Решение по дело №1115/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 2384
Дата: 17 юни 2024 г.
Съдия:
Дело: 20237150701115
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 ноември 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 2384

Пазарджик, 17.06.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пазарджик - VIII състав, в съдебно заседание на двадесет и първи май две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ВЕСЕЛКА ЗЛАТЕВА

При секретар ЯНКА ВУКЕВА като разгледа докладваното от съдия ВЕСЕЛКА ЗЛАТЕВА административно дело № 20237150701115 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във вр. с чл. 148, т. 1 и т. 3 от Закона за ветеринарномедицинската дейност (ЗВМД).

Образувано е по жалба на ЕТ “ТОМИ-ВЕСЕЛКА ПАПАЗОВА“, ЕИК112603822, със седалище и адрес на управление гр. Пазарджик, ул.“11-ти“, № 2, партер, представяван от В. Е. П. против акт за обезщетение на умрели /убити/ животни, унищожени суровини и храни от животински произход, фуражи, фуражни суровини, фуражни добавки и инвентар от 26.10.2021 г., издаден от Директора на Областна дирекция по безопасност на храните – Пазарджик. Твърди се, че актът е незаконосъобразен и се иска увеличаване на определената стойност на обезщетение. Претендира разноски.

Ответникът Директор на Областна дирекция по безопасност на храните – Пазарджикпо същество поддържа, че жалбата е неоснователна. Претендира разноски.

Съдът след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в съвкупност, приема от фактическа и правна страна следното:

С решение №908 от 07.12.2022г., постановено по адм.д.№1259/21г. по описа на Административен съд – Пазарджик е отменен акт за обезщетение на умрели/убити животни, унищожени суровини и храни от животински произход, фуражи, фуражни суровини, фуражни добавки и инвентар от 26.10.2021г. на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните - Пазарджик, издаден по заявление № 3678-ЗЖ от 01.09.2021г. на ЕТ “ТОМИ-ВЕСЕЛКА ПАПАЗОВА“ и преписката е върната на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните - Пазарджик за произнасяне по заявлението при съблюдаване на указанията, дадени в решението.

В изпълнение на горното е издаден акт за обезщетение на умрели/убити животни, унищожени суровини и храни от животински произход, фуражи, фуражни суровини, фуражни добавки и инвентар от 24.10.2023г. на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните – Пазарджик, предмет на оспорване в настоящото производство.

Установява се от събраните по делото доказателства, в т. ч. и от приложените по адм.д.№1259/21г. по описа на Административен съд – Пазарджик, че съгласно данните от публичния регистър на индустриалните свинеферми по чл. 7, ал. 3 от ЗВД жалбоподателят ЕТ“Т.-В. П. е наемател на обект с рег. № 4445-0089, находящ се в с. Априлци, общ.Пазарджик, собствен на „Свиком“АД, категория – индустриална, капацитет към м.юли, 2022г. - свине общо 15000, вкл. 1600 свине майки, брой животни – 10727, вкл. 1505 свине майки.

С акт за възбрана №3 от 17.08.2021г. на ветеринарен лекар от ОДБХ- Пазарджик на основание чл. 117, ал. 1, т. 7 от ЗВД е наложена възбрана по отношение на 13000 бр. свине от всички категории, превозни средства и инвентар от животновъден обект рег. № 4445-0089, находящ се в с. Априлци, общ.Пазарджик. Наложена е забрана и за придвижване на животни към животновъдния обект, както и на основание чл. 32, ал. 1 от Закона за фуражите е забранено транспортирането, пускането на пазара и/или употребата на 2000кг. фураж за свине майки – част от 20,5 тона, произведени на 12.08.2021 г., партида 149 - , намиращ се в силоз № 2 в обект рег. № 4445-0089.

Горните мерки са наложени на основание протокол за изпитване №2948АЧС от 18.08.2021 г. на лаборатория „Екзотични и особено опасни инфекции“ (л.412 от адм.д.№1259/21г..), според който в процесния свиневъден обект е установен геном на вируса на африканска чума по свинете.

Със заповед № РД 11-1900 от 18.08.2021г. на Изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните (л.69 от адм.д.№1259/21г.) е обявено първично огнище на болестта Африканска чума по свинете в процесния животновъден обект и е разпоредено на Директора на ОДБХ - Пазарджик да организира принудително умъртвяване по хуманен начин и обезвреждане на всички заразени и контактни домашни свине в обекта, както и да бъде извършено епизоотично проучване и проследяване през последните 35 дни, преди датата на съмнение. Забранено е влизането и излизането в района на обекта без разрешение на БАБХ на хора, превозни превозни средства, селскостопанска техника.

В изпълнение на горното със заповед № ПЗ-З-297 от 19.08.2021г. на Директора на ОДБХ - Пазарджик е наредено принудително умъртвяване на всички заразени и контактни домашни свине, находящи се в обект с ветеринарен регистрационен № 4445-0089 в с.Априлци, общ.Пазарджик с ползвател ЕТ „Томи – В. Папазова“, извършване на епизоотично проучване, съставяне на протоколи за умъртвяване и обезвреждане на свинете и др. дейности. Определена е комисия за изпълнение на заповедта.

Във връзка със заповед № РД 09-253 от 10.03.2020г. на Министъра на земеделието и заповед № РД 11-2014 от 01.09.2021г. на Изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните (л.414 от адм.д.№1259/21г.) е било извършено епизоотологично проучване, за резултатите от което е изготвен доклад изх. № ЗЖ-598 от 21.09.2021 г. (л.337 от адм.д.№1259/21г.) , като посочено, че свиневъден обект рег. № 4445-0089 е с капацитет 15 000 бр. свине, в т.ч. до 1 600 бр. свине майки, 200 бр. ремонтни свине, до 2 200 бр. бозайници, до 5 700 бр. подрастващи, до 5275 бр. свине за угояване и до 25 бр. нерези. Според доклада броят на животните към датата на обявяване на огнището е както следва:

- по протокол от физическо преброяване - 1139 бр. свине майки, 6 бр. нерези, 2509 бр. бозайници и 273 бр. ремонтни свине, 5133 бр. подрастващи, 2054 бр. свине за угояване или общо физически преброени 11114 бр. свине.

- по данни от Националната информационна система за регистрация, идентификация, проследяване на движенията и контрол на здравния статус на животните (ИИС Вет ИС) броят им е 1699 бр. свине майки, 1455 бр. бозайници, 13403 бр. други или общо физически преброени 16500 бр. свине.

- по протоколи за унищожаване/убиване на животни - 1139 бр. свине майки, 6 бр. нерези, 2607 бр. бозайници и 273 бр. ремонтни свине, 3093 бр. подрастващи 4072 бр. за угояване или общо убити животни 11190 бр.

- по протоколи за загробване на животни - 1139 бр. свине-майки, 6 бр. нерези, 2607 бр. бозайници и 273 бр. ремонтни свине, 3093 бр. подрастващи, 4072 бр. за угояване или общо убити животни - 11190 бр.

Посочено е в доклада, че при съпоставяне на данните от ИИС Вет ИС и протоколите от предварителното преброяване, протоколите за унищожаване/убиване на животни и протоколите за загробване на животни, се е установила разлика от 5313 бр. -вповече по данните от ИИС Вет ИС, т.е. съпоставяйки ги с констативните протоколи за унищожаване/убиване и загробване на животни е налице превишение на описаните в удостоверението отделни категории животни.

В констативен протокол № 93 от 19.08.2021г. на ОДБХ (л.96 от адм.д.№1259/21г.) е отразено, че към същата дата в обект рег. № 4445-0089 се отглеждат 13000 свине, както следва : свине майки – 1500бр.; нерези – 4бр.; бозайници – 4000бр.; подрастващи – 4200бр.; за угояване – 3150бр.; ремонтни свине – 150 бр. Констатирано е, че животните са собственост на „Свиком“АД и ЕТ „Томи – В. Папазова“.

В изпълнение на заповед № РД 11-1900 от 18.08.2021г. на Изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните са унищожени/убити животни както следва: на 20.08.2021 г. – 116 бр. свине майки; 21.08.2021 г. – 132 бр. свине майки; 22.08.2021 г. – 83 бр. свине майки; 23.08.2021 г. – 239бр. свине майки, вкл. един нерез; 24.08.2021 г. – 351 бр. свине майки, вкл. пет нереза; 25.08.2021 г. – 323 бр. свине майки и бозайници; 26.08.2021 г. – 989 бозайници, 737 животни за угояване и 251 подрастващи; 27.08.2021 г. – 1519 бр. свине майки и бозайници; 28.08.2021 г. – 273 бр. ремонтни свине или всичко 4025 животни, собственост на ЕТ “Т.-В. П.. Унищожени/убити са на 24.08.2021г. още 47 животни за угояване; 25.08.2021 г. – 29 животни за угояване и 45 подрастващи; 26.08.2021 г. - 737 животни за угояване и 251 подрастващи; 27.08.2021 г. - 1370 животни за угояване и 1381 подрастващи; 28.08.2021 г. - 1095 животни за угояване и 1416 подрастващи; 29.08.2021 г. - 794 животни за угояване или общо 7165 животни, собственост на „Свиком“АД. Общо унищожените животни са били 11190 бр. Горното се установява от приетите като доказателства протоколи за унищожаване на животни, протоколи за загробване на животни и констативен протокол № 0005258 от 29.08.2021 г. (л.96 от адм.д.№1259/21г.).

По искане на директора на ОДБХ - Пазарджик Териториално статистическо бюро - Пазарджик, поделение на НСИ с писмо вх. № ПЗ-2973 от 14.09.2021 г. са посочили цени на селскостопанска продукция за второто тримесечие на 2021г., както следва : прасета млади с тегло до 20 кг (до 2 месеца) - 4695.57лв. за тон; прасета млади с тегло от 20 до 50 кг (от 2 до 4 месеца) - 3249.78лв. за тон; свине с тегло от 50 до 80 кг (от 4 до 8 месеца) - 2047.18лв. за тон; свине с тегло от 80 до 110 кг (над 8 месеца - 2176.05лв. за тон; свине с тегло над 110 кг. - 1917.10лв. за тон.

Според чл. 147, ал. 1 от ЗВМД за изплащане на обезщетение собствениците в срок до три работни дни от датата на умъртвяването, унищожаването или на смъртта на животните, когато същата е настъпила след датата на обявяване на съмнение за възникване на болест по чл. 47, ал. 1 и/или от унищожаването, зародишни продукти, суровини и храни от животински произход, странични животински продукти и продукти, получени от тях, фуражни суровини, фуражни добавки, премикси, комбинирани и медикаментозни фуражи подават заявление до директора на съответната ОДБХ. Въз основа на документите по чл. 147 от ЗВМД и на основание чл. 148, т. 1 от ЗВМД директорът на ОДБХ съставя акт за обезщетение по образец, утвърден от изпълнителния директор на БАБХ, в срок до 30 работни дни от датата на умъртвяването, унищожаването или на смъртта на животните, когато същата е настъпила след датата на обявяване на съмнение за възникване на болест по чл. 47, ал. 1, и изплаща обезщетението в срок до 30 дни от датата на влизането в сила на изготвения акт със средства от бюджета на БАБХ или с целево предоставени средства от държавния бюджет, като при определяне на размера на обезщетението може да се наложи коефициент на редукция, определен съгласно Наредбата по чл. 109 от ЗВМД.

Както е посочено по-горе в настоящото решение, след приключване на описаната процедура и по повод заявление № 3678-ЗЖ от 01.09.2021г. на ЕТ “ТОМИ-ВЕСЕЛКА ПАПАЗОВА“, с което е поискано изплащане на обезщетение за принудително убити/унищожени 1520 бр. свине майки, 3000 бр. бозайници, 10 бр. нерези и наличен фураж по силозите и в изпълнение на указанията, дадени с решение №908 от 07.12.2022г., постановено по адм.д.№1259/21г. по описа на Административен съд – Пазарджик, на 24.10.2023г. е издаден процесния административен акт. С него са признати за обезщетение 1117 бр. свине, от които 116 бр. свине майки и 1 бр. нерез. Определената обща стойност на обезщетението е в размер на 637 675,61 лв, като не е приложена корекция по чл.47, ал.1 от ЗВМД.

Липсва произнасяне по отношение на останалите животни и наличния фураж по силозите, посочени в заявлението за изплащане на обезщетение.

Според разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът следва да се произнесе по законосъобразността на обжалвания административен акт към момента на издаването му, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът. Оспореният административен акт е издаден от компетентен административен орган – Директорът на Областна дирекция по безопасност на храните - Пазарджик, в кръга на неговите правомощия съобразно разпоредбата на чл. 148, т. 3 от ЗВД, в съответната писмена форма и съдържа необходимите реквизити, но при липсата на мотиви. Административният орган е допуснал съществени нарушения, които ограничат правото на защита на жалбоподателя и обосновават незаконосъобразност и отмяна на оспореният акт на това основание.

В оспорения акт не са изложени никакви мотиви защо не е определено обезщетение за останалите животни – над 1117бр свине – и за заплащане на съществувалия в животновъдния обект фураж. Липсват дори констатации, които да наведат на изводи в тази връзка. Актът е изключително лаконичен, като в него са описани единствено други издадени в административното производство актове, без да са изложени мотиви каква е връзката с оспорения акт и какво им е значението за неговото съдържание.

Административният орган е длъжен по силата на чл. 9, ал.1 и ал. 2 от АПК да прояви служебно начало - при условията, посочени в закона, да започне, да проведе и да приключи административното производство, освен ако издаването на акта е предоставено на свободната му преценка, като административният орган събира всички необходими доказателства и когато няма искане от заинтересованите лица. Това свое задължение Директорът на ОДБХ - Пазарджик в случая категорично не е изпълнил. Релевантните факти и обстоятелства за разрешаване на спора не са установени в пълен обем от държавния орган в хода на административната процедура. Съдебното решение, обаче, не може да бъде основано на предположения.

Отделно от изложеното - от приетото становище № ПЗ-3315 от 08.10.2021г. на началник отдел „Здравеопазване на животните в ОДБХ – Пазарджик се установява, че съобразно приложената към писмо с изх. № ЗЖ-616 от 28.09.2021г. на Изпълнителния директор на БАБХ справка от Интегрираната информационна система на „ВетИС“ за наличните животни в животновъден обект с рег. №4445-0089 към 17.08.2021г. в този обект са вписани общо 16557 бр. свине от които:

- 2415 броя на възраст от 2,53 месеца до 3,95 месеца; 3971 броя, на възраст от 4,08 месеца до 6,67 месеца; 204 броя, на възраст от 22 месеца до 88.6 месеца или общо 6590 бр. с отразен собственик СВИКОМ“ АД;

- 974 броя, на възраст от 4.54 месеца до 7.46 месеца; 1514 броя на възраст от 11.93 месеца до 91.96 месеца или общо 2488 броя с отразен собственик ЕТ „Томи-В. Папазова“;

- 1786 броя на възраст от 0,13 месеца до 1,97 месеца; 1033 броя, на възраст от 2.30 месеца до 7.96 месеца; 4660 броя на възраст от 5.59 месеца до 7.46 месеца или общо 7479 броя без отразен собственик.

Административният орган не е изяснил колко от въведените в системата животни без посочен собственик са на ЕТ „Томи-В. Папазова“ и по този начин не е изчислил правилно броя на животните, за които се дължи обезщетение. Липсват данни за унищожени суровини и храни от животински произход, фуражи, фуражни добавки и инвентар, като предвид заявената претенция за обезщетение, то и в тази част актът е постановен при неизяснена фактическа обстановка.

Така съдът е лишен от възможност за преценка законосъобразността на изпълнената административна процедура.

Съдебната практика е последователна, че неизлагането на мотиви в административния акт винаги е съществен порок и абсолютно основание за неговата отмяна, защото лишава страната от ефективна защита като препятства съдебния контрол за законосъобразност върху акта. Така с ТР № 16/31.03.1975 г. на ОСГК на ВС е прието, че не е необходимо излагането на мотивите към административния акт да съвпада с неговото издаване. Възможно е мотивите да предхождат издаването на акта, както и да се съдържат в друг документ, съставен с оглед на предстоящото издаване на административния акт, както и да са изложени допълнително, когато с това се постигат целите, които законодателят е преследвал с изискването за мотивиране. С посоченото ТР се приема също, че мотивите може да се намират и в документ съставен по повод на издадения административен акт, който да се съдържа в преписката или да са изложени от по-горестоящия административен орган при административно обжалване на акта. Недопустимо е обаче мотиви за издаване на административно акт да се излагат при съдебно обжалване на акта, или тогава да става ясно на жалбоподателя, какво се съдържа в посочените в процесния акт документи, към които препраща, тъй като страната е напълно лишена от възможността да разбере причините, довели до постановяването на конкретното решение и следователно да организира адекватна защита, а за съда е невъзможно да извърши съдебен контрол за законосъобразност.

С оглед изложеното съдът намира, че е налице неспазване на разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК при издаване на процесния акт. Затова като приема жалбата за основателна, а оспорения административен акт за необоснован и постановен в противоречие с материалния закон, то същият следва да бъде отменен, а преписката - върната на административния орган за произнасяне по заявление № 3678-ЗЖ от 01.09.2021г. на ЕТ „Томи – В. Папазова“.

В тежест на ответника следва да се възложат сторените и поискани от жалбоподателя разноски в размер на 1500лв за адвокатско възнаграждение. Съгласно § 1, т. 6 от ДР на АПК разноските следва да се възложат на Българска агенция по безопасност на храните – гр.София.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК във вр. с чл.173, ал. 2 АПК Административен съд – Пазарджик

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ акт за обезщетение на умрели /убити/ животни, унищожени суровини и храни от животински произход, фуражи, фуражни суровини, фуражни добавки и инвентар от 26.10.2021 г., издаден от Директора на Областна дирекция по безопасност на храните – Пазарджик по заявление № 3678-ЗЖ от 01.09.2021г. на ЕТ “ТОМИ-ВЕСЕЛКА ПАПАЗОВА“.

ИЗПРАЩА преписката на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните – Пазарджик за ново произнасяне - в сроковете по АПК и съобразно дадените в мотивите на настоящото решение указания по тълкуване и прилагане на закона.

ОСЪЖДА Българска агенция по безопасност на храните – гр.София да заплати на ЕТ “ТОМИ-ВЕСЕЛКА ПАПАЗОВА“ сумата от 1500лв сторени разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия: