Присъда по дело №1130/2014 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 11
Дата: 27 януари 2015 г. (в сила от 12 февруари 2015 г.)
Съдия: Асен Владимиров Попов
Дело: 20143100201130
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 15 септември 2014 г.

Съдържание на акта

П Р И С Ъ Д А

 

Номер   11/27.01.2015 г.                  гр.Варна

 

В  И М Е Т О   Н А  Н А Р О Д А

 

ВАРНЕНСКИ ОКРЪЖЕН СЪД,         Наказателно отделение

На двадесет и седми януари       Две хиляди и петнадесета година

В публично заседание в следния състав:

 

                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: АСЕН П.

                              

                 СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ: Х.  Г.

 

Н.К.

 

                                                 

Секретар П.П.

Прокурор ГАЛИНА МИНЧЕВА

като разгледа докладваното от съдия П.  

НОХД № 1130 по описа за 2014 г.

 

П Р И С Ъ Д И :

 

ПРИЗНАВА подсъдимия:

К.А.А. - роден на *** год. в гр. Варна, с адрес за призоваване - Германия, гр. Гибелщадт, Вюрутбург, ул.„Кирхаймерщрасе” 08, П.К. 97232, българин, българско гражданство, средно образование, женен, не работи, неосъждан /реабилитиран/, ЕГН **********.

 

ЗА ВИНОВЕН  В ТОВА, ЧЕ

На 26.07.2014г. около 10.00 часа в гр.Варна, по бул. „Вл. Варненчик”, в посока центъра на града, на надлеза с бул. „Янош Хуняди”, при управление на МПС - л.а. „Фолксваген Транспортер” с временни германски регистрационни табели WU 134А, нарушил правилата за движение регламентирани в Закона за движение по пътищата – чл.20, ал.1 и ал.2; чл.21, ал.1; чл.41, ал.2 и чл.58, т.3 и по непредпазливост причинил смърт и телесни повреди на повече от едно лица, а именно: причинил смърт на гражданите на Р Молдова: Е. П. /ELENA POGORA/, родена на *** г., И. Г. /IGOR GOLUBEV/, роден на *** г. и Н. С. /NATALIA SIMONOV/, родена на *** г., както и причинил три средни телесни повреди на малолетния руски гражданин Д.В.П., роден на *** г. - черепно-мозъчна травма, изразяваща се в контузия на мозъка, кръвоизливи под меките мозъчни обвивки, множество счупвания на черепните кости, която е обусловила разстройство на здравето временно опасно за живота; причинени счупвания на главичките на двата долночелюстни израстъка и счупвания на телата на горната и долната челюсти, които в съвкупност са обусловили трайно затруднение на функциите на дъвченето и говоренето за период от около 2-3 месеца, както и причинено счупване на 1-ви шиен прешлен, което е обусловило трайно затруднение на движенията на шията за около 8-9 месеца, а също причинил и две средни телесни повреди на молдовския гражданин Д.С. /DIMITRU SIMONOV/, роден на *** г. - черепно мозъчна травма, изразяваща се в контузия на мозъка, травматичен кръвоизлив под меките мозъчни обвивки, обусловили разстройство на здравето, временно опасно за живота, и причинена комбинирана травма в областта на шията - разкъсване в областта на предната връзка и между прешления диск на 6 и 7 шиен прешлен, която е обусловила трайно затруднение в движенията на шията за период повече от 1 месец, като случаят е особено тежък, поради което и на основание чл. 343, ал.4, вр. ал.3, буква „а” и буква „б”, вр. ал.1, вр. чл. 342, ал.1 от НК, вр. чл.54 от НК му налага наказание ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА за срок от СЕДЕМ ГОДИНИ И ШЕСТ МЕСЕЦА, като на основание чл.58 А от НК НАМАЛЯВА наказанието лишаване от свобода на ПЕТ ГОДИНИ, което да изтърпи при първоначален ОБЩ режим в затворническо общежитие от открит тип.

 

На основание чл.343 Г от НК НАЛАГА на подс.А. наказание лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от СЕДЕМ ГОДИНИ И ШЕСТ МЕСЕЦА, считано от влизане на присъдата в сила.

 

ВЕЩЕСТВЕНИТЕ ДОКАЗАТЕЛСТВА:

1 бр. черно влакно с дължина 15 см.; парче от стъкло с червено-кафява течност; парче от тапицерия с червеникаво-кафява течност с размери 26 см. на 13 см.; парче от тапицерията с червеникаво-кафява течност с размери 8 см. на 14 см.; сиво парче с червеникаво-кафява течност с размери 3 см. на 3 см.; парче с тъмно червеникаво-кафява течност с размери 16 см. на 5 см.; натривка с ДНК за сравнителен материал от Д.В.А. и натривка с ДНК за сравнителен материал от К.А.А. след влизане в сила на присъдата ДА СЕ УНИЩОЖАТ, а 1 брой видеокамера марка „AIPTEK S/N BWM 10001208 с поставена в слота карта - памет марка „TRANSCEND 16 GB ДА СЕ ВЪРНЕ на пострадалия Д.С..

 

На основание чл.189, ал.3 от НПК ОСЪЖДА подс.К.А.А. да заплати направените по делото разноски  в размер на 1025,10 лева в полза на Държавния бюджет по сметка на ОД на МВР-Варна.

 

Присъдата може да се обжалва или протестира пред Апелативен съд гр. Варна в 15-дневен срок от днес.

 

 

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                 СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ: 1.

 

                                                                                 2.

                                                                   

                                                                        

 

                                                                                        


 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

Година  2015                                                                       гр.Варна

ВАРНЕНСКИ ОКРЪЖЕН СЪД,         Наказателно отделение

На двадесет и седми януари  Две хиляди и петнадесета година

В публично заседание в следния състав:

 

 

                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: АСЕН П.

                 

                        СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ: Х.  Г.

 

Н.К.

 

 

Секретар П.П.

Прокурор ГАЛИНА МИНЧЕВА

Сложи за разглеждане докладваното  от съдия П.

НОХД № 1130 по описа за 2014 г.

 

Съдът като взе предвид вида и размера на наложеното наказание, намира, че мярката за неотклонение на подсъдимия следва да бъде потвърдена, поради което и на основание чл.309, ал.1 от НПК,

 

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ПОТВЪРЖДАВА мярката за неотклонение „Подписка”  по отношение на подсъдимия  К.А.А..

 

Определението е окончателно.

 

 

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                           СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ: 1.

 

                                                                                            2.

                                                       

                                                                     

                                                                                   

 

Съдържание на мотивите

М О Т И В И

 

към присъдата, постановена на 27.01.2015г. по НДОХ №1130/2014 година от Варненски окръжен съд - наказателно отделение

         Варненската окръжна прокуратура е внесла във Варненски окръжен съд обвинителен акт по досъдебно производство №240/2014г. по описа на Сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР Варна срещу:

          К.А.А. – ЕГН ********** за извършено  престъпление по чл.343, ал.4 вр. ал.3, б.”а” и б”б”, вр. ал.1, вр. чл.342,ал.1 от НК за това, че на 26.07.2014г. около 10.00 часа в гр.Варна, по бул."Вл.Варненчик", в посока центъра на града, на надлеза с бул."Янош Хуняди", при управление на МПС -л.а."Фолксваген Транспортер" с временни германски регистрационни табели WU 134А, нарушил правилата за движение регламентирани в Закона за движение по пътищата, както следва:

1.                 чл.20, ал.1 (Изм.-ДВ, бр. 43 от 2002г., в сила от 26.04.2002г.) (1) Водачите на длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват.

2.                 чл.20, ал.2 (Изм.-ДВ, бр. 51 от 2007г.) Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с .... характера на движението, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението.

3.                 чл.21, ал.1 (Изм. и доп. - ДВ, бр.43 от 2002г., в сила от 26.04.2002г., изм.- ДВ, бр.54 от 2010г., изм. и доп.- ДВ, бр. 47 от 2012г.) При избиране на скоростта на движение в населено място, на водачът на пътното превозно средство от категория "В" е забранено да превишава 50км./ч

4.                 чл.41, ал.2 При изпреварване водачът на пътното превозно средство напуска пътната лента, в която се движи, навлиза в съседната пътна лента изцяло или частично, преминава покрай движещото се в същата посока пътно превозно средство и се връща в напуснатата лента.

5.     чл.58. При движение по автомагистрала на водача е забранено: т.З - да се движи по лентата за принудително спиране

и по непредпазливост причинил смърт и телесна повреди на повече от едно лица, а именно: причинил смърт на гражданите на Р.Молдова: Е. П. / ELENA POGORA/, родена на ***г., И. Г. /IGOR GOLUBEV/, роден на ***г.и Н. С. / NATALIA SIMONOV7, родена на ***г., както и причинил три средни телесни повреди на малолетния руски гражданин Д.В.П., роден на ***г., изразяващи се в причинена черепно - мозъчна травма, изразяващи се в контузия на мозъка, кръвоизливи под меките мозъчни обвивки, множество счупвания на черепните кости, която е обусловила разстройство на здравето временно опасно за живота; причинени счупвания на главичките на двата долночелюстни израстъка и счупвания на телата на горната и долната челюсти, които в съвкупност са обусловили трайно затруднение на функциите на дъвченето и говоренето за период от около 2-3 месеца, както и причинено счупване на 1-ви шиен прешлен, което е обусловило трайно затруднение на движенията на шията за около 8-9 месеца, а също причинил и две средни телесни повреди на молдовския гражданин Д.С. /DIMITRU SIMONOV/, роден ца ***г., изразяващи се в причинена черепно мозъчна травма, изразяваща се в контузия на мозъка, травматичен кръвоизлив под меките мозъчни обвивки, обусловили разстройство на здравето, временно опасно за живота и причинена комбинирана травма в областта на шията -разкъсване в областта на предната връзка и междупрешления диск на 6 и 7 шиен прешлен, която е обусловила трайно затруднение в движенията на шията за период повече от 1 месец, като случаят е особено тежък.

Преди датата за съдебно заседание защитата на подсъдимия депозира молба за разглеждане на делото по реда на съкратеното съдебно следствие, и в частност по реда на чл.371,т.2 от НПК.

В съдебно заседание подсъдимият А. след запознаване с правата му по чл.371 от НПК заявява, че се признава за виновен, признава изложените в обстоятелствената част на обвинителния акт факти, не желае събирането на нови доказателства, като изказва дълбоко съжаление и разкаяние за постъпката си.

Защитниците на подсъдимия адв.А. и адв.Железов от ВАК пледират за преференция по разпоредбата на чл.58а, ал.4 от НК. Излагат доводи за наличие на многобройни смекчаващи наказателната отговорност обстоятелства, с оглед данните за личността на дееца, неговото семейно положение, възложената му отговорност от немските власти да полага грижи за детето на своята съпруга страдащо от тежко заболяване и др. В заключение молят и за отлагане изтърпяването на така определеното наказание, доколкото А. следва да полага грижи както за детето, така и за съпругата си и липсва причина същия да бъде изолиран в местата за лишаване от свобода.

Представителя на частните обвинители и граждански ищци св.В.П., св.О.П., св.Ст.Г., св.Д.С. - адв.Н. от САК пледира за налагане на наказание Лишаване от свобода при превес на отегчаващи наказателната отговорност обстоятелства в размер от девет години, както и максимален срок на лишаване от право да управлява МПС

Особения представител на пострадалия малолетен Д.П. адв.А.Ж. от ВАК пледира за наказание съобразено с обстоятелството, че на подсъдимия А. са възложени грижите за повереника му, който видно от представената медицинска документация се нуждае от специални грижи.

Прокурорът поддържа изцяло възведеното обвинение, като доказано по безспорен начин. Предлага определяне на наказание при условията на съкратено съдебно следствие съобразно разпоредбата на чл.58А от НК, в нередуциран размер от седем години и половина, както илишаване от право да управлява МПС за същия срок. Пледира в тежест на подсъдимия да бъдат възложени и разноските от досъдебна фаза на производството.което при хипотезата на чл.59 от ЗИНЗС да изтърпи в затворническо общежитие от открит тип.

 

Съдът, след като взе предвид събраните по делото доказателства и с оглед разпоредбата на чл.373, ал.3 от НПК прие за установена следната фактическа обстановка:

На 25.07.2014г., около 21.00ч., пострадалите Е. П., И. Г., Н. С. и съпругът й св. Д.С. потеглили от гр.Кишинев в Р.Молдова към Р.България с управлявания от св. С. лек автомобил, марка „Хонда Акорд”, с peг. CNP 277. На предната дясна седалка седяла съпругата на водача св.Н. С.. На задната седалка, зад водача седяла св.Е. П., а в дясно от нея седял св.И. Г.. Четиримата пътували към България на почивка, като имали резервация за самостоятелни стаи „Орака”, ЕТ„Роси-Ив.Д.И.” гр.Созопол за времето от 26.07.2014г. до 03.08.2014г.. В автомобила на св.С. имало монтирана видеокамера, марка „AIPTEKS/N BWM10001208 с SD карта Transced- 16GB", насочена напред, по посока на движението съобразно изискванията на законодателството в Р.Молдова. На територията на Р.България влезли през ГКПП Дунав мост, гр. Русе. В 09.53ч. автомобила преминал покрай указателната табела за начало на гр.Аксаково, обл.Варна, след което през пътен възел „Летище Варна” продължил движението си по автомагистрала „Хемус” в посока на центъра на гр.Варна. Тъй като, газта в бутилката на автомобила на св. С. свършила, той превключил на бензиново гориво. През това време автомобилът на св.С. преминал покрай табелата, указваща начало на територията на гр. Варна. С оглед нуждата да зареди газ, св.С. спрял в 10.00ч. на 26.07.2014г. автомобила си в лентата за принудително спиране на магистрала „Хемус”, в началото на булевард „Владислав Варненчик”, на около 70 метра след табелата на град Варна, в района непосредствено преди надлеза на магистрала „Хемус” с началото на бул.„Ян Хунияди”. Същия потърсил на пътната карта място за зареждане с газ. Незабавно след като спрял автомобила, св.С. включил аварийните светлини на МПС. Този пътен участък бил прав, хоризонтален, а пътното платно било с три пътни ленти: най-дясната, т.н. лента за принудително спиране където спрял автомобила бил с ширина 3 метра; дясна пътна лента за движение с ширина 3.65м. и лява пътна лента с ширина 3.90м. Времето било слънчево, видимостта добра, а асфалтовото покритие било сухо. Трафикът на автомобили в този участък на магистралата, по това време бил натоварен.

Подсъдимият А., роден на ***г. в гр.Варна, бил женен за св.Д.В.А. - руска гражданка. Същата имала син - Д.В.П., роден на ***г., руски гражданин, който не произхождал биологически от подсъдимия. Тримата живеели в Германия, в гр.Гибелщадт, Вюрутбург, ул.„Кирхаймерщрасе”08. А. живеел в Германия от 1994г.. На 24.07.2014г., тримата потеглили към гр.Варна, където живеели родителите и сестрата на подсъдимия. Пътували със закупения от А. месец преди това лек автомобил /микробус/, марка „Фолксваген Транспортер”, с поставени временни германски регистрационни табели с №WU 134 А. Автомобилът бил управляван от А., съпругата му седяла на предната дясна седалка, а малолетния П. пътувал в специален детски стол, закрепен в средната част на седалката, намираща се зад предната седалка. На 26.07.2014г., сутринта около 09.00ч., тримата се намирали на територията на Р.Румъния и потеглили с микробуса към гр.Варна. Пресекли границата на Р.България през КПП „Дунав мост" около 07.30ч. на същия ден. След като преминали през гр.Шумен, управлявания от подсъдимия лек автомобил продължил движението си по посока на гр.Варна, по автомагистрала „Хемус”. Междувременно, св.Д.Д., потеглил около 08.20ч. на 26.07.2014г. с управлявания от него тежкотоварен автомобил, марка „Даф 95”, с peг. № Т 2603 СТ, с прикачено ремарке с peг. № СН 2200 EE, от гр.Шумен в посока на гр.Варна. Движил се, по автомагистралата София- Варна за да натовари товар от пристанище „Одесос”- Варна. Малко след 10.00ч., св.Д. забелязал, че напред, на магистралата, над цялото пътно платно, около входа на гр.Варна, имало поставени камери, и намалил скоростта на движение на автомобила си от около 85-90км./ч. до около 65-70км./ч.. В този момент, подсъдимия А., с управлявания от него автомобил се намирал в дясната пътна лента на същата магистрала, непосредствено след товарния автомобил на св.Д. и започнал извършването на маневра „изпреварване", като се движил се със скорост около 95-100км./ч. Автомобилът му навлязъл в крайната лява пътна лента, продължил по нея и на около 10 метра, пред движещия се в дясната пътна лента автомобил на св. Д., навлязъл в дясната пътна лента, преминал през нея, но не останал там, а продължил движението си и навлязъл плавно, без резки движения в лентата за принудително спиране. В този участък от пътя нямало дупки или неравности по асфалта. Липсвали белези на аварии по микробуса според св.Д.. Без да намаля скоростта на движение, водачът на лекия автомобил „Фолксваген Транспортер” продължил да управлява автомобила си в лентата за принудително спиране още около 100м. и в 10.07ч. ударил фронтално, в задната част, спреният в същата лента, около 7 минути преди това, лек автомобил на св.С., марка „Хонда Акорд”, с peг. CNP 277. Свидетелят Д. възприел спрелия автомобил на св.С. още преди подсъдимият да започне изпреварването на камиона му. Не можел да види дали в автомобила има хора, но категорично възприел, че извън и около спрения автомобил няма. Наблюдавайки движението на микробуса по лентата за принудително спиране в посока на спрения автомобил, св.Д. си помислил за водача на микробуса „Този човек не ги ли вижда, няма ли да спре”. В конкретната ситуация, той очаквал, че водачът на микробуса ще предприеме маневра за връщане в дясната пътна лента, поради което намалил още скоростта на движение на камиона, за да осигури нужното разстояние пред него, за да се върне микробусът в дясната лента за движение. Няколко секунди, след като видял, че микробусът връхлита върху задната част на спрения автомобил. Д. възприел добре удара на микробуса, с неговата предна част, в задната част на спряната лека кола. Видял, че от самия удар, задната част на микробуса се надигнала нагоре, след което той се обърнал на страничната си лявата част върху асфалта. С периферното си зрение възприел, че от удара, леката кола извършила някакви движения, като била на колела. Д. се огледал в страничните огледала за евентуално движещи се непосредствено след него автомобили и като се уверил, че няма такива, задействал спирачките на камиона и спрял в дясната лента за движение. Включил и аварийните светлини. Впоследствие в хода на разследването е било установено, че от удара на микробуса, лекият автомобил е бил придвижен напред, на разстояние около 23 метра, след края на парапета поставен на моста на акведукта. В същото време, в насрещното платно за движение започнали да спират автомобили и пътници от тях се притекли на помощ на пострадалите от катастрофата. На помощ се притекли и хора, пътуващи в посока на гр. Варна. Веднага, след като спрял товарния автомобил, св.Д. позвънил на тел.112 и подал сигнал за настъпилото ПТП. Тъй като видял, че има много хора, указващи вече помощ на пострадалите, а и защото не можел да понася такива гледки, той привел в движение автомобила си и отишъл на пристанището, към което бил тръгнал. Един от притеклите се на помощ бил св.Д.М., който пътувал с автомобила си в посока гр.София. Той помогнал да бъде извадена от микробуса св.А.. Видял, че подсъдимият излязъл от отвор на предното стъкло на микробуса, който отвор бил направен от друг гражданин чрез счупване на стъклото, както и, че по лицето и ръцете му имало кръв. Този друг гражданин извадил и детето от микробуса, което имало кръв по лицето и било в много лошо здравословно състояние. М. забелязал, че А. имал отпечатък от предпазния колан, в посока от ляво на дясно на тялото му. След това, св. М. отишъл до ударения лек автомобил „Хонда”, който бил много деформиран в задната част, която се намирала до предните му седалки. Автомобила бил толкова деформиран, че свидетелят решил, че е с две врати. Когато приближил до предната лява седалка, видял, че на нея да стои св.Д.С., с поставен предпазен колан, със сключени в скута му ръце и с глава, подпряна на волана. Той бил жив. Видял, че на предната дясна седалка имало младо момиче - св.Н.С., с дълга коса, като главата на момичето била опряна на арматурното табло. То също било живо. В това време, на местопроизшествието пристигнали и двамата полицейски служители при сектор „ПП”-ОД-МВР-Варна - свидетелите Н.Г.М. и Ж.В.Ж.. За настъпилото ПТП били информирани от граждани, докато обслужвали друго ПТП. Пристигайки на място, те възприели, че в аварийната лента, се намирал обърнат на асфалта, на лявата си страна микробус „Фолксваген Транспортер”, който бил деформиран в предната си част. По-напред от него, в същата лента, обърнат в посока на гр.Варна, разположен леко косо по протежението на лентата, се намирал много силно деформиран в задната част лек автомобил „Хонда”. Незабавно, полицейските служители поставили конуси, ограничаващи движението в района на местопроизшествието. Възприели живите пострадали лица на първата седалка на лекия автомобил, но видели и, че на задната седалка, в ляво, се намирало тялото на младо момиче - пострадалата Е.П., чиято ръка била протегната между предните две седалки. Момичето било починало. Видели още, че на задната седалка, в дясно, седи младо момче - пострадалият Г., чиято глава и дясна ръка се подавали от дясната задна врата на автомобила. То много бавно мърдало ръката и главата си, като било в много тежко здравословно състояние и няколко минути преди пристигане на линейките починало. След пристигане на Спешна помощ, била констатирана смъртта на двете лица, а другите пострадали и подсъдимия били отведени и настанени за лечение в болница. Докато се намирали в района на ПТП, св.М. и св.Ж. провели разговор с А., който им казал, че той бил водача на микробуса. Няколкократно заявявал, че л.а.„Хонда” му изскочила малко преди да се изравни с нея, като колата внезапно преминала от аварийната лента, където той я видял преди това, че била спряла, в дясната пътна лента, по която се движил неговия микробус. Той посочил на св.Ж. следа на асфалта, която се намирала в дясната лента за движение, на разстояние около 1.50м. от крайната лява част на аварийната лента и на разстояние около 7 метра от началото на надлеза, в посока на гр.Варна, Тази следа била успоредна на пътната маркировка и с дължина около 1 метър. Св.Ж. и св.М. възприели тази следа като „остъргано” по асфалтовото покритие и като „чиста и нямаща вид на скоро оставена”.

Въпреки проведеното лечение, на 31.07.2014г., около 09.30ч., Н. С. починала в МБАЛ „Св. Анна”, гр.Варна.

Извършен е бил оглед на местопроизшествие, в хода на който е фиксирано местоположението на участващите в ПТП автомобили: микробуса: в лентата за принудително спиране, като ляво задно колело се намирало на разстояние 34.30м. от възприетия при огледа ориентир, в посока на гр.Варна, а предно ляво колело - на 37.30м. от ориентира, в същата посока; л.а.„Хонда”- в лентата за принудително спиране, на разстояние 53.60м. от ориентира, в посока гр.Варна. В съставения протокол, са били фиксирани намерените следи/включително и посочената от подсъдимия и описана по- горе следа/ и части от двата автомобила на мястото - обект на огледа, както и са описани местоположението и видимите увреждания по телата на починалите Г. и Погорова.

В хода на разследването, св. Д. доброволно е предоставил тахошайбата на товарния си автомобил за 26.07.2014г., като след изготвяне на заверено копие от нея и прилагане към доказателствения материал по делото, оригиналът му е бил върнат.

От заключението приобщената извършена в хода на д.п. съдебно-автотехническа експертиза е било установено, че :

1.Мястото на удара между двата автомобила „Хонда Акорд" и „Фолксваген Транспортер” е на 3.5 метра преди ориентира /възприет при огледа/, а по ширина в лентата за принудително спиране- на около 0.20м. в дясно от левия й край. Посоченото от подсъдимият място на удара, където е намерена единична драскаща следа в дясната пътна лента за движение, намираща се на ляво от левия край на лентата за принудително спиране на разстояние от 1.70м., с дължина 1.35м., с чиста повърхност не е оставена от това произшествие. При остъргване на асфалтовото покритие се отнема част от материала на пътното покритие обикновено под формата на много малки частици /обикновено прах или дребни отломки/, които са фактически от разрушаване целостта на покритието. Тези частици, при сухо, безветрено време, остават върху повърхността на пътното покритие дълго време. При огледа е установено, че вида на описаната следа, се различава от следите от останалите находки по своята чистота, което единствено би могло да се дължи на дълъг престой на следата, след като е била направена и от преминаващите МПС, дребните частици са отнесени/ издухани/ и същата е останала отличаващо се чиста към момента на огледа и както я е възприел св. Ж.. Скоростта на движение на л.а. „Фолксваген Транспортер", към момента на удара е не по- ниска от 95-100 км./ч.

2. Механизъм на настъпване на ПТП:ПТП настъпва в лентата за принудително спиране на автомагистрала „Хемус", на около 70м. след указателната табела „Варна", при движение в посока на центъра на гр.Варна, между микробус „Фолксваген Транспортер" и л.а. „Хонда Акорд", спрял в лентата за принудително спиране, обозначен с габаритни и мигащи /аварийни/ светлини. В автомобила „Хонда Акорд" са пътували 4 молдовски граждани- две сестри, съпругът на едната сестра и приятелят на другата сестра. Микробусът „Фолксваген Транспортер” изпреварил движещият се в дясната пътна лента товарен автомобил „Даф”, но не останал в дясната пътна лента след изпреварването, а навлязъл в лентата за принудително спиране, където възприел, че имало спрян черен на цвят лек автомобил, насочен в същата посока на движение. Микробусът продължил движението си още около 100 метра в лентата за принудително спиране, без да намаля скоростта си на движение. На посоченото в т.1 от заключението място, л.а.„Фолксваген Транспортер” ударил в задната фронтална част спрелия лек автомобил „Хонда Акорд”, деформирал го както по дължина, така и вертикално в задната част надолу и го придвижил напред. Деформацията на лекия автомобил „Хонда" е продължила и пода на багажника и ауспухното гърне са притиснати надолу към пътното платно, от които са вероятно първите остъргващи следи на 2.5м. преди ориентира; задните калници и капака на багажника са деформирани много силно напред, а предните колелета на микробуса са се отпечатали върху задната част на задните калници на лекия автомобил, притисната е и резервната джанта с гума намиращи се в дясната половина на пода на багажника на л.а. „Хонда”. От деформацията на пода на багажника на л.а. „Хонда” надолу и напред, системата на задното окачване на този автомобил, която има и торсионна щанга, е деформирала външния ръб на предна лява джанта на микробуса. Предната, долна част на микробуса, под предната броня е с наклонена повърхност, така, че образува клин спрямо хоризонталата и при удара в лекия автомобил „Хонда", този клин, следствие на деформациите описани по-горе, е надигнал предната част на микробуса, като в дясната част, в багажника на лекия автомобил „Хонда", където е разположено резервното колело, е надигнало повече предната дясна част на микробуса и същият в процеса на придвижване в посоката си на движение, се е движил и едновременно с това се е накланял наляво, като ниско лежащите вече деформирани части от предницата на микробуса, е оставила дългата 15.30м. /№ 10 от скицата/ остъргваща следа с дъговидна форма. Успоредно разположените одраскващи следи с обща дължина 8м. вероятно са оставени от деформираните, ниско лежащи елементи на л.а. „Хонда". Последвало е пълно обръщане на микробуса на лявата си страна. След спиране на микробуса, л.а.„Хонда” е продължил движението си напред, до мястото, където е намерен- на 23.30м. след края на парапета от моста на акведукта на магистралата /надлеза/, който преди окончателното си спиране се е завъртял със задната си част надясно.

От заключението на приобщената съдебна видео - техническа експертиза, се установило, че:

1. В изследваната SD карта Transced - 16GB, поставена в слот на автомобилна видеокамера марка „AIPTEK S/N BWM10001208, се съдържа 1бр. папка с надпис „ DCIM'-съдържаща 47 бр. видео файла, записани в AVI формат и 1бр. папка EmgReg" - съдържаща 7бр. видео файла записани в AVI формат и 7броя фотоснимки, записани в JPEG.;

2.Видео файловете са оригинални цифрови записи, не се установяват следи за манипулация /намеса върху записаната информация;

3.От извършения преглед на видеозаписите, се установява, че в папка с надпис „ DCIM се съдържат видео файлове с №№ FILE 0606, FILE 0607, FILE 0608 и FILE 0609, съдържащи запис от движението на автомобила по пътното платно, който за времето от 09.53.29ч. до 10.07.29ч. на 26.07.2014г. е заснет да преминава покрай гр.Аксаково в посока Летище- Варна, навлиза в пътен възел до летището и след това се включва в автомагистрала „Хемус”, посока гр. Варна. След навлизане в магистралата, автомобилът продължава движението си по магистралата и преди навлизане в гр. Варна, автомобилът се престроява в най- дясната- аварийна лента и в 10.00.20ч. спира движението си в началото на предпазна ограда, подсилена с допълнителна мантинела. Автомобилът остава в покой до 10.07.29ч., като в 10.07.29ч., камерата рязко променя първоначалното си положение за заснемане, в посока надолу, към таблото на автомобила и след това преустановява работа.

4. Резултатът от сравнителния анализ на фотокопия /СН.31-от записа/ и /ф.к.1- сравнителна фотоснимка, заснета при извършения оглед на местопроизшествие/, позволява да се направи извод, че на двете фотокопия е заснето едно и също място.

От заключението на  приобщената по делото СМЕ №137/2014 /том 1 д.п., л. 70-73/ се установява следното:

При огледа и аутопсията върху трупа на И. Г. се установи: кръв в двете плеврални кухини, екстензионно счупване на гръбначен стълб на ниво 2-3 гръдни прешлени, 10-11 гръдни прешлени с разместване на фрагментите и пълно прекъсване на гръбначния мозък, кръвонасядания по задната повърхност на гръдния кош в областта на мускулатурата, хилусите на двата бели дроба, контузия на бели дробове, двустранен пневЦрторакс, разкъсване на: далак, двата чернодробни дяла, чреводържателя на тънките черва, обширен кръвоизлив зад коремницата, кръвонасядания по задната повърхност на мастните капсули на двата бъбрека, кръв в коремната кухина, разкъсно контузии рани в областта на лицето, ожулвания в областта на лицето, гръдния кош и крайниците, счупване на ляво бедро, фрагментация на миофибрите.

Причина за смъртта на И. Г. е тежката комбинирана травма на гръдни и коремни органи с излив на значително количество кръв в плевралните и коремни кухини. Смъртта е настъпила бързо и е била неизбежна.

Описаните травматични увреждания са резултат на удари с или върху твърди, тъпи предмети или детайли на МПС, реализирани със значителна сила по задната повърхност на тялото в посока отзад напред. Всички те са получени приживе. Между травматичните увреждания и смъртния изход е налице причинно-следствена връзка. Не се установи наличие на етилов алкохол в пробите кръв, урина. Състоянието на трупа съответствала смърт от второто денонощие.

От заключението на приобщената по делото СМЕ №147/2014/том 1, л. 71-74/ е било установено следното:

При огледа и аутопсията върху трупа на Н. Симинов се установи: контузия на мозъка в областта на мозъчния ствол, кръвоизливи под меките мозъчни обвивки в тилните дялове на двете голямомозъчни полукълба, горната повърхност на двете малкомозъчни полукълба, оток на мозъка, оток на белите дробове, двустранна катарално гнойна бронхопневмония, фрагментация на миофибрите, вълнистост, венозен застой в миокарда, оток на интерстициума, венозен застой във вътрешните органи, кръвонасядане по меките обвивки на главата в тилната област, състояние след оперативно лечение - Лявостранна трепанация и евакуация на хематом под твърдата мозъчна обвивка, състояние след абдоменоцентеза и кръвоспиране поради лезия на голямото було, счупване на носните кости.

Причина за смъртта на Н. С. е мозъчна травма-контузия на мозъка, мозъчния ствол, кръвоизливи под меките мозъчни обвивки. За настъпване на смъртния изход облагоприятстващо значение са имали развилите се усложнения - двустранна бронхопневмония. Налице е причинна връзка между мозъчната травма и настъпилата смърт.

Описаните травматични увреждания са резултат на удари с или върху твърди тъпи предмети, реализирани в тилната област на главата, отзад напред, корема. Всички травматични увреждания са получени приживе.

Състоянието на трупа съответства на смърт от 1-2 денонощие.

Проведеното консервативно лечение в МБАЛ „Св.Анна" АД е било правилно.

От заключението на приобщената по делото СМЕ № 138/2014 /том 1, л. 79-82/ се установява следното:

При огледа и аутопсията върху трупа на Е. П. се установи: счупване на гръбначен стълб -между 1 шиен прешлен и черепа, пълно прекъсване на гръбначен мозък, контузия на мозъка, счупване на черепната основа, контузия на белите дробове, счупване на 5,7 и 8 леви ребра, кръв в двете плеврални кухини, разкъсване на левия диафрагмален купол, травматична левостранна херния, навлизане на далак, стомах и дебело черво в лявата плеврална кухина, отворено счупване на лява раменна кост, разкъсно контузии рани и ожулвания в областта на лицето, ожулвания в областта на гръдния кош и корема.

Причина за смъртта на Е. П. е счупване на гръбначен стълб на ниво череп - 1 шиен прешлен, с пълно прекъсване на гръбначния мозък. Смъртта е настъпила моментално и е била неизбежна.

Описаните травматични увреждания са резултат на удари с или върху твърди, тъпи предмети или детайли на МПС, реализирани със значителна сила по задната повърхност на тялото, крайниците в посока отзад напред. Всички те са получени приживе. Между травматичните увреждания и смъртния изход е налице причинно-следствена връзка. Не се установи наличие на етилов алкохол в пробите кръв, урина. Състоянието на трупа съответства на смърт от второто денонощие.

От заключението на приобщената по делото СМЕ №351/2014/том 1, л. 87-90/ е било установено следното: Д.В.П., пострадал при ПТП като пътник в лек автомобил, е получил: контузия на мозъка, кръвоизливи под меките мозъчни обвивки, множество счупвания на черепните кости - в областта на долен ръб на лявата очница, на носни кости, на външната страна на дясна очница, на дясната слепоочна кост, на черепната основа, счупвания със разместване на главичките на двата долночелюстни израстъка, счупвания на телата на горната и долната челюсти, счупване без разместване на 1-ви шиен прешлен, кръвоизлив от носа, кръвоизлив в левия горночелюстен синус, разкъсно- контузии рани в лявата челна област на главата, по брадичката и по езика.

Описаните травматични увреждания са резултат на удари, изразени със значителна сила, с или върху твърди тъпи предмети и биха могли да се получат по време и начин, съобщени в материалите по ДП, а именно-като пътник в лек автомобил, при възникнало ПТП, от удари в части и детайли в купето на автомобила. Черепно- мозъчната травма, изразяваща се в контузия на мозъка, кръвоизливи под меките мозъчни обвивки, множество счупвания на черепните кости е обусловила разстройство на здравето временно опасно за живота. Счупванията на главичките на двата долночелюстни израстъка и счупванията на телата на горната и долната челюсти, в съвкупност обуславят трайно затруднение на функциите на дъвченето и говоренето за период от около 2-3 месеца при правилно протичане на оздравителния процес. Счупването на 1-ви шиен прешлен е обусловило трайно затруднение на движенията на шията за около 8-9 месеца при липса на усложнения. Останалите травматични увреждания в своята съвкупност, са обусловили временно разстройство на здравето неопасно за живота.

От заключението на приобщената по делото СМЕ № 348/2014 /том 1 д.п., л. 94-96/ е било установено следното: Д.С., като водач на лек автомобил, при ПТП от 26.07.2014г., е получил разкъсване в областта на предната връзка и междупрешленния диск на 6 и 7 шиен прешлен, контузия на мозъка, травматичен кръвоизлив под меките мозъчни обвивки, контузия нагръден кош, счупване на четвърто дясно ребро, разкъсно-контузна рана в дясното слепоочие, кръвонасядания по меките тъкани в челно и дясно слепоочно-теменна област, ожулвания по лицето.

Описаните травматични увреждания са резултат на удари с или върху твърди тъпи предмети, респ. от детайли на МПС при ПТП, реализирани в описаните области.

Черепно- мозъчната травма, изразяваща се в контузия на мозъка, травматичен кръвоизлив под меките мозъчни обвивки, определя разстройство на здравето временно опасно за живота. Налице е комбинирана травма в областта на шията - разкъсване в областта на предната връзка и междупрешленния диск на 6 и 7 шиен прешлен, която определя трайно затруднение в движенията на шията за период надхвърлящ 1 месец.

В своята съвкупност останалите травматични увреждания, са обусловили временно разстройство на здравето неопасно за живота.

От заключението на приобщената по делото СМЕ №352/2014/том 1, л.100-101/ е било установено следното: Д.В. Арабаждиева, на 26.07.2014г., в резултат на ПТП, като пътник в лек автомобил е получила контузия на главата, мозъчно сътресение, ожулвания по лицето.

Описаните травматични увреждания са резултат на удари с или върху твърди, тъпи предмети, респ. от детайли на МПС при ПТП, реализирани в описаните области.

В своята съвкупност са обусловили временно разстройство на здравето неопасно за живота.

От заключението на приобщената по делото СМЕ №362/2014 /том 1 д.п., л. 106-107/ относно телесните увреждания на подсъдимия К.А.А. е било установено следното: В резултат на ПТП на 26.07.2014г. е получил следните травматични увреждания: разкъсно контузна рана в областта на левия лакът, разкъсване на сухожилието на триглавия мускул в същата област в обем около 50 процента.

Описаните травматични увреждания са резултат на удари с или върху твърди тъпи предмети или предмети с подчертан ръб- директен удар по задната повърхност на левия лакът. В своята съвкупност, същите са обусловили трайно затруднение в движенията на левия горен крайник за период около 1.5 месеца. Обичайно, след такъв период и такива травматични увреждания на крайника се възстановяват без дефицит.

От заключението на приобщената по делото съдебно-химическа експертиза №982/31.07.2014г./том 1, л.111-112/, се установило, че в изследваната проба кръв, взета на 26.07.2014г. от св. Д.С. не се установило наличие на етилов алкохол.

От заключението на приобщената по делото съдебно-химическа експертиза №979/29.07.2014г. /том 1, л.116-117/, се установило, че в изследваната проба кръв, взета на 26.07.2014г. от подс. К.А. не се установило наличие на етилов алкохол.

От протокола за освидетелстване на подсъдимия К.А. от 30.07.14г., /том 1, л. 67-68, д.п. /, се установило следното: По гърба на носа, в горната половина се установиха оток и жълтеникаво кръвонасядане, палпаторна болезненост. По предната повърхност на гръдния кош, в областта на външния полюс на лявата ключица, в посока дясна ребрена дъга се установи ивица кръвонасядане с мораво-жълтеникав цвят, с ширина около 4-5 см., направление отгоре надолу и от ляво на дясно. В горния му полюс личи дълбоко кафеникаво ожулване с дължина около 15см., ориентирано по посока на кръвонасядането. В горния край на корема личи петнисто мораво-жълтеникаво насядане с диаметър около 15-20 см. Лявата лакътна става е имобилизирана в гипсова лонгчета.

От приложената по делото справка за нарушител/ том2, л.157/, се установило, че на А. са набили налагани административни наказания, както следва: глоби в размер на 50лв. и 300 лева, за извършени адм. нарушения по чл. 100, ал.3 и чл. 139, ал.5, т.б от , констатирани с АУАН № Р/ 970683 на РДВР Шумен от 10.03.2013г. и глоба, в размер на 50лв., за извършено адм. нарушение по чл.179, ал.5 от същия закон, констатирано с АУАН № W/458305 на ОД-МВР-Разград, РУ Кубрат от 22.03.2013г. На 15.05.2013г., А. е бил санкциониран с глоба по фиш № К/561679 от ОД-МВР- Ловеч за нарушение на чл.21, ал.2 от ЗДвП.

От приложената по делото справка за съдимост на К.А.А. и бюлетин за съдимост към нея /том 2, л.158-159/ се установило, че същият към момента на деянието е бил неосъждан / реабилитиран през 1996г. за извършено през 1992г. престъпление по чл. 343а, б"Б", вр. чл. 343. ал.1, б „В" от НК/.

 

Гореизложената фактическа обстановка се установява от събраните по делото доказателства – самопризнанията на подсъдимия депозирани при условията на чл.371, т.2 от НПК, св. показания, СМЕ, СХЕ, СТЕ, св. за съдимост, и др. прочетени и приобщени към доказателствения материал по реда на чл.283 от НПК.

При така възприетата фактическа обстановка, като прецени и аргументите на страните в хода на пледоариите по същество съдът достигна до извода, че подсъдимият е осъществил от обективна и субективна страна състав на престъпление по чл.343, ал.4 вр. ал.3, б.”а” и б”б”, вр. ал.1, вр. чл.342,ал.1 от НК за това, че:

на 26.07.2014г. около 10.00 часа в гр.Варна, по бул."Вл.Варненчик", в посока центъра на града, на надлеза с бул."Янош Хуняди", при управление на МПС- л.а.”Фолксваген Транспортер” с временни германски регистрационни табели WU134А, нарушил правилата за движение регламентирани в Закона за движение по пътищата, както следва:

1.чл.20, ал.1 (Изм.-ДВ, бр. 43 от 2002г., в сила от 26.04.2002г.) (1) Водачите на длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват.

2.чл.20, ал.2 (Изм.-ДВ, бр. 51 от 2007г.) Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с .... характера на движението, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението.

3.чл.21, ал.1 (Изм. и доп. - ДВ, бр.43 от 2002г., в сила от 26.04.2002г., изм.- ДВ, бр.54 от 2010г., изм. и доп.- ДВ, бр. 47 от 2012г.) При избиране на скоростта на движение в населено място, на водачът на пътното превозно средство от категория "В" е забранено да превишава 50км./ч

4.чл.41, ал.2 При изпреварване водачът на пътното превозно средство напуска пътната лента, в която се движи, навлиза в съседната пътна лента изцяло или частично, преминава покрай движещото се в същата посока пътно превозно средство и се връща в напуснатата лента.

5.чл.58. При движение по автомагистрала на водача е забранено: т.З - да се движи по лентата за принудително спиране

и по непредпазливост причинил смърт и телесна повреди на повече от едно лица, а именно: причинил смърт на гражданите на Р.Молдова: Е. П. / ELENA POGORA/, родена на ***г., И. Г. /IGOR GOLUBEV/, роден на ***г.и Н. С. / NATALIA SIMONOV7, родена на ***г., както и причинил три средни телесни повреди на малолетния руски гражданин Д.В.П., роден на ***г., изразяващи се в причинена черепно - мозъчна травма, изразяващи се в контузия на мозъка, кръвоизливи под меките мозъчни обвивки, множество счупвания на черепните кости, която е обусловила разстройство на здравето временно опасно за живота; причинени счупвания на главичките на двата долночелюстни израстъка и счупвания на телата на горната и долната челюсти, които в съвкупност са обусловили трайно затруднение на функциите на дъвченето и говоренето за период от около 2-3 месеца, както и причинено счупване на 1-ви шиен прешлен, което е обусловило трайно затруднение на движенията на шията за около 8-9 месеца, а също причинил и две средни телесни повреди на молдовския гражданин Д.С. /DIMITRU SIMONOV/, роден на ***г., изразяващи се в причинена черепно мозъчна травма, изразяваща се в контузия на мозъка, травматичен кръвоизлив под меките мозъчни обвивки, обусловили разстройство на здравето, временно опасно за живота и причинена комбинирана травма в областта на шията -разкъсване в областта на предната връзка и междупрешления диск на 6 и 7 шиен прешлен, която е обусловила трайно затруднение в движенията на шията за период повече от 1 месец, като случаят е особено тежък.

При определяне на наказанието по отношение на подсъдимия, съдът прецени, че са налице следните смекчаващи наказателната отговорност обстоятелства:

Подсъдимият А. не е осъждан към момента на извършване на деянието, изразява разкаяние и съжаление за стореното, възложено му е и полага грижи за тежко болно малолетно дете - родно на неговата съпруга.

По отношение на отегчаващите наказателната отговорност обстоятелства:

Недобри характеристични данни, в частност наличието на предходно осъждане по което е реабилитиран за престъпление по чл.343а, б"Б", вр. чл. 343. ал.1, б „В" от НК, както и трикратни административни наказания по ЗДвП в рамките на 2013г..

ВОС намери за неоснователни аргументите на защитата за наличие на многобройни или изключителни смекчаващи наказателната отговорност обстоятелства, доколкото данни за такива липсват по делото. Изразеното съжаление и грижата за един от пострадалите не могоат да мотивират съда да приложи разпоредбата на чл.58А, ал.4 респективно чл.55,ал.1,т.1 от НК.

 Въз основа на изложеното съдебния състав счете, че съответен за подсъдимия размер на наказанието Лишаване от свобода е такъв към средния предвиден в специалната норма , а именно СЕДЕМ ГОДИНИ И ШЕСТ МЕСЕЦА, който по реда на чл.58а, ал.3 от НК редуцира до ПЕТ ГОДИНИ, който на осн. чл.59 от ЗИНЗС следва да изтърпи при общ режим в затворническо общежитие от открит тип.

На основание чл.343Г от НК ВОС лиши подсъдимия А. от право да управлява МПС за срок от СЕДЕН ГОДИНИ И ШЕСТ МЕСЕЦА.

Съдебният състав счита, че с така определеното наказание могат да се постигнат целите, визирани в разпоредбата на чл.36 НК и по-конкретно на индивидуалната и генерална превенция, като на подсъдимия се покаже безспорно и ясно, че следва в бъдеще строго да съобразява поведението си с установените законови правила в РБ, а по отношение на обществото се акцентира особената грижа и внимание което следва водачите на МПС да полагат при движението си по пътищата, с оглед тежестта на последствията от всяко невнимание или липса на контрол.

 

ВОС осъди подсъдимия да заплати разноските по делото

 

Водим от горното, съдът постанови присъдата.

 

                                             ОКРЪЖЕН СЪДИЯ :