Решение по дело №84/2020 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 260009
Дата: 18 декември 2020 г. (в сила от 16 февруари 2021 г.)
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20205340200084
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 април 2020 г.

Съдържание на акта

 

260009

 

град Първомай, 18.12.2020 година

 

 

Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на осемнадесети юни две хиляди и двадесета година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

като разгледа докладваното от Председателя АНД № 84 по описа на Съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалва се Наказателно постановление № 23 / 13.03.2020 година на Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите - Пловдив, с което на Община Първомай, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: ***, представлявана от кмета Н.Г.М, за нарушение на чл. 200, ал. 1, т. 2 във връзка с чл. 48, ал. 1, т. 11 от Закона за водите на основание същите законови разпоредби е наложена имуществена санкция в размер на 2000 (две хиляди) лева.

Жалбоподателят Община Първомай, редовно призована, не изпраща представител; чрез главен юрисконсулт на Общинска администрация - Първомай П.А.П. е депозирано писмено становище, с което по изложените в него и в Жалбата съображения се моли Съдът да отмени атакуваното Наказателно постановление.

Въззиваемата страна – Регионалната инспекция по околната среда и водите - Пловдив, чрез процесуалния си представител Д.Г.К., директор на Дирекция „Административни, финансови и правни дейности“, моли Съдът да остави Жалбата без уважение и да потвърди Наказателното постановление като правилно и законосъобразно. Представя писмени бележки по същество, моли за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение по преценка на Съда.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалвания акт на наказващия орган, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и е процесуално допустима, а разгледана по същество, същата е неоснователна.

 

От фактическа страна:

 

На основание разпоредбите на Закона за водите и Наредба № 2 / 08.06.2011 година на министъра на околната среда и водите в полза на Община Първомай от Директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“ е издадено Разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни води № 33140211 / 06.12.2016 година (изменено с Решение № РР-3120 / 03.07.2017 година – неразделна част от него) за ползване на воден обект: река Първомайско дере, поречие на река Марица, за заустване на отпадъчни води за експлоатация на обект „Канализационна система“ на град Първомай, област Пловдив.

Съгласно Разрешителното целта е ползването на водния обект за заустване на смесен поток пречистени битово-фекални и производствени отпадъчни води след градската пречиствателна станция за целта и дъждовните отпадъчни води.

Във връзка с изпълнение на годишния план за контролна дейност на Регионалната дирекция в град Пловдив и на основание заповеди на министъра на околната среда и водите за провеждане на мониторинг на зауствани отпадъчни води в повърхностни обекти от утвърден списък, на 14.11.2019 година инж. А.Х.Д. (главен експерт в Отдел „Контролна дейност“ в Дирекция „Контрол на околната среда“) с нейни колеги и главен специалист Е.Г.П. (представител на Регионална лаборатория към Изпълнителна агенция по околната среда и водите - София) правят проверка на пречиствателната станция за отпадъчни води на канализационната мрежа на град Първомай; на проверката присъства и началникът на пречиствателната станция Й.В.В..

Извършен е обход по съоръженията за филтриране на отпадъчната вода и е констатирано, че почти всички те не работят (разбъркващата, аериращата система, др.), тъй като Общината не е осигурила техническата изправност на инсталацията за ефективно пречистване. Установено е още, че измервателното устройство за максимално разрешеното количество на заустената отпадъчна вода е развалено и не е отремонтирано, което води до невъзможност тази заустена отпадъчна вода да бъде подложена на мониторинг от титуляря на стопанисвания обект чрез провеждане на собствени изследвания и анализи също неизпълнено от Община Първомай условие по издаденото Разрешително № 33140211 / 06.12.2016 година.

От определения в Разрешителното пункт за мониторинг на изход последно съоръжение за пречистване, преди заустване във водоприемника, е иззета съставна проба на водата (две еднократни проби с поне два часа разстояние на вземането между двете), като на място е съставен и връчен на Й.В.В. Протокол за проверка бланка № 0000861 от 14.11.2019 година, в който също е отразено, че подобрение на техническата изправност на съоръженията по пътя на пречистването липсва, както е установено при предходна проверка на 12.06.2019 година.

За нуждите на проверката са съставени и Протоколи за вземане на проби / извадки от води от 14.11.2019 година (№ 943 и № 945), и Протокол за формиране на проба в лабораторни условия № 13 / 14.11.2019 година и на 20.11.2019 година са изготвени Протоколи от изпитване № 08-0355 и № 10-1439, видно от резултатите от които, получени при изследването в акредитирана лаборатория, по показателя за биохимична потребност от кислород за пет денонощия при допуск 25, отчетените резултати от съставната проба са 44±7.

На 24.01.2020 година, след покана по система за електронен обмен на съобщения, в Регионалната инспекция по околната среда и водите - Пловдив се явява представител на Община Първомай и в негово присъствие е съставен и му е връчен Акт за установяване на административно нарушение № 2.

Въз основа на Акта е издадено атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка се установява от показанията на разпитания в качеството на свидетел актосъставител и от приложената административнонаказателна преписка.

 

От правна страна:

 

Правилно от административнонаказващия орган се сочи, че е нарушена разпоредбата чл. 48, ал. 1, т. 11 от Закона за водите, съгласно чийто текст водоползвателите – титуляри на разрешителни, имат задължение да изпълняват условията в издадените им разрешителни по реда на този закон и комплексните разрешителни, издадени по реда на Закона за опазване на околната среда:

Към датата на проверката – 14.11.2019 година (дата и на нарушението) от титуляря на Разрешително № 33140211 / 06.12.2016 година Община Първомай не е изпълнено изискването към пречиствателната станция да се поддържа в технологична и експлоатационна изправност пречиствателното съоръжение, като всички ремонтни, възстановителни и профилактични дейности трябва да се отразяват в експлоатационен дневник; нарушено е специфичното изискване към местата и програмата за мониторинг да се осигури измерване на количеството зауствани отпадъчни води, защото в посочения срок – 06.03.2017 година, е монтирано съответното измервателно устройство, но към датата на проверката то вече не работи и не се изпълнява условието за осигуряване на измерване на количеството заустени отпадъчни води, необвързано със срок; не е осигурено и пробовземане и изследване на отпадъчните води от акредитирана лаборатория съгласно плана за собствен мониторинг и разрешителното за ползване на воден обект.

Горното води на извод за правилно приложение на материалния закон за ангажиране на административнонаказателната отговорност на Община Първомай, представлявана от Кмета, при липса на условия за маловажност на случая по чл. 28 от ЗАНН – налице са всички елементи от състава на административното нарушение, визирани в чл. 6 и чл. 83, ал. 1 от ЗАНН: деяние (бездействие), което нарушава установения ред на държавното управление с неизпълнение на задължение към държавата при осъществяване на дейност, обявено за наказуемо в съответния закон с налагане по административен ред на имуществена санкция.

Точно е определена и следващата се за административното нарушение санкция по чл. 200, ал. 1, т. 2 от Закона за водите, която разпоредба визира: Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което ползва водни обекти, водностопански съоръжения и системи или изгражда такива без необходимото за това основание или в отклонение от предвидените условия в разрешителното – от 2000 лв. до 10000 лв.

Наказанието е в границите на посоченото в закона, съгласно нормата на чл. 27, ал. 1 от ЗАНН, като е определено в минимума на санкционната разпоредба, а самото нарушение е описано в Акта за установяването му и в издаденото въз основа на него Наказателно постановление, конкретизирано по време, място и извършител и са изпълнени всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН, т.е. липсват процесуални нарушения, ограничаващи правото на защита на жалбоподателя.

По чл. 63, ал. 5 от ЗАНН в полза на юридически лица се присъжда възнаграждение в определен от съда размер при защита от юрисконсулт, като размерът на възнаграждението не може да надхвърля максималния за съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ, а нормата препраща към Наредба за заплащането на правната помощ (приета с ПМС № 4 от 06.01.2006 година, обн., ДВ, бр. 5 от 17.01.2006 година, в сила от 01.01.2006 година), съгласно чийто чл. 27е възнаграждението за защита в производства по ЗАНН е от 80 лева до 120 лева.

Настоящото дело не е със завишени фактическа и / или правна сложност, разглеждането му протича в едно съдебно заседание с разпит на един свидетел и справедливият размер на възнаграждението за защита от процесуалния представител на въззиваемата страна е минималният от 80 лева, платими от жалбоподателя по сметка на Министерство на околната среда и водите по аргумент от § 1, т. 6 от Допълнителните разпоредби на АПК – юридическото лице, част от което е административнонаказващият орган.

Предвид изложеното и на основание чл. 63 от ЗАНН настоящият съдебен състав

 

 

Потвърждава Наказателно постановление № 23 / 13.03.2020 година на Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите - Пловдив, с което на Община Първомай, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: ***, представлявана от кмета Н.Г.М, за нарушение на чл. 200, ал. 1, т. 2 във връзка с чл. 48, ал. 1, т. 11 от Закона за водите на основание същите законови разпоредби е наложена имуществена санкция в размер на 2000 (две хиляди) лева.

Осъжда Община Първомай да заплати в полза на Министерство на околната среда и водите сумата от 80 (осемдесет) лева за деловодни разноски.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия:                     (п)               

СЗ