Решение по дело №649/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1084
Дата: 2 август 2022 г.
Съдия: Даниела Станева
Дело: 20227050700649
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 март 2022 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

№……………………        2022г.        гр. Варна

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският административен съд, ХХVІІІ-ми състав, в публичното заседание на тринадесети юли две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА СТАНЕВА

 

при секретаря Оля Йорданова

като разгледа докладваното от съдия Д. Станева адм. дело № 649/2022г. по описа на Административен съд – Варна, за да се произнесе, взе предвид:

 

 

Производството по делото е по реда на чл. 145 и следващите от АПК във връзка с чл. 153 ал.2 от Закона за социалните услуги /ЗСУ/.

 

    

     Образувано е по жалба на „А 2017“ ЕООД, гр.Варна, ж.к.*** бл.** вх.* ет.* ап.**, представлявано от С.Г.Ч. против Заповед № РД-3129-3-2/07.02.2022г. на Изпълнителния директор на АКСУ – София , с която  е отказано издаването на лиценз на „А 2017“ ЕООД,  за предоставяне на социална услуга „резидентна грижа“, с целева група „пълнолетни лица с деменция“. Жалбоподателят оспорва заповедта като неправилна и незаконосъобразна, по съображения изложени в жалбата; твърди, че не е запознат с КП № 20/28.01.2022г.; счита, че изложените в нея факти не отговарят на обективната истина; не са изложени конкретни фактически основания.  Моли съда да отмени обжалваната заповед. В съдебно заседание и по съществото на спора, чрез пълномощника си поддържа жалбата. Поддържа, че ако на дружеството е даден 14-дневен срок за отстраняване на констатираните нередности, ако има такива, те биха могли да бъдат отстранени. Претендира присъждане на разноски по делото, съобразно представения списък.

Ответната страна, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата. Претендира присъждане на ю.к.възнаграждение.

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е предявена срещу подлежащ на съдебен контрол индивидуален административен акт и от процесуално легитимирано лице. Заповедта е връчена на  жалбоподателя на 09.02.2022г., а жалбата е депозирана в АС София – град на 22.02.2022г., т.е. в законоустановения срок. Със спора е сезиран родово и местно компетентният съд. Налице са положителните процесуални предпоставки, обуславящи допустимостта на производството.

По основателността на жалбата:

Съдът, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства и доводите на страните, счита за изяснено от фактическа страна следното:

Административното производство е започнало по подадено от „А 2017“ ЕООД заявление рег.№ АУ-3129-931/03.11.2021г., с което е направено искане за издаване на лиценз за предоставяне на социална услуга, вид на услугата  - резидентна.  В т.4 от заявлението е посочено, че резидентната група е пълнолетни лица с деменция. Относно организацията и управлението на услугата е посочено, че се организира от екип на "А 2017" ЕООД, назначава се екип и ресурсно/функционално се обезпечава дейността на СУ - резидентна грижа. Специалната услуга осигурява място за живеене на пълнолетни лица с деменция, осигурява място за живеене на тези лица, които са без роднини или последните не могат или не искат да се грижат за тях. Доставчикът има разработена актуална информация за резидентната услуга, която предоставя. В нея са описани същността на резидентната грижа, условия за прием в социалната услуга, дейности и организация на резидентната грижа, какъв е резултатът за потребителите. Има разработена процедура по прием на потребителите, като въз основа на подаденото заявление и прилежащите документи са отваря лично досие на лицето.Доставчикът и потребителя, или негов законен представител/попечител сключва договор. Доставчикът има изработен договор, съдържанието на който е съобразен със законодателството. Доставчикът предоставя резидентната услуга на базата на предварителна,  входна оценка при постъпване на лицето и последваща индивидуална оценка на потребностите и индивидуален план за подкрепа. Доставчикът има разработен формат на оценка при входа на услугата и индивидуална оценка на потребностите, както и формат за изготвяне на индивидуален план за подкрепа. Доставчикът има разработена политика за организацията на личната грижа на лицата, която обхваща всички аспекти от живота на лицето. Политиката включва начините на организиране на отделните елементи от живота - хранене, дом, уют, лична хигиена, режим, облекло, занимания, посещения на гости, празници и др. Персоналът осигурява подкрепа на лица, които са в положение на зависимост и не могат да се справят сами с личните си грижи. Има изработени правила за безопасна грижа. Доставчикът осигурява и високо равнище на здравна грижа - осигурява профилактични прегледи. Има на щат медицински сестри и рехабилитатор, лекар на граждански договор. Доставчикът осигурява достъп на потребителите до съответния лекарски специалист, а при необходимост осигурява придружаване в болнично заведение. Доставчикът развива услугата в жилищен район с пътна инфраструктура и добър обществен транспорт. Пространството в резидентната услуга е организирано съобразно индивидуалните потребности на лицето. Налични са подходящи  за всички дейности от ежедневието - спане, хранене, почивка, забавления и др. Доставчикът приготвя храната в обособен кухненски блок, съобразен с всички санитарни и хигиенични изисквания. При невъзможност лицето да се храни самостоятелно, храна му се доставя в спалното помещение и храненето се подпомага от санитар.

Длъжностите и служителите по предоставяне на СУ е следната: управител 1 щат, социален работник 1 щат, медицинска сестра 2 щата, санитари 5 щата, трудотерапевт, външни специалисти по един щат за лекар и счетоводител на граждански договори. В заявлението е посочено, че услугата резидентна грижа осигурява среда за живеене близка до семейната, където се посрещат основните потребности на лицата. Осигурява се настаняване, достъп до здравеопазване, сигурност, посрещане на психологически и емоционални потребности. работа с различни увреждания, дефицити и др. Материалната среда позволява на лицето възможност за обособяване на лично пространство. Основни цели и задачи на услугата са социална адаптация и грижа, осигуряване на постоянна и качествена 24 часова грижа, предоставяне на възможност за пълноценно участие, съобразено с индивидуалните възможности, работа с различни по вид и степен увреждания, дефицити и проблеми на потребителите и др. Като видове дейности е посочено, че резидентната грижа е за пълнолетни лица с деменция по модела на социална работа "Работа по случай". Договорния подход разглежда потребителя като човек с проблеми, който трябва да бъде подкрепен в процеса на тяхното решаване. Работата протича в няколко етапа - първоначален договор, оценка на случая, планиране, реализиране на плана, оценка на резултатите и ново планиране. В заявлението са посочени и критериите за оценка на ефективността на социалната услуга.

След разглеждане на заявлението до дружеството е изпратено писмо изх. № 26-00-289/30.11.2021г., в което е посочено, че при преглед на представените документи е установено несъответствие в дефинирането на целевите групи, непълноти в описанието на социалните услуги и необходимост от предоставяне на допълнителна информация. По отношение на заявлението относно социалната услуга "Резидентна грижа" с  три целеви групи е констатирано, че описанията на социалните услуги са идентични, без да се отчитат специфичните потребности и спецификата на социалната работа с всяка една от целевите групи. Тези обстоятелства са предпоставка за възникване на риск от неефективно изпълнение на дейностите и формализиране на грижата. Изискано е да се посочат адресите на които ще се предоставят социалните услуги, както и че е недопустимо  предоставянето на отделни социални услуги за резидентна грижа в обща специализирана среда, тоест не е възможно различни целеви групи да бъдат обгрижвани в обща специализирана материална среда. Дадено е указание да се опише по-подробно изпълнението на определените в отменената глава ІІІ от ППЗСП стандарти и критерии за социалната услуга. Да се диференцират и посочат броя  и съответно длъжностите на различните специалисти, които формират мултидисциплинарния екип, ангажиран с предоставяне на подкрепа на  различните целеви групи във всяка от услугите за резидентна грижа, с оглед спецификата на социалната работа с лицата. Изискано е да се представи в оригинал свидетелство за съдимост на управителя на дружеството. На жалбоподателя е указано, че на основание чл. 150 ал.2 от ЗСУ следва да внесе в АКСУ с придружителни писма допълнителна информация, съобразно дадените указания. На 13.12.2021г. е депозирано заявление № АУ-3129-1-187 от "А 2017" ЕООД, с което  е предоставена поисканата допълнителна информация по подаденото заявление.

По делото е представена Заповед № РД-03-9/12.11.2021г., с която Изпълнителния директор на Агенция за качеството на социалните услуги на основание чл. 5, ал.4 и чл. 6, т.5 от Устройствения правилник на Агенцията за качеството на социалните услуги, вр. чл.6, ал.2 от ЗДС и чл. 107а, ал.6 от КТ е възложил наK= U= - главен секретар в Агенцията за периода на отсъствието й изпълнението на всички функции на изпълнителен директор на Агенция за качеството на социалните услуги вкл. всички правомощия, като орган по назначаването по възникване, изменение и прекратяване на служебни правоотношения, както и всички работодателски правоотношения. 

Със заповед РД-18-36/17.01.2022г. Изпълнителния директор на Агенция за качеството на социалните услуги е назначил комисия от трима членове за извършване на проверка за установяване на обстоятелствата, посочени в представеното от „А 2017“ ЕООД описание на социалната услуга, по подадено заявление за издаване на лиценз за социална услуга „резидентна грижа“ с целева група „пълнолетни лица с деменция“ с адрес гр. Варна, местност „Сотира“ 539.

На 28.01.2022г. е изготвен КП № 20 от назначената комисия, в който са отразени констатациите от извършената проверка в дома в гр.Варна, местност „Сотира“. Видно от протокола, комисията е направила следните изводи: Даденото от кандидата описание в т.1.1 „Организация на управление на услугата“, както и констатираната при проверката цялостна организация на дейността не съответстват с разпоредбата на чл.134 ал.3 от Закона за социалните услуги да не се допуска интегрирано предоставяне на отделни социални услуги за резидентна грижа в обща специализирана среда. Записаното от кандидата в т.8.1.2 „Квалификация и професионално развитие на служителите, които осъществяват дейността по предоставяне на услугата“ не съответства на констатираното при проверката – липсва щатна длъжност социален работник, както и сключени граждански договори с лекар и счетоводител; в личните дела на по-голямата част от потребителите липсват документи за здравословното им състояние ; не се извършва социална работа, а се задоволяват единствено основните жизнени потребности.

На 07.02.2022г. е издадена Заповед № РД-3129-3-2, с която изпълнителния директор на Агенция за качеството на социалните услуги е отказал издаването на лиценз на „А 2017“ ЕООД за предоставяне на социална услуга „резидентна грижа“ с целева група „пълнолетни лица с деменция“. Като мотиви за отказа, административният орган се е позовал на изводите, направени в КП № 20/28.01.2022г.

С оглед горните установявания, съдът прецени следното:

При преценка на законосъобразността на атакувания административен акт на основание чл.168 от АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 АПК. Съдът е длъжен да осъществи проверка издаден ли е същият от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалоправните предпоставки за издаването му и съобразен ли е с целта на закона.

Със Заповед № РД-03-9/12.11.2021г.  Изпълнителния директор на Агенция за качеството на социалните услуги е възложил на Коюв да изпълнява функциите на изпълнителен директор при отсъствие на директора. От приложените по делото болнични листи е видно, че към датата на издаване на оспорения акт директора на агенцията е в отпуск по болест. Предвид изложеното оспорения акт е издаден от компетентен орган.

Оспорения акт е издаден в писмена форма, съгласно изискванията на чл. 146 т.2 от АПК.

Съдът не споделя доводите на жалбоподателя, че при издаване на акта са допуснати съществени процесуални нарушения, по следните съображения:

Реда за издаване на лиценз е уреден в глава Х от ЗСУ. Съгласно  чл. 148 ал.1 от ЗСУ лицензът се издава, когато кандидатът е лице по чл. 29, ал. 3, т. 2 или чл. 30;. не е обявен в несъстоятелност или не е в производство за обявяване в несъстоятелност; не е в ликвидация; не е осъждан за престъпление от общ характер, като за юридическите лица това изискване се отнася за членовете на управителните им органи; предлага социални услуги, които отговарят на стандартите за качество, определени в Наредбата за качеството на социалните услуги. За издаване на лиценз кандидатите подават до изпълнителния директор на Агенцията за качеството на социалните услуги заявление. Съгласно чл. 150 ал.1 от ЗСУ АКСУ разглежда заявленията за издаване на лиценз в двумесечен срок от постъпването им. Нормата на чл. 150 ал.2 от ЗСУ  при констатиране на несъответствия и/или непълноти в представените документи АКСУ дава на заявителя указания и 14-дневен срок за отстраняването им, като срокът за разглеждане на заявлението започва да тече от отстраняване на несъответствията и/или от предоставянето на допълнителната информация.

От събраните по делото доказателства се установява, че на 03.11.2021г. е подадено заявление от "А 2017" ЕООД   за издаване на лиценз за предоставяне на социална услуга, вид на услугата  - резидентна. Ответника е разгледал заявлението, като е констатирал несъответствия и непълноти. По тази причина е изготвено писмо до дружеството с изх. № 26-00-289/30.11.2021г., в което детайлно са посочени установените несъответствия и непълноти, както по отношение на целевата група, необходимостта за отчитане на специфичните потребности и на всяка една от целевите групи, необходимостта от посочване на адреси на които ще се предоставят социалните услуги. Изрично на дружеството е указано, че е недопустимо  предоставянето на отделни социални услуги за резидентна грижа в обща специализирана среда. Отделно от това е указано да се опише детайлно изпълнението на социалната услуга, да се посочат броя и длъжностите на специалистите с оглед целевите групи за всяка от услугите. В изпълнение на дадените указания жалбоподателя е депозирал  ново заявление на 13.12.2021г.

По изложените доводи съдът приема, че е спазена нормата на чл. 150 ал.2 от ЗСУ при издаване на оспорения акт.

Съгласно чл. 150, ал.5 от ЗСУ при необходимост АКСУ извършва проверка на място за установяване на обстоятелства, посочени в представеното от кандидата описание на социалната услуга. Издадена е заповед от Директора на АКСУ от 17.01.2022г., за извършване на проверка за установяване на обстоятелствата посочени от кандидата "А 2017" ЕООД в гр.Варна, местност „Сотира“ 539.

Проверяващите са посетили дома в гр. Варна, по време на проверките на служителите на АКСУ са предоставени документи от служители на жалбоподателя. След приключване на проверката е съставени КП-20/2022г.

При тези установявания, съдът намира, че не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. В изпълнение на нормата на чл. 150 ал.2 от ЗСУ ответника е дал указания за отстраняване на непълнотите и несъответствията, с писмо от 30.11.2021 г.

Съдът не споделя доводите на жалбоподателя, че е следвало да се даде повторна възможност за отстраняване на несъответствията и непълнотите, след изготвяне на двата констативни протокола, след като вече на дружеството са дадени указания в тази насока.

Съдът не споделя доводите на жалбоподателя, че след като КП-20/2022г. не му е връчен е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила. На първо място законът не регламентира процедура по връчване на протоколи за извършени проверки по реда на чл. 150 ал.5 от ЗСУ. Отделно от това следва да се посочи, че протокола е съставен след проверка на място и предоставяне на документи от служители на самия жалбоподателя.

По изложените доводи, съдът приема, че при издаване на оспорената заповед не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

По приложението на материалния закон, съдът прецени следното:

При извършената проверка е констатирано, че даденото от кандидата описание в т.8.1.1 „Организация на управление на услугата“, както и констатираната при проверката цялостна организация на дейността не съответстват с разпоредбата на чл.134 ал.3 от Закона за социалните услуги да не се допуска интегрирано предоставяне на отделни социални услуги за резидентна грижа в обща специализирана среда. Обстоятелството, че се предоставя социална усруга „резидентна грижа“ за целева група „пълнолетни лица с деменция“ и  целева група „ пълнолетни лица с психични разстройства“ се доказа и с показанията на разпитаната в съдебно заседание свидетелка Б. Б.. Записаното от кандидата в т.8.1.2 „Квалификация и професионално развитие на служителите, които осъществяват дейността по предоставяне на услугата“ не съответства на констатираното при проверката – липсва щатна длъжност социален работник, както и сключени граждански договори с лекар и счетоводител; в личните дела на по-голямата част от потребителите липсват документи за здравословното им състояние ; не се извършва социална работа, а се задоволяват единствено основните жизнени потребности. Посочените в заявлението щатни бройки за отделните длъжности са общи със съответните длъжности в социалната услуга „ резидентна григжа“ за „ пълнолетни лица с психични разстройства“. От представените в съдебно заседание от жалбоподателя доказателства се установява, че към момента на проверката и датата на издаване на процесната заповед не е имало длъжност „Социален работник в социална услуга.

Съгласно чл. 41, ал.5 от ППЗСП, приложим на осн. §31 ал.3 от ПЗР на ЗСУ социалните услуги, предоставяни в специализирани институции и в общността, трябва да отговарят на следните стандарти и критерии за специализиран и обслужващ персонал: съответствие на числеността на персонала с длъжностите по утвърдена от министъра на труда и социалната политика методика за предоставяне на социални услуги. Предвид събраните по делото доказателства правилно ответника е преценил, че не са спазени стандартите и критериите за специализиран и обслужващ персонал, съгласно изискванията на чл.41 ал.5 от ППЗСП.

Предвид установените несъответствия при извършената проверка на място - в гр. Варна, правилно е преценено, че предоставяната от "А 2017" ЕООД социална услуга "резидентна грижа" с целева група "пълнолетни лица с деменция" не съответства на §31 ал.3 от ПЗР на ЗСУ, съгласно който до приемането на Наредбата за качеството на социалните услуги се прилагат критериите и стандартите за социалните услуги, приети до влизането в сила на закона.

Съгласно чл. 148 ал.1 т.5 от ЗСУ лицензът се издава, когато кандидатът предлага социални услуги, които отговарят на стандартите за качество, определени в Наредбата за качеството на социалните услуги.  Съгласно §31, ал.3 от ПЗР на ЗСУ до приемането на наредбата за качеството на социалните услуги се прилагат критериите и стандартите за социалните услуги, приети до влизането в сила на ЗСУ.

След като е установено, че жалбоподателя предлага социални услуги, които не отговарят на стандартите и качеството на социалните услуги, правилно е постановен оспорения в настоящото производство отказ за издаването на лиценз.

Предвид изхода на спора и направеното искане от ответната страна, на основание чл. 142 ал.4 от АПК вр. чл. 78 ал.8 от ГПК и чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ, следва да се осъди жалбоподателя да заплати на Агенция за качеството на социалните услуги сумата от 100лв., представляваща ю.к.възнаграждение.

Воден от изложеното, съдът

 

 

Р   Е   Ш   И :

 

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата на „А 2017“ ЕООД, гр.Варна, ж.к.*** бл.** вх.* ет.* ап.**, представлявано от С.Г.Ч. против Заповед № РД-3129-3-2/07.02.2022г. на Изпълнителния директор на АКСУ – София , с която  е отказано издаването на лиценз на „А 2017“ ЕООД,  за предоставяне на социална услуга „резидентна грижа“, с целева група „пълнолетни лица с деменция“.

ОСЪЖДА „А 2017“ ЕООД,  ЕИК *********, гр.Варна, ж.к.*** бл.** вх.* ет.* ап.** представлявано от управителя С.Ч. да заплати на Агенция за качеството на социалните услуги сумата от 100лв. / сто/, представляваща ю.к.възнаграждение.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните.

 

 

 

                            Административен съдия: