Решение по дело №385/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 586
Дата: 7 юли 2022 г.
Съдия: Николай Христов Ингилизов
Дело: 20227150700385
Тип на делото: Касационно административно дело
Дата на образуване: 6 април 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 586/7.7.2022г.

 

гр. Пазарджик

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, X състав, в открито съдебно заседание на осми юни две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                      

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:   Мариана Шотева

 ЧЛЕНОВЕ:                     1.Мария Колева

                                2. Николай Ингилизов

 

при секретаря Тодорка Стойнова и с участието на прокурора Живко Пенев, като разгледа докладваното от съдия Ингилизов касационно административно дело № 385 по описа на съда за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на ЗСПЗЗ и е образувано по касационна жалба на „Виртас“ ЕООД, представлявано от И.Т., чрез адвокат И.Б., против Решение № 260009/01.02.2022 г. постановено по гражданско дело № 20205230100771/2020 г. по описа на Районен съд гр.Панагюрище.

                 С обжалваното решение е отвхърлен предявения от „ВИРТАС" ЕООД, с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Стрелча, ул. „Средна гора", представлявано от управителя И. К. Т., иск за прогласяване нищожността или отмяна на Решение № 26-309/15.10.2020 г., издадено от Общинска служба по земеделие гр. Панагюрище, офис Стрелча, със състав, определен със Заповед № РД-09-166/20.07.2015 г. на Директора на Областна дирекция „Земеделие" със съдебен адрес:***, като неоснователен и недоказан.

          В касационната жалба се излагат аргументи за неправилност,  незаконосъобразност на решението, като се сочи, че същото се явява постановено в нарушение на материалния закон и при съществено нарушение на съдопроизводствените правила. В жалбата подробно се излагат аргументи за тези твърдения, като се аргументира подробно защо следва да бъде прогласена нищожност на оспореното Решение № 26-309/15.10.2020 г., издадено от Общинска служба по земеделие гр. Панагюрище, офис Стрелча. Навежда алтернативно аргументи защо следва да се отмени същото като неправилно и незаконосъобразно. В съдебно заседание касационния жалбоподател не се явява, представлява се от адв.Б., който поддържа аргументите в жалбата и претендира съдебно-деловодни разноски.

          В съдебно заседание ответникът Общинска служба „Земеделие“ гр.Панагюрище се представлява от служител с юридическо образование – К.К., който излага аргументи за неоснователност на касационната жалба и за потвърждаване на решението на РС Панагюрище.       Прокурорът сочи че  споделя аргументите в касационната жалба и счита, че следва да бъде уважена същата.

Административен съд Пазарджик, като взе предвид събраните доказателства, доводите на страните и посочените касационни основания, прие за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК и е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е недопустима, поради което и няма да бъде разглеждана по същество.

При проверка на обжалваното решение, настоящата инстанция счита, че същото е недопустимо. При разглеждане на делото първоинстанционният съд е разгледал недопустима жалба, което ще доведе до обезсилване на постановеното решение.

С обжалваното решение е потвърден отвхърлен предявения от „ВИРТАС" ЕООД, с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Стрелча, ул. „Средна гора", представлявано от управителя Ивайло Красимиров Тодоров, иск за прогласяване нищожността или отмяна на Решение № 26-309/15.10.2020 г., издадено от Общинска служба по земеделие гр. Панагюрище, офис Стрелча, със състав, определен със Заповед № РД-09-166/20.07.2015 г. на Директора на Областна дирекция „Земеделие" със съдебен адрес:***, като неоснователен и недоказан.

Въз основа на събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът е възприел фактическата обстановка по делото, а именно :

Видно от приложения по делото Договор за продажба чрез публичен търг, с тайно наддаване на частна общинска собственост от 04.10.2016 г., Община Стрелча са продали на дружеството- жалбоподател „Виртас" ЕООД УПИ III -Център за социална рехабилитация и интеграция „Миля 2000" - частна общинска собственост, в кв.58 по плана на гр. Стрелча, ул. „Средна гора", с площ от 10466 кв.м., в който са построени: Триетажна стоманобетонна сграда, завършена в груб строеж, със застроена площ от 621 кв.м.; Двуетажна стоманобетонна сграда, завършена в груб строеж, със застроена площ от 365 кв.м.; Масивна стоманобетонна сграда, завършена в груб строеж, със застроена площ от 540 кв.м.; Двуетажна масивна стоманобетонна сграда, завършена в груб строеж, със застроена площ от 185 кв.м.; Масивна стоманобетонна сграда, завършена в груб строеж, със застроена площ от 42 кв.м. съгласно АЧОС № 2051/16.12.2014 г., при граници на имота: север - улица, изток - улица и УПИ II - Дом на механизатора, юг - УПИ V-219 и зеленина, запад - улица. В договора е посочено, че в случай че трети лица предявят основателен иск за собствеността върху обекта или за част от него, всички разходи, лихви и други са безусловно дължими от продавача -Община Стрелча, на купувача - „Виртас" ЕООД.

По делото е приложена преписка № 1254/1992 г., на Общинска служба „Земеделие" -гр Панагюрище, офис Стрелча, в която е приложено Удостоверение № 487/02.06.2020 г., издадено от Техническа служба при Община Стрелча и в него е посочено, че бившия имот с проектен № 2509, в кв.58 по плана на този град, не е нанесен в действащия кадастрален план на гр. Стрелча и като проектен номер е записан в разписния лист на името на наследници на Г. Ц. К., съгласно Решение № 1059/06.03.2007 г., на Общинска служба по земеделие и гори гр. Стрелча, раздел I, точка 6 и раздел III, т. 1 от това решение, като бившият имот попада в границите на урбанизираната територия и е по графични данни с площ от 6134 кв.м., от които: 4588 кв.м., попадат в УПИ - Център за социална рехабилитация и интеграция „Миля 2000", в кв.58 по плана на гр. Стрелча, с обща площ на имота от 10466 кв.м., ведно с построените в него: Триетажна стоманобетонна сграда, завършена в груб строеж, със застроена площ от 621 кв.м.; Двуетажна стоманобетонна сграда, завършена в груб строеж, със застроена площ от 365 кв.м.; Масивна стоманобетонна сграда, завършена в груб строеж, със застроена площ от 540 кв.м.; Двуетажна масивна стоманобетонна сграда, завършена в груб строеж, със застроена площ от 185 кв.м.; Масивна стоманобетонна сграда, завършена в груб строеж, със застроена площ от 42 кв.м.

Част от приложената по делото преписка на Общинска служба „Земеделие" представлява и скица на бившия имот с проектен номер 2509, в кв.58 по плана на гр. Стрелча, в която скица е посочено, че имотът не е нанесен в действащия кадастрален план на града, одобрен със Заповед №РД-14-02-873/27.08.1985 г. на зам. министъра на УССУ и проектният номер, записан в разписния лист на наследници на Г. Ц. К., съгласно документ за признаване правото на собственост - Решение №1059/06.03.2007 г. на Общинска служба по земеделие и гори гр. Стрелча. В обяснителната записка към скицата е посочено, че имотът попада в границите на урбанизирана територия, определена с подробен устройствен план, като площта на бившия имот е по графични данни от 6134 кв.м. Посочено е, че 4588 кв.м. от имот с проектен номер 2509 попадат в УПИ -Център за социална рехабилитация и интеграция „Миля 2000" в кв.58 в плана на гр. Стрелча, съгласно Акт за частна общинска собственост №2051/16.12.2014 г; 753 кв.м от имот с проектен номер 2509, попадат в УПИ II - Дом на механизатора в същия квартал на гр. Стрелча, който е с площ от 5299 кв.м. - по графични данни, ведно с четириетажна масивна стоманобетонна жилищна сграда от 1040 кв.м. и 2000 кв.м. земя, собственост на „Ветрен комерс" ЕООД към 03.08.2015 г. като в УПИ II - Дом на механизатора, попада и поземлен имот 2462 с площ от 2000 кв м собственост на наследници на Г.Ц.К. и Нели Стойкова Цветкова- 1793 кв.м. от имот с проектен номер 2509, попадат в отреждане за зеленина с площ от 2353 кв.м, от които в зелената площ попадат и 166 кв.м от поземлен имот 221, собственост на И., Л. и М. Г.. Посочено е, че скицата е издадена на основание чл.13, ал.6 от ППЗСПЗЗ на наследници на Г. Ц. К., съгласно разпореждане на ЧСИ М. Г. Н. –А. с район на действие Пазарджитлки окръжен съд.

Видно от приложената по делото Заповед №955/20.11.2018 г. на Кмета на Община Стрелча, е одобрено решение, обективирано в протокол от 13.11.2018 г. на арх Николай Младенов - Гл. архитект на община Стрелча и съответна комисия от служители на „Техническа служба" към Общината. Посочено е, че имотът на наследници на Г. Ц. К. с проектен номер 2509 и с обща площ 6 134 квм състоящ се от квадратурите, описани в скицата по-горе, не нарушават показателите на имота. Посочено е също, че С. Ц. е поискал издаването на скици и удостовернение по чл.15, ал.5 и ал.6 от ППСЗЗ, но най-напред следва да се изпълнят изискванията на чл.11, ал.4 от ППЗСПЗЗ, поради което е издадена и съответната заповед.

По делото е приложено Решение №33/05.04.2018 г., постановено по гр. дело №1249/2017 г. по описа на Панагюрски районен съд, от което се констатира, че Община Стрелча е указала на С. Ц., който е предявил жалба срещу отказ на Кмета на Обшина Стрелча да му бъде издадено удостоверение по чл.13, ал 5 и ал 6 от ППЗСПЗЗ за поземлен имот, представляващ бивша нива с площ от 6 дка, в землището на м. „Оратника" гр. Стрелча, че следва да представи геодезическо заснемане на заявения от него имот и ако се окаже в резултат на заснемането, че имотът попада в урбанизирана територия е необходимо да се представи удостоверени и скица по смисъла на чл.13, ал.4, 5 и 6 от ППЗСПЗЗ. В решението е посочено, че С. Ц. е извършил геодезическо заснемане, приложено към заявлението и представено на Кмета на Община Стрелча, като е установено, че бившата земеделска земя попада в границите на урбанизирана територия като именно по тази причина Ц. е подал заявление до Кмата на Общинна Стрелча за издаване на такова удостоверение. Посочено е, че искането за издаване на удостовернение и скица е вид административна услуга и в този случай Кметът на общината действа в условията на обвързана компетеност, като е длъжен да издаде докуметите и да отрази в тях всички необходими обстоятелства от т.1 до т.5 на ал.5 и от т.1 до т.З на ал.6 от чл.13 на ППЗСПЗЗ. С решението е отменен като незаконосъобразен отказа на Кмета на Община Стрелча, с който е отказано на Стойко Цветков да му бъде издадено удостоверение по чл.13, ал. 5 и ал.6 от ППЗСПЗЗ и скица за поземлен имот с площ от 6 дка в землището на гр. Стрелча, местност „Оратника", попадащ в урбанизираната територия на гр. Стрелча, като Кметът на общината е задължен да извърши поисканата административна услуга.

Съгласно Определение №704/15.12.2011 г., постановено по КАХД №937/2011 г. по описа на Административен съд - Пазарджик, е оставено в сила Протоколно определение от 13.10.2011 г., постановено по гр.дело №751/2011 г. по описа на Районен съд - Панагюрище.

Видно от Решение №1059/06.03.2007 г. на Общинска служба по земеделие и гори - Стрелча, на наследниците на Г.Ц.К. в съществуващи (възстановими) стари реални граници е признато право на собственост върху нива от 6 дка, 8-ма категория, местност „Оратника", в землището на гр. Стрелча, като е отказано да възстанови правото на собственост върху същия имот поради факта, че имотът попада в района на Туристическа спалня. Това решение е получено на 12.03.2007 г. от С.Г.Ц..

С протокол от 06.05.2007г. Общинска служба по земеделие и гори гр. Стрелча е разгледала Решение №47/14.12.2006 г. на Районен съд - Панагюрище, като с този протокол е променено Решение №1059/27.09.1995 г. на Поземлена комисия гр. Стрелча относно възстановяването на имот - „Рози" с площ от 2 дка, осма категория, местност „Оратника" и е постановено ново Решение №1059/06.03.2007 г., с което е признато правото на собственост на наследницитне на Г.Ц.К. върху „Рози" с площ от 2 дка, осма категория, местност „Оратника".

Видно от приложеното по делото Решение №82/31.05.2019 г., постановено по гр. дело №466/2019 г.- по описа на Панагюрски районен съд е, че Решение №1254/26.09.2000 г., постановено от Поземлена комисия Стрелча - за обезщетение по реда на чл.18 д, ал.З, чл.19,6, ал.1 от ППЗЗСПЗЗ, на наслдениците на Г.Ц.К. на 8 дка земя, на стойност 1024,00 лв. с 1024 бр. поименни компенсаторни бонове на същата стойност, е отменено като незаконосъобразно и неправилно.

По делото е представена жалба от заинтересованата страна С.Г.Ц., в която е посочено, че същият не е доволен от решението на Общинската служба по земеделие гр. Стрелча с №1254/22.03.2000 г., поради което същият моли да бъде отменено. Сочи, че с обжалваното решение неправилно е определено да бъде обезщетен с 1024 компенсаторни бона, тъй като посоченият поземлен имот попада в урбанизирана територия, свободен е от застрояване и е без реализирани строителни мероприятия върху него, съгласно §1 от Допълнителните разпоредби на ППЗЗПЗЗ.

По делото е приложено Разпореждане от 30.09.2019 г. на ЧСИ №884 – М. Г. Н. – А. с район на действие Пазарджишки окръжен съд, с което същата е разпоредила в едноседмичен срок от получаване на разпореждането Кмета на Община Стрелча да изготви поисканите от С.Г.Ц. удостоверение и скица по чл.13 по ППЗЗПЗЗ на нива с площ от 6 дка, местността „Оратника" в землището на гр. Стрелча, необходими във връзка с реституционно производство пред Общинска служба по земеделие гр. Панагюрище.

Съобразно с приложеното по делото Уведомително писмо изх. № ПО-15-754¬2 от 24.06.2020 г. в Общинска служба по земеделие -Панагюрище се констатира, че е постъпило искане от С.Г.Ц., наследник на Г. Ц. К., бивш жител ***, за промяна на Решение № 1254 от 26.09.2000 г. на Поземлена комисия - Стрелча, въз основа на влязло в сила Решение № 82/31.05.2019 г. на Районен съд - Панагюрище. Писмото е отправено до Кмета на Община Стрелча, като в него е упоменато, че е необходимо на Общинската служба по земеделие да бъдат представени скица и удостоверение по чл. 13, ал. 5 и ал. 6 от ПП ЗСПЗЗ за поземлен имот, който представлява нива от 6 декара в местността „Оратника" в землището на гр. Стрелча, който попада в урбанизираната територия на града и е собственост на Г. Ц. К..

Община Стрелча, с уведомително писмо изх. № С-3925/14.07.2020 г. са приложили Скица № С-3407 от 02.06.2020 г. и Удостоверение № 487 от 02.06.2020 г.

От приложената по делото скица се установява, че Община Стрелча са приложили коментираната по-горе скица № С-5309 от 08.10.2019 г., както и удостоверение № 752/8.10.2019 г.

По делото е приложено уведомление до Кмета на Община Стрелча с изх. № 11786 от 21.10.2019 г. на ЧСИ М. А. рег. № 884, е район на действие Окръжен съд - Пазарджик, в което е посочено, че във връзка с представени от Община Стрелча книжа, от които се констатира, че е издадена Заповед № 955/20.11.2018 г., е която е одобрен Протокол от 13.11.2018 г., на основание чл. 11, ал.4 от ППЗСПЗЗ, е постановено решение за имот на наследниците на Г.Ц.К. с проектен № 2509, с обща площ от 6,134 декара, във връзка с които следва да бъдат издадени удостоверение и скица по смисъла на чл. 13 от ПП ЗСПЗЗ на бивш имот, представляващ нива с площ от 6 декара в местността „Оратника", в землището на гр. Стрелча. Община Стрелча е изпратила до ЧСИ Мария Ангелова Уведомително писмо изх. № С-5426/10.10.2019 г., в което поясняват, че разпореждането в частта за издаване на удостоверение и скица към датата на заявлението е незаконосъобразно, поради липсата на предпоставка за издаване на скица и удостоверение, понеже липсва влязла в сила заповед по смисъла на чл. 11, ал.4 от ПП ЗСПЗЗ.

Съгласно Удостоверение № 41/24.01.2015 г. Общинска администрация Стрелча сочат, че УПИ Ш-Център за социална рехабилитация и интеграция „Миля 2000", в кв. 58 по плана на гр. Стрелча е с площ 10 466 кв.м., ведно с построените в него: Триетажна стоманобетонова сграда в груб строеж, със застроена площ от 621 кв.м.; Двуетажна стоманобетонна сграда, завършена в груб строеж, със застроена площ от 365 кв.м.; Масивна стоманобетонна сграда, завършена в груб строеж, със застроена площ от 540 кв.м, Двуетажна масивна стоманобетононна сграда, завършена в груб строеж със застроена площ от 185 кв.м.; масивна стоманобетонна сграда, завършена в груб строеж със застроена площ от 42 кв.м. Посочено е, че УПИ III- „Туристическа спалня“ в кв.58 по плана на гр.Стрелча е идентичен с УПИ III – Център за социална рехабилитация и интеграция „Миля 2000“ по плана на гр.Стрелча, преотреден със Заповед №72/26.02.2001 г. на Кмета на Община Стрелча на основание чл.32, ал.1, т.1 от ЗТСУ /отм./ и във връзка с взето Решение №126 от 18.12.2000 г. на Общински съвет гр.Стрелча, както и договор вх. рег. №1760 от 04.10.2016 г., Акт 105, том VI по описа на Служба по вписванията Панагюрище и Нотариален акт 146, том IV, н.д. 433/2016 г. Посочено е, че в УПИ III-Център за социална рехабилитация и интеграция „Миля 2000“ в кв.58 по плана на гр. Стрелча няма поземлен имот, собственост на наследниците на Г.Ц.К.. Според удостоверението, че съседи на УПИ Ш-Център за социална рехабилитация и интеграция „Миля 2000", в кв. 58 по плана на гр. Стрелча са УПИ II-.Дом на механизатора", УПИ V-219 и от три страни – улици.

Видно от удостоверение изх. № С-6677 от 29.12.2015 г. Общинска администрация Стрелча, Дирекция „Устройство на територията, общинска собственост, евроинтеграция, хуманитарни и стопански дейности" удостоверява, че за поземлен имот с площ от 6 декара, с начин на трайно ползване - нива попадаща в УПИ Ш-Център за социална рехабилитация и интеграция, в кв. 58 по планина го Стрелча в архивите на Общината няма отчуждителна преписка и няма данни имотът да е отчужден, като за същия имот няма и данни по обезсиления кадастрален план от 1957 г. и действащия кадастрален план на гр. Стрелча към момента на издаване на удостоверението. Посочено е, че има съставени АЧОС № 6/12.11.1997 г., АЧОС № 461/06.07.2012 г. и АЧОС № 2051/16.12.2014 г., като няма внесен за разглеждане и приемане помощен план на землището на местността „Оратника“.

Съгласно процесното Решение № 26-309 от 15.10.2020 г. на Общинска служба по земеделие гр. Панагюрище, офис Стрелча, Службата е разгледала преписката по заявление № 1254 от 29.05.1992 г. и представените писмени доказателства от С.Г.Ц. за възстановяване правото на собственост на наследниците на Г.Ц.К., въз основа на които е решила да възстанови правото на собственост на наследниците на Г.Ц.К. върху нива от 6134 кв. м., находяща се в землището на гр. Стрелча в местността „Оратника", заявена с пореден № 6 от заявлението и установена с Емлячен регистър № 219 от 1949 г., представляваща части от проектен имот № 2509 в кв 58, попадащи както следва: 4588 кв.м. в част от УПИ III, в кв. 58, 793 кв.м. в част от УПИ II, в кв. 58 и 793 кв.м. в част от отреждане за зеленина, съгласно Удостоверение № 487/02.06.2020 г. и скица № С-3407/02 06.2020 г. по чл. 13 ал 6 от ПП ЗСПЗЗ, издадени от Главния архитект на Община Стрелча.

По делото е приета Заповед № 1097/24.11.2020 г., с която Главният архитект на Община Стрелча е одобрил попълването на Кадастралния план на гр. Стрелча одобрен със Заповед № РД-14-02-873 от 27.08.1985 г. на имот с нов пл. № 2509, в кв. 58 по плана на гр. Стрелча, местност „Оратника", възстановен с Решение № 26309/15.10.2020 г. на Общинска служба по земеделие, влязло в сила на 01 11 2020 г., на наследници на Г.Ц.К. с площ от 6 134 кв.м, попадащи както следва: 4588 кв.м. в част от УПИ - Център за социална рехабилитация и интеграция „Миля 2000", в кв.58 в плана на гр. Стрелча; 753 кв.м в част от УПИ II - Дом на механизатора, в същия квартал на гр. Стрелча, 793 кв.м. в част от отреждане за зеленина, в кв. 58 по плана на гр. Стрелча.

Разгледаната от първоинстанционния съд жалба обаче е била процесуално недопустима. От материалите по делото се установява, че същата е подадена от името на дружеството собственик на  УПИ III -Център за социална рехабилитация и интеграция „Миля 2000" - частна общинска собственост, в кв.58 по плана на гр. Стрелча, ул. „Средна гора", с площ от 10466 кв.м., в който са построени: Триетажна стоманобетонна сграда, завършена в груб строеж, със застроена площ от 621 кв.м.; Двуетажна стоманобетонна сграда, завършена в груб строеж, със застроена площ от 365 кв.м.; Масивна стоманобетонна сграда, завършена в груб строеж, със застроена площ от 540 кв.м.; Двуетажна масивна стоманобетонна сграда, завършена в груб строеж, със застроена площ от 185 кв.м.; Масивна стоманобетонна сграда, завършена в груб строеж, със застроена площ от 42 кв.м. съгласно АЧОС № 2051/16.12.2014 г., при граници на имота: север - улица, изток - улица и УПИ II - Дом на механизатора, юг - УПИ V-219 и зеленина, запад – улица. Безспорно е установено, че част от този имот е възстановения с процесното решение в реални граници имот на наследниците на Г.Ц.К.. Това обстоятелство обаче не е достатъчно, за да се приеме наличието на правен интерес от „Виртас“ ЕООД да обжалва Решение № 26-309 от 15.10.2020 г. на Общинска служба по земеделие гр. Панагюрище, офис Стрелча. За да приеме наличието на такъв правен интерес, решаващият съд е посочил, че извежда същият от особеното мнение на редица съдии от ВАС по Тълкувателно решение № 5 от 18.10.2011 г. на Общото събрание на съдиите от Първа и Втора колегия на ВАС. Съгласно това особено мнение, редът и условията за възстановяване правата на собственост върху земеделските земи, включени в ТКЗС, се регламентират от ЗСПЗЗ и ППЗСПЗЗ, като правото на собственост върху земеделските земи се възстановява в стари реални граници в случаите, когато същите са съществуващи или възстановими на терена. Съдът е приел, че Общинската служба по земеделие постановява решение за възстановяване правото на собственост върху имоти в границите на урбанизираните територии, въз основа на удостоверение и скица по чл. 13, ал. 4, 5 и 6 и чл. 13а от ППЗСПЗЗ, тъй като именно от това удостоверение се установява дали имотът е нанесен или не в кадастралния план на съответното селище, от него се удостоверява размерът на свободните площи, подлежащи на възстановяване, както и информация относно факта- учредено ли е право на строеж и дали строежът на сградите е започнал преди 01.03.1991 г. Първоинстанционният съд е приел, че именно Техническата служба на Общината може да установи данните на имота, съгласно Наредба № 7 за правилата и нормативите за устройство на отделните видове територии и устройствените зони, като решенията на техническата служба се одобряват със заповед на Кмета на общината, каквато е обжалваната Заповед № РД-09-166 от 20.07.2015 г., както Удостоверение № 487/02.06.2020 г. на Техническа служба при Община Стрелча. Това становище на съда е неправилно. Съгласно приетото в Тълкувателно решение  № 5 от 18.10.2011 г. на Общото събрание на съдиите от Първа и Втора колегия на ВАС граждани и организации, с изключение на претендиращите възстановяване на правото на собственост върху земеделски земи и подали заявление за това, не могат да обжалват по реда на АПК заповедите на кметовете на общини по чл. 11, ал. 4 от ППЗСПЗЗ за определяне на застроената част от имоти, намиращи се в границите на урбанизирани територии. Следва изрично да се посочи, че тълкувателните решения са задължителни за съдебните органи, които следва да ги съблюдават в правораздавателната си дейност. Наличието на особено мнение към соченото тълкувателно решение не може да е единствена причина да се аргументира наличието на правен интерес от оспорване. Следва да се отчита, че самото особено мнение дава единствено сведение за несъгласието на определени съдии с мнението на мнозинството, но задължително за приложение от съда при правораздаването е самото решение, а не особеното мнение към него. От друга страна следва изрично да се посочи, че в конкретния случай не се обжалва акт по чл.11, ал.4 от ППЗСПЗЗ. Съгласно сочената разпоредба застроената част се определя служебно от техническата служба на общината при спазване на Наредба № 7 от 2003 г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони (обн., ДВ, бр. 3 от 2004 г.; изм. и доп., бр. 10 от 2005 г.; Решение № 653 на Върховния административен съд от 2005 г. - бр. 11 от 2005 г.; изм. и доп., бр. 51 от 2005 г.; Решение № 7028 на Върховния административен съд от 2005 г. - бр. 63 от 2005 г.; изм., бр. 41 от 2008 г.) и на хигиенните и противопожарните норми. Решенията на техническата служба на общината се одобряват със заповед на кмета на общината и могат да се обжалват по реда на Административнопроцесуалния кодекс. По делото безспорно е налично такова решение, което е одобрено със заповед на кмета на Община Стрелча, но не то е предмет на правния спор. Процесното Решение № 26-309 от 15.10.2020 г. на Общинска служба по земеделие гр. Панагюрище, офис Стрелча, Службата е постановено по разгледана от комисията преписка по заявление № 1254 от 29.05.1992 г. и представените писмени доказателства от С.Г.Ц. за възстановяване правото на собственост на наследниците на Г.Ц.К., въз основа на които е решила да възстанови правото на собственост на наследниците на Г.Ц.К. върху нива от 6134 кв. м., находяща се в землището на гр. Стрелча в местността „Оратника", заявена с пореден № 6 от заявлението и установена с Емлячен регистър № 219 от 1949 г., представляваща части от проектен имот № 2509 в кв 58, попадащи както следва: 4588 кв.м. в част от УПИ III, в кв. 58, 793 кв.м. в част от УПИ II, в кв. 58 и 793 кв.м. в част от отреждане за зеленина, съгласно Удостоверение № 487/02.06.2020 г. и скица № С-3407/02 06.2020 г. по чл. 13 ал 6 от ПП ЗСПЗЗ, издадени от Главния архитект на Община Стрелча. Със същото се възстановява в реални граници соченият имот и това е окончателният акт, с който се приключва реституционната процедура. Следва да се има предвид, че всички реституционни производства, извън случаите, когато реституционният ефект настъпва по силата на закона, в това число и това по ЗСПЗЗ, са разписани като административни производства, с цел бързо разрешаване на исканията и спорните въпроси.

Производството по възстановяне на собствеността върху земеделските земи не прави изключение, като същото приключва с издаването на административен акт с конститутивно действие. С решението на създадения със специалния закон - ЗСПЗЗ орган по поземлена собственост (различно наименуван в течение на годините - Поземлена комисия, Общинска служба по земеделие и гори, понастоящем Общинска служба по земеделие) се възстановява правото на собственост върху земеделските земи в стари (реални или възстановими) или в нови граници (с план за земеразделяне) в полза на бившите собственици или на техните наследници. В случаите, когато поради настъпилите промени в статута на земята бившата земеделска земя е попаднала в строителните граници (след приемане на Закона за устройството на територията (ЗУТ), ДВ, бр. 1 от 2001 г., законовият термин е границите на урбанизирана територия), производството по възстановяване на собствеността се предхожда от производството по чл. 11, ал. 4 от Правилника за приложение на Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи (ППЗСПЗЗ), целящо установяването на настоящия регулационен/устройствен статут и идентификация на имота, съответно установяването на правоизключващите реституцията обстоятелства по чл. 10, ал. 7 и чл. 10б, ал. 1 от ЗСПЗЗ, които имат значение за произнасянето на административния орган по възстановяване на собствеността. По самата реституционна процедура дружеството „Виртас“ ЕООД не е участник и няма как да бъде, тъй като е придобило УПИ III -Център за социална рехабилитация и интеграция „Миля 2000" - частна общинска собственост, в кв.58 по плана на гр. Стрелча, ул. „Средна гора", с площ от 10466 кв.м., в който са построени: Триетажна стоманобетонна сграда, завършена в груб строеж, със застроена площ от 621 кв.м.; Двуетажна стоманобетонна сграда, завършена в груб строеж, със застроена площ от 365 кв.м.; Масивна стоманобетонна сграда, завършена в груб строеж, със застроена площ от 540 кв.м.; Двуетажна масивна стоманобетонна сграда, завършена в груб строеж, със застроена площ от 185 кв.м.; Масивна стоманобетонна сграда, завършена в груб строеж, със застроена площ от 42 кв.м. съгласно АЧОС № 2051/16.12.2014 г., при граници на имота: север - улица, изток - улица и УПИ II - Дом на механизатора, юг - УПИ V-219 и зеленина, запад – улица значително време след започването на процедурата по реституиране на имот претендиран да е собственост на наследниците на Г.Ц.К.. В основното производство е недопустимо участието на трети лица, поради което и дружеството „Виртас“ ЕООД не е участник в него.

 Предвид на соченото дружеството жалбоподател не се явява активно легитимирано да оспори решението за възстановяване на имота. Соченото означава липса на правен интерес от оспорване, а наличието на такъв е задължителна процесуална предпоставка за разглеждане на делото. С оглед на това и подадената жалба е следвало да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото да бъде прекратено. Разглеждайки спора по същество и произнасяйки съдебен акт, съдът е постановил едно недопустимо решение. С оглед на това настоящата съдебна инстанция намира, че решението следва да се обезсили, а образуваното пред Районен съд гр.Панагюрище дело да бъде прекратено.

Очевидно е обаче в случая, че между наследниците на Г.Ц.К. и „Виртас“ ЕООД е наличен спор за материално право на собственост, доколкото на наследниците на Кунчев е възстановен имот, включващ се в закупения от дружеството имот. Това обаче е спор, който е подсъден на гражданските съдилища, които разполагат с правомощия при решаването му да осъществят и косвен контрол за законосъобразност на решението за признаване право на собственост върху реституирания имоти и  възстановяване на същия в реални граници. Защитата на „Виртас“ ЕООД не е преклудирана с невъзможността да оспори процесното решение, а същото има възможността да сезира компетентния граждански съд с предявяване на иск за собственост по реда на общия исков процес по ГПК.

Водим от гореизложеното и на основание чл.221, ал.2, предл.2 от АПК, Административен съд Пазарджик, Х състав,

 

 

РЕШИ:

 

ОБЕЗСИЛВА Решение № 260009/01.02.2022 г. постановено по гражданско дело № 20205230100771/2020 г. по описа на Районен съд гр.Панагюрище.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ подадената жалба от „ВИРТАС" ЕООД, с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Стрелча, ул. „Средна гора", представлявано от управителя И. К. Т., иск за прогласяване нищожността или отмяна на Решение № 26-309/15.10.2020 г., издадено от Общинска служба по земеделие гр. Панагюрище, офис Стрелча.

ПРЕКРАТЯВА производството по гражданско дело № 20205230100771/2020 г. по описа на Районен съд гр.Панагюрище.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване или протест.

 

                                                                            

            Председател: /п/

 

                                                                                                Членове: 1. /п/

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                2. /п/