Решение по дело №832/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 749
Дата: 17 април 2019 г. (в сила от 10 май 2019 г.)
Съдия: Ерна Жак Якова-Павлова
Дело: 20193110200832
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

749/17.4.2019г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

  РАЙОНЕН СЪД гр.Варна - трети наказателен състав, в публично съдебно заседание на двадесет и първи март през две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                                                         

                                                                            СЪДИЯ: Ерна Якова-Павлова

 

  при секретар Петя Великова, като разгледа докладваното от съдията НАХД № 832 по описа на съда за 2019 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е с правно основание чл.59 и сл. от ЗАНН. 

Образувано е по жалба на И.И.Д. ***/28.01.2019 год., издадено от зам.  Кмет на Община Варна, с което  са й наложени две административни наказания : глоба в размер на 50 лв., за нарушение на чл.21 ал.1 т. 1 и глоба в размер на 50 лв., за нарушение на чл.21 ал.1 т.10 от  Наредба за обществения ред на Община-Варна

В жалбата се излагат доводи за неправилност и незаконосъобразност на атакувания акт. Твърди се, че  соченото в АУАН и НП нарушение не е извършено, поради което се иска отмяна на обжалвания акт.

  В съдебно заседание жалбоподателят чрез процесуален представител поддържа жалбата и искането до съда.

  Процесуалният представител на административно наказващия оспорва жалбата и моли за потвърждаване на  НП.

  Жалбата е депозирана от легитимирано лице в законоустановения срок, поради което е допустима за разглеждане.

След преценка на доказателствата по делото, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

На 13.11.2018 год. служители на Община-Варна, една от които св. А.К. – гл.инспектор в „Контрол и регистрация” към Дирекция”УСКОР”, в изпълнение на служебните си задължения се намирали в  кв.“Чайка“ на гр.Варна. Около 07:45 ч. в близост до бл.19 забелязали жалбоподателката, която сама разхождала малко кученце, порода „мини шпиц“. След като я спряли за проверка свид. К. извършила такава на животното с електронен четец, който приближила до врата му и установила, че то няма  поставен „чип“. При установяване на самоличността на лицето, което разхождало кучето разбрали, че тя има постоянен адрес *** и че кучето е нейна  собственост. На проверяващите не били представени  удостоверение за регистрация на животното или  за платен данък в  някоя община на територията на РБългария. За констатираното разхождане на куче (дом.любимец) порода наподобяваща „мини шпиц“ без на същото да е поставен микрочип за идентификация и без да е регистрирано в кметството, свид. А.К. съставила на място АУАН № 1413/13.11.2018 г., който връчила срещу подпис на И.Д.. В акта  нарушителката не вписала възражения и не депозирала писмено такива пред АНО. При тази фактология адм.наказващият орган преценил, че извършеното от Д. следва да бъде санкционирано, тъй като поведението й било в нарушение на текстове от Наредбата за обществения ред на Община Варна. Издал НП предмет на настоящата проверка в обстоятелствената част на който описал фактическа обстановка, идентична с тази в АУАН, а от правна преценил, че И. Димтрова е нарушила чл. 21 ал.1 т.1 и т.10 от НОР на Община Варна и й наложил две наказания глоба в размер от по 50 лева.

Тази фактическа обстановка, съдът прие за установена от гласните доказателствени средства и писмените доказателства приобщени по делото, които са  взаимно допълващи се и непротиворечиви. В съдебно заседание, свидетелката К. посочи, че проверката за наличие на  чип е извършила с електронен четец, а проверяваното лице  не е отрекло липсата на регистрация  на животното по  постоянния й адрес в гр.Елена. Свидетелят Р.Николов  от своя страна  посочи, че през м. ноември 2018 г. за около седмица  жалбоподателката Д. му е гостувала в гр.Варна заедно с домашния си любимец – куче, порода „шпиц“, което живее в гр.Елена и родителите й се грижат за него.

Въз основа на тази фактология, съдът формира правно убеждение в следния смисъл:

АУАН и НП е са издадени от компетентни органи в кръга на предоставените им правомощия със Заповеди № №2230/20.06.2018 г. и 4795/25.11.2015 г. на Кмета на Община-Варна, издадени на осн. чл.67 ал. 2 и 3 от Наредбата за обществения ред на Община-Варна. 

Въззивницата е  получила препис от АУАН и НП, като й е дадена възможност да организира адекватна защита. В срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН тя не е депозирала писмено възражение срещу АУАН, което обяснява и липсата на произнасяне по реда на чл.52 ал.4 от ЗАНН

В Раздел V на Наредбата на ОбС-Варна за обществения ред е установен реда за отглеждане на домашни животни на територията на общината. С разпоредбата на чл.21,ал.1,т.1 от Наредбата е въведено задължение за собствениците на домашни животни /котки и кучета/ да декларират в кметствата по местоживеене вида, пола и броя на притежаваните от тях домашни животни и настъпилите промени в числеността им в срок до 30 дни за новозакупените и до 3 месеца за новородените. Т.е. изпълнението на задължението за регистрация е в установени в нормативния акт срокове, с изтичането на които адресатите на задължението ще изпаднат в забава и съответно ще  извършат административно нарушение. Освен  това  с чл.21 ал.1 т.10 от Наредбата за собствениците на домашни животни /кучета и котки/ е въведено задължение да посетят регистрирана ветеринарна клиника и амбулатория, за да бъде поставен микрочип за идентификация на домашните им любимци (котки и кучета) . Това съгласно чл.174 ал.3 от Закона за ветеринарномедицинската дейност се извършва в сроковете по ал.2 на този закон – при навършване на 4 месечна възраст или в 7 дневен срок от придобиване на куче над тази възраст .

Конкретните изпълнителни деяния са осъществени чрез бездействие и релевантно за датата на извършване на нарушенията е да се установи от кой момент е започнал да тече и съответно е изтекъл срокът за изпълнение на задължението за регистрация и за поставяне на ел.чип. В случая от съдържанието на АУАН и НП не става ясно от коя дата е възникнало задължението за въззивницата да регистрира домашния си любимец, респ.да му се постави микрочип за идентификация, т.е. коя е датата, на която е осъществен състава на всяко от административните нарушения. По този начин административните нарушения не са индивидуализирани в достатъчна степен.

Дори и да е възможно датата на извършване на нарушението да се установи от писмени доказателства, непосочването й в АУАН и НП съставлява съществено процесуално нарушение, което нарушава правото на защита на наказаното лице и води до отмяна на НП. Нарушенията по чл.21,ал.1,т.1 и т.10 от Наредбата се  осъществяват чрез бездействие и административно-наказващият орган трябва да установи законовото задължение за действие и периода, през който нарушителят е бездействал, при наличие на задължение за действие. Дори и да приемем, че датата , от която е започнал да тече 30 –дневния срок за регистрация на домашния любимец е датата на поставяне  на чипа, при липсата на факти и за последната, фактическата обстановка описана в АУАН и НП е непълна.

Съдът проверява правилността на НП чрез проверка на установените факти, но не допълва съдържанието с фактически констатации, които е  трябвало да се установят в хода на административно-наказателното производство. Посоченото води до извод  за допуснато съществено процесуално нарушение на чл. 42, т. 3 и чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН . Датата на извършване на нарушението, съобразно чл. 42, т. 3 и чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН, е задължителен реквизит от съдържанието, както на АУАН, така и на НП. Липсата й е съществено процесуално нарушение, което накърнява правото на защита на уличеното в нарушение лице и винаги води до отмяна на наказателното постановление. Отделно от това посочването на дата на нарушението е необходимо за проверката за спазване на сроковете по чл.34 от ЗАНН. В конкретния случай, такава проверка не може да бъде извършена, с което съществено се накърнява правото на защита на санкционираното лице. Неяснотата относно някой от релевантните  факти,  въз основа на които с НП се повдига обвинение  срещу дадено лице винаги води до нарушаване на правото му на защита. Докато законът в чл. 53, ал. 2 от ЗАНН дава възможност административно наказващият орган да издаде наказателно постановление, макар в акта за установяване на административно нарушение да е допусната нередовност, стига да е установено по безспорен начин извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина, то това положение не се отнася до издаваното наказателно постановление, при което следва да се спазят всички изисквания на нормите на ЗАНН, включително и на чл. 57, ал. 1, т.5 от този закон.

Отделно от изложеното, видно от съдържанието  на АУАН и НП нарушителката е с адресна регистрация на територията на Община гр.Елена. Задължението за регистриране на домашните любимци е в кметството по местоживеене на собственика. Т.е. при посочените данни в АУАН и НП , че адресът на лицето е в гр. Елена, за него не е възникнало задължение за регистриране на домашния му любимец  в някоя от районните администрации на Община-Варна.

Що се отнася до възраженията за неприложимост на Наредбата на ОбС-Варна за обществения ред към конкретния случай, съдът преценява, че сочените в жалбата  ЗМДТ, Закон за защита на животните и Закон за ветеринарномедицинската дейност са ирелевантни нормативни актове, доколкото с тях се регулират обществени отношения, различни от тези с местно значение, попадащи в обхвата на Наредбата.

 

Предвид гореизложеното съдът счита, че  обжалваното НП следва да бъде отменено и на осн. чл.63 ал.1 от ЗАНН

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление  1409/28.01.2019 год., издадено от зам.  Кмет на Община Варна, с което  на И.И.Д. *** са наложени две административни наказания : глоба в размер на 50 лв., за нарушение на чл.21 ал.1 т. 1 и глоба в размер на 50 лв., за нарушение на чл.21 ал.1 т.10 от  Наредба за обществения ред на Община-Варна

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр. Варна в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

           

                                       

                                                 СЪДИЯ: