Решение по дело №1815/2022 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 851
Дата: 25 април 2022 г.
Съдия: Доника Илиева Тарева Пехливанова
Дело: 20225330201815
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 март 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 851
гр. Пловдив, 25.04.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛОВДИВ, XXV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на деветнадесети април през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Доника Ил. Тарева Пехливанова
при участието на секретаря Елена Ив. Дженева
като разгледа докладваното от Доника Ил. Тарева Пехливанова
Административно наказателно дело № 20225330201815 по описа за 2022
година
взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.
Обжалван е Електронен фиш серия К № 4602436, издаден от ОД на
МВР, гр. Пловдив, с който М.Б.А., с ЕГН: **********, в качеството му на ***
на „Делта партс“ ООД, с ЕИК: *********, е санкциониран с административно
наказание ГЛОБА в размер на 50.00 лева за нарушение по чл. 21, ал. 1 ЗДвП.
Жалбоподателят, М.Б.А., представляван от адв. П., оспорва
законосъобразността на обжалвания ел. фиш и моли същият да бъде отменен.
Претендират се и разноски за адвокатско възнаграждение.
Въззиваемата страна, ОД на МВР Пловдив, оспорва основателността на
така депозираната жалба и моли същата да бъде оставена без уважение.
Претендират се и разноски за юрисконсултско възнаграждение.
От фактическа страна се установява следното:
На 12.03.2021 г. в 16.30 часа, в град Пловдив, на бул. „Цариградско
шосе“ – пътен възел „Скобелева майка“, северно платно в посока ул.
„Ландос“, е било заснето извършено нарушение за скорост с МПС марка
„***“, с рег. № ***, установено с ATCC “CORDON-M”2 MD1196, като при
1
разрешена скорост от 50 км/ч. е установена скорост от 67 км/ч., след отчитане
на толеранс на измерената скорост от 3 км/ч. или превишение на разрешената
скорост с 17 км/ч. По делото е установено, че собственик на горепосоченото
МПС е „Делта партс“ ООД, представлявано от М.Б.А.. Именно по отношение
на последния за така констатираното нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП и на
основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 2 ЗДвП, е била наложена глоба в
размер на 50 лева.
Тази фактическа обстановка се установява по безспорен и категоричен
начин от писмените доказателства по делото, които съгласно чл. 189, ал. 15
ЗДвП, се ползват с доказателствена сила и които съдът възприема и
кредитира като обективни и непротиворечиви.
Горната фактическа обстановка обосновава следните правни изводи:
Жалбата е подадена в законоустановения срок, изхожда от
легитимирана страна и е насочена срещу подлежащ на съдебен контрол акт,
поради което същата е допустима, а разгледана по същество е
НЕОСНОВАТЕЛНА.
Съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от Закона за движението по
пътищата, при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно
средство е забранено да превишава определените стойности на скоростта в
km/h, които за пътно превозно средство от Категория Б за населеното място е
50 км. ч., извън населено място – 90 км. ч., а по автомагистрала – 130 км. ч., а
според ал. 2 когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава,
е различна от посочената в ал. 1, това се сигнА.зира с пътен знак. По силата
на чл. 182, ал. 1, т. 2 от ЗДвП (в редакцията към датата на извършване на
нарушението), за превишаване на разрешената скорост извън населено
място от 11 km/h до 20 km/h е предвидена глоба в размер 50 лв.
Следователно, деянието, за което е наложено на административно наказание е
обявено от закона за наказуемо.
При извършената служебната проверка Съдът констатира, че
обжалваният ел. фиш съдържа реквизитите по чл. 189, ал. 4 ЗДвП – посочени
са данните за териториалната структура на МВР, на чиято територия е
установено нарушението, мястото, датата, точният час на извършване на
нарушението, регистрационният номер на моторното превозно средство,
собственикът, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
2
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срокът, сметката
или мястото на доброволното й заплащане. От представените по делото
доказателства се установява, че електронният фиш е бил издаден и връчен
по установения за това в закона ред.
В случая са нА.це всички кумулативно предвидени в Наредба № 8121з-
532/12.05.2015 г. изисквания за законосъобразност на използването на
мобилно техническо средство за видеоконтрол.
Нарушението е установено с автоматизирано техническо средство,
представляващо мобилна система за видеоконтрол. Последното не е в
нарушение на нормативната уредба, така, както се твърди в жалбата. В
конкретния случай е нА.це фиксирана скорост на движение на лекия
автомобил, посредством „Мобилна система за видео контрол на нарушенията
на правилата за движение – “CORDON-M”2 MD1196 /видно от приложено по
делото Удостоверение за одобрен тип средство за измерване/. На основание
чл.165, ал. 3 ЗДвП Министърът на вътрешните работи е издал Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата /обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015 г./ С посочената Наредба
се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.
Съгласно разпоредбата на чл. 3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г.,
стационарните и мобилните автоматизирани технически средства и системи
/АТСС/ заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или
динамични изображения – видеозаписи, с данни за установените нарушения
на правилата за движение, като в чл. 3 от Наредбата е регламентирано, че за
установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се
издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана
информационна система. Въз основа на посочената нормативна
регламентация следва извод, че към настоящия момент нарушенията на
правилата за движение по пътищата могат да се санкционират чрез издаване
на електронен фиш не само при установяването им при използване на
стационарни АТСС, а и посредством мобилни автоматизирани технически
средства и системи за контрол. След измененията на ЗДвП /обн. ДВ бр.19 от
13.03.2015 г.) и издаването на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за
условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и
3
системи за контрол на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ бр.36 от
19.05.2015 г./, издаването на електронен фиш за налагане на административни
санкции за допуснати нарушения на чл.21, ал.1 и ал.2 от ЗДвП е допустимо и
когато нарушенията бъдат установени и заснети с мобилно автоматизирано
техническо средство или система, предварително обозначени съгласно
чл.165, ал. 2, т. 7 ЗДвП, функциониращи автоматично, при условие, че са
изпълнени изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г.
Присъствието или отсъствието на контролен орган (оператор на системата) в
патрулния автомобил, по никакъв начин не оказва въздействие върху
точността и обективността на установяване и заснемане на нарушението.
Контролният орган няма никаква възможност да променя или да влияе върху
измерването, регистрирането и записа на нарушенията, установени и заснети
с мобилно автоматизирано техническо средство. Измерването и
регистрирането на скоростта и записа на доказателствения видеоматериал се
извършва напълно автоматично от системата радар-камера-компютър.
Регламентираното в чл.189, ал.4 от ЗДвП "в отсъствието на контролен орган и
на нарушител", следва да се тълкува граматически, като поясняващо
действието по издаване на електронен фиш, а не установяването и
заснемането на нарушението с автоматизирано техническо средство. В тази
връзка се явява несподелимо възражението за липса на посочване на
служителят, извършил нарушението и свидетелите на същото, доколкото при
констатиране на нарушение с АТС законът не изисква нА.чието на
посочените от жалбоподателя лица.
Техническото средство е от одобрен тип, което е видно от приложеното
по делото Удостоверение за одобрен тип средство за измерване.
Техническото средство е преминало през последваща метрологична
проверка, което е видно от представения Протокол за проверка на мобилна
система за видеоконтрол.
По преписката е приложен снимков материал, от който се установяват
точните дата, място и посока на движение на автомобила, неговия
регистрационен номер и географските координати на разположение на
техническото средство и на регистриране на нарушението.
Спазени са изискванията на чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-
532/12.05.2015 г. като надлежно е попълнен Протокол за използване на
4
Автоматизирано техническо средство или система.
Електронният фиш съдържа предвидените в чл. 189, ал. 4 ЗДвП
реквизити, като в същия точно и изчерпателно са посочени фактическите
признаци на деянието: на 12.03.2021 г. в 16.30 часа, в град Пловдив, на бул.
„Цариградско шосе“ – пътен възел „Скобелева майка“, северно платно в
посока ул. „Ландос“, е било заснето извършено нарушение за скорост с МПС
марка „***“, с рег. № ***, установено с ATCC “CORDON-M”2 MD1196, като
при разрешена скорост от 50 км/ч. е установена скорост от 67 км/ч., след
отчитане на толеранс на измерената скорост от 3 км/ч. или превишение на
разрешената скорост с 17 км/ч. Изрично е посочена нарушената правна норма
чл. 21, ал. 1 ЗДвП, която се явява коректната правна квА.фикация. Посочени
са и правните признаци на нарушението: при разрешена в населено място
скорост 50 км/ч. е допуснато наказуемо превишение на скоростта от 17 км/ч.
Неоснователно при това положение се явява възражението за липса на
описание на фактите, касаещи нарушението.
Изложената в Електронния фиш фактическа обстановка се доказва от
приложената по административната преписка фотоснимка. В тази връзка
следва да се посочи, че правилно е приложен и законово установения
толеранс от 3 км.ч. като от измерената скорост са извадени 3 км/ч толеранс в
полза на водача. НА.це е следователно пълно съответствие.
НА.це е и снимка на разположението на уреда, с който се извършва
заснемането, от която е видно и посоката на засменане.
В електронния фиш изрично е посочено и коректното основание, на
което се ангажира отговорността на жалбоподателя, а именно чл. 189, ал. 4
ЗДвП, вр. чл. 182, ал. 2, т. 3 ЗДвП.
Наложеното наказание точно съответства на предвидената в закона
глоба, която е в абсолютно установен размер, което препятства
възможността за ревизирането му.
Санкционираното нарушение разкрива типичната, а не по-ниска степен
на обществена опасност на деяния от този вид, поради което приложение не
може да намери и разпоредбата на чл. 28 ЗАНН.
Настоящият съдебен състав намира за необходимо да обоснове
причината, поради която отстъпва от възприетата до момента практика
за отмяна на ЕФ за налагане на глоба за скорост в размер до 50 лв.,
5
застъпена от преобладаващите състави на касационната инстанция –
Административен съд – Пловдив. Тази практика се изоставя, като
настоящият съдебен състав намира, че липсва законова пречка за
налагане на глоба за скорост с ЕФ, дори и в размер от 50 лв.
Съгласно чл. 39, ал. 4 ЗАНН За случаи на административни
нарушения, установени и заснети с техническо средство или система, в
отсъствие на контролен орган и нарушител, когато това е предвидено в
закон, овластените контролни органи могат да налагат глоби в размер над
необжалваемия минимум по ал. 2, за което се издава електронен фиш.
Използваната формулировка в чл. 39, ал.4 ЗАНН и най-вече изразът „ могат
да налагат глоби в размер над „необжалваемия минимум“ по ал. 2“ е
юридически непрецизна и безкрайно неясна, най-малкото доколкото в чл. 39,
ал.2 ЗАНН (във всичките й редакции) никога не се е съдържало правило, че
налагани глоби под определен размер принципно не подлежат на обжалване.
Подобно правило до обявяването му за противоконституционно с Решение
на Конституционен съд № 1 от 2012 г. (ДВ, бр. 20 от 2012 г.) се е съдържало
в съвсем различни разпоредби –чл. 59, ал.3 ЗАНН и чл. 189, ал.13 ЗДвП.
Всъщност необжалваемостта на квитанциите по чл. 39, ал.1 ЗАНН и на
фишовете по чл. 39, ал.2 ЗАНН произтича не от размера на налаганата глоба,
а от волята на наказания субект, който приема както извършеното нарушение,
така и размера на наложеното административно наказание. В този смисъл, в
чл. 39, ал.3 ЗАНН изрично е посочено, че:
„ … ако нарушителят оспори нарушението или откаже да плати
глобата, за нарушението се съставя акт съгласно разпоредбите на този
раздел…“.
Неясната формулировка на новелата на чл. 39, ал.4 ЗАНН налага да се
тълкува волята на законодателя, която е видна при съобразяване на мотивите
към законопроекта за изменение и допълнение на ЗДвП (със сигнатура 054-
01-84 по описа на Народното събрание на РБ), с който в позитивното ни право
едновременно са въведени, както института на електронния фиш, така и
нормата на чл. 39, ал.4 ЗАНН. В мотивите:
- изрично е посочено, че недостатък на съществуващата нормативна
уредба към 2011г. е, че предвижда възможност при административни
нарушения, установени и заснети с техническо средство или система
6
контролните органи да използват облекчен ред за санкциониране на дееца
чрез фиш, само ако нарушението представлява маловажен случай и размера
глобата е до 50 лева;
- констатирано е, че тази нормативна уредба не отговаря на
обществената необходимост от ефективна борба с нарушенията на ЗДвП;
- поради, което отново изрично е посочено, че целта на законопроекта е
да предвиди възможност овластените за това контролни органи да налагат
глоби с фиш над размерите, до които това е било възможно до този момент.
От гореизложените мотиви е видна законодателната воля - нормата на
чл. 39, ал.4 ЗАНН да има „овластитителен характер“, тоест да предостави
една възможност контролните органи да санкционират нарушителите по
опростената процедура (в случая с електронен фиш), дори размера на
наложената глоба да надхвърля 50 лева (с каквото правомощия до този
момент те не са разполагА.). Нормата, обаче по никакъв начин не ограничава
възможността ЕФ да се издават и когато се налагат глоби по-малки или равни
на 50 лева.
Посочената законодателна воля е видна и при систематично тълкуване
на чл. 39, ал.4 ЗАНН с останА.те законодателни промени, осъществени със
същия законопроект и обнародвани в същия брой на ДВ -бр. 10 от 2011 г..
Така с параграф 10 от ПЗР на ЗИД на ЗДвП (ДВ, бр. 10 от 2011 г.) е
извършена промяна в чл. 59, ал.3 ЗАНН, като след думата „постановления"
са добавени и думите „и електронните фишове", като нормата е придобила
редакцията:
„Не подлежат на обжалване наказателните постановления и
електронните фишове, с които е наложена глоба в размер до 10 лева
включително.“
Същевременно с параграф 8 от ЗИД на ЗДвП (ДВ, бр. 10 от 2011 г.) е
предвидено, че досегашната А.нея 5 на чл. 189 ЗДвП става ал.13, като след
думата „постановления" се добавя „и електронни фишове". Така чл. 189, ал.13
ЗДвП придобива следната редакция:
„Не подлежат на обжалване наказателни постановления и
електронни фишове, с които е наложена глоба до 50 лв. включително“.
Със същия параграф 8 от ЗИД на ЗДвП (ДВ, бр. 10 от 2011 г.) са
7
създадени нова ал.4 на чл. 189 ЗДвП, в която е дадена общата уредба на
електронния фиш и нова ал. 10 на чл. 189 ЗДВП, в която изрично е посочено
че влизат в сила електронните фишове, които:
- не подлежат на обжалване;
- не са обжалвани в срока по ал. 8;
- са обжалвани, но са потвърдени или изменени от съда.
Ако волята на законодателя бе, че контролните органи нямат
възможност да издават ЕФ на стойност до 50 лева, то същият нямаше:
- изрично да посочи в чл. 189, ал.10 ЗДвП, че влизат в сила ЕФ, които на
подлежат на обжалване и
- изрично да уточни в чл. 59, ал.3 ЗАНН, че не подлежат на обжалване
ЕФ, с които е наложена глоба до 10 лева включително, а в чл. 189, ал.13
ЗДвП, че не подлежат на обжалване ЕФ на стойност до 50 лева включително.
За пълнота на изложението следва изрично да се посочи, че нормите на
чл. 189, ал.13 и на чл. 59, ал.3 ЗАНН не се намират в конфликт помежду си,
доколкото:
- чл. 59, ал. 3 ЗАНН урежда необжалваемостта в общия случай,
- докато нормата на чл. 189, ал.13 ЗДвП урежда специална
необжалваемост само за обществените отношения, свързани със ЗДвП.
Действително и двете норми (чл. 189, ал.13 ЗДвП и чл. 59, ал.3 ЗАНН)
към настоящия момент са обявени за противоконституционни с Решение на
Конституционен съд № 1 от 2012 г. (ДВ, бр. 20 от 2012 г.), в резултат от което
чл. 59, ал.3 ЗАНН е и отменена.
Посоченото, обаче не отменя факта, че двете норми са били действащо
право една година след приемане на новелата на чл. 39, ал.4 ЗАНН и че в тях
са внесени гореизложените промени със същия ЗИД на ЗДВП, с който е приет
чл. 39, ал. 4 ЗАНН, които са категорично свидетелство за волята на
законодателя контролните органи да могат да издават ЕФ на стойност 50 лева
или 10 лева.
Действително със същия ЗИД на ЗДвП е приета и новелата на чл. 85а
ЗАНН, която обявява, че ЗАНН се явява специален закон спрямо ЗДвП в
материята досежно електронните фишове. Същата обаче не представлява
пречка за издаване на ЕФ на стойност равна или по-малка от 50 лева,
8
доколкото предвид разтълкуваната действителна воля на законодателя в чл.
39, ал.4 ЗАНН подобна забрана не се съдържа.
НА.це е и още едно самостоятелно основание чл. 85а ЗАНН да не
препятства налагането на глоби на стойност 50 лева или по-ниска с ЕФ. Това
е така, доколкото със параграф § 36 на ЗИД на ЗДВП (ДВ, бр. 101 от 2016 г., в
сила от 21.01.2017 г.) в чл. 189, ал.14 ЗДвП е внесено изменение, като след
думата „постановления" се добавя „и фишове", като нормата придобива
следната редакция:
„За неуредените в този закон случаи по съставянето на актовете,
издаването и обжалването на наказателните постановления и фишове и по
изпълнението на наложените наказания се прилагат разпоредбите на
Закона за административните нарушения и наказания“.
Че под фишове по смисъла на чл. 189, ал.14 ЗДвП се има предвид
именно „електронните фишове“ е видно от систематичното място на
посочената А.нея –в чл. 189 ЗДвП, който урежда електронните фишове, за
разлика от чл. 186 ЗДвП, който урежда обикновените фишове.
От изричния текст на чл. 189, ал.14 ЗДвП е видно, че по нарочната
законодателна воля след бр.101 на ДВ от 2016г. досежно материята на
издаването, обжалваемостта и съдържанието на ЕФ ЗДвП е специален закон
спрямо ЗАНН.
Нормата на чл. 189, ал.14 ЗДВП в актуалната редакция е по-нов закон
от чл. 85а ЗАНН, уреждащ същия кръг обществени отношения, поради което
следва да се приеме, че мълчА.во я дерогира.
В този смисъл, след измененията на чл. 189, ал.14 ЗДВП, не
съществува съмнение че ЗДвП се явява специален закон прямо ЗАНН
досежно материята на ЕФ и че забрана за издаване на ЕФ на стойност до 50
лева не произтича нито от чл. 39, ал.4 ЗАНН, нито от специалния закон –
ЗДвП, който в нито една своя разпоредба не ограничава възможността да се
издават ЕФ в зависимост от размера на налаганата глоба.
Поради изложеното следва да се приеме, че в позитивното ни право
съществуват само две пречки за издаване на ЕФ:
ако за даденото нарушение е предвидено и наказание лишаване от
права- чл. 189, ал.4 ЗДвП и ако мобилното АТСС се намира в патрулен
автомобил, който е в режим на движение - чл. 11, ал.2 от Наредба № 8121з-
9
532/12.05.2015г.
В процесния случай нито една от тези две пречки не е не нА.це.
Не може да бъде аргумент за нА.чна забрана за налагане на глоби в
размер до 50 лева с ЕФ и потенциалната възможност при съставяне на АУАН,
наказващия орган да приложи чл. 28 ЗАНН и да не издаде НП.
В тази връзка следва да се отбележи, че видно от дадените както в т.4 от
ДР на ЗАНН, така и в чл. 93, т.9 от НК легални дефиниции- величината на
превишението на скоростта (с която е свързан конкретния размер на глобата)
не е единственото определящо обстоятелство, което дефинира случая като
маловажен. Това е така, доколкото за преценката следва да се съобразят цял
набор от други обстоятелства относими към деянието и дееца, въз основа на
които да се направи извод, че процесното нарушение разкрива по-ниска
степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на
нарушения с тази правна квА.фикация.
С оглед гореизложеното е изцяло възможно:
- и при превишение на скоростта, което обуславя глоба в размер на 50
лева, с оглед други нА.чни отегчаващи обстоятелства случаят да не е
маловажен;
- обратно, при много по-голямо превишение на разрешената скорост, с
оглед разкритите смекчаващи обстоятелства случаят да е маловажен.
В този изричен смисъл са задължителните указания на Тълкувателно
решение № 23 от 21.IV.1981 г. по н. д. № 12/81 г., ОСНК и т.7 от
Постановление № 6 от 26.04.1971 г. по н. д. № 3/1971 г., Пленум на ВС.
Предвид особеностите на ЕФ, който съчетава в себе си функциите,
както на АУАН, така и НП (независимо от стойността на наложената глоба),
жалбоподателят ще получи възможност да се позове на чл. 28 ЗАНН пред
съда, по реда на обжалване на ЕФ, като по този начин правата му не се
ограничават по никакъв начин, доколкото съдебната е централната фаза на
процеса / чл. 7 НПК/.
Още повече, че предвид последните изменения на ЗАНН и ЗДВП (чл.
29 ЗАНН и чл. 189з ЗДвП) посочените разсъждения се явяват изцяло
хипотетични, доколкото приложението на чл. 28 ЗАНН е изключено при
нарушения на ЗДвП.
10
На настоящия състав е служебно известна установената през 2021
практика на Административен съд Пловдив, приемаща, че глоби в размер
равен или по-малък от 50 лв. не могат да се налагат.
В този смисъл Решение № 62 от 14.01.2022 г. по к. адм. н. д. № 2896 /
2021 г. на XIX състав на Административен съд – Пловдив, Решение № 2549
от 20.12.2021 г. по к. адм. н. д. № 2732 / 2021 г. на XXIV състав на
Административен съд – Пловдив, Решение № 2429 от 09.12.2021 г. по к. адм.
н. д. № 2292 / 2021 г. на XXI състав на Административен съд - Пловдив,
Решение № 239 от 04.02.2021 г. по к. адм. н. д. № 2561 / 2020 г. на XXI състав
на Административен съд – Пловдив, Решение № 1324/ 25.06.2021 г. по КАНД
№ 1418/2021 година на Административен съд-Пловдив, Решение № 1831 от
21.10.2020 г. по к. адм. н. д. № 1789 / 2020 г. на XXIII състав на
Административен съд - Пловдив, Решение № 986 от 14.05.2021 г. по к. адм. н.
д. № 668 / 2021 г. на XXIV състав на Административен съд – Пловдив.
С тази практика бяха съобразени и произнасянята на настоящия състав.
Посочената практика обаче, по съображения сходни с изложените от
настоящия състав, понастоящем е изоставена, видно от най-актуалната
практика на Административен съд Пловдив.
В смисъл, че не съществува законова пречка да се издават ЕФ за
глоба в размер на 50 лева са: Решение № 382/9.3.2022г. на Административен
съд Пловдив, ХХVI касационен състав по КАНД № 3244 по описа на съда за
2021г., Решение № 404 от 10.03.2022 г. по к. адм. н. д. № 3246 / 2021 г. на XX
състав на Административен съд – Пловдив, Решение № 2120 от 10.11.2021 г.
по к. адм. н. д. № 2219 / 2021 г. на XXVI състав на Административен съд -
Пловдив, Решение № 2567 от 22.12.2021 г. по к. адм. н. д. № 2948 / 2021 г. на
XX състав на Административен съд – Пловдив.
От настоящия състав се споделят изцяло и съображенията, изложени в
двете решения от март 2022 на Административен съд Пловдив, че няма
законодателен резон контролните органи да могат да използват облекчения
ред за санкциониране на нарушителите с ЕФ при по-сериозни нарушения, при
които санкциите могат да надхвърлят и 700 лева, но да бъдат обвързани да
използват по-сложната и тромава процедура на съставяне на АУАН и НП при
нарушения, с много по-ниска степен на обществена опасност, които се
санкционират с глоба до 50 лева, още повече предвид изложените вече
11
съображения за приложението на чл. 28 ЗАНН и действителната
законодателна воля, вложена в чл. 39, ал. 4 ЗАНН.
В същия смисъл, че няма пречки да се налагат глоби на стойност 50
лева с ЕФ е най-актуалната практика на Административните съдилища
от абсолютно всички административни райони в страната:
Така Решение от 15.02.2022 г. по к. адм. н. д. № 1173 / 2021 г. на
Административен съд - Хасково, Решение № 25 от 10.02.2022 г. по к. адм. н.
д. № 155 / 2021 г. на I състав на Административен съд - Ямбол, Решение № 12
от 21.01.2022 г. по к. адм. н. д. № 482 / 2021 г. на I състав на Административен
съд - Стара Загора, Решение № 693 от 30.09.2021 г. по к. адм. н. д. № 835 /
2021 г. на X състав на Административен съд - Пазарджик, Решение № 536 от
02.07.2021 г. по к. адм. н. д. № 446 / 2021 г. на X състав на Административен
съд - Пазарджик, Решение № 46 от 14.03.2022 г. по к. адм. н. д. № 358 / 2021
г. на Административен съд - Кюстендил, Решение № 93 от 04.03.2022 г. по к.
адм. н. д. № 698 / 2021 г. на III състав на Административен съд - Враца,
Решение от 28.02.2022 г. по к. адм. н. д. № 108 / 2021 г. на Административен
съд - Силистра, Решение № 12 от 22.02.2022 г. по к. адм. н. д. № 183 / 2021 г.
на Административен съд - Ловеч, Решение № 129 от 07.02.2022 г. по к. адм. н.
д. № 40 / 2022 г. на XIX състав на Административен съд - Бургас, Решение №
10 от 03.02.2022 г. по к. адм. н. д. № 243 / 2021 г. на Административен съд -
Видин, Решение № 1655 от 10.12.2021 г. по к. адм. н. д. № 1943 / 2021 г. на
XXI състав на Административен съд - Варна, Решение от 08.11.2021 г. по к.
адм. н. д. № 269 / 2021 г. на V състав на Административен съд - Русе, Решение
от 11.10.2021 г. по к. адм. н. д. № 114 / 2021 г. на Административен съд –
Габрово.
С оглед крайния изход на делото и предвид направеното в този смисъл
искане, в полза на въззиваемата страна следва да се присъди и
юрисконсултско възнаграждение. Съгласно чл. 63д, ал. 4 ЗАНН в полза на
юридически лица се присъжда възнаграждение в размер, определен от съда,
ако те са били защитавани от юрисконсулт. Размерът на присъденото
възнаграждение не може да надхвърля максималния размер за съответния вид
дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ. Последната
норма предвижда съобразяване на възнаграждението с вида и количеството на
извършената дейност. Съдът като съобрази фактическата и правна сложност
12
на делото, както и дейността на юрисконсулта на ОД на МВР в настоящото
производство намира, че в полза на ОД на МВР Пловдив следва да се присъди
юрисконсултско възнаграждение в размер на 120 лв.
Поради горните мотиви, Пловдивският районен съд, XXV н. с.
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш серия К № 4602436, издаден от ОД
на МВР, гр. Пловдив, с който М.Б.А., с ЕГН: **********, в качеството му на
*** на „Делта партс“ ООД, с ЕИК: *********, е санкциониран с
административно наказание ГЛОБА в размер на 50.00 лева за нарушение по
чл. 21, ал. 1 ЗДвП.
ОСЪЖДА М.Б.А., с ЕГН: **********, в качеството му на *** на
„Делта партс“ ООД, с ЕИК: ********* ДА ЗАПЛАТИ на ОД на МВР
Пловдив сумата от 120.00 /сто и двадесет/ лева, представляваща
юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване пред ПАС по реда на гл. XII АПК и
на основанията в НПК, в 14-дневен срок от получаване на съобщението до
страните за постановяването му.
Съдия при Районен съд – Пловдив: _______________________
13