Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 117
гр. Сливен, 24. 09. 2020 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание
на втори
септември, две хиляди
и двадесета година, в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА
ЧЛЕНОВЕ: ГАЛЯ
ИВАНОВА
ИГЛИКА
ЖЕКОВА
При участието на секретаря ВАНЯ КОСТОВА и на прокурора
ХРИСТО КУКОВ, като разгледа докладваното от съдия ГАЛЯ ИВАНОВА касационно административнонаказателно дело
№ 95 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, съобрази
следното:
Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изр. 2 от
Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ във връзка с чл. 208 и
сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по касационна жалба от М.Х.М., подадена
против Решение № 180 от 05.06.2020 г., постановено по АНД № 250/ 2020 г. по
описа на Районен съд – Сливен, с което е потвърдено Наказателно постановление
/НП/ № 19-0804-003748 от 10.01.2020 г., издадено от Началника на РУ Сливен към
ОД на МВР – Сливен, с което на М.Х.М., за нарушение на чл. 140, ал. 1 от Закона
за движението по пътищата /ЗДвП/ и на основание чл. 175, ал. 3, пр. 2 от ЗДвП,
са наложени глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за
срок от 6 месеца.
В жалбата касационният жалбоподател твърди, че обжалваното
решение е неправилно, тъй като е постановено при неточно прилагане на
материалния закон и допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените
правила, и е необосновано. Излага съображения, че: неправилно е тълкувана
разпоредбата на чл. 175, ал. 3, пр. 2 от ЗДвП, при която се касае за липса на
двете табели на МПС; съдът необективно е възприел и интерпретирал свидетелските
показания; налице е противоречие между заглавната част на НП и мотивите на
постановлението. Моли обжалваното съдебно решение и НП да бъдат отменени.
В съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно
призован, се представлява от упълномощен процесуален представител, който
поддържа жалбата и моли да бъде уважена.
Ответникът по касационната жалба – Областна дирекция
на МВР- Сливен, редовно призована, не се представлява в съдебно заседание. Не
изразява становище по жалбата.
Представителят на Окръжна прокуратура – Сливен, дава
заключение за законосъобразност на обжалваното съдебно решение.
Касационната жалба е подадена в предвидения в чл. 211,
ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна страна и при наличие на правен
интерес, поради което е допустима. Разгледана по същество, жалбата е
неоснователна.
Видно от установената по делото фактическа обстановка,
на 18.12.2019 г. около 10:40 часа, в гр. Сливен, на кръстовището на ул. „Шести
септември” и ул. „Христо Смирненски”, посока север – юг, жалбоподателят е
управлявал собствения си лек автомобил с Рег. № …………., без предна
регистрационна табела. За констатираното от служители на РУ - Сливен, на жалбоподателя
е съставен АУАН Серия АА № 140719 от 18.12.2019 г., с който нарушението е
квалифицирано по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. АУАН е връчен на жалбоподателя на
същата дата. При връчване на АУАН жалбоподателят е направил възражение, че е
обявил регистрационната табела за издирване. Въз основа на съставения АУАН, на 10.01.2020
г. е издадено процесното НП, с което наказващият орган е приел, че
жалбоподателят е нарушил виновно чл. 140, ал. 1 от ЗДвП и че деянието не е
маловажен случай, и е приложил санкционната разпоредба на чл. 175, ал. 3, пр. 2
от ЗДвП.
За да потвърди обжалваното НП, Районният съд, след
като е обсъдил и преценил събраните по делото доказателства, е приел за
установено, че жалбоподателят е извършил описаното в НП нарушение; направил е
изводи, че при съставяне на АУАН и издаване на НП не са допуснати процесуални
нарушения, и че извършеното нарушение не е маловажно; счел е, че наложените
наказания са определени законосъобразно.
Решението на Районния съд е валидно и допустимо.
Районният съд правилно е потвърдил обжалваното НП като законосъобразно.
От доказателствата по делото е установено, че
административното нарушение, за което жалбоподателят е санкциониран, е
извършено. При проверка от контролните органи е констатирано, че жалбоподателят
е управлявал на посочените дата, място и час процесното МПС без предна
регистрационна табела. С нормата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП е разпоредено, че по
пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни
средства, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени
на определените за това места. За неизпълнение на посочените изисквания, в ЗДвП
е предвидена административнонаказателната разпоредба на чл. 175, ал. 3, пр. 2,
съгласно която се налагат административни наказания на водач, който управлява
МПС, което е регистрирано по надлежния ред, но е без табели с регистрационен
номер. В разглеждания случай посочената административнонаказателна разпоредба е
приложена законосъобразно от наказващия орган с налагане на наказания в
предвидения минимален размер.
Неоснователно е твърдението на жалбоподателя, че
разпоредбата на чл. 175, ал. 3, пр. 2 от ЗДвП е тълкувана неправилно. Макар и
законодателят да е употребил израза „табели с регистрационен номер“, управлението
на МПС при липсата на само едната от тях, изпълва състава на административното
нарушение. В подкрепа на този извод е и нормата на чл. 10, ал. 8 от Наредба №
I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в
движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на
моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне
на данни за регистрираните пътни превозни средства, в която е предвидено, че при
загубване или открадване на табела(и) с регистрационен номер, те се обявяват за
издирване, а превозното средство се регистрира с нов регистрационен номер, като
старият регистрационен номер не се използва повторно.
Не се споделя и възражението на жалбоподателя за
необективно възприемане и интерпретиране на свидетелските показания. Още повече
че между страните няма спор относно основния и съществен за процеса факт, а
именно факта на управление на МПС без предна регистрационна табела, в какъвто
смисъл са и свидетелските показания, които са безпротиворечиви. В тази връзка
без значение за съставомерността на деянието е твърдяното от жалбоподателя
обстоятелство, че е управлявял МПС с цел смяна на
регистрационните табели, тъй като това обстоятелство не променя признаците на
състава, дефиниран като нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, а именно: управление
на МПС без регистрационна табела на път за обществено ползване.
Неоснователно е и твърдението на жалбоподателя за
противоречие в НП. Изписването на израза – Сектор Пътна полиция, в заглавната
част на НП, не води до неяснота относно издателя на НП, чиито три имена и
длъжност се съдържат в НП, съобразно разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 1 от ЗАНН.
По изложените съображения, Районният съд правилно е
потвърдил процесното НП като законосъобразно, поради което обжалваното съдебно
решение следва да бъде оставено в сила.
Воден от гореизложеното и на основание чл.
63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Сливен
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение
№ 180 от 05.06.2020 г., постановено по АНД № 250 / 2020 г. по описа на Районен
съд – Сливен.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: