Р
Е Ш Е Н И Е
№
80/ 13.2.2020г.
гр.
Пазарджик
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Административен
съд – Пазарджик, ІV-ти
състав, в открито съдебно заседание на шести
февруари, две хиляди и двадесета година, в състав:
СЪДИЯ: ВАСКО НАНЕВ
при
секретаря Димитрина Георгиева и с участието на прокурор Стефан Янев, като
разгледа докладваното от съдия Нанев административно дело № 144 по описа на
съда за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния
кодекс, във вр. чл. 42, ал. 1 от Закона за пряко
участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление (ЗПУГДВМС). Образувано е по жалба от Областния
управител на област Пазарджик срещу Решение № 257-МИ/28.10.2019 г. на Общинска
избирателна комисия - Пазарджик, с което са обявени резултатите от гласуването
на проведения на 27.10.2019 г. в с. Синитово, община Пазарджик, област
Пазарджик местен референдум с въпроси: 1. Съгласни ли сте инвестиционният
проект „Изграждане на площадка за третиране на неопасни производствени
отпадъци” да бъде реализиран в землището на село Синитово?“ 2. „Съгласни ли сте
инвестиционният проект „Изменение и разширение на инвестиционно предложение
„Изграждане на площадка за третиране на неопасни производствени отпадъци” да
бъде реализиран в землището на село Синитово?“ 3. „Съгласни ли сте
инвестиционният проект „Изграждане на кариера за добив на мрамори” да бъде
реализиран в землището на село Синитово?“
В жалбата се поставят възражения: 1. Проведеният
референдум не е съобразен с висящо съдебно производство относно
законосъобразността на решението на Общински съвет Пазарджик № 138/18.09.2019г.
2. Проведеният референдум е в нарушение на чл. 30, ал. 4 от ЗПУГДВМС. 3.
Референдумът е проведен в нарушение на чл. 26, ал. 1 от ЗПУГДВМС, тъй като
въпросите не са поставени в компетентността на органите на местно
самоуправление. Въз основа на посочените възражения се иска отмяна на решението
на ОИК Пазарджик. В съдебно заседание процесуалния представител на
жалбоподателя развива възраженията в първоначалната жалба, като твърди, че от
данните по делото не се установява да са спазени изискванията на чл.34 от ЗПУГДВМС. В представеното от ОИК
становище изрично е посочено, че не е
проведена информационна кампания по чл. 34 от ЗПУГДВМС. Според жалбоподателя
неспазването на правилата на чл.34 от специалния закон и нарушението на чл.30,
ал.4, са съществени процесуални
нарушения, тъй като това би повлияло и върху резултата от гласуването, т.е.
участниците с право на глас са били лишени от възможността да направят своя
информиран избор, предвид липсата на проведена информационна кампания.
Прокурор при Окръжна прокуратура Пазарджик,
конституиран в процеса на основание чл. 16, ал. 1, т. 3 от АПК, изразява
становище за неоснователност на жалбата на областен управител на област
Пазарджик. Счита, че е налице формално нарушение в процедурата по отношение на срока
по чл. 30, ал. 4 от ЗПУГДВМС, като референдумът е проведен на 39, а не на
предвидения най-ранен ден 45 от деня на
решението. Но това е несъществено нарушение, което не би могло да повлияе на
крайния резултат. Целта на срока според Прокурор при ОП Пазарджик е за
възможността на избирателите да се информират и да вземат участие. Участието на
57% от хората с право на глас е показателно, че информационната кампания е дала
своя резултат. Образуваното административно дело по жалба на „Солар Парк
Тракия“ООД срещу Решението на общински съвет Пазарджик за одобряване на
предложението за референдум, което е прекратено пред Административен съд
Пазарджик и е пред касационната инстанция, за прокурора е формално обжалване.
Счита се, че въпросите от референдума са от категорията на такива с местно
значение в съответствие със законовите разпоредби.
Административен съд – Пазарджик, след като взе
предвид изложените в жалбата основания, становищата на страните и
събраните по делото доказателства, приема за установено следното:
Жалбата е подадена от областния управител на област
Пазарджик, който има право по реда на чл. 42, ал. 1 от ЗПУГДВМС да обжалва законността на резултатите от местен
референдум. Решение № 257-МИ/28.10.2019г. на ОИК Пазарджик е обявено на
28.10.2019г. в 13 часа, а жалбата на Областният управител е подадена на
04.11.2019 г., в срока за обжалване по чл. 42, ал. 2 от ЗПУГДВМС, поради което
е допустима и следва да бъде разгледана по същество.
Предмет на обжалване е Решение № 257-МИ/28.10.2019г.
на Общинска избирателна комисия – Пазарджик, издадено след произведения на 27.10.2019г. местен
референдум, като са обявени резултатите от гласуването, както следва:
по въпрос 1. Съгласни ли сте инвестиционният
проект „Изграждане на площадка за третиране на неопасни производствени
отпадъци” да бъде реализиран в землището на село Синитово?“ брой гласували
според избирателния списък 1589; брой на гласували според подписите в
избирателния списък 910; брой гласували според намерените в кутията – 910; брой
действителни бюлетини с отговор „ДА“ – 7; брой
действителни бюлетини с отговор „НЕ“ – 894; брой недействителни бюлетини
9; Обявява се брой на участвали в референдума граждани с избирателни права
910(57,20% от имащите право да гласуват в референдума от общо 1589 лица) , че с
отговор „да“ на въпрос № 1 са отговорили
лица. Обявено е, че предложението по въпрос 1 не е прието.
по въпрос 2. „Съгласни ли сте инвестиционният
проект „Изменение и разширение на инвестиционно предложение „Изграждане на
площадка за третиране на неопасни производствени отпадъци” да бъде реализиран в
землището на село Синитово?“ брой гласували според избирателния списък 1589;
брой на гласували според подписите в избирателния списък 910; брой гласували
според намерените в кутията – 910; брой действителни бюлетини с отговор „ДА“ –
6; брой действителни бюлетини с отговор
„НЕ“ – 895; брой недействителни бюлетини 9; Обявява се брой на участвали в
референдума граждани с избирателни права 910(57,20% от имащите право да
гласуват в референдума от общо 1589 лица), като с отговор „ДА“ са отговорили 6
лица. Обявено е, че предложението по въпрос 2 не е прието.
По въпрос 3
„Съгласни ли сте инвестиционният проект „Изграждане на кариера за добив на
мрамори” да бъде реализиран в землището на село Синитово?“ брой гласували
според избирателния списък 1589; брой на гласували според подписите в
избирателния списък 910; брой гласували според намерените в кутията – 910; брой
действителни бюлетини с отговор „ДА“ – 6; брой
действителни бюлетини с отговор „НЕ“ – 897; брой недействителни бюлетини
7; Обявява се брой на участвали в референдума граждани с избирателни права 910
(57,20% от имащите право да гласуват в референдума от общо 1589 лица), като с
отговор „ДА“ са отговорили 6 лица. Обявено е, че предложението по въпрос 2 не е
прието.
Процедурата по произвеждане на референдум с посочените
въпроси, в резултата на която е издадено и обжалваното решение на ОИК
Пазарджик, е образувана въз основа на Решение № 138/18.09.2019 г. на Общински
съвет - Пазарджик, с което на основание чл. 21, ал. 1, т. 20 от ЗМСМА общинският съвет одобрява предложение за произвеждане
на местен референдум с въпроси: 1. Съгласни ли сте инвестиционният
проект „Изграждане на площадка за третиране на неопасни производствени
отпадъци” да бъде реализиран в землището на село Синитово?“ 2. „Съгласни ли сте
инвестиционният проект „Изменение и разширение на инвестиционно предложение
„Изграждане на площадка за третиране на неопасни производствени отпадъци” да
бъде реализиран в землището на село Синитово?“ 3. „Съгласни ли сте
инвестиционният проект „Изграждане на кариера за добив на мрамори” да бъде
реализиран в землището на село Синитово?“. Определя се дата за провеждане на
референдума 27.10.2019г.(неделя). Утвърждават се образците от книжа за
провеждане на местния референдум съгласно Приложени е№ 4, неразделна част от
становището и решението. Одобряват се разходите за организиране и финансиране,
които да се осигурят от общинския бюджет и се възлага на кмета на общината да
осъществи организационно-техническата подготовка на местния референдум.
Решението на Общински съвет Пазарджик №
138/18.09.2019г. е оспорено от „Солар Парк Тракия“ООД, пред Административен съд
пазарджик, като е образувано адм.д. № 1113/2019г. с определение № 1345/1.10.2019
г. съдът е оставил без разглеждане жабата.
С определение № 15711/19.11.2019 г. по адм. дело № 12842/2019 на ВАС е оставено в сила
прекратителното определение на първоинстанционния съд.
С
писмо с изх. № 22-00-107-001/25.10.2019г. секретар на Община Пазарджик
уведомява ОИК Пазарджик, че не са предприети действия по техническо
обезпечаване на провеждането на местен референдум, поради висящото производство
пред ВАС.
От
своя страна ОИК Пазарджик е уведомила Централната избирателна комисия относно
невъзможността да бъде проведен насроченият на 27.10.2019г. референдум в с.
Синитово, община Пазарджик.
С
писмо с изх. № 22-00-108/25.10.2019г. секретарят на община Пазарджик е уведомил
ОИК, че е изпълнил всички необходими дейности, свързани с техническото
обезпечаване на провеждането на местен референдум в с. Синитово, община
Пазарджик на 27.10.2019г. и се очаква решение за провеждането му. Прилагат се
образец на бюлетина и протокол за одобрение.
Въз основа на решението за произвеждане на
референдума, ОИК Пазарджик е приела: Решение № 223-МИ/МР от 25.10.2019г. за
организиране произвеждането на местен референдум в с. Синитово, община
Пазарджик; Решение № 224-МИ/МР от 25.10.2019г. за одобряване на предпечат на
хартиената бюлетина, тираж, съхранение, дейности по охрана, формуляр на протокол
на СИК, негов предпечат; Решение № 225-МИ/МР от 25.10.2019г. назначава състава
на двете секционни избирателни комисии; Решение № 226-МИ/МР от 25.10.2019г.
относно опаковане и предаване на книжа и материали от СИК на ОИК и общинската
администрация.
С Решение № 255-МИ/МР от 27.10.2019г. ОИК обявява край
на изборния ден и край на гласуването в 20.00ч. в избирателна секция №
********* и избирателна секция № ********* при произвеждане на местен
референдум на 27 октомври 2019г. в с. Синитово, община Пазарджик.
Съгласно Протокол на СИК в ИС ********* за
произвеждане на местен референдум на 27.10.2019г., с посочен в протокола състав
на секционната избирателна комисия, броят на гласоподавателите според
избирателния списък са 823, броят на
гласували според подписите в избирателния списък са 452, броят на
гласували според намерените пликове са 452, по въпрос № 1 действителни бюлетини
с отговор „ДА“ са 3; действителни бюлетини с отговор „НЕ“ са 447; брой
недействителни бюлетини – 2; по въпрос № 2 броят на действителни бюлетини с
отговор „ДА“ е 3, брой действителни бюлетини с отговор „НЕ“ е 447, брой на
недействителни бюлетини е 2; по въпрос № 3 броят на действителни бюлетини с
отговор „ДА“ е 4, брой на действителни бюлетини с отговор „НЕ“ е 447, брой на
недействителни бюлетини – 1;
Резултатите от референдума са отчетени в Протокол
–МИ/МР на Общинска избирателна комисия Пазарджик от 28.10.2019г., която в
законния си състав е отчела брой секционни избирателни комисии – две; Брой на
гласоподавателите в района според избирателните списъци – 1589; брой на
гласувалите гласоподаватели 910; брой на гласувалите според намерените в
кутията за гласуване пликове – 910; брой на недействителните бюлетини – 25;
резултатите са:
по въпрос № 1
общо действителни гласове - 901; брой на действителните гласове с отговор „ДА“
– 7, действителни гласове с отговор „НЕ“ – 894; недействителни гласове – 9;
по въпрос № 2 общо действителни гласове - 901; брой на
действителните гласове с отговор „ДА“ – 6, действителни гласове с отговор „НЕ“
– 895; недействителни гласове – 9;
по въпрос № 3 общо действителни гласове - 903; брой на
действителните гласове с отговор „ДА“ – 6, действителни гласове с отговор „НЕ“
– 897; недействителни гласове – 7;
Въз основа на тези резултати е издадено и оспореното в
настоящето производство Решение № 257-МИ
от 28.10.2019 г. но ОИК Пазарджик
При така установените факти, съдът приема от правна
страна следното:
Обжалваното решение е издадено от компетентен орган
съгласно чл. 41, ал. 1, вр. чл. 7, ал. 2 от ЗПУГДВМС - ОИК Пазарджик.
На основание § 2 от ЗПУГДВМС, във връзка с чл. 459 от ИК съдът разглежда само обстоятелствата, посочени в жалбата.
С решение № 138/18.09.2019 г. на Общински съвет
Пазарджик се одобрява предложението за произвеждане на местен референдум с
посочените въпроси, и се определя дата на произвеждането 27.10.2019г.(неделя).
Съгласно чл. 30, ал. 4 от ЗПУГДВМС
Общинският съвет определя дата за произвеждане на референдума не по-рано от 45
дни и не по-късно от 60 дни от решението за референдума.
Анализът на цитираната правна норма сочи извод, че
задължението за определяне на дата на референдума в посочените минимални и
максимални времеви параметри е императивно предвидено, с оглед гарантиране
принципите на законност, достъпност, предвидимост. Неизпълнението води до
процесуално нарушение, опорочаващо акта до степен, налагаща неговата отмяна. В
конкретния случай се установи, че референдумът е насрочен за ден 39 от вземане
на решението. Срокът е посочен от законодателя с оглед възможността избирателят
да вземе информирано своето решение, като се изяснят всички обстоятелства и
факти в информационна кампания от 30 дни. По делото се събраха доказателства,
че ОИК Пазарджик е започнала организирането на местния референдум с решения от
дата 25.10.2019г. С оглед насрочената дата 27.10.2019г. и задължителния 24
часов период преди изборния ден за приключване на кампанията, съдът счита, че е
налице обективна невъзможност за преодоляване на процесуалното нарушение на
неспазване срока по чл. 30, ал. 4 от ЗПУГДВМС. Не без основание в разпоредбата
на чл. 30, ал. 4 от ЗПУГДВМС е предвиден минимален срок,
преди който не следва да се насрочва референдум. Изискването не е едно
формално, а строго регламентирана процедура, която гарантира упражняване на
правото на гражданите за участие в местното самоуправление.
Съгласно чл. 26, ал. 1 от ЗПУГДВМС местен референдум
се провежда в община, район или кметство за пряко решаване на въпроси от местно
значение, които законът е предоставил в компетентност на органите на местното
самоуправление и органите на района или кметството. Съгласно разпоредби на ЗУТ
Общинският съвет има компетентност, свързана с устройственото планиране на
територията и инвестиционното
проектиране, към които се отнасят и
трите въпроса на референдума. В разпоредбата на чл. 26, ал.2 от
закона е предвидено ограничение за пряко участие, което е в следните насоки:
"Чрез местен референдум не могат да се решават въпроси: 1.на общинския
бюджет; 2.относно размера на местните данъци и такси; 3.на правилата на
вътрешната организация и дейност на общинския съвет. Няма спор, че хипотезите
на чл. 26, ал. 2 от ЗПУГДВМС в настоящия случай не са налице.
При първоначалното разглеждане на жалбата е
постановено Решение № 813/18.11.2019 г. по адм. дело № 1260/2019 по описа на Административен съд
Пазарджик, с което е отменен оспорения административен акт на ОИК Пазарджик,
като първоинстанционният съд е намерил, че при така установените процесуални
нарушения административното производство е опорочено.
С Решение № 1296/28.01.2020 г., постановено по адм.
дело № 13978/ 2019 г. по описа на ВАС, четвърто отделение, е отменено решението
на Административен съд Пазарджик и делото върнато за ново разглеждане от друг
състав на същия съд. Върховния административен съд е приел, че в проведеното
административно производство не е спазена разпоредбата на чл.30, ал.4 от
закона, но при това положение е от значение за решаването на спора дали
допуснатото нарушение на административно-производствените правила е съществено
според основанието на чл.146 т.3 от АПК. От значение дали допуснатото
нарушение е съществено е не само резултатът от гласуването, а и дали
нарушението е повлияло или е могло да повлияе върху гласувалите. Ако не са
спазени правилата на чл.34 от ЗПУГДВМС, то заедно с нарушението на чл.30, ал.4,
този факт влияе и върху резултата от гласуването – участниците с право на глас
да са направили информиран избор. Съставът на ВАС е указал в отменителното
решение, че при новото разглеждане следва да бъдат събрани доказателства за
проведена информационна кампания по чл. 34 от специалния закон, да бъдат
направени фактически установявания в тази насока, както и да бъде направена
преценка дали през призмата на чл.34 от ЗПУГДВМС, нарушението на чл.30, ал.4 е
съществено.
В изпълнение на указанията, дадени в мотивите на
решението на ВАС, при новото разглеждане на делото първоинстанционният съд е
дал указания на ответника ОИК Пазарджик да представи по делото доказателства за
проведена информационна кампания в срока и по реда на чл.34 от ЗПУГДВМС. С
писмо вх. № 950/03.02.2020 г., подписано от председателя и секретаря на ОИК,
административният орган е направил изявление, че не е провеждана информационна
кампания в срока и по реда на чл.34 от ЗПУГДВМС. Решението на Общински съвет
Пазарджик за провеждане на местен референдум в с. Синитово е постъпило при неспазване на срока по чл.30, ал.4 от закона.
Данни за информационна кампания, които следва да са част от преписката по
издаване на оспорения акт, не са представени. Административният орган е
направил изрично изявление, че всички налични писмени доказателства по
преписката са приложени по адм. дело № 1260/2019 г. по описа на Административен
съд Пазарджик. Съгласно чл.34 от ЗПУГДВМС информационната кампания започва 30
дни преди датата на провеждане на референдума и приключва 24 часа преди него. Кметът на общината
организира отпечатването на информационен лист, който съдържа формулировката на
въпроса, кратка информация за мотивите на референдума въз основа на
предложението на инициативния комитет, информация за времето, мястото и реда за
провеждане на референдума. Откриването на кампанията започва с представянето на
информационния лист, включително чрез средствата за масова информация и чрез
разпространяване на обществено достъпни места. Всеки гражданин има право да
получи информация за различните позиции по въпросите на референдума. В подкрепа
на въпросите и на алтернативните позиции могат да се регистрират партии,
коалиции и инициативни комитети. Общините представят безвъзмездно на
инициативния комитет и на застъпниците на алтернативната позиция подходящи
помещения за провеждане на обсъждания и други прояви по въпроса или въпросите
за референдума. В хода на съдебното производство, въпреки дадените указания, не
се представи нито едно доказателство за провеждане на които и да е от
елементите на предвидената императивно в закона
информационна кампания. Това означава, че гласоподавателите не са
получили информация за мотивите на референдума, както и информация за за
различните позиции по въпросите на референдума, както и не е дадена възможност
на партии, коалиции и инициативни комитети да се регистрират и вземат участие в
информационната и разяснителна кампания. Това нарушение на
административнопроизводствените правила се явява съществено, тъй като ако бяха
спазени всички изисквания на чл.34 от
ЗПУГДВМС, то е вероятно резултатът от гласуването, въпреки масовото участие на
избирателите, да бъде друг. Следователно допуснатите нарушения на разпоредбите
на чл.30, ал.4 и неизпълнението на изискванията на чл.34 от закона се явяват
съществени и предпоставят отмяната на оспорения административен акт.
Водим от
горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, вр. чл. 42, ал. 1 от Закона за пряко
участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, Административен съд Пазарджик, IV състав
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ по жалба от Областен управител на област
Пазарджик Решение № 257-МИ/28.10.2019 г. на Общинска избирателна комисия -
Пазарджик, с което са обявени резултатите от гласуването на проведения на
27.10.2019 г. в с. Синитово, община Пазарджик, област Пазарджик местен
референдум с въпроси: 1. Съгласни ли сте инвестиционният проект „Изграждане на
площадка за третиране на неопасни производствени отпадъци” да бъде реализиран в
землището на село Синитово?“ 2. „Съгласни ли сте инвестиционният проект
„Изменение и разширение на инвестиционно предложение „Изграждане на площадка за
третиране на неопасни производствени отпадъци” да бъде реализиран в землището
на село Синитово?“ 3. „Съгласни ли сте инвестиционният проект „Изграждане на
кариера за добив на мрамори” да бъде реализиран в землището на село Синитово?“.
Съгласно чл. 42, ал. 2 от ЗПУГДВМС Решението може
да бъде обжалвано пред Върховния
административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ:/П/
Решение
от 21.12.2020г. по Административно дело 3431/2020 Върховен административен съд
РЕШЕНИЕ № 15833 от
21.12.2020 г. на ВАС София, Трето отд. по адм. д. № 3431/2020 г. - ОСТАВЯ В
СИЛА Решение № 80 от 13.02.2020 г., постановено по адм. д. № 144/2020 г. по
описа на Административен съд Пазарджик. Решението е окончателно.