Решение по дело №4851/2017 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 451
Дата: 14 март 2018 г. (в сила от 25 октомври 2018 г.)
Съдия: Доника Илиева Тарева
Дело: 20175330204851
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 юли 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 451

гр. Пловдив, 14.03.2018 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

РАЙОНЕН СЪД-ПЛОВДИВ, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на двадесет и първи февруари две хиляди и осемнадесета година в състав:  

   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДОНИКА СИРАКОВА

                                                                                    

          при участието на секретаря Мария Колева, като разгледа докладваното от съдията АНД359/2018 г. по описа на ПРС, III нак. състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Обжалвано е Наказателно постановление № НП-46/21.06.2017г. на Главен Директор на Главна Дирекция „Инспекция за държавен и технически надзор“ /ГД „ИДТН“/, с което на „ИТН-КОНСУЛТ“ ООД, ЕИК: *********, на основание чл. 55, ал. 2 от Закон за техническите изисквания към продуктите /ЗТИП/ е наложено административно наказание - „имуществена санкция“ в размер на 200.00 лева за административно нарушение на чл. 120, т. 1 и т. 4, вр. чл. 101, ал. 2, т. 4 и т. 7 от Наредба за безопасната експлоатация и технически надзор на повдигателни съоръжения /НБЕТНПС/.

          Жалбоподателят, „ИТН-КОНСУЛТ“ ООД, представлявано от своя процесуален представител – адв. Й., оспорва цитираното НП с доводи за неправилност и незаконосъобразност по изложени в жалбата съображения и претендира за неговата отмяна.

          Въззиваемата страна, ГД „ИДТН“, оспорва основателността на жалбата и моли същата да бъде оставена без уважение.

          От фактическа страна се установява следното:

На 22.11.2016 г. от служители на ДАМТН, сред които свид. Р.Л.Г. – „...“ в РО ИДТН, била извършена годишна проверка в офиса на „ИТН-КОНСУЛТ“ ООД, находящ се в административна сграда на ул. “...“ № .  От страна на проверяваното дружество участвали ... му Д.В.и инж. М.Д.. Извършена била проверка на съдържанието на досие на кран мостов едногредов с телфер, с рег. № ..., зав. № 052, товароподемност 5 тона, производство 2016г., с ползвател „Профил – И” ООД, гр. Пловдив. Въз основа на представен акт за първоначален технически преглед било констатирано, че горепосоченият кран е бил регистрирано и му е бил извършен първоначален технически преглед на 22.06.2016 г. от „ИТН-КОНСУЛТ“ ООД, като орган за технически надзор получил лицензия № 732/29.10.2013 г. от Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/ за осъществяване на технически надзор на съоръжения с повишена опасност. При проверка на съдържанието на досието на описаното съоръжение проверяващите установили, че в него не се съхранявали документи, представени при регистрацията, а именно: липсвали протоколи по чл. 26, т. 1, т. 4, т. 5 във връзка с чл. 101, ал. 2, т. 7 от Наредба за безопасната експлоатация и технически надзор на повдигателни съоръжения /НБЕТНПС/. Липсвала също така и част технологична, от която да се вижда разположението на повдигателното съоръжение и безопасните разстояния до други машини, обекти и  съоръжения, съгласно чл. 98, ал. 2, т. 2 от НБЕТНПС.

В хода на проверката бил изготвен протокол за изземване от 22.11.2016 г., в който били описани иззетите като доказателства за извършено нарушение досиета на СПО, с посочване на регистрационните им номера, включително и досие на кран мостов едногредов с рег. № ....

Въз основа на установеното при проверката на 22.11.2016 г. било прието, че за кран мостов едногредов с телфер, с рег. № ..., зав. № 052, товароподемност 5 тона, производство 2016г., с ползвател „Профил – И” ООД, дружеството „ИТН-КОНСУЛТ” ООД, не съхранява в досието документи, представени при регистрацията, а именно протоколи по чл. 26, т. 1, т. 4, т. 5, във връзка с чл. 101, ал. 2, т. 7 от Наредба за безопасната експлоатация и технически надзор на повдигателни съоръжения НБЕТНПС, както и част технологична, от която да се вижда разположението на повдигателното съоръжение и безопасните разстояния до други машини, обекти и  съоръжения, съгласно чл. 98, ал. 2, т. 2 от НБЕТНПС. Въз основа на тези констатации на 23.01.2017 г. на основание чл. 40, ал. 2 ЗАНН свид. Г. съставила на „ИТН-КОНСУЛТ” ООД АУАН № АУАН-9/23.01.2017 г., в който административното нарушение било подведено като такова по смисъла на чл. 120, т. 1 и т. 4, вр. чл. 101, ал. 2, т. 4 и т. 7 НБЕТНПС.

Съставеният АУАН бил връчен по реда на чл. 59а, ал. 1 ЗТИП чрез общината по адрес на управление, а предвид неявяването на представител на жалбоподателя, същото било отбелязано в акта от съответното ДЛ.

Въз основа на съставения АУАН било издадено атакуваното НП, с което на „ИТН-КОНСУЛТ“ ООД, е наложено административно наказание - „имуществена санкция“ в размер на 200 лева за административно нарушение на чл. 120, т. 1 и т. 4, вр. чл. 101, ал. 2, т. 4 и т. 7 от НБЕТНПС.

Описаната фактическа обстановка се установява по безспорен и категоричен начин от събраните по делото гласни доказателствени средства – свидетелските показания на актосъставителя Р.Л.Г. и на свид. Мануел Илиев Димитров, както и от приетите и приложени по делото писмени доказателства.

Тази фактическа обстановка обосновава следните правни изводи:

Жалбата е подадена от надлежна страна, в законоустановения срок и е насочена срещу подлежащ на обжалване акт, поради което се явява процесуално допустима. Разгледана по същество, същата се явява ОСНОВАТЕЛНА. Съображенията за това са следните:

          Съгласно чл. 120, т. 1 и т. 4 от НБЕТНПС органите за технически надзор и ползвателите на повдигателни съоръжения съставят досие на всяко повдигателно съоръжение и го съхраняват до бракуването на съоръжението. Досието съдържа: т.1. документите, представени при регистрацията; т. 4. други документи, когато това е предвидено в наредбата. Съгласно нормата на чл. 101, ал. 2, т. 4 и т. 7 от НБЕТНПС, към заявлението по ал. 1 за съоръженията по чл. 2, ал. 1, т. 1 - 5, 7 и 8 да се прилагат: т. 4. копие от проекта по чл. 98, ал. 1 - когато такъв се изисква и т. 7 документите по чл. 26, ал. 1, когато такива се изискват.

Съдът намира, че по делото не е установено по безспорен и  категоричен  начин  извършено нарушение на чл. 120, т. 1 и т. 4, вр. чл. 101, ал. 2, т. 4 и т. 7 от НБЕТНПС. В действителност „ИТН Консулт“ ООД, гр. Пловдив е орган на технически надзор, лицензиран от Председателя на ДАМТН за осъществяване на технически надзор на съоръжения с повишена опасност /СПО/. Видно от съдържанието на горецитираните разпоредби, жалбоподателят се явява субект на вмененото му административно нарушение. В качеството си на орган на технически надзор, същият е осъществявал технически прегледи на кран мостов едногредов с рег. № ..., зав. № 052, товароподемност 5 тона, производство 2016г., с ползвател „Профил – И” ООД, за което е съставил нормативно изискуемото досие. Не се спори, че последното е било иззето по време на проверката от служителите на ДАМТН, за което бил съставен протокол за изземване от 22.11.2016 г. Същевременно, обаче от този протокол не се установява с категоричност и по безспорен начин твърдяната от проверяващите липса на документи, представени при регистрация, а именно – на протоколи по чл. 26, т. 1, т. 4, т. 5 във връзка с чл. 101, ал. 2, т. 4 и т. 7 НБЕТНПС, както и част технологична, от която да се вижда разположението на повдигателното съоръжение и безопасните разстояния до други машини, обекти и  съоръжения, съгласно чл. 98, ал. 2, т. 2 от НБЕТНПС. Макар в показанията си свид. Г. да сочи за направен опис на съдържанието на иззетото досие, такъв опис не беше представен в хода на настоящото производство, като дори самият актосъставител заявява в съдебно заседание, че тя лично не е извършвала опис на процесното досие. Доколкото нарушението, за което е ангажирана административнонаказателната отговорност на дружеството-жалбоподател се състои в липсата на конкретни документи в досието на СПО, то именно такъв опис на съдържанието му, съставен с участието на представител на дружеството и проверяващите органи, би бил безспорно доказателство в подкрепа на констатациите в акта и НП. Липсата на такъв опис не дава възможност да бъде на правен неоспорим извод, че въпросните документи действително не са били съхранявани в досието към момента на проверката, което би довело до неизпълнение на задълженията на санкционираното дружество по чл. 120, т. 1 и т. 4 от НБЕТНПС. В случая фактическите констатации, изложени в акта и НП не се подкрепят по убедителен начин от приобщените по делото доказателства, включително и от показанията на актосъставителя. Настоящото производство е от административнонаказателен характер. Същественото при него е да се установи има ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение по смисъла на чл. 6 от ЗАНН, това деяние извършено ли е от лицето посочено в акта и наказателното постановление като нарушител, както и дали деянието е извършено от това лице виновно. Следва и да се отбележи, че актовете за установяване на административни нарушения нямат обвързваща, доказателствена сила, т.е. посоченото в акта не се счита за доказано, тъй като при това производство се прилагат съответно правилата на НПК, съгласно чл. 14 от НПК обвиняемият /в случая административно отговорното лице/ се счита за невинен до доказване на противното /ППВС № 10/1973 г./. Това от своя страна означава, че в тежест на административно наказващия орган е да докаже по безспорен начин пред съда, с акта си и приложените към него доказателства, че има административно нарушение, както и че именно посоченото в акта лице е действителният нарушител. В случая това не е изпълнено и е довело до незаконосъобразност на изготвеното НП.

Предвид горното съдът намира, че наказателно постановление е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.

 

Поради горните мотиви, Пловдивският районен съд,

 

                                                                        Р  Е  Ш  И :

          ОТМЕНЯ НП № НП-46/21.06.2017г. на Главен Директор на Главна Дирекция „Инспекция за държавен и технически надзор“, с което „ИТН-КОНСУЛТ“ ООД, ЕИК: *********, е санкционирано с „имуществена санкция“ в размер на 200 /двеста/ лева за нарушение на чл. 120, т. 1 и т. 4, вр. чл. 101, ал. 2, т. 4 и т. 7 от Наредба за безопасната експлоатация и технически надзор на повдигателни съоръжения.

 

          Решението подлежи на обжалване пред ПАС по реда на гл. XII АПК и на основанията в НПК, в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му.

 

                             РАЙОНЕН СЪДИЯ:

Вярно с оригинала! МК