ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№
55
гр. Разград, 11.06.2021 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в закрито
съдебно заседание на единадесети юни хиляди двадесет и първа година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СВЕТЛА РОБЕВА
като разгледа докладваното от съдия
Робева адм. дело № 122 по описа за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл. 156 ДОПК
във вр. с чл. 4 ЗМДТ.
Постъпила е жалба от В. П. Я. и Я. П. Я.
против АУЗД **********-1/12.06.2020 г. и АУЗД **********-1/12.06.2020 г.,
издадени от орган по приходите в Община – Разград, с който в тежест на наследодателя
на жалбоподателите П. Я. П. са установени задължения за данък върху превозните
средства, както следва: по АУЗД **********-1/12.06.2020 г. - за периода от 2010 г. до 2014 г.
включително в размер на 120 лв. и лихва в размер на 98,92 лв., или общо 218,92
лв., и по АУЗД **********-1/12.06.2020 г. за периода от 2015 г. до 2019 г.
включително в размер на 124,70 лв. и лихва в размер на 34,39 лв., или общо
159,09 лв.
Жалбата е недопустима. Оспорените актове
за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 ДОПК не подлежат на самостоятелен
съдебен контрол. Както е посочено в самите актове, на основание чл. 107, ал. 4 ДОПК във вр. с чл. 4, ал. 5 ЗМДТ те могат да се обжалват в 14-дневен срок от
връчването им пред началника на отдел „Местни данъци и такси“ в Община –
Разград.
По реда на чл. 107 ДОПК органът по
приходите установява размера на дължимия данък, като издава акт за установяване
на задължението, който може да бъде издаден и служебно. Съгласно чл. 107, ал. 4 ДОПК актът може да се обжалва в 14-дневен срок от получаването му пред
директора на териториалната дирекция.
Съгласно чл. 4, ал. 1 ЗМДТ установяването,
обезпечаването и събирането на местните данъци се извършват от служители на
общинската администрация по реда на ДОПК. Обжалването на свързаните с тях
актове се извършва по местонахождението на общината, в чийто район е възникнало
задължението, по реда на ДОПК. По силата на чл. 4, ал. 3 и ал. 4 ЗМДТ в
производствата по ал. 1 служителите на общинската администрация, определени със
заповед на кмета на общината, имат правата и задълженията на органи по
приходите. А съгласно ал. 5 кметът на общината упражнява правомощията на
решаващ орган по чл. 152, ал. 2 ДОПК, а ръководителят на звеното за местни
приходи в съответната община - на териториален директор на НАП.
Съгласно чл. 144, ал. 1 ДОПК по реда за обжалване
на ревизионен акт се обжалват и другите актове, издавани от органите по
приходите. Обжалването пред съда е уредено в чл. 156, ал. 1 ДОПК, като в ал. 2
е указано, че ревизионният акт не може да се обжалва по съдебен ред в частта, в
която не е обжалван по административен ред.
По този начин е предвидено задължително
административното обжалване на актовете за установяване на задължения за местни
данъци, като съдебният контрол е допустим след произнасянето на по-горестоящия
административен орган, в случая – началника на отдел „Местни данъци и такси“ в
Община – Разград.
Преписката не съдържа решение на този
орган, поради което производството следва да бъде прекратено, а жалбата следва
да бъде изпратена на началника на отдел „Местни данъци и такси“ в Община –
Разград за произнасяне по компетентност.
Предвид недопустимостта на жалбата съдът
не разглежда искането за спиране на изпълнението на актовете.
По изложените съображения и на основание
чл. 159, т. 1 АПК Разградският административен съд
О П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на В. П.
Я. и Я. П. Я. против АУЗД **********-1/12.06.2020 г. и АУЗД
**********-1/12.06.2020 г., издадени от орган по приходите в Община – Разград.
ИЗПРАЩА жалбата на началника на отдел
„Местни данъци и такси“ в Община – Разград за произнасяне по компетентност.
Определението подлежи на обжалване с
частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен
съд.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/