Р Е Ш
Е Н И Е
№197
гр.Силистра, 21 май
2013 година
Силистренският
районен съд, гражданска колегия, в публично заседание на петнадесети
април
през две хиляди и тринадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЖАНЕТ БОРОВА
при
секретаря Г.Й., като разгледа докладваното от районния съдия гр.д. № 234 по описа на
съда за 2013 година, за да се произнесе взе предвид следното:
Ищецът Р.Р.Г.
*** с ЕГН **********, е предявил искове с правно основание чл.344, ал.1, т.1, 2
и 3, във връзка с чл.225,ал.1 от КТ. Моли съда да признае за незаконно
уволнението му, извършено със Заповед № 99 / 14. 01.
ОТВЕТНИКЪТ- Община С., е подал писмен отговор, с който заявява, че
оспорва предявените искове.Заявява, че с оглед компетенциите си и въз основа на
взето решение от Общински съвет – С. е преценил по целесъобразност промяна в
щатното разписание, като е закрито цялото звена “охрана на общинската
собственост”, подчиняващо се на лицензионен режим и са открити 11 щатни бройки
за длъжността “портиер”.
СЪДЪТ, като прецени събраните по
делото доказателства, прие за установено следното:
В исковата си молба ищецът е съединил обективно 3 иска - по чл. 344, ал. 1,
т. 1, 2 и т. 3 от КТ във връзка с чл.
225, ал. 1 от КТ.
Не се спори, че между страните са съществували трудови правоотношения, като
ищецът е заемал длъжността “пазач, невъоръжена охрана” с
договорено основно трудово възнаграждение в размер на 313.00 лв. – допълнително
споразумение № 740 / 09. 05. 2011 г.
Със Заповед № 99 / 14. 01.
Съкращаване на щата като основание за прекратяване на трудовото
правоотношение е налице, когато съответната трудова функция е премахната реално
във вида и обема, в който е съществувала, а не само като наименование в щатното
разписание. При фиктивно съкращение на щата, което не е основание за уволнение
по реда на чл. 328, ал. 1, т. 2 от КТ е
необходимо трудовите функции и на двете длъжности - на старата и на
новосъздадената да са идентични по съдържание и по своя характер, но да им е
дадено различно наименование. По делото са представени две щатни разписания
старо от 02. 05. 2012 г., в което съществуват шестнадесет щатни длъжности
“пазач невъоръжена охрана” и общата численост на персонала в звено охрана на
общинска собственост е 17 щатни бройки и ново - от 12. 10. 2012 г., с което е
утвърдена нова структура на това звено, като е премахната длъжността на ищеца и
е създадена нова – “портиер”, като общата численост на персонала в звено охрана
на общинска собственост е 12 щатни бройки. По делото не се спори относно
обстоятелството, че тази промяна е предприета поради влезли в сила изменения в
ЗЧОД и необходимостта самоохранителната дейност да бъде лицензирана. По никакъв
начин не се доказва обаче, /няма и твърдения в тази насока /, че обема и
характера на работата между двете длъжности е различен – напротив става ясно,
че единствената причина за предприетото изменение е нововъведения лицензионен
режим. От изложеното се установява, че реално са съкратени 5 щатни бройки, като
в този случай работодателят е длъжен да извърши подбор, какъвто в случая, дори
и да се приеме, че е извършен, то същия е незаконосъобразен, тъй като не е
извършен съобразно критериите, заложени в чл. 329 от КТ - квалификация и ниво
на изпълнение на възложената работа, а като единствен критерий е преценявано
наличието, респективно липсата на основания за закрила по реда на чл. 333 от КТ
– уведомително писмо изх. № 10439 / 13. 12. 2012 г. в трудовото досие на ищеца. Освен това по делото не става ясно между кои
служители е извършен така наречения подбор.
Предвид изложеното, съдът счита, че
уволнението на ищеца е незаконосъобразно и издадената Заповед № 99 / 14. 01.
Поради основателността на основния иск за признаване уволнението за
незаконно, следва да се уважат акцесорните искове за възстановяване на
заеманата преди уволнението длъжност и за заплащане на обезщетение за незаконно
уволнение.
Правоотношението между страните е прекратено считано от 14. 01. 2013 г.
Следователно, ищецът е останал без работа за периода 14. 01. 2013г. – до датата
на последното съдебно заседание – 15. 04. 2013 г., поради незаконно уволнение
и затова това му се дължи обезщетението
по чл. 225, ал. 1 от КТ в размер на брутно трудово възнаграждение на работника
за три месеца. Ищецът е представил доказателства по делото, а и ответника не
оспорва обстоятелството, че след датата на прекратяване на трудовото
правоотношение ищецът не е работил по трудов договор, което е релевантно за
основателността на искането за обезщетение. Обезщетението по чл. 225 КТ се
определя на базата на последното месечно брутно трудово възнаграждение,
получено на длъжността, за която е прекратено трудовото правоотношение. Няма
спор между страните, че брутното трудово възнаграждение на ищеца е в размер на 313.00
лв. месечно, поради което дължимото обезщетение е в размер на 939.00 лева.
Обезщетението се дължи заедно с обезщетение за забава в размер на законната
лихва, считано от датата на предявяване на иска- 05. 02. 2013 г. до
окончателното изплащане на задължението.
На основание чл. 78, ал. 1 от ГПК ответникът следва да заплати на ищеца и
направените разноски, но по делото не са представени доказателства за извършени
разноски пред настоящата инстанция.
На основание чл.359 от КТ, производството по трудови спорове е безплатно за
работниците и служителите, но при уважаване на предявените от тях искове,
държавната такса и разноските по производството се заплащат от работодателя.
Същия следва да бъде осъден да заплати по сметка на СРС сумата от 150.00 лева –
ДТ по трите обективно съединени иска / по 50.00 лева за исковете с правно
основание чл. 344, ал. 1, т. 1 и т. 2 и 50.00 лева по иска с правно основание
чл. 344, ал. 1, т. 3 от КТ във връзка с чл.
225, ал. 1 от КТ/.
Мотивиран от гореизложеното, съдът
Р Е
Ш И:
ПРИЗНАВА ЗА НЕЗАКОННО
УВОЛНЕНИЕТО на Р.Р.Г. с ЕГН ********** и ОТМЕНЯ
Заповед № 99 / 14. 01.
ВЪЗСТАНОВЯВА Р.Р.Г. с ЕГН ********** на
длъжността - “пазач,
невъоръжена охрана” – трансформирана след съкращаването на щата в длъжност “портиер”.
ОСЪЖДА Община С. с
ЕИК . да заплати на
Р.Р.Г. с ЕГН **********,
обезщетение поради незаконно уволнение и оставането му без работа за времето от
14. 01. 2013г. – 15. 04.
ОСЪЖДА Община С. с
ЕИК . да заплати по
сметката на СРС сумата от сумата от 150.00 / сто и петдесет / лева - разноски
по производството.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва в двуседмичен срок от съобщаването му, пред
Силистренски окръжен съд.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: