РЕШЕНИЕ
№ 749
Варна, 30.05.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Варна - XXXIII състав, в съдебно заседание на шестнадесети май две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Председател: |
МАРИЯ ГАНЕВА |
При секретар ТЕОДОРА ЧАВДАРОВА като разгледа докладваното от
съдия МАРИЯ ГАНЕВА административно дело №
722 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по чл.10, ал. 6 от Закона за семейни помощи за деца /ЗСПД/ и е образувано по
обективно съединени жалби на С.Р.Я., ЕГН **********- родител и законен
представител на детето Н КЯ. , със съдебен адрес *** , офис 35, подадени чрез
адв. В.Д. , срещу заповеди №№ ЗСПД /Д-В/ 1841 от 15.02.2023г. и 301-РД01-87 от
01.03.2023г. , двете издадени от директора на дирекция „ Социално подпомагане“
гр. Варна . И двете заповеди се оспорват в частта, в която е определена
началната дата по отпускане помощта - 01.02.2023г. , като позицията на Я. за
тяхната материална незаконосъобразност се аргументира с разпоредбата на чл. 8д,
ал. 8 от ЗСПД във взаимовръзка с издаденото решение на НЕЛК от 15.02.2023г.
Отправеното към съда искане е за отмяна на издадените индивидуални адм. актове
в атакуваните им части .
С влязло в сила определение съдът прекрати
производството по жалбата на С.Р.Я. срещу заповед №301-РД01-87 от 01.03.2023г.
на директора на дирекция „ Социално подпомагане“ гр. Варна / 31-32 от делото/ .
В съдебно заседание оспорващото лице не се явява лично ,
но неговият проц. представител поддържа жалбата на изложените в нея основания ,
като заявява , че решението на НЕЛК не е обжалвано и съответно не е отменено по
съдебен ред .Претендира се присъждане и на адв. възнаграждение във връзка с
предоставената безплатна правна помощ.
Ответната страна по жалбата- директорът на дирекция
“Социално подпомагане”-Варна , редовно призована, не се явява и не се
представлява, но депозира писмен отговор с позиция за неоснователност на
жалбата Прави се възражение за прекомерност по чл. 78 от ГПК.
Съдът , след като прецени събраните доказателства,
доводите на страните и приложимия закон, прие за установено от фактическа
страна следното :
Жалбата на С.Я. срещу заповед № ЗСПД /Д-В/ 1841 от
15.02.2023г. на директора на дирекция „ Социално подпомагане“ гр. Варна в
частта на началната дата на отпускане на помощта е подадена от адресата на тази
атакувания акт , при съществуване на негов правен интерес от съдебно обжалване.
Потестативното процесуално право на оспорване е упражнено срочно, тъй като
цитираната заповед е била потвърдена с решение на директора на РДСП-Варна , което
е било връчено на Я. на 10.03.2023г., а тя е подала жалба до териториално
компетентния адм. съд на 22.03.2023г. В обобщение жалбата е допустима , а
разгледа по същество е основателна поради следните съображения:
Административното производство е било образувано по
повод подадено на 08.02.2023г. заявление от С.Р.Я. до ответника по делото за
отпускане на помощ по чл. 8д от ЗСПД / л. 2-3 от преписката/
Заявителката според акт за раждане № 20220047
/10.02.2022г. на община Варна е майка на детето Н КЯ. с ЕГН ********** /л. 19
от делото/.
Я. е декларирала в цитираното заявление, че нейната
дъщеря е с увреждане , като е вписала данни за издадено решение на ТЕЛК при
УМБАЛ „ ///“ -Варна № 91693-204/26.10.2022г.
Към преписката е приложен препис на това експертно
решение, което удостоверява 68 % инвалидност на детето Н Я. считано от
06.02.2022г. за срок до 01.10.2023г. /л. 4 -5 на преписката/. В същото решение
има отбелязване, че това експертно решение се обжалва.
На 15.02.2023г. директорът на дирекция „ Социално
подпомагане“ – Варна е издал решение, с което на основание чл. 8д от ЗСПД е
отпуснал на жалбоподателката месечна помощ от 350 лв. считано от 01.02.2022г до
31.10.2023г. Заповедта е била връчена на адресата на 15.02.2023г. Той е подал
жалба по административен ред , а директорът на РДСП-Варна на 09.03.2023г. е
постановил потвърдителен контролен акт, позовавайки се на предписанието на чл.
8д от ЗСПД и съобразявайки началната дата на инвалидизиране на детето Н Я.
според решението на ТЕЛК.
Към адм. преписка е приложено и решение на НЕЛК
№90240-24 от 15.02.2023г. , с което е изменено решението на ТЕЛК . Горестоящият
експертен орган е увеличил процента инвалидност на Н Я от 68 на 100 %.
Няма спор между страните , че жалбоподателката отглежда Н
Я.- дете с трайно увреждане , както и че детето живее постоянно в страната и не
е настанено за отглеждане извън семейството по реда на чл. 26 от Закона за
закрила на детето.
Изложената фактическа установеност навежда на следните
правни изводи:
Оспореният по съдебен ред индивидуален адм. акт с
вписано правно основание чл.8д от ЗСПД изхожда от директора на дирекция „
Социално подпомагане“-Варна . Същият е компетентен по материя и по степен адм.
орган предвид правилото на чл.10, ал.1 , според което семейните помощи за деца
се отпускат от дирекция "Социално подпомагане" въз основа на
заявление-декларация по образец за всяка отделна помощ, утвърден от министъра
на труда и социалната политика.
Според вписаното правно основание за издаване на
процесната заповед - чл. 8д, ал.1 от ЗСПД, месечни помощи за отглеждане на дете
с трайно увреждане до 18-годишна възраст и до завършване на средното
образование, но не по-късно от 20-годишна възраст, се предоставят на родители
(осиновители), когато отглеждат деца с трайни увреждания, независимо от
доходите на семейството, при условие че детето живее постоянно в страната и не
е настанено за отглеждане извън семейството по реда на чл. 26 от Закона за
закрила на детето.
Изрично в алинея трета на същата правна норма е
разписано, че размерите на месечните помощи по ал. 1 и 2 се определят ежегодно
със закона за държавния бюджет на Република България, като не може да бъдат
по-ниски от предходната година и се определят в зависимост от степента на
увреждането или степента на намалената работоспособност и в съответствие с
предназначението им, определено в ал. 5.
Новелата на чл. 8д, ал. 8 от този закон гласи, че
месечната помощ по ал. 1 се отпуска от 1-во число на месеца, през който е
определена датата на инвалидността в експертното решение на ТЕЛК/НЕЛК, но не
повече от една година назад, считано от месеца на подаване на
заявлението-декларация, ако то е подадено в тримесечен срок от датата на
решението, като размерът на помощта за периода преди подаването на
заявлението-декларация е 50 на сто от размера на помощта, определен по реда на
ал. 3 за съответната година.
Анализът на посочената нормативна регламентация налага
извод, че размерът и началото по отпускане на помощта зависят от решението на
експертна лекарска комисия.
В конкретния случай ответникът е издал решение по
заявлението на Я., знаейки че решението на ТЕЛК при УМАЛ „ ////“ – Варна не е
влязло в законна сила и че се обжалва се обжалва . Той е издал финализиращ
административен акт вместо да спре административното производство до
произнасянето на НЕЛК на основание чл. 54, ал.1 т.4 от АПК във вр. с чл. 10,
ал.7 от ЗСПД . По този начин административният орган е допуснал съществено
процесуално нарушение, защото е определил начална дата по отпускане на помощта
съобразно решението на ТЕЛК, а не на НЕЛК . С решението на НЕЛК от 15.02.2023г.
е изменено решението на ТЕЛК от 26.10.2022г. , а изменението на административен
акт означава едновременно отмяна на обжалвания акт и решаване на въпроса по
същество от горестоящия административен орган. Правно действие поражда
контролния административен акт и именно поради тази причина в чл. 145 , ал.2 от АПК е разписано, че при издадено решение на по-горестоящия орган , с което се
изменя първоначалния адм. акт , предмет на оспорване пред съд е решението на
горестоящия орган. Целта на закона е ясна- на съдебен контрол подлежи актът, с
който са разпоредени правните последици.
В контекста на изложено с бездействието си по спиране на
адм. производство ответникът е допуснал съществено нарушение административната
процедура , защото е взел решение, съобразявайки се с решението на ТЕЛК ,
вместо с решението на НЕЛК .
На следващо място , Я. е обжалвала по административен
ред процесната заповед и въпреки че към изпратената преписка на горестоящия
адм. орган е било приложено решението на НЕЛК от 15.02.2023г., директорът на РДСП-Варна
на 09.03.2023г. е постановил потвърдителен контролен акт , прилагайки чл. 8д от
ЗСПД съобразно данните от експертното решение на ТЕЛК , вместо с тези от
решението на НЕЛК.
Изложените правни съображения предполагат заключение за
незаконосъобразно решение на ответника относно начална дата на отпускане на
помощта по чл. 8д от ЗСПД на С.Я. и в оспорената част това решение подлежи на
отмяна на основание чл. 146 , т.3 АПК . Административният орган е постановил
финализиращ процеса акт , без да е изяснил степента и срока на трайно увреждане
на детето от НЕЛК поради обжалване на решението на ТЕЛК-Варна .
Съгласно чл.8д, ал.8 от ЗСПД месечната помощ по ал. 1 се
отпуска от 1-во число на месеца, през който е определена датата на
инвалидността в експертното решение на ТЕЛК/НЕЛК, но не повече от една година
назад, считано от месеца на подаване на заявлението-декларация, ако то е
подадено в тримесечен срок от датата на решението, като размерът на помощта за
периода преди подаването на заявлението-декларация е 50 на сто от размера на
помощта, определен по реда на ал. 3 за съответната година.
Нормативната уредба предписва две възможни хипотези за
начало на отпускане на помощта : от датата на решението на ТЕЛК или на НЕЛК.
Когато решението на ТЕЛК не е било обжалвано, начална дата е датата на това
експертно решение, а когато има постановено решение на НЕЛК, началната дата
следва да се съобрази с решението на горестоящ адм. орган.
В контекста на изложеното не само началото по отпускане
на месечната помощ за отглеждане на дете с трайно увреждане , но и нейния
размер следва да бъдат определени съобразно експертното решение на НЕЛК, защото
размерът на тази помощ зависи от степента на увреждане - арг. чл. 62 ,ал. 16 от
Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г. Съдът не може
отмени изцяло заповед № ЗСПД/Д-В/1841/15.02.2023г. на ответника , защото е
сезиран с жалба на С.Я. само относно началото по отпускане на помощта, поради
което съществуването в правния мир на законосъобразен адм. акт по заявлението
на С.Я. е възможно , като ответникът възобнови адм. производство в
необжалваната част на заповедта на основание чл. 99 , т.1 от АПК и се произнесе
при съобразяване с данните от експертното решение на НЕЛК.
В обобщение оспорената по съдебен ред заповед в частта
на началната дата на отпускане на помощта е незаконосъобразен индивидуален адм.
акт, понеже е издадена при допуснати съществени процесуални нарушения . Поради
тази й правна характеристика същата подлежи на отмяна като преписката следва да
се върне на органа за повторно произнасяне при съобразяване с дадените от съда
указания по тълкуване и прилагане на закона .
При този изход на делото съдът следва удовлетвори
своевременното искане на жалбоподателя за присъждане на разноски. Адв. В.Д. е
оказала безплатна правна помощ на С.Я. . Предвид чл. 38 от ЗА насрещната страна
по спора следва да бъде осъдена да й заплати адв. възнаграждение от 250 лв. ,
понеже казусът касае дете с трайно увреждани и с оглед чл. 8, ал.3 във вр. с §2
от ДР на Наредба № 1/2004 г.
Мотивиран от изложените съображения и на основание чл.
172 във вр.с чл. 173 от АПК съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ заповед № ЗСПД /Д-В/ 1841 от 15.02.2023г. на
директора на дирекция „ Социално подпомагане“ гр. Варна в частта на началната
дата на отпускане на помощта .
ВРЪЩА делото като преписка на директора на дирекция „
Социално подпомагане „ гр. Варна за повторно произнасяне съобразно дадените в
решението указания по тълкуване и прилагане на закона .
ОСЪЖДА дирекция „ Социално подпомагане“ гр. Варна да
заплати на В.Д. – адвокат при адвокатска колеги гр. Варна с личен № **********
сумата от 250 / двеста и петдесет/ лева , представляваща адвокатско
възнаграждение.
Съдебното решение не подлежи на обжалване .
Преписи от съдебното решение да се изпратят на страните
.
Председател: |
||