Определение по дело №157/2020 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 255
Дата: 20 януари 2020 г.
Съдия: Невин Реджебова Шакирова
Дело: 20203100500157
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 17 януари 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ ............../ 20.01.2020г.,

гр. Варна

 

ВАРНЕНСКИ ОКРЪЖЕН СЪД, ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ, I - ви състав, в закрито заседание, проведено на двадесети януари през две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                          

                                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА ПЕНЕВА

ЧЛЕНОВЕ: КРАСИМИР ВАСИЛЕВ

НЕВИН ШАКИРОВА

 

като разгледа докладваното от съдия Н. Шакирова

въззивно гражданско дело 157 по описа за 2020г.,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на глава ХХ от ГПК.

Образувано е по повод въззивна жалба на С.С.Т. срещу Решение № 5253 от 26.11.2019г. по гр.д. № 7301/2019г. по описа на ВРС, 51-ви състав, с което на основание чл. 49 вр. чл. 45 от ЗЗД е отхвърлен предявения от въззивницата срещу „Градски транспорт“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Варна, ул. „Тролейна“ № 48 за осъждане на ответника да й заплати сумата от 5 000 /пет хиляди/ лева, представляваща обезщетение за неимуществени вреди под формата на претърпени болки и страдания вследствие, произтекли от виновни действия на служител на въззиваемото дружество при изпълнение на възложената му работа, а именно рязко спиране при движение на 08.01.2019г. в гр. Варна на водач на автобус, марка „Мерцедес“ с рег. № В 0962 КР, движещ се по линия № 148, управляван от водача Димитър Иванов Койчев, собственост на „Градски транспорт“ ЕАД, вследствие на което ищцата залитната и паднала, при което получила травматични увреждания по гръдния кош, ведно със законната лихва, считано от датата на увреждането – 08.01.2019г. до окончателното плащане на задължението.

 Решението е постановено при участието на „Застрахователно акционерно дружество Армеец“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, ул. „Стефан Караджа“ № 2, в качеството му на трето лице - помагач на страната на ответника „Градски транспорт“ ЕАД, ЕИК *********.

 

Въззивната жалба е основана на оплаквания за неправилност на обжалваното решение, като постановено в нарушение на материалния закон. Изложени са доводи, че формираният правен извод за правомерност в действията на водача противоречат на чл. 24, ал. 2 от ЗДвП. Съгласно последната разпоредба, преди да намали значително скоростта на движение на управляваното от него пътно превозно средство, водачът е длъжен да се убеди, че няма да създаде опасност за останалите участници в движението и че няма да затрудни излишно тяхното движение, а пътниците са участници в движението съгласно § 6, т. 28 от ДР на ЗДвП. В конкретния случай водачът на автобуса не е изпълнил това свое задължение, с което виновно е причинил телесни увреждания на въззивницата. Задължение на водача на автобуса е било да се движи със скорост, която да не позволява резки маневри предизвикващи залитане и удар на превозваните пътници. Нарушението, съответно неизпълнението на задълженията на длъжностното лице, на което ответното дружество е възложило работа за осигуряване на безопасно пътуване на пътниците е именно противоправното действие, от което в пряка причинна връзка е настъпил вредоносният резултат. Моли в тази връзка да се отмени обжалваното решение и вместо него се постанови друго, с което предявеният иск се уважи в цялост.

 

В отговор на жалбата „Градски транспорт“ ЕАД оспорва доводите в нея. Излага други, с които обосновава неосъществен фактически състав на непозволеното увреждане в случая, доколкото не е установено виновно причиняване на вредите от водача на автобуса. Установено е в тази връзка от съвкупността на доказателствата по делото, че с оглед конкретната пътна обстановка, водачът на автобуса не би могъл да предположи, че действие по отнемане на предимство на движещия се по БУС лентата автобус. Водачът не е допуснал нарушения на правилата на ЗДвП, което изключва възможността за ангажиране деликтната отговорност на дружеството работодател. Предприетото спиране е било с цел да се избегне ПТП с неправомерно навлезлия в БУС лентата товарен автомобил. Не е налице неправомерно поведение на водача на автомобила, доколкото същото кореспондира с установеното в чл. 24, ал. 1 от ЗДвП правило. Предприемайки аварийно спиране, водачът на автобуса на практика е направил опит да предотврати по-сериозни последствия за живота и здравето на пътниците в превозното средство, предвид реалната опасност от сблъсък с товарния автомобил. Именно поради тази причина законът задължава участниците в движението да спрат при наличието на такава опасност. Моли в тази връзка за постановяване на решение, с което обжалваното такова се потвърди като правилно и законосъобразно.

 

На основание чл. 267, ал. 1 от ГПК при служебна проверка съдът констатира, че въззивната жалба е допустима. Депозирана е от активно легитимирана страна по делото, имаща правен интерес от обжалването, в срока по чл. 259, ал. 1 от ГПК и отговаря на съдържателните изисквания за редовност по чл. 260 и чл. 261 от ГПК. В жалбата не са обективирани искания за събиране на нови доказателства. Делото следва да бъде насрочено за разглеждане в открито съдебно заседание.

Мотивиран от така изложените съображения, Варненски окръжен съд

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

НАСРОЧВА производството по делото за разглеждане в открито съдебно заседание на 17.02.2020 г. от 09:30 часа, за която дата и час да се призоват страните по делото.

 

НАПЪТВА на основание чл. 273 вр. чл. 140, ал. 3 от ГПК страните към медиация или към спогодба, като указва на същите, че постигането на спогодба посредством взаимни отстъпки от страна на всяка от тях ще доведе до бързото и ефективно уреждане на спора по между им и ще благоприятства процесуалните и бъдещите извънпроцесуални взаимоотношения по между им. При приключване на делото със спогодба половината от внесената държавна такса се връща на ищеца, на основание чл. 78, ал. 9 от ГПК.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                           ЧЛЕНОВЕ: 1.

                                                 

                                                                                           2.