Решение по дело №927/2020 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 260108
Дата: 20 октомври 2020 г. (в сила от 15 декември 2020 г.)
Съдия: Дарина Кънчева Стоянова Крумова
Дело: 20205530200927
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер                                                 20.10.2020 година                            гр. Стара Загора

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИ РАЙОНЕН СЪД                                   ХІV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На двадесет и пети август                                                    Година 2020

В открито заседание в следния състав

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА СТОЯНОВА

 

Секретар: Кремена Панайотова

като разгледа докладваното от съдия СТОЯНОВА

АНД № 927 по описа за 2020 година., за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

 

Образувано е по жалба на „МЕНКА-5“ ЕООД, гр. Димитровград, подадена чрез адв. Е.Н. против наказателно постановление № 59 от 30.03.2020г. на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните /ОДБХ/, гр. Стара Загора.

В жалбата се твърди, че наказателното постановление е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено. Сочат се съображения в тази връзка. В съдебно заседание жалбоподателят чрез адв. Н. заявява, че изцяло поддържа подадената жалба.

В съдебно заседание въззиваемата страна моли съда да потвърди обжалваното наказателно постановление. Чрез адв. П. взема становище във връзка с възраженията, изложени в жалбата.

 

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на обжалваното наказателно постановление, намери за установено следното:

 

Жалбата е редовна и допустима - подадена е в срок от надлежна страна.

 

С обжалваното наказателно постановление № 59 от 30.03.2020г. на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните, гр. Стара Загора на нарушителя „МЕНКА-5“ ЕООД, гр. Димитровград на основание чл. 48, ал. 2, вр. с чл. 20, ал. 1, т. 3 от Закона за храните е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 1000 лева, за това, че на 10.01.2020г. в специализиран обект за търговия с продукти от животински произход, намиращ се в гр. Стара Загора, ул. ***, стопанисван от „МЕНКА-5” ЕООД, гр. Димитровград /с издадено удостоверение за регистрация на обект за търговия на : дребно с храни № 231/25.08.2014г. по реда на чл. 12 от Закона за храните й с регистрационен № *********/ се съхраняват и предлагат за продажба храни, с общо количество 9,278кг., които са с изтекъл срок на годност съгласно информацията на производителя, отпечатана върху етикета /опаковката/, следователно са негодни за консумация от хората - нарушение на чл. 20, ал. 1, т. 3 от Закона за храните.

 

В наказателното постановление е описана следната фактическа обстановка:

На 10.01.2020г. в специализиран обект за търговия с продукти от животински произход, намиращ се в гр. Стара Загора, ул. ***, стопанисван от „МЕНКА-5” ЕООД, гр. Димитровград /с издадено удостоверение за регистрация на обект за търговия на : дребно с храни № 231/25.08.2014г. по реда на чл. 12 от Закона за храните й с регистрационен № *********/ е извършена планова инспекция от д-р Й.М.М. - гл. инспектор в отдел „Контрол на храните” при ОДБХ, гр. Стара Загора и д-р М.Ц.К. - инспектор, отдел "Контрол на храните" при ОДБХ, гр. Стара Загора.

В момента на проверката обектът бил в работен режим.

Проверката била извършена в присъствието на А.Д.М.- продавач - консултант, която обслужвала клиентите.

При проверката било констатирано, че са пуснати на пазара храни (съгласно т. 53 от § 1 от ДР на Закона за храните - притежание с цел продажба, включително предлагането за продажба), които са негодни за консумация от хора поради изтекъл срок на годност, а именно:

В хладилната витрината за предлагане на храни на месни продукти в търговската зала на обекта са установени следните храни от животински произход:

- сланина с кожа с подправки, произведена от „Дин Комерс“ ООД, гр. Сливен, BG2004017, партида L230-45, в количество 0,162кг., със срок на годност, посочен на етикета: най-добър до: 27.12.2019г.;

- кренвирш тип телешки, произведен от „Нолев“ ЕООД, гр. Хасково, BG 2604010, партида L301238, в количество 1,082 кг., със срок на годност, посочена на етикета: използвай преди: 09.01.2020г.

- кренвирш пилешки, произведен от „Нолев“ ЕООД, гр. Хасково, BG 2604010, партида L301244, в количество 0,934 кг., със срок на годност, посочена на етикета: използвай преди: 09.01.2020г.

- колбас тип телешки, произведен от „Нолев“ ЕООД, гр. Хасково, BG 2604010, партида L 301 2.01, в количество - 2 бр. по 0,700 кг., със срок на годност, посочена на етикета: най — добър до: 06.01.2020г. и партида L 301 1.87, в количество — 1 бр. по 0,700 кг., със срок на годност, посочена на,етикета: най - добър до: 01.01.2020г.

Във вертикален хладилник, намиращ се в търговската зала на обекта се съхранявали и се предлагали на клиенти в момента: на инспекцията:

- кисело мляко Добруджанско Ситово 3,6 %, произведено от „Интер Ес 2000" ЕООД, партида L19/0912, в общо количество 10 броя кофички по 0,500кг., със срок на годност, посочена на етикета: най-добър до: 28.12.2019г.

 

От акт за забрана № **********/10.01.2020 г. се установява, че на основание чл. 252 от Закона за ветеринарномедицинската дейност върху описаните по-горе храни от животински произход с общо количество 9,278 кг. е наложена възбрана .

С протокол от 10.01.2020г. същите са оставени на отговорно пазене на А.Д.М.- продавач - консултант в проверявания обект.

С разпореждане за насочване за унищожаване на суровини и храни от животински произход № ********** / 10.01.2020 г. описаните по-горе храни са насочени за техническо оползотворяване.

От потвърдителна бележка № 001811/16.01.2020г. се установява, че храните са надлежно предадени за унищожаване.

При проверката е съставен доклад № ********** от д-р Й.М.М. и д-р М.Ц.К. - И..

 

Горното наказателно постановление е издадено въз основа на АУАН № 04-КХ/21.01.2020, съставен от гл. инспектор в отдел „Контрол на храни“ при ОДБХ, гр. Стара Загора в присъствие на И.З.И. - управител на „МЕНКА-5“ ЕООД, гр. Димитровград.

 

От длъжностна характеристика на длъжността: продавач консултант, връчена на 02.01.2020г. на А.Д.М.се установява, че на последната е вменено следното задължение: да следи за търговския вид и годността на предлаганите стоки в магазина. Стоките с изтекъл срок се поставят отделно в хладилника за СЖП. В случай на установена нередност носи персонална /лична/ отговорност при съставен на акт за констатация на нарушение.

 

От показанията на разпитаните по делото свидетели Й.М.М., М.Ц.К. и Д.Н.С. се установява фактическата обстановка, описана в АУАН и НП. Същите са последователни и непротиворечиви.

 

При извършена служебна проверка съдът установи, че при издаването на обжалваното наказателно постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения на нормите на Закона за административните нарушения и наказания, водещи до неговата отмяна.

 

И АУАН, и НП са издадени от компетентните органи. Съдържат необходимите реквизити, посочени съответно в чл. 42 и чл. 57 ЗАНН и са предявени по надлежния ред на нарушителя.

Действително в акта за установяване на административното нарушение и в обжалваното наказателно постановление не е посочен часът на проверката, но той не представлява част от задължителното им съдържание съобразно чл. 42 и чл. 57, ал. 1 ЗАНН.

От АУАН № 04-КХ/21.01.2020г. се установява, че не е съставен в деня на проверката. Причината за това е посочена от разпитаните в хода на съдебното следствие свидетели и тя е - извършването на редовно призоваване на И.З.И. - управител на „МЕНКА-5“ ЕООД, гр. Димитровград. Видно от самия акт, той е съставен в негово присъствие. Съдът намира, че по този начин в пълна степен са охранени правата и законните интереси на нарушителя.

Съдът намира за необходимо да отбележи, че Законът за административните нарушения и наказания не предвижда задължително съставяне на АУАН в деня на установяване на нарушението. Съгласно чл. 34, ал. 1 ЗАНН такъв може да бъде съставен в 3-месечен срок от откриване на нарушителя или в 1-годишен срок от извършване на нарушението, като са посочени изключения в сроковете по отношение на някои нарушения.

Действително административнонаказателната отговорност е лична, но в случая е налице хипотезата на чл. 83, ал. 1 ЗАНН, тъй като в чл. 48, ал. 2 от Закона за храните изрично е предвидено налагането на имуществена санкция на юридическо лице, което не изпълнява задължения към държавата, свързано с дейността му.

Тази отговорност се реализира самостоятелно и отделно от тази, която следва да бъде реализирана срещу конкретното физическо лице - продавач консултант - А.Д.М.. Действително в представената по делото длъжностна характеристика на М.същата следва да следи за срока на годност на хранителните продукти, които се предлагат за продажба в търговския обект, но както бе посочено по-горе тази нейна отговорност не изключва отговорността на дружеството - жалбоподател.

 

Съдът намира, че от събраните в хода на съдебното следствие доказателства се установява по един безспорен и категоричен начин, че дружеството-жалбоподател е осъществило от обективна страна състава на нарушението по чл. 20, ал. 1, т. 3 от Закона за храните – на 10.01.2020г. в специализиран обект за търговия с продукти от животински произход, намиращ се в гр. Стара Загора, ул. ***, стопанисван от „МЕНКА-5” ЕООД, гр. Димитровград /с издадено удостоверение за регистрация на обект за търговия на : дребно с храни № 231/25.08.2014г. по реда на чл. 12 от Закона за храните й с регистрационен № *********/ съхранява и предлага за продажба храни, с общо количество 9,278кг., които са с изтекъл срок на годност съгласно информацията на производителя, отпечатана върху етикета /опаковката/, следователно са негодни за консумация от хората.

От субективна страна, съдът намира, че в случая се касае за безвиновна отговорност на юридическо лице, поради което и не може да се обсъжда въпросът за вината му, тъй като същата представлява субективно отношение на нарушителя към извършеното административно нарушение.

 

Доколкото с това нарушение се засягат обществените отношения, касаещи живота и здравето на гражданите, съдът намира, че не може да се приеме наличието на маловажен случай по смисъла на чл. 28 ЗАНН. В случая следва да се отбележи, че количеството на храните, които са с установен изтекъл срок на годност не е малко - 9,278 кг. Освен това по-голямата част от тях са месни продукти, при развалата на които е ноторно известно, че се развиват болестотворни бактерии и могат да бъдат предизвикат редица здравословни проблеми на консумиращите ги. Освен това, от показанията на свидетелката Й.М.М. се установява, че при извършването на проверката е възприела как продавач-консултанта е предоставила на клиент кисело мляко от хладилника в търговския обект, което е от партидата с изтекъл срок на годност.

 

Що касае размера на определеното от наказващия орган административно наказание – имуществена санкция в размер на 1000 лева, същото съответства по вид и размер на минималното, предвидено в чл. 48, ал. 2, вр. с чл. 20, ал. 1, т. 3 от Закона за храните, поради което и съдът намира за безпредметно да изследва въпроса съобразено ли е то с тежестта на конкретното нарушение с оглед принципа reformacio in pejus.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл. 63, ал. 1, пр. 1 ЗАНН, съдът  

 

Р  Е  Ш  И :

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 59 от 30.03.2020г. на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните, гр. Стара Загора, с което на основание чл. 48, ал. 2, вр. с чл. 20, ал. 1, т. 3 от Закона за храните на „МЕНКА-5“ ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление гр. Димитровград, ул. Простор, бл. 19, вх. В, ет. 1, ап. 1 е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 1000 лева за извършено нарушение на чл. 20, ал. 1, т. 3 от Закона за храните.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: