Решение по дело №110/2017 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: 41
Дата: 9 май 2017 г. (в сила от 20 септември 2017 г.)
Съдия: Атанас Тодоров Динков
Дело: 20175540200110
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 март 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 21                                                               05.05.2017 год.                                                      град Чирпан

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД ЧИРПАН                                                                                                                    ТРЕТИ СЪСТАВ

На двадесети април                                                                              две хиляди и седемнадесета година

В открито заседание в следния състав:

                                                                                                               

                                                                                                                                    Председател: АТАНАС  ДИНКОВ                                                                        

Секретар: Д.В.

 

като разгледа докладваното от съдията-докладчик Атанас Динков АНД № 110 по описа за 2017 година и за да се произнесе съобрази:

 

                Производство по чл.59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано по жалба на д-р И.М.Г., ЕГН:**********,*** против наказателно постановление (НП) № 26/17.02.2017 г. на Директора на ОДБХ Стара Загора.

Жалбоподателят твърди, че НП е незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено.

                Въззиваемата страна, редовно призовани, чрез процесуалния се представител молят НП да бъде потвърдено.

                Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на обжалваното НП, намери за установено следното:

                Жалбата е с правно основание чл.59, ал.1 от ЗАНН, подадена в преклузивния срок по ал.2 от този текст, от легитимиран субект и при наличие на правен интерес от обжалване, поради което е процесуално допустима.

                Разгледана по същество, жалбата е основателна.

                В обжалваното НП, издадено срещу д-р И.М.Г., ЕГН:**********,***, въз основа на Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 50-ЗЖ/15.09.2016 г. съставен от актосъставителя д-р В.П.С., на длъжност - главен инспектор, отдел "Здравеопазване на животните" при Областна дирекция по безопасност на храните Стара Загора, административно наказващият орган (АНО) приел от фактическа страна, че при извършена проверка на 18.08.2016 г. на обект за коне с регистрационен № 6228-0160, находящ се в с.Малко Тръново, общ.Чирпан, обл.Стара Загора и получен доклад от комисия, назначена със Заповед № РД-11-1513/16.08.2016 г. се установило, че д-р И.М.Г., в качеството му на регистриран ветеринарен лекар, сключил договор за ветеринарномедицинско обслужване на обекта и упражняващ ветеринарномедицинска практика е въвел в интегрираната информационната система на БАБХ „ВетИС" данни за идентифициране на животни коне, а именно: 1. възрастта на животните - за която възраст няма данни или първични документи /ветеринарно медицински свидетелства/, доказващи точната дата на раждането им и определянето на възрастта им; 2.Цвета на животните - конете от една партида са отбелязани с един и същ цвят; З.Пол на животните - всички коне от въпросната партида са женски.

В законоустановения срок по чл.44, ал. 1 от ЗАНН, писмени възражения против Акт за установяване на административно нарушение № 50- ЗЖ/15.09.2016 г. не постъпили от д-р И.М.Г..

АНО приел, че описаната деятелност д-р И.М.Г., в качеството му на регистриран ветеринарен лекар - упражняващ ветеринарномедицинска практика не е въвел в интегрираната информационната система на БАБХ „ВетИС" реалните данни на идентифицираните животни - коне, с което бездействие е нарушил разпоредбата на чл.39, ал.2, т. 14, буква „в“ от Закона за ветеринарномедицинската дейност. Установеното нарушение било извършено за първи път, което обуславяло санкция в минимален размер. В конкретния случай не били налице предпоставките за приложение на чл.28 от ЗАНН, тъй като фактическите обстоятелства, свързани с настоящия случай не указвали на маловажност по смисъла на чл.28 от ЗАНН. АНО приел, че в хода на административно наказателното производството не се ангажирали доказателства, които да сочат на по-ниска степен на обществена опасност на извършеното нарушение в сравнение с обикновените случаи, поради което санкционирал жалбоподателя с глоба в размер на 5000 /пет хиляди/ лева, на основание чл.413, ал.2 от Закона за ветеринарномедицинската дейност /ЗВМД/.

За обосноваване на административното обвинение от правна страна, като нарушена законова разпоредба е посочена нормата на чл.39, ал.2, т. 14, буква „в“ от Закона за ветеринарномедицинската дейност, регламентираща задължение на ветеринарните лекари, които упражняват ветеринарномедицинска практик да въвеждат в Интегрираната информационна система на БАБХ данните за идентифицираните животни.

Административно наказателната отговорност на жалбоподателя е била ангажирана в хипотезата на чл.413, ал.2 от ЗВМД, предвиждаща налагане на административно наказание на ветеринарен лекар или управител на ветеринарномедицинско заведение когато в резултат от неизпълнението на задължение по чл.39 са настъпили значителни икономически загуби или опасност за здравето на голям брой хора или животни, ако не подлежи на по-тежко наказание.

Настоящият съдебен състав счита, че обжалваното наказателното постановление е било издадено при съществени нарушения на материалните и процесуалните норми, които да са довели до нарушаване на правото на защита на санкционираното лице и обуславят неговата отмяна.

В съставения на Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 50-ЗЖ/15.09.2016 г. въз основа на който е било издадено обжалваното НП, като дата на нарушението е посочена – 18.08.2016 г., а в процесното НП, като дата на извършване на деянието е посочена – 08.08.2016 г.

Горното поставя под обосновано съмнение на коя дата е било извършено и съответно констатирано нарушението, предмет на обжалваното НП – на 18.08.2016 г. или на 10.11.2015г. или на 08.08.2016 г.

В съдебната теория и практика трайно се възприема, че административно наказание се налага за административно нарушение, което следва да бъде установено несъмнено, като всяко съмнение следва да се тълкува в полза на нарушителя (което е основен принцип в НПК).

Недопустимо е датата извършване на нарушението да бъде извличана по тълкувателен път, като това представлява нарушение на разпоредбата на чл.57, ал.1, т.3 от ЗАНН и винаги представлява самостоятелно основание за  отмяна  на  НП.

По изложените мотиви, съдът намира, че наказателното постановление, предмет на обжалване по настоящото дело се явява незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено на процесуално основание, без съдът да се произнася по въпросите - дали наказаното лице е извършило деяние, което да съставлява административно нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, правилно ли му е вменена административно наказателна отговорност, както и правилно или е определен размера на наказанието. 

Мотивиран от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

 

                ОТМЕНЯ наказателно постановление № 26/17.02.2017 г. на Директора на ОДБХ Стара Загора, като незаконосъобразно. 

                Решението подлежи на касационно обжалване пред Старозагорският административен съд в четиринадесет дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: