Определение по дело №1820/2017 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 225
Дата: 24 януари 2019 г. (в сила от 16 май 2019 г.)
Съдия: Веселина Тенчева Чолакова
Дело: 20177050701820
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 юни 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

№ …………………/ …………………

Гр. Варна

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –  ВАРНА, Втори състав, в закрито заседание на двадесет и четвърти януари през две хиляди и деветнадесета  година, в състав :

 

                                                                        СЪДИЯ: ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА  

 

като разгледа  докладваното от съдия ЧОЛАКОВА административно дело № 1820 по описа за 2017 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

            Производството е образувано по жалба на Многопрофилна болница за активно лечение „Света Марина“ ЕАД, ЕИК *********, чрез юрисконсулт В. и юрисконсулт Р. против Уведомително писмо изх.№ 29-02-1425/1/16.06.2017 г. на директора на РЗОК-Варна, в частта с която е отказано да бъде заплатена извършената, отчетената и проверена дейност за месец май 2017 г. в размер на 50 278,00 лева, във връзка с изпълнението на Договор № 030811/31.05.2017 г. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки, Договор № 031895/31.05.2017 г. за извършване на амбулаторни процедури и Договор № 032104/31.05.2017 г. за извършване на клинични процедури, ведно с Приложение № 2 „Стойности и обеми на дейностите в БМП и стойности на медицинските изделия в БМП  и лекарствените продукти за лечение на злокачествени заболявания в условията на БМП“. Жалбата е мотивирана с доводи за незаконосъобразност на посочените договори, които жалбоподателят квалифицира като административни договори. Счита, че отказът за заплащане на отчетената дейност е постановен и в противоречие на процесуалния закон.

По допустимостта на жалбата:

Жалбоподателят е сключил с РЗОК-Варна Договор № 030811/31.05.2017 г. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки, Договор № 031895/31.05.2017 г. за извършване на амбулаторни процедури и Договор № 032104/31.05.2017 г. за извършване на клинични процедури, ведно с Приложение № 2 „Стойности и обеми на дейностите в БМП и стойности на медицинските изделия в БМП  и лекарствените продукти за лечение на злокачествени заболявания в условията на БМП“. В хода на съдебното производство по оспорване на уведомителното писмо и отказа за заплащане на извършена дейност се установи, че лечебното заведение е подало жалба против разпоредби на посочените договори, в частите , както следва:

-чл. 34 ал. 1 и 3; чл. 36 ал. 1 т. 2; чл. 37 ал. 5, 6, 7 и 8; чл. 38 ал. 1 и 2; чл. 43 ал. 2 т. 1 и чл. 44 ал. 1, 2 и 6 от договор № 030811/31.05.2017 г. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки, сключен между НЗОК, представлявана от директора на РЗОК – Варна, като възложител, и МБАЛ „Света Марина“ ЕАД като изпълнител;

-чл. 38 ал. 1 и 3; чл. 40 ал. 1 т. 2; чл. 41 ал. 5, 6, 7 и 8; чл. 42 ал. 1 и 2; чл. 47 ал. 2 т. 1 и чл. 48 ал. 1, 2 и 6 от договор № 031895/31.05.2017 г. за извършване на амбулаторни процедури, сключен между НЗОК, представлявана от директора на РЗОК – Варна, като възложител, и МБАЛ „Света Марина“ ЕАД като изпълнител;

-чл. 25 ал. 1 и 3; чл. 27 ал. 1 т. 2; чл. 28 ал. 5, 6 и 7; чл. 29 ал. 1 и 2; чл. 34 ал. 2 т. 1; чл. 35 ал. 1, 2 и 6 от договор № 032104/31.05.2017 г. за извършване на клинични процедури, сключен между НЗОК, представлявана от директора на РЗОК – Варна, като възложител, и МБАЛ „Света Марина“ ЕАД като изпълнител;

-Приложение № 2 „Стойности и обеми на дейностите в болничната медицинска помощ /БМП/ и стойности на медицинските изделия в БМП и лекарствените продукти за лечение на злокачествени заболявания в условията на БМП“, Част Б, в частта, в която директорът на РЗОК – Варна е определил за МБАЛ „Света Марина“ ЕАД за периода м. май – м. юли 2017 г. размера на стойностите за дейностите по чл. 4 ЗБНЗОК, както следва: за м. май 2017 г. – 3 332 324 лв. /за извършени дейности през м. април 2017 г./; за м. юни 2017 г. – 3 215 534 лв. /за извършени дейности през м. май 2017 г./ и за м. юли 2017 г. – 2 571 603 лв. /за извършени дейности през м. юни 2017 г./.

Във връзка с жалбата е образувано адм. дело  № 1668/2017 г. по описа на Административен съд-Варна. Производството по настоящето дело е спряно на основание чл.229,ал.1,т.4 от ГПК, във вр. с чл.144 от АПК до окончателното приключване на това по посоченото административно дело. С решение № 2204/08.12.2017 г. постановено по адм. дело 1668/2017 г. по описа на съда, е отхвърлена жалбата на МБАЛ „Света Марина“ ЕАД-Варна. Решението е оспорено пред Върховния административен съд и по жалбата е образувано адм. дело № 2412/2018 г. С решение № 13955/14.11.2018 г., постановено по делото, Върховният административен съд е обезсилил решение № 2204/08.12.2017 г., постановено по адм. дело № 1668/2018 г. по описа на Административен съд-Варна. В мотивите на съдебния акт е прието, че „сключените договори между съответната РЗОК като възложител и лечебното заведение като изпълнител на медицинска помощ, както и анексите към тях, не носят белезите на индивидуални административни актове по смисъла на чл. 21, ал.1 - 4 от АПК. Процесните договори, в обжалваните части, не притежават качеството на подлежащ на проверка по реда на съдебно-административното производство административен акт по смисъла на АПК. Оспорените договори, по своята правна същност, представляват двустранно подписан акт по съгласие на договарящите страни в съответствие с действащата нормативна уредба за задължителното здравно осигуряване. Обстоятелството, че договарянето е проведено по административния ред, установен в нормативните актове (ЗЗО, НРДМД 2017г., ЗБНЗОК 2017г., др.) обуславя правното естество на подписаното двустранно споразумение, което е административен по характера си договор, но към момента на сключването им в Закона за здравното осигуряване институтът на т.нар. "административен договор" нормативно не е уреден.
Институтът на административния договор е въведен в позитивното право с нормите на чл. 19а -19ж АПК, обн., ДВ, бр. 74 от 20.06.2016 г.
„.

Приетото от Върховния административен съд е, че в случая няма административен акт, подлежащ на съдебен контрол. Доколкото към момента на сключването на процесните договори в ЗЗО не е уреден институтът на административния договор, то споровете относно недействителност, изпълнение, изменение или прекратяване на административни договори, следва да се разглеждат по общия исков ред, което обуславя тяхната родова подсъдност на гражданския съд. Без значение за родовата подсъдност е също обстоятелството, че срокът на действие на тези договори се разпростира и след измененията и допълненията на АПК от ДВ, бр. 74 от 20.06.2016 г.

Съобразно приетото от касационната инстанция споровете относно изпълнението на горепосочените договори, какъвто е предмета на настоящето съдебно производство, следва да се разглеждат по общия исков ред. Т.е. следва да се приеме, че жалбата не е насочена срещу подлежащ на оспорване индивидуален административен акт, а касае спор относно граждански правоотношения, които следва да се разгледат от гражданския съд.

Съгласно чл. 159, т. 1 АПК когато актът не подлежи на оспорване, жалбата като процесуално недопустима следва да се остави без разглеждане, а ако е образувано съдебно производство, да се прекрати.

С оглед гореизложеното и на основание чл.159,т.1 от АПК, съдът

 

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ПРЕКРАТЯВА  производството по адм. дело № 1820/2017 г. по описа на Административен съд-Варна.

 

            ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба в 7-мо дневен срок от съобщението пред Върховния административен съд.

 

 

           

СЪДИЯ: