Решение по дело №262/2019 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 12
Дата: 11 март 2020 г. (в сила от 16 юли 2020 г.)
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20195340200262
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

 

№ 12

 

град Първомай, 11.03.2020 година

 

 

Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на дванадесети декември две хиляди и деветнадесета година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

разгледа докладваното от съдията АНД № 262 по описа на Съда за 2019 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 19-0325-000723 / 30.10.2019 година на Началника на „Районно управление“ към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай, с което на А.А.Х., ЕГН **********, с адрес: ***, са наложени административни наказания:

·  глоба в размер на 200 (двеста) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца на основание чл. 175, ал. 3, предложение 2. от Закона за движението по пътищата за нарушение по чл. 140, ал. 1 от същия Закон;

·  глоба в размер на 10 (десет) лева на основание чл. 183, ал. 1, т. 1, предложения 1. и 2. от Закона за движение по пътищата за нарушение по чл. 100, ал. 1, т. 1 от същия Закон;

·  глоба в размер на 50 (петдесет) лева на основание чл. 183, ал. 4, т. 7, предложение 1. от Закона за движение по пътищата за нарушение по чл. 137а, ал. 1 от същия Закон.

С Наказателното постановление на основание Наредба № Iз-2539 / 2012 година на Министъра на вътрешните работи са отнети общо 16 контролни точки.

В Жалбата си и в съдебно заседание на въззивната инстанция чрез процесуалния си представител адвокат Н.Ш.Б.от Адвокатска колегия - Пловдив А.А.Х. моли за отмяна на Наказателното постановление в частта му за нарушението по чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата при хипотезата на чл. 28 от ЗАНН, а алтернативно – да се наложи само наказание глоба и да се отмени наказанието лишаване от право да управлява МПС.

Въззиваемата страна – Районно управление на МВР - Първомай – редовно призована чрез Началника, не изпраща представител и не взема становище по Жалбата.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество е неснователна.

 


От фактическа страна:

 

На 21.10.2019 година актосъставителят Г.П.К. (младши автоконтрольор при РУ на МВР - Първомай) и колегата му Н.П.К.(полицай по охрана на обществения ред при РУ на МВР - Първомай) са дневна смяна дежурен автопатрул и в изпълнение на задълженията си по контрол на безопасността на движението двамата са на установъчен пункт на улица „Бузлуджа“ в град Първомай, област Пловдив.

Към 13:35 часа на инкриминираната дата година полицаите са в служебния си автомобил, когато К. *** – пресечката на улица „Бузлуджа“ на десетина метра пред тях – да се подава бял товарен автомобил „Форд Транзит” без регистрационни табели.

Младшият автоконтрольор тръгва пеш към форда, а водачът му дава назад, но когато полицаят стига до него и вижда, че е без обезопасителен колан, шофьорът спира и слиза. Установено е, че това е А.А.Х., който не може да представи свидетелството си правоуправление и контролния талон към него.

Актосъставителят прави справка и констатира, че товарният автомобил, собственост на И.З.К.. ***, е и с прекратена регистрация, освен че е без регистрационни табели, а К. снема писмени обяснения, в които жалбоподателят сочи, че е закупил превозното средство за части, че то е спряно от движение и че, за да не пречи, е решил да го премести от улица „Тракия“, чието платно е по-тясно, на улица „Бузлуджа“.

В присъствието на Х. младшият автоконтрольор му съставя и връчва на място Акт за установяване на административно нарушение (бланка серия Д № 965899), въз основа на който е издадено атакуваното Наказателно постановление.

По разпореждане на основание чл. 107, ал. 2, предложение 2. от НПК от въззиваемата стана са представени разпечатки от информационната система на МВР, видно от които товарен автомобил „Форд Транзит” с актуален ДК № *** от 28.02.2007 година е със служебно прекратена регистрацията на основание чл. 143, ал. 10 от Закона за движение по пътищата, считано от 29.05.2018 година, заради липса на задължителна застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите, като на 11.11.2019 година регистрацията на моторното превозно средство е служебно възстановена.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание на въззивната инстанция актосъставител, които се кредитират като обективни и логични, от приетите по съответния по НПК ред писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.

В кредитираната доказателствена съвкупност липсват противоречия досежно предмета на доказване, годни да повлияят на преценката на въззивната инстанция за виновно извършените от А.А.Х. административни нарушения.

 

От правна страна:

 

По фактически установеното Съдът намира, че от наказващия орган правилно се сочи нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движението по пътищата, чието изречение първо към инкриминираната дата визира: По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места, а е констатирано безспорно, че на 21.10.2019 година А.А.Х. и в нарушение на чл. 137а, ал. 1 и на 100, ал. 1, т. 1, предложения 1. и 2. от Закона за движение по пътищата (без да използва обезопасителен колан и без да носи свидетелството си за управление и контролния талон към него) шофира товарния автомобил без регистрационни табели, като не се спори, че улиците „Тракия“ и „Бузлуджа“ в град Първомай са отворени за обществено ползване пътища.

Спазено е от наказващия орган и изискването за точно определяне на санкционната норма по чл. 175, ал. 3 от Закона за движението по пътищата: Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред (предложение 1.) или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер (предложение 2.), като санкциите глоба и лишаване от право да се управлява моторно превозно средство са кумулативни и липсва законова възможност да бъде наложена само едната от тях.

В съответствие с текста на чл. 27, ал. 1 от ЗАНН наказанията са в определените от законодателя граници, като от представената с преписката Справка за нарушител / водач е видно, че А.А.Х., който е правоспособен за категории В, М и АМ от 11.05.1983 година, до момента има наложени само за 12 нарушения на правилата за движение по пътищата глоби и всички те са платени. Но на инкриминираната дата година жалбоподателя управлява процесния „Форд Транзит”, освен без табели, и без изискуемите по закон документи, без обезопасителен колан и с прекратена на моторното превозно средство регистрация, т.е. с деянието си осъществява четири състава на административно нарушение по Закона за движението по пътищата, за да се счете настоящият случай, предмет на делото, за маловажен и да се приложи чл. 28 от ЗАНН.

В частта, в която на А.А.Х. е ангажирана административнонаказателната отговорност за нарушенията по чл. 137а, ал. 1 и по 100, ал. 1 от Закона за движение по пътищата, Наказателното постановление е влязло в сила в съответствие с разпоредбата на чл. 64, буква Б от ЗАНН и Съдът не следва да разглежда казуса по същество.

Съгласно чл. 157, ал. 1 от Закона за движение по пътищата, контролните точки служат за отчет на извършваните нарушения и се отнемат съобразно допуснатото нарушение – това не е нито наказание, нито принудителна административна мярка, а фактическо действие с контролно-отчетен характер, извършвано от наказващия орган в условията на обвързана компетентност, но следва да се отбележи, че в случая правилно е приложена Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 година за определяне на първоначалния максимален размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение, съгласно чийто чл. 6, ал. 1 за управление на моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер се отнемат 10 контролни точки (т. 5) и за неизпълнение на задължението за използване на предпазен колан или за носене на каска – 6 контролни точки (т. 10).

И Актът, и издаденото въз основа на него Наказателно постановление са конкретизирани по време, място, извършител и са в съответствие с всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН, като документите са издадени от компетентен орган, съгласно Заповед № 8121з-515 / 14.05.2018 година на Министъра на вътрешните работи.

С оглед на гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Районен съд - Първомай, първи съдебен състав,

 

РЕШИ:

 

Потвърждава Наказателно постановление № 19-0325-000723 / 30.10.2019 година на Началника на „Районно управление“ към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай, в частта, в която на А.А.Х., ЕГН **********, с адрес: ***, са наложени административни наказания глоба в размер на 200 (двеста) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца на основание чл. 175, ал. 3, предложение 2. от Закона за движението по пътищата за нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движението по пътищата.

Влязло е в сила в останалата част Наказателно постановление № 19-0325-000723 / 30.10.2019 година на Началника на „Районно управление“ към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия:                   (п)                        

 

СЗ / МИ