Решение по дело №302/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 268
Дата: 8 февруари 2021 г. (в сила от 8 февруари 2021 г.)
Съдия: Милена Маринова Дичева
Дело: 20217180700302
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

logo

 

РЕШЕНИЕ

 

 

№ 268/8.2.2021г.

 

 

гр. Пловдив, 8 февруари 2021 год.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, І отделение, ХІ с., в закрито заседание на осми февруари  през две хиляди двадесет и първа година,  в състав:

Председател:  Милена Несторова - Дичева

 

като разгледа   докладваното от съдията административно  дело № 302 по описа за 2021 г.,  за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.12, ал.4 от ЗСММ.

Образувано е по жалба на Л.А.Ч., ЕГН **********,***, против мотивиран писмен акт по чл.12, ал.3 от ЗСММ с изх.№ 21-П-1174/15.01.2021 г., издаден от Кмета на Община Пловдив.

Твърди се оспореният акт да е нищожен, алтернативно незаконосъобразен, като издаден при СПН на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалния закон.

Сочи се, че са подадени две уведомления до Община Пловдив за организирането и провеждането на събрания-протест, на които е отговорено с един акт от страна на Общината при това без да бъде спазен 24-часовия срок за произнасяне от страна на Кмета на Община Пловдив.

Твърди се и нарушение на материалния закон на изложените мотиви за забрана.

В крайна сметка се иска отмяна на оспорения акт.

Претендират се разноски.

Ответникът по жалбата, Кметът на Община Пловдив, представя административната преписка.

Съдът, като разгледа жалбата  и след преценка на събраните по делото доказателства /представената административна преписка/, намери за установено следното:

Жалбата е подадена в рамките на предвидения за това срок /по административната преписка не са представени доказателства за връчването на оспорения  акт, а в жалбата се твърди същият да е получен на 03.02.2021 г., което прави подадената на 05.02.2021 г. жалба подадена в законоустановения 3-дневен срок по чл.12, ал.4, изречение първо от ЗСММ/ и при наличието на правен интерес, поради което същата се явява ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, същата е основателна.

Неоснователни са изложените по жалбата доводи за нищожност на акта. Същият е издаден от Кмета на Община Пловдив, явяващ се компетентен орган съгласно чл.12, ал.2 от ЗСММ.

Съдът приема за основателен довода на жалбоподателя за допуснати СПН в административното производство от естество, налагащо отмяната на оспорения  акт.

Видно и от данните по жалбата, и от представената административна преписка жалбоподателят е подал два броя уведомления с вх.№ 21П-1174/15.01.2021 г. и с вх. № 21П-1175/15.01.2021 г.

Видно от съдържанието на самите уведомления същите касаят провеждането на два различни  протеста единият с наименование „Граждански контрол“, а другият с наименование „Рок протест – мутри вън“ и се отнасят за провеждането им на  различни дати.

В отговор на двете уведомления Кметът на Община Пловдив налага забрана за провеждането им с един общ акт, в които не се прави разграничение на двете мероприятия, съответно изложените мотиви са общи за двете без нужната конкретизация по съответното уведомление/протест. Това представлява СПН, което налага отмяната на оспорения акт. Не съществува пречка на двете уведомления/протести да се наложи забрана за провеждането им с един акт, но мотивите за забраната следва да отговарят на съответното уведомление, съответно следва да има отделен забраняващ диспозитив, отнасящ се за всяко уведомление/протест. Излагането на общи мотиви по две различни уведомления за протести с различно наименование и на различни дати на практика представлява липса на мотиви, които да обосноват защо се забранява  провеждането на конкретен протест на определена дата.

Съдът счита, че процесната забрана е постановена и в нарушение на материалния закон.

Съгласно нормата на чл.12, ал.2 от ЗСММ Кметът на общината може да забрани провеждането на събранието, митинга или манифестацията, когато има несъмнени данни, че:

2. застрашават обществения ред в съответното населено място;

3. застрашават народното здраве при предварително обявена епидемична обстановка;

4. нарушават правата и свободите на другите граждани.

Процесната забрана е наложена на основание посочените три точки на цитираната норма без обаче да се посочат какви са несъмнените данни, че процесните протести ще доведат до застрашаване на обществения ред в съответното населено място, народното здраве при предварително обявена епидемична обстановка или ще се нарушат  правата и свободите на другите граждани. Не се ангажират и доказателства за наличието на такива несъмнени данни.

Разпоредената от Кмета на Община Пловдив забрана, с оглед липсата на несъмнени данни за застрашаване на обществения ред в съответното населено място, народното здраве при предварително обявена епидемична обстановка или  нарушаване  правата и свободите на другите граждани, а наличието единствено на опасения за настъпване на такива в хода на провеждаща се предизборна кампания, е нарушение на конституционното право на свободно и мирно събиране и изразяване на събрания и манифестации, на сдружаване по смисъла на чл. 43 и чл. 44 от Конституцията на РБ, във връзка с чл. 11 от Конвенцията за защита правата на човека и основните свободи. Ограничителната мярка като настоящата следва не само да е допустима от закона, но и да е необходима и адекватна - да съответства на преследваната от закона цел, съобразно принципа на пропорционалност. В случая, при липсата на категорични данни за реална и сериозна заплаха от застрашаване на обществения ред в съответното населено място, народното здраве при предварително обявена епидемична обстановка или нарушаване  правата и свободите на другите граждани, наложената ограничителна мярка /забраната/, макар и допустима от закона, се явява несъответстваща на преследваната от закона цел.

Във връзка с обявената епидемична обстановка в страната, съдът намира за нужно да посочи, че заповед № РД-01-675 от 25.11.2020 г. на Министъра на здравеопазването изисква спазването на определена физическа дистанция, а не налага забрана за събиране на хора. Евентуалното провеждане на предизборни събития по време на предизборната кампания едновременно с процесните протести не може само по себе си да предполага неспазване на противоепидемичните мерки.

С оглед изложеното, жалбата се явява основателна.

Оспореният акт като незаконосъобразен следва да бъде отменен.

Доколкото произнасянето по уведомления за провеждане на протест е в компетентността на административния орган, преписката следва да бъде върната на Кмета на Община Пловдив, при условията на чл. 173, ал.2 от АПК за ново произнасяне по уведомления за протест вх.№ 21П-1174/15.01.2021 г. и вх.№ 21П-1175/15.01.2021 г., съобразно дадените указания по тълкуването и прилагането на закона.

 

При този изход на спора на жалбоподателя се следват сторените по делото разноски в размер на 10 лева.

 

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ  мотивиран писмен акт по чл.12, ал.3 от ЗСММ изх.№ 21 П – 1174 от 21.01.2021 г. на Кмета на Община Пловдив.

 

ИЗПРАЩА преписката на административния орган - Кмета на Община Пловдив за ново произнасяне по уведомления за протест вх.№ 21П-1174/15.01.2021 г. и вх.№ 21П-1175/15.01.2021 г. при съобразяване с указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

 

ЗАДЪЛЖАВА Кмета на Община Пловдив да се произнесе с мотивиран административен акт в срок от 24 часа, считано от обявяване на настоящото решение.

 

ОСЪЖДА Община Пловдив да заплати на Л.А.Ч., ЕГН **********,***, сторените по делото разноски в размер на 10 лева.

 

Решението е окончателно.

 

Решението да се обяви веднага на страните вкл. чрез изпращане на препис от същото по факс или съобщаване на съдържанието му по телефон.

 

 

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: