Решение по дело №546/2020 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 899
Дата: 10 юли 2020 г. (в сила от 18 ноември 2020 г.)
Съдия: Татяна Тодорова Илиева
Дело: 20204520100546
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 31 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

гр.Русе, 10.07.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Районен съд - Русе, V–ти граждански състав, в публично съдебно заседание на 15 юни две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                                            

                                                                Председател: ТАТЯНА ИЛИЕВА

 

при секретаря Миглена Кънева, като разгледа докладваното от съдията гр.д.№ 546 по описа за 2020 година, за да се произнесе, съобрази:

Предявени са обективно съединени искове с правно основание чл. 178, ал.1, т.3 от ЗМВР и чл. 86 от ЗЗД.

Ищецът И.С.А. твърди, че през периода 01.10.2016 г. - 30.09.2019 г. работил на длъжност „младши инспектор“ в Регионална дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" - Русе, структурно подчинена на Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" в МВР. Съгласно ЗМВР ищецът бил със статут на държавен служител. За процесния период И.А. полагал труд на 24 - часови смени при сумирано изчисляване на работното време. Позовава се на чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР, според който му брутната заплата се състояла от основна заплата и допълнителни възнаграждения. Извънредният труд при работещите на смени не се компенсирал с допълнителен платен отпуск, а се заплащал с допълнително възнаграждение според размера на положения труд. Нормалната продължителност на работното време, съгласно чл.187 ЗМВР, била с продължителност 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица. От октомври 2016 г., съгласно чл.187, ал.3 ЗМВР, работното време на държавните служители се изчислявало в работни дни - подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени - сумирано за тримесечен период, като съгласно ал.5, т.2 работата извън редовното работно време се компенсирала с възнаграждение за извънреден труд при отработени до 70 часа на отчетен период. Предметът на иска му произтичал от размера на нощния труд, полаган в системата на МВР. ЗМВР изрично разграничавал заплащането на извънреден и нощен труд в чл.178 и чл.179. Разликата между номиналния брой часове нощен труд за тримесечен отчетен период и умножаването им по коефициент 1, 143 се явявал извънреден труд. Основното месечно възнаграждение на държавните служители в МВР се определяло с Наредба 8121з-919/13.07.2017 г. на министъра на вътрешните работи. Претенцията на ищеца за главницата била формирана като разликата между часовете положен нощен труд преди и след приравняването му към дневен с коефициент 1,143 била умножена почасовата ставка за извънреден труд, формирана при завишаване на нормалната часова ставка с петдесет на сто, съгласно чл.187, ал.6 от ЗМВР. За периода от 01.10.2016 г. до 30.09.2019 г. ищецът положил общо 1384 часа нощен труд, който, преизчислен с коефициента 1.143, възлизал на 1581,91 часа. Преизчисляването на нощния към дневен труд водело до наднормочасове, които  представлявали по аналогия извънреден труд от 197,91 часа и следвало да бъде допълнително заплатен от ответника. При изчисляване на база основно месечно възнаграждение, увеличено с 50 %, съгласно чл.187, ал.6 от ЗМВР, задължението на ответника към ищеца за целия период възлизало на 1345.59 лв. главница. Моли да бъде постановено решение, с което ответникът да бъде осъден да му заплати посочената сума, представляваща дължимо допълнително възнаграждение за извънреден труд от наднормочасове в размер на 197,91 часа за периода 01.10.2016 г. - 30.09.2019 г., получен в резултат на преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1,143, ведно със законовата лихва върху главницата от предявяване на иска до окончателното изплащане на сумата, както и направените по делото разноски.

          В отговора на исковата молба ответникът ГД „Пожарна безопасност и защита на населението“ в МВР оспорва предявения иск по основание и размер. Твърди, че правилото за преизчисляване на положен нощен труд към дневни часове се прилага за работещите по трудово правоотношение, защото в КТ е регламентирана различна нормална продължителност на дневния и на нощния труд. Твърди, че разпоредба, идентична на тази на чл. 9 ал. 2 НСОРЗ, не е предвидена в наредбите по чл. 187, ал. 9 ЗМВР, защото за държавните служители нормална продължителност на дневния и нощния труд съвпадала и коефициентът би бил 1. Преценката на органа, комуто била делегирана компетентност по издаване на наредбите по чл. 187 ал. 9 ЗМВР - министъра на вътрешните работи - както за въвеждането на коефициент на превръщане на нощния труд в дневен, така и за отпадането на този коефициент, била по целесъобразност и не подлежала на съдебен контрол. Подобна разпоредба за превръщане на часовете нощен труд към дневни с коефициент 1,143 не съществувала в наредбата, относима към исковия период и отсъствието й в подзаконовия нормативен акт било в синхрон с разпоредбите на чл. 187 ал. 1 и ал. 3 ЗМВР. Правото на изплащане на допълнително възнаграждение за нощен труд било регламентирано в чл. 179 от ЗМВР. В същия било посочено, че размерът на допълнителните възнаграждения за нощен труд се определя със заповед на министъра на вътрешните работи, докато размерът на допълнителните възнаграждения за извънреден труд бил определен в чл. 187, ал. 6 ЗМВР. В ал. 5 на същата разпоредба изрично било посочено, че извънредният труд представлявал работа извън редовното работно време до 280 часа годишно, което за служителите от категорията на ищеца - служители, работещи на смени, се компенсирал с възнаграждение за извънреден труд в размер на 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение. Заповедите на министъра на вътрешните работи, в които бил посочен размерът на възнаграждението за нощен труд през процесния период, били № 8121з-791/28.10.2014 г. и Заповед № 8121з-1429/23.11.2017 г. В т. 1 и на двете заповеди било посочено, че „за всеки отработен нощен час или за част от него между 22,00 и 6,00 часа на държавните служители се изплаща допълнително възнаграждение за нощен труд в размер на 0,25 лв.” Полагането на нощен труд в рамките на установеното работно време не се явявало извънреден труд и с оглед неговата продължителност от 8 часа не се преобразувал в дневен, умножен по съответния коефициент (в случая равен на 1), а се заплащал като нощен по смисъла на т.1 от Заповед № 8121з-791/28.10.2014 г. на министъра на вътрешните работи.

Съобразявайки становищата на страните, събраните по делото доказателства по вътрешно убеждение и приложимият закон, съдът приема за установено от фактическа и правна страна следното:

По делото не се спори, че в периода 01.10.2016 г. – 30.09.2019 г. страните са били в служебно правоотношение, като  ищецът е заемал длъжността „водач на специален автомобил I степен“ в група „Пожарогасителна и спасителна дейност“ на Първа районна служба „Пожарна безопасност и защита на населението“ – Русе към Регионална дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ – Русе, ГДПБЗН-МВР, при режим на труд - на 24-часови смени и сумирано изчисляване на работното време. И.А. е държавен служител и приложимият закон, уреждащ този вид обществени отношения, е ЗМВР, който е специален по отношение на ЗДСл – арг. от чл. 142, ал. 1 ЗМВР.

Разпоредбата на чл.187, ал.3 от специалния закон  регламентира, че работното време на държавните служители се изчислява в работни дни подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени –сумирано за тримесечен период. Според чл.187, ал.5 от ЗМВР, работата извън редовното работно време се компенсира с допълнителен платен годишен отпуск за работа в работни дни и с възнаграждение за извънреден труд за работа в почивни и празнични дни–за служителите на ненормиран работен ден и с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период–за служителите, работещи на смени. В ал.6 от същата норма сочи, че извънредният труд по ал.5 се заплаща с 50 на сто увеличение върху основното трудово възнаграждение. Според чл.187, ал.9 ЗМВР редът и организацията на разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивки, се определят с наредба на Министъра на вътрешните работи. От приложените в настоящото производство писмени доказателства и приетата съдебно-икономическа експертиза става ясно, че през процесния период ищецът има положени общо 1448 часа нощен труд, признат от работодателя като такъв и заплатен на служителя в размер на 0.25 лв. на час. Положеният нощен труд,  преобразуван към дневен такъв и преизчислен с коефициент 1.143, формира 207,064 часа извънреден труд, който не е признат от ответника като такъв и не е заплатен на служителя.

За процесния период, по силата на изричната законова делегация на чл.187, ал.9 и чл.188 от ЗМВР, е действала Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. на Министъра на вътрешните работи, а преди това Наредби №№ 8121з-407/11.08.2014 г. и 8121з-592/25.05.2015 г. Тази от 2014 г. предвижда при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22,00 и 6,00 ч. за отчетния период да се умножава по 0,143 /чл.31, ал.2/. Този нормативен акт е отменен с Наредба № 8121з-592, обн.ДВ, бр.40 от 02.06.2015 г., в сила от 01.04.2015 г., отменена с Решение № 8585 от 11.07.2016 г. на ВАС по адм.д.№ 5450/2016 г., влязло в сила от датата на постановяването му и обнародвано. В периода от отмяната (11.07.2016 г.) до издаване и обнародване на Наредба № 8121з-776 (02.08.2016 г.) отново е била приложима Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. В последващите две наредби няма норма, аналогична на цитирания чл.31, ал.2 за преобразуване на часовете положен нощен труд с коефициент 1.143. В тази връзка ищецът се позовава на НСОРЗ. Съдът намира доводът за основателен. Липсата на изрична норма не означава законово въведена забрана за преизчисляване на положените от ищеца часове нощен труд в дневен, а представлява празнота в уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР. При наличие на такава непълнота в специалната уредба, касаеща служителите в МВР, следва субсидиарно да се приложи общата Наредба за структурата и организацията на работната заплата. В чл.9, ал.2 от същата е предвидено при сумирано изчисляване на работното време нощните часове да се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място. Съдът намира, че при възприемане тезата на ответника, държавният служител в МВР се поставя в неравностойно положение спрямо служителите, чиито правоотношения с работодателя се регулират от КТ. В този смисъл е Решение № 311/08.01.2019г. по гр.дело № 1144/2018г. на ВКС на РБ, изясняващо, че това тълкуване е в съответствие с основния правен принцип за равенство и недопускане на дискриминация, закрепен в чл.6 КРБ и чл.14 ЕКЗПЧОС. В тази връзка съдът намира, че претенцията на ищеца за заплащане на извънреден труд за заявеното по исковата молба време, получен след преобразуване на положените часове нощен труд в дневен такъв, се явява доказана по основание. Търсеният от служителя размер е 1345.59 лв. за 197.91 часа извънреден труд от наднормочасове. Съгласно заключението на приетата икономическа експертиза, преизчисленият с коефициент 1,143 нощен труд възлиза на 207.064 часа извънреден труд и /съобразно клаузите на чл.9, ал.2 от НСОРЗ и часова ставка по чл.187, ал.5 и 6 ЗМВР/ размерът на незаплатеното възнаграждение за него е 1444.75 лв. Доколкото заявената претенция е в по-нисък размер и за по-малко часове извънреден труд, същата следва да се уважи изцяло.Сумата от 1345.59 лв. се дължи със законната лихва от завеждане на делото.

При този изход на спора и на основание чл. 78, ал.1 ГПК на ищеца се дължат деловодни разноски в размер на 480 лв. – заплатено адв.възнаграждение с включен ДДС.

В тежест на ответника, на основание 78, ал. 6, вр.с  чл. 83, ал.1, т.1 ГПК, следва да се възложи и държавната такса по дело в размер на 53.82 лв., както и направените разноски от бюджета на съда за назначаване на вещо лице в размер на 200 лв.

Мотивиран така съдът                                

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОСЪЖДА Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ в Министерство на вътрешните работи, гр.София, представлявана от директора Николай Славев Николов, да заплати на И.С.А., с ЕГН **********, сумата 1345.59 лв., представляваща допълнително възнаграждение за положен извънреден труд от 197.91 часа за периода 01.10.2016 г. – 30.09.2019 г., ведно със законната лихва, считано от 31.01.2019 г. до окончателното й изплащане, както и 480 лв. деловодни разноски

ОСЪЖДА Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ в Министерство на вътрешните работи, гр.София, представлявана от директора Николай Славев Николов, да заплати по сметка на Районен съд – Русе 53,82 лв. държавна такса и 200 лв. разноски  по делото.

Решението подлежи на въззивно въззивно обжалване пред Окръжен съд - Русе в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: