Решение по дело №95/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 септември 2020 г.
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20207220700095
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 117

 

гр. Сливен, 24. 09. 2020 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на  втори  септември,  две  хиляди  и  двадесета година,  в  състав:

             

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:  СВЕТЛАНА  ДРАГОМАНСКА

                                            ЧЛЕНОВЕ:   ГАЛЯ  ИВАНОВА

                                                                    ИГЛИКА  ЖЕКОВА

 

При участието на секретаря ВАНЯ КОСТОВА и на прокурора ХРИСТО КУКОВ, като разгледа докладваното от съдия ГАЛЯ ИВАНОВА касационно административнонаказателно дело № 95 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изр. 2 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ във връзка с чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по касационна жалба от М.Х.М., подадена против Решение № 180 от 05.06.2020 г., постановено по АНД № 250/ 2020 г. по описа на Районен съд – Сливен, с което е потвърдено Наказателно постановление /НП/ № 19-0804-003748 от 10.01.2020 г., издадено от Началника на РУ Сливен към ОД на МВР – Сливен, с което на М.Х.М., за нарушение на чл. 140, ал. 1 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ и на основание чл. 175, ал. 3, пр. 2 от ЗДвП, са наложени глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца. 

В жалбата касационният жалбоподател твърди, че обжалваното решение е неправилно, тъй като е постановено при неточно прилагане на материалния закон и допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила, и е необосновано. Излага съображения, че: неправилно е тълкувана разпоредбата на чл. 175, ал. 3, пр. 2 от ЗДвП, при която се касае за липса на двете табели на МПС; съдът необективно е възприел и интерпретирал свидетелските показания; налице е противоречие между заглавната част на НП и мотивите на постановлението. Моли обжалваното съдебно решение и НП да бъдат отменени.

В съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно призован, се представлява от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена.

Ответникът по касационната жалба – Областна дирекция на МВР- Сливен, редовно призована, не се представлява в съдебно заседание. Не изразява становище по жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура – Сливен, дава заключение за законосъобразност на обжалваното съдебно решение.

Касационната жалба е подадена в предвидения в чл. 211, ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна страна и при наличие на правен интерес, поради което е допустима. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Видно от установената по делото фактическа обстановка, на 18.12.2019 г. около 10:40 часа, в гр. Сливен, на кръстовището на ул. „Шести септември” и ул. „Христо Смирненски”, посока север – юг, жалбоподателят е управлявал собствения си лек автомобил с Рег. № …………., без предна регистрационна табела. За констатираното от служители на РУ - Сливен, на жалбоподателя е съставен АУАН Серия АА № 140719 от 18.12.2019 г., с който нарушението е квалифицирано по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. АУАН е връчен на жалбоподателя на същата дата. При връчване на АУАН жалбоподателят е направил възражение, че е обявил регистрационната табела за издирване. Въз основа на съставения АУАН, на 10.01.2020 г. е издадено процесното НП, с което наказващият орган е приел, че жалбоподателят е нарушил виновно чл. 140, ал. 1 от ЗДвП и че деянието не е маловажен случай, и е приложил санкционната разпоредба на чл. 175, ал. 3, пр. 2 от ЗДвП.

За да потвърди обжалваното НП, Районният съд, след като е обсъдил и преценил събраните по делото доказателства, е приел за установено, че жалбоподателят е извършил описаното в НП нарушение; направил е изводи, че при съставяне на АУАН и издаване на НП не са допуснати процесуални нарушения, и че извършеното нарушение не е маловажно; счел е, че наложените наказания са определени законосъобразно.

Решението на Районния съд е валидно и допустимо. Районният съд правилно е потвърдил обжалваното НП като законосъобразно.

От доказателствата по делото е установено, че административното нарушение, за което жалбоподателят е санкциониран, е извършено. При проверка от контролните органи е констатирано, че жалбоподателят е управлявал на посочените дата, място и час процесното МПС без предна регистрационна табела. С нормата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП е разпоредено, че по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. За неизпълнение на посочените изисквания, в ЗДвП е предвидена административнонаказателната разпоредба на чл. 175, ал. 3, пр. 2, съгласно която се налагат административни наказания на водач, който управлява МПС, което е регистрирано по надлежния ред, но е без табели с регистрационен номер. В разглеждания случай посочената административнонаказателна разпоредба е приложена законосъобразно от наказващия орган с налагане на наказания в предвидения минимален размер.

Неоснователно е твърдението на жалбоподателя, че разпоредбата на чл. 175, ал. 3, пр. 2 от ЗДвП е тълкувана неправилно. Макар и законодателят да е употребил израза „табели с регистрационен номер“, управлението на МПС при липсата на само едната от тях, изпълва състава на административното нарушение. В подкрепа на този извод е и нормата на чл. 10, ал. 8 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства, в която е предвидено, че при загубване или открадване на табела(и) с регистрационен номер, те се обявяват за издирване, а превозното средство се регистрира с нов регистрационен номер, като старият регистрационен номер не се използва повторно.

Не се споделя и възражението на жалбоподателя за необективно възприемане и интерпретиране на свидетелските показания. Още повече че между страните няма спор относно основния и съществен за процеса факт, а именно факта на управление на МПС без предна регистрационна табела, в какъвто смисъл са и свидетелските показания, които са безпротиворечиви. В тази връзка без значение за съставомерността на деянието е твърдяното от жалбоподателя обстоятелство, че е управлявял МПС с цел смяна на регистрационните табели, тъй като това обстоятелство не променя признаците на състава, дефиниран като нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, а именно: управление на МПС без регистрационна табела на път за обществено ползване.  

Неоснователно е и твърдението на жалбоподателя за противоречие в НП. Изписването на израза – Сектор Пътна полиция, в заглавната част на НП, не води до неяснота относно издателя на НП, чиито три имена и длъжност се съдържат в НП, съобразно разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 1 от ЗАНН.

По изложените съображения, Районният съд правилно е потвърдил процесното НП като законосъобразно, поради което обжалваното съдебно решение следва да бъде оставено в сила.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОСТАВЯ  В  СИЛА  Решение № 180 от 05.06.2020 г., постановено по АНД № 250 / 2020 г. по описа на Районен съд – Сливен.

Решението е окончателно.

 

                         

 

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

                                                                          ЧЛЕНОВЕ: