурата за констатиране на отклоненията в нормалното отчитане,
е изключена възможността за прилагането му. Доколкото законодателят не е предвидил друг ред,
освен този по ПИКЕЕ, по който да се извърши проверката и коригирането на сметката, то
доставчикът няма правомощия да извършва такива действия и извършването им няма
юридическа стойност. Този извод се налага и предвид строгата регулация и държавен контрол
над енергийния сектор с цел да бъдат защитени потребителите от неправомерни действия на
монополистите.
Съгласно чл. 195, ал. 2 от АПК, правните последици, възникнали от подзаконов
нормативен акт, който е обявен за нищожен или е отменен като унищожаем, се уреждат
служебно от компетентния орган в срок не по-дълъг от три месеца от влизането в сила на
съдебното решение. В случая компетентен орган по смисъла на цитираната разпоредба се явява
Комисията по енергийно и водно регулиране /КЕВР/, която съобразно разпоредбата на чл. 83, ал.
2 вр. ал. 1, т. 6 вр. чл. 21, ал. 1, т. 3 от ЗЕ има правомощия да приема правилата за измерване на
количеството електрическа енергия. След изтичането на срока по чл. 195, ал. 2 от АПК
Комисията издаде нови ПИКЕЕ /обн., ДВ, бр. 35 от 30.04.2019 г./, като в § 2 от ПЗР предвиди, че
процедурите по преизчисляване на количество електрическа енергия, уведомяване, фактуриране
и уреждане на финансовите отношения с клиентите, които са започнали въз основа на
констативни протоколи, съставени до влизане в сила на тези правила, се довършват по реда,
действал към датата на съставяне на констативния протокол, като в случаите на съставените след
01.07.2018 г. констативни протоколи се взема предвид и действащата прогнозна пазарна цена на
електрическата енергия за покриване на технологичния разход на операторите на съответните
мрежи, определена от Комисията за енергийно и водно регулиране. Предвид изложеното следва
да се приеме, че в настоящия случай, доколкото процесният констативен протокол е съставен
след частичната отмяна на приложимите разпоредби от ПИКЕЕ /отм./, то липсва приложим
материален закон, в съответствие с който да бъдат установени случаите на неизмерена,
7
неправилно и/или неточно измерена електрическа енергия, тъй като с решението на ВАС е
отменена включително разпоредбата на чл. 47 ПИКЕЕ, която определя редът, по който се
извършват проверките на СТИ.
Липсващата нормативна уредба не може да бъде заместена по аналогия с правни норми
съществуващи в други източници на правото, тъй като съгласно чл. 1 от ЗЕ процесните
обществени отношения се уреждат именно със специалния закон. Да се приеме обратното на
практика означава, както субектите, за които Правилата са създавали права и задължения, така и
съдът в производство като настоящото, да заобиколят последиците на решението на
административния съд за преустановяване занапред действието на съответните правни норми
поради отричане на юридическата им сила.
Предвид изложеното, съдът приема, че към датата на проверката и коригирането на
сметката на ищеца за ответника не е съществувало законово основание за това.
В допълнение към горното са налице и други нарушения на процедурата за корекция,
които дори при наличието на основание за нея, биха довели до незаконосъобразно коригиране на
сметката.
Принципите на измерване на преминалото количество електрическа енергия също се
регулират от ПИКЕЕ, съобразно чл. 83, ал. 1, т. 6 ЗЕ. С договора за присъединяване към
електрическата мрежа клиентите от дадената група избират тарифността на измерване
количеството електрическа енергия, като операторът на съответната мрежа е длъжен да монтира
измервателни уреди, които да съответстват на писмено заявения избор на клиента. /чл. 11, ал. 1
ПИКЕЕ (отм.)/ Съобразно чл. 19, ал. 1, т. 5 от Наредба № 6 от 24.02.2014 г. за присъединяване на
производители и клиенти на електрическа енергия към преносната или към разпределителните
електрически мрежи, в договора за присъединяване се включват клаузи за тарифите за измерване
на електрическата енергия. В случая, видно от доказателствата по делото, на ищеца битов
потребител е монтиран електромер, който измерва преминалата ел.енергия с две скали при зони в
денонощието – дневна и нощна. Цената на преминалата и употребена електрическа енергия се
определя съобразно конкретната тарифа, според месеците и часовете когато е била използвана.
В противоречие с уговорените между страните и регулираните от КЕВР тарифи и способи
на отчитане на преминалата ел.енергия ответникът претендира цена за технологични разходи по
отчетена в „скрит“ /невизуализиран/ регистър енергия. От данните по делото не се събраха
доказателства ищецът да се е съгласявал с такъв начин на отчитане и остойностяване на
енергията, а и такъв не е законово регламентиран. Именно право на ползвателя на мрежата е да
избира начина на измерване на ползваната електрическа енергия между утвърдените тарифи,
съобразно предвиденото в чл. 15, т. 2 от действащите Общи условия на договорите за пренос на
електрическа енергия през електроразпределителните мрежи на „ЕЛЕКТРОРАЗПРЕДЕЛЕНИЕ
СЕВЕР” АД /Одобрени с Решение № ОУ-060/07.11.2007 г. на ДКЕВР. Изменени и допълнени с
Решение № ОУ-004/06.04.2009 г. на ДКЕВР/.
В чл. 10, ал. 1 ПИКЕЕ /отм./ и чл. 32, ал. 2 от Наредба № 6 от 24.02.2014 г. е предвидено,
че операторът на съответната мрежа е длъжен да осигурява на страната, която купува
електрическа енергия, възможност за контрол на показанията на средствата за търговско
измерване. Същевременно, според чл. 662 от Наредба за средствата за измерване, които подлежат
на метрологичен контрол /Изм., ДВ, бр. 86 от 27.10.2017 г./ електромерът трябва да има
показващо устройство - електромеханичен регистър или електронен дисплей. Когато е възможно,
показващото устройство трябва да е видимо за потребителя и действащата в момента тарифа
трябва да е показана (индикирана). В случаите на няколко стойности, представяни от единичен
дисплей, трябва да е възможно показване на съдържанието на всички съответни памети. При
изобразяване на паметта трябва да е възможно идентифицирането на всяка използвана тарифа.
Отчитането в скрития регистър е в противоречие с подзаконовите нормативни актове.
След като показанията се отчитат в „скрит“ регистър няма как потребителят да бъде информиран
за консумираната от него ел.енергия и за цената, която дължи за нея. Задължението за
предоставяне на информация на потребителя (за отчетената стойност на ел.енергията и за
нейната цена) от страна на доставчика е от ключово значение за този вид правоотношения и
нарушаването му винаги води до опорочаване на процедурата по ценообразуване и корекция на
сметка.
8
По този повод в европейското законодателство са предвидени редица мерки за защита на
потребителите на електрическа енергия, доколкото според чл. 4, § 2, б. „и“ ДФЕС Европейския
съюз притежава споделена с държавите членки компетентност в областта на енергетиката.
Например, от съображения 42, 46, 50, 51, 52 на Директива 2009/72/ЕО относно общите правила за
вътрешния пазар на електроенергия /транспонирана в българското законодателство/ може да се
направи извод, че цялата промишленост, включително битовите клиенти, трябва да имат
възможността да се ползват от високи нива на защита на потребителите, което включва
сигурност на доставките и разумни тарифи. Потребителите следва да имат достъп до данните за
тяхното потребление и свързаните с него цени и разходи за услугите, както и да имат правото да
бъдат надлежно информирани за своето потребление на енергия. Специално мерките за защита
на потребителите са прокламирани в Приложение № 1 към Директивата, като в случая в чл. 1, б.
„в“, „з“, „и“ е наблегнато над задължението на държавите членки да осигурят възможността
потребителите да получават прозрачна информация за приложимите цени и тарифи и за
стандартните условия по отношение на достъпа до електроенергийни услуги и ползването им, да
разполагат с данните за потреблението си и да са надлежно информирани за действителното
потребление на електроенергия и разходите достатъчно често, за да могат да регулират своето
потребление на електроенергия. В тази връзка са приети редица законодателни мерки от страна
на Република България, като част от тях не са спазени от ответника, както беше посочено по-
горе, поради което процесното отчитане е в противоречие и с правото на Европейския съюз.
Ако целта на „скрития“ регистър е да отчита преминала ел.енергия, която поради
манипулиране на електромера не е отчетена от редовните регистри, то способите и процедурите,
чрез които тази енергия впоследствие следва да се заплати от потребителя и на какви цени,
следва да са изрично законово регламентирани. Такава законова уредба е липсвала към момента
на проверката, поради което ответникът няма право да преизчислява дължимите от потребители
суми на база на стойностите в невизуализиран регистър без значение кога и как енергията е
преминала през електромера, дори и да се установи, че е реално потребена.
Както съдът посочи по-горе в мотивите си, за в бъдеще, след измененията на чл. 83, ал. 1,
т. 6 ЗЕ и приемането на ПИКЕЕ от 2019 г., е предвидена подобна методика, но към момента на
извършване на проверката /07.06.2018 г./, не е имало такава законова възможност.
Достъп до софтуера преди монтирането имат само служителите на ответното дружество и
производителя чрез съответните пароли и е технически възможно да се извърши манипулация и
начисляване без потребителя да може да разбере за това, доколкото показанията на тарифите, по
които нормално се отчита използваната от него ел.енергия, са нулеви при монтирането. Именно,
за да се избегне начисляването на суми и заплащането на ел.енергия, която потребителят не е
могъл да проследи, че е изразходвал, СТИ са конструирани така, че да има възможност на видим
дисплей да се изобразяват съответните стойности. Този извод се потвърждава и от разпоредбите
на Наредбата за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол.
Електромерите технически притежават повече тарифи за отчитане на положителна активна
енергия, в случай, че се въведе допълнителна тарифа (извън върхова, дневна и нощна), която да
може да бъде използвана, без да се налага смяна на устройството. В този смисъл този „скрит“
регистър не се използва по техническото му предназначение и по този начин създава
предпоставки за манипулиране, като негативните последиците от това следва да се възложат в
тежест на по-силната страна в правоотношението – доставчика на ел.енергия.
В контекста на гореизложеното, настоящият състав на съда намира за неоснователно
възражението на въззивника за препращането към чл. 200, ал.1 ЗЗД и неприложимо не само по
горната причина, а и защото задължението на „купувача” да плати „вещта”, преведено към
конкретния казус, означава, че абонатът има задължението да плати за реално потребеното от
него количество електроенергия. Видно от доказателствата по делото, по никакъв начин не се
установи, че това е така. Няма доказателства, че установеното количество ел. енергия в скрития
регистър 1.8.0 е натрупано след като електромерът е монтиран в обекта на ищеца.
В констативния протокол № 1046789 за монтажа през 2016 г. са отразени нулеви
показатели за дневна и нощна тарифа на електромера, но липсват показания по другите
съществуващи отчетни регистри. Видно от констативен протокол от 17.10.2018 г., показанията в
тези регистри е възможно да бъдат измерени от служителите на оператора на
9
електроразпределителната мрежа и съответно вписани в протокола, както това е направено при
монтажа на новия електромер. Липсата им в протокола от 2016 г. оставя въпроса какви са били
стойностите в тях по това време неизяснен, а твърдението на жалбоподателя, че натрупаната
електроенергия в неактивирания за търговски отчет регистър 1.8.0, е действително доставена от
доставчика и потребена от абоната – недоказано.
Относно твърдението на жалбоподателя, че страните са в договорни отношения за
продажба на ел. енергия за процесния обект въз основа на сключен при общи условия договор за
продажба на ел. енергия (ОУ ДПЕЕ), одобрени с Решение ОУ-061/07.11.2007 г. на ДКЕВР (сега
КЕВР), съдът намира следното:
Съгласно § 1, т. 2а от ДР на ЗЕ, в приложимата редакция на нормата /ДВ, бр. 54/2012 год./,
„битов клиент" е клиент, който купува електрическа или топлинна енергия с топлоносител
гореща вода или пара за отопление, климатизация и горещо водоснабдяване, или природен газ за
собствени битови нужди. А според т. 41б на § 1 от ДР на ЗЕ, „потребител на енергийни услуги" е
краен клиент, който купува енергия или природен газ, и/или ползвател на преносна и/или
разпределителна мрежа за снабдяването му с енергия или природен газ.
Съгласно разпоредбите на действащите към момента чл. 4, ал. 1 от ОУ на ДПЕЕ (2007 г.)
потребител на електрическа енергия за битови нужди е физическо лице – собственик или
ползвател на имот, присъединен към електроразпределителната мрежа на „Е.ОН България
Мрежи" АД, с променено понастоящем наименование „Електроразпределение Север“ АД, което
ползва електрическа енергия за домакинството си, и е снабдявано и закупува същата от „Е.ОН
България Продажби" АД, понастоящем „Енерго-Про Продажби“ АД. Освен тези лица, съгласно
чл. 6, ал. 2 от ОУ на ДПЕЕ (2007 год.) потребител на електрическа енергия за битови нужди може
да бъде и друго лице при условие, че собственикът или титулярът на вещното право на ползване
на имота, е дал пред "Е.ОН България Продажби" АД (сега „Енерго-Про Продажби“ АД) съгласие
в нотариално заверена форма лицето да бъде потребител за определен срок. В този случай за
задълженията към "Е.ОН България Продажби" АД собственикът или титулярът на вещното право
е солидарно отговорен заедно с лицето, за което е дал съгласието си. Според ал. 3 потребител на
електрическа енергия за стопански нужди може да бъде и друго лице при условие, че
собственикът или титулярът на вещното право на ползване на имота е дал пред "Е.ОН България
Продажби" АД съгласие в нотариално заверена форма, лицето да бъде потребител за определен
срок. В ал. 4 е предвидено, че страна в отношенията с "Е.ОН България Продажби" АД („Енерго-
Про Продажби“ АД) е лицето, явяващо се потребител по смисъла на ал. 2 или ал. 3 и всички
фактури се издават на негово име. Доколкото по делото няма данни за такова изрично съгласие,
подадено от собственика на имота пред доставчика на енергия, то след анализ на цитираните
норми на ЗЕ и на ОУ на ДПЕЕ следва да се приеме, че в случая „потребител” на доставяната от
ответното дружество (въззивник в настоящия процес) ел. енергия по смисъла на ЗЕ и на ОУ на
ДПЕЕ, след дата на договора за покупко-продажба от 24.09.2012г., е приобретателят на имота –
Ж.Ч.. Видно и от Констативен проткол от 17.10.2018г., послдната е присъствала на процесната
проверка, като дори е отразена в протокола като нов собственик на имота, за който е начислена
спорната между страните сума за електроенергия. Поради това, съдът намира, че ответникът не е
страна по договора за продажба на ел. енергия за процесния обект, поради което и няма
задължение за заплащането и към “Енерго-Про Продажби“ АД-Варна.
́
Предвид гореизложеното, настоящият състав намира предявения отрицателен
установителен иск за основателен и като такъв същият следва да се уважи изцяло.
Поради съвпадане на крайните изводи на двете съдебни инстанции, обжалваното
първоинстанционно решение следва да се потвърди.
Относно съдебно-деловодните разноски:
При този изход от делото, претенцията на въззиваемата за компенсация на разноските,
направени за защита във въззивното производство по неоснователна въззивна жалба, следва да
бъде уважена. Същата претендира разноски в размер на 350 лева, представляваща заплатено в
брой адвокатско възнаграждение, съгласно приложения списък по чл. 80 от ГПК и договор за
правна помощ и съдействие от 30.09.2020г., имащ характер на разписка – арг. от т. 1 от ТР №
10
6/2012 г. на ОСГТК на ВКС.
Тъй като въззивната страна не е релевирала възражение за прекомерност на
претендираните от въззиваемата разноски, съдът намира, че същите следва да се присъдят в
пълен размер.
Водим от изложените мотиви, СЪДЪТ
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА изцяло Решение № 2383 от 16.06.2020 г., постановено по гр.д. № 2284
по описа на РС-Варна за 2020г., ГО, 12 съдебен състав.
ОСЪЖДА, на основание чл. 78, ал. 3 от ГПК, „ЕНЕРГО-ПРО ПРОДАЖБИ” АД, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление гр. Варна, „Варна Тауърс –Г“, бул. „Владислав
Варненчик” 258, ДА ЗАПЛАТИ на М. Т. Т. с ЕГН ********** , с адрес: гр. Варна, ул. „Д-р
Басарович“, №/бл. 59, ап. 74, сумата в размер на 350 лв. /триста и петдесет лева/,
представляваща сторени пред въззивния съд съдебно-деловодни разноски, включващи
адвокатско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕПИС от решението да се обяви в регистъра по чл. 235, ал. 5 ГПК.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
11