Определение по дело №30/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 109
Дата: 14 март 2022 г.
Съдия: Ваня Стоянова Иванова
Дело: 20227280700030
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

              

  109/14.3.2022 г.                  гр. Ямбол

 

Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН съд              ІІІ състав

        

В закрито съдебно заседание в следния състав:

 

                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: В. СТОЯНОВА

                                     

Секретар Велина Митева

Прокурор

Като разгледа докладваното от съдия В. Стоянова

Адм.д.№  30                  по описа за 2022 г.

 

Производството е по чл. 166, ал. 4 от АПК.

         Производството е образувано по искова молба подадена от М.И.Д. *** против „Държавата, представлявана от Централно военно окръжие (ЦВО), с искане да бъде осъден ответника да заплати на ищеца сумата от 2500 лева, представяваща обезщетение за имуществени вреди, както и сумата от 1500 лева, представляваща обезщетение за неимуществени вреди, ведно със законната лихва върху тези суми, считано от датата на подаване на исковата молба до окончателното им изплащане. В исковата молба са посочени доводи и за незаконосъобразност на Заповед №З-РД-692/11.11.2021 г. на началника на ЦВО, като с отделна молба изрично се заявява, че се претендира отмяната й.

         С разпореждане №81/07.02.2022 г. по адм.дело № 30/2022 г. ЯАС е оставил без движение жалбата на М.И.Д. *** против заповед №З-РД-692/11.11.2021 г. на началника на ЦВО и исковата молба подадена от същия. В разпореждането са посочени нередовности и са дадени конкретни указания за тяхното отстраняване, в т.ч. да посочи юридическото лице, представлявано от органа, от чийто незаконосъобразен акт, действие или бездействие са причинени вредите, срещу което юридическо лице предявява исковете за обезщетение.

В уточняваща молба вх.№ 376/15.02.2022 г. подадена от адв.Х. като процесуален представител на М.И.Д. е визирано, че ответници са Министерство на отбраната, адрес: гр.София, ул.* и Централно военно окръжие, адрес: гр.София, ул.*, район Оборище.

          Последното е прието като конкретизация на иска в разпореждане №122/16.02.2022 г. по адм.дело № 30/2022 г. на ЯАС, като е указано в допълнение да се  посочи конкретно от кой акт, действие или бездействие и на кой орган са причинени претендираните неимуществени вреди, отменени ли са акта, действието или бездействието и с какъв акт, без да се поставя въпроса за извършване на допълнителни процесуални действия по отношение определяне на ответна страна.

С молба вх.№408/17.02.2022 г. М.И.Д. заявява, че се оспорва  Заповед №З-РД-692/11.11.2021 г. на началника на ЦВО .

В исковата  молба  е направено искане за спиране изпълнението на заповед №З-РД-692/11.11.2021 г. на началника на ЦВО. Това искане се поддържа и в молба от 14.03.2022г., ведно с  направени доказателствени искания и представени доказателства с препис и за ответниците.

За да бъде уважено направеното искане по чл. 166 от АПК е необходимо да са представени доказателства за наличие на обстоятелствата по чл. 60, ал. 1 от АПК, т.е. че допуснатото предварително изпълнение на заповедта би могло да причини значителна или труднопоправима вреда на оспорващия.

В хипотезата на чл. 166, ал. 4, вр. ал. 2 от АПК в тежест на оспорващия е да установи, че от предварителното изпълнение на оспорения административен акт за оспорващия  ще настъпят реални вреди.

ЯАС, трети състав намира, че направеното искане за спиране изпълнението на заповедта е допустимо за разглеждане, като отправено от лице, адресат на обжалвания административен акт. По същество е неоснователно по следните съображения:

          Съдът следва да се съобрази дали за молителя по аргумент за противното е налице някое от подробно посочените основания в разпоредбата на чл. 60, ал. 1 от АПК. В  случая съдът, за да спре изпълнението на конкретния акт, следва да прецени налице ли са доказателства, от които да е видно, че за молителя може да настъпят значителни или трудно поправими вреди, както и че на заложения в закона предварителен интерес от изпълнението на посочения административен акт се противопоставя засягането на друг интерес, който по степен на важност е еднакъв или по-висок от законово определения. ЯАС, трети състав счита, че не може да се направи обоснован извод, че от изпълнението на заповедта ще последват някакви значителни или трудно поправими вреди.

В хипотезата на чл. 166, ал. 4 вр. ал. 2 от АПК, в тежест на оспорващия е да установи, че от предварителното изпълнение на оспорения административен акт за него ще настъпят реални вреди. Доказателства в тази насока, които да бъдат противопоставими на презумирания от закона обществен интерес, по делото не са представени с жалбата. Паричните загуби, за които се твърди, че ще настъпят, са от категорията на поправимите вреди, тъй като те подлежат на обезщетение в случай на отмяна на оспорваната заповед. 

С  оглед изложеното, направеното искане за спиране изпълнението на заповедта,  следва да бъде оставено без уважение.

Водим от горното, Ямболски  административен съд,

ОПРЕДЕЛИ:

НЕ УВАЖАВА искането  на М.И.Д. *** за спиране изпълнението на  заповед №З-РД-692/11.11.2021 г. на Началника на ЦВО, София.  

Настоящото определение подлежи на обжалване в 7 (седем) дневен срок от съобщаването му на страните,  с частна жалба пред ВАС.

 

 

                                                       

СЪДИЯ:  /п/не се чете